handdator

Visa fullständig version : Bidrag till icke CSN-berättigad utbildning


inZane
2010-04-07, 10:55
hello, kommer läsa till massageterapeut till hösten och dessa typer av utbildningar är inte CSN-berättigade tyvärr. Finns det något bidrag, kommunalt/statligt man kan tänkas söka? Någon som har några erfarenheter?

MilkmaN
2010-04-07, 11:00
Sök en distanskurs som är berättigad och se till att den är lätt och att du kan klara den med minimalt plugg.

inZane
2010-04-07, 11:03
Sök en distanskurs som är berättigad och se till att den är lätt och att du kan klara den med minimalt plugg.

Det är inte aktuellt, detta är på Axelsons i Sthlm och kommer inte läsas på distans.

WHITEFOLKS
2010-04-07, 11:04
Han menar läs en distanskurs samtidigt.

inZane
2010-04-07, 11:09
:) aha. Det har jag inte tänkt på faktiskt...

Sundsarn
2010-04-07, 11:14
Tänk på att du behöver läsa 30 hp per termin för att ha rätt till fullt studiemedel. Lycka till! :)

inZane
2010-04-07, 11:23
OK, bra att veta...låter som det kan bli lite väl mycket. Men värt att fundera på iaf.
Inga andra idéer som sagt? Känns som det borde finnas något att söka i alla fall. Synd att det inte är berättigat till CSN är det i alla fall.

Sundsarn
2010-04-07, 11:28
Hur betungande är utbildningen då? Har du en uppfattning? För om du har en del tid över kan du ju jobba samtidigt :) Bostadsbidrag kan du väl söka men annars vet jag verkligen inte...

AlmostRipped
2010-04-07, 13:03
Det är inte aktuellt, detta är på Axelsons i Sthlm och kommer inte läsas på distans.

Off topic: Axelssons är grymt! Har vart där ett par gånger för att få massage och man är nöjd varje gång till ett ganska bra pris!

On Topic: Finns många olika bidrag man kan söka men för studielån finns det en del krav. Jobba innan eller samtidigt ? Eller är det inte en möjlighet?

TheGovernator
2010-04-07, 13:30
Off topic: Axelssons är grymt! Har vart där ett par gånger för att få massage och man är nöjd varje gång till ett ganska bra pris!

On Topic: Finns många olika bidrag man kan söka men för studielån finns det en del krav. Jobba innan eller samtidigt ? Eller är det inte en möjlighet?

Ganska bra pris?? :D När jag gick där kostade en 60 minuters behandling 150 kr, jämför det med till exempel Axelsons Spa som tar 845 kr för 50 minuter. Jag vet, de som arbetar på spat är färdigutbildade och jadajada. Men samtidigt så är praktiken på skolan i slutet av varje moment i utbildningen och då har eleverna endast övat på det i flera veckor.

Vad gäller bidrag så kan det bli svårt, bästa vore såklart att söka ett extrajobb under utbildningens gång, det hinner man med utan problem.

Vinter
2010-04-07, 14:20
Det finns en viss chans om du kan tala väl för dig, tjatar och är jobbig att ams kan betala utbildningen om det nu är meningen att du ska arbeta inom det området. Känner 2 personer som fått dator utbildningar betalade när det fanns goda chanser för jobb efter utbildningen.

inZane
2010-04-07, 14:35
Off topic: Axelssons är grymt! Har vart där ett par gånger för att få massage och man är nöjd varje gång till ett ganska bra pris!

On Topic: Finns många olika bidrag man kan söka men för studielån finns det en del krav. Jobba innan eller samtidigt ? Eller är det inte en möjlighet?


Roligt att höra, förhoppningsvis är det en riktigt bra utbildning, har bara hört gott om dem.
Sóm du säger är det en del krav för att få studielån.

Jobba innan gör jag och kommer göra fram till kursstart så det är ingen ekonomisk kris men alla pengar är ju guld värda. Att jobba under tiden har jag inte planerat i alla fall då det är tänkt att vara ett avbrott i vardagen samtidigt som jag läser något jag tycker är intressant. Har jobbat i 6 1/2 år i sträck sedan gymnasiet så det ska bli roligt att göra något annat ett litet tag i alla fall.