handdator

Visa fullständig version : Min deff, kommentera gärna.


andre314
2010-04-07, 09:21
Hejhej

Ja, nu var det ju dags för deffen nu igen då. Jag tänkte börja med att pressentera mig, hur jag äter/tränar nu i början.

Jag är 18 år, och väger just nu 81 kg och har väl tänkt att gå ner till 75 på 7 veckor, möjligt? (läs hela posten innan ni svarar).

Jag tränar med en polare och vi har hållit på och träna serriöst i ungefär 1 år, och det har gått riktigt bra hittills, aja, till min deff planering då.

Jag tänkte köra kondition 7 dagar i veckan, cykla en timma, innan jobbet(jag vet att man borde ha någon vilodag, men jag har ett väldigt tight tidsschema så). Sen så tänkte jag köra 3 helkroppspass i veckan(riktigt intensiva, så förbränningen riktigt går igång). Jag vill naturligtvis BARA gå ner i fett, inte muskler, vilket är anledningen till att jag fortsätter köra tungreppare(4-6). Nu är min fråga, ska jag öka och börja köra 8-10 reppare istället för 4-6:or?

Så veckan ser alltså ut så här(tränings mässigt):

Måndag :
morgonen - cykling 1 timme.
kvällen/eftermiddagen - Styrke

Tisdag:
Morgon - cykling 1 timme.
Kvällen/eftermiddagen - promenad i 1 timme

Onsdag:
Morgonen - cykling 1 timme.
kvällen/eftermiddagen - Styrke

Torsdag:
morgonen - cykling 1 timme.
kvällen/eftermiddagen - skidåkning/promenad 1 timme.

Fredag:
morgonen - cykling 1 timme.
kvällen/eftermiddagen - Styrke

Lördag:
morgonen - cykling 1 timme.

Söndag:
morgonen - cykling 1 timme.


Till maten då.
Jag äter bra nyttig mat, och försöker ta med 1 protein källa, 1 fett källa och 1 kolhydrat källa till varje mål. Dock så har jag läst att man inte ska äta fett på morgonen, sant?
Jag kommer att minska ner mitt kaloriintag med 500 per dag, vilken är ett bra intag att ligga på enligt mig.
Jag ska nog även börja byta ut lunchen på tisdagen och torsdagen till att bara ta en frukt. Har hört av en kille som är duktig på träning att det kan vara bra, bara man inte gör det för ofta, detta om man har lite tid på sig under sin deff.



Till kosttillskotten då.
Jag tar just nu:

kreatin, whey-80, omega-3 och CLA. Verkar det som bra kosttillskott för en deff?

Jag tog tidigare whey-80 till alla mellanmål, men har nu tänkt att byta ut det mot en frukt vid 9 tiden, och 14 tiden. Jag kommer alltså bara att ta det på morgonen till frukost, i min fina shake blandning och på kvällen efter träningen.

Jag har läst att om man cyklar i 1 timme på morgonen så förbränner man ½ kilo i veckan. Så därför så tänkte jag vara lite mer extrem, och inte bara cykla, utan också minska ner kaloriintaget med 500 per dag. Vilket borde betyda att jag går ner 1 kilo i veckan. Vilket låter lite mycket, så jag får väl vara försiktig och om det går för snabbt, möjligen gå upp till vanliga matnivån igen. Jag bryr mig egentligen inte om vikten, utan jag bryr mig mer om hur jag ser ut i fett %.

Vad tycker ni om mitt deffupplägg? Kommentera! :)

Baboom
2010-04-07, 09:35
Helt värdelöst om jag ska vara ärlig. Läs deffguiden -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Mindre kardio, tung basträning i gymmet och lite bättre koll på vad du stoppar i dig. Tycker jag är en bra början för dig.

Marcus H
2010-04-07, 09:37
känns som du kör för mycket kardio, då kommer du bara tappa muskelmassa, om jag var du skulle jag kanske bara gå ut och gå 1 timme i rask takt6 ggr i veckan, och inte stoppa i dig massa skitsaker :)

lycka till :)

rooz
2010-04-07, 09:39
Helt värdelöst om jag ska vara ärlig. Läs deffguiden -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Mindre kardio, tung basträning i gymmet och lite bättre koll på vad du stoppar i dig. Tycker jag är en bra början för dig.

+1
Att cykla 1H varje dag tror jag inte gynnar dig.

Ungrim
2010-04-07, 10:06
Gå ner 1 kilo i veckan är nog också lite väl häftigt om du vill behålla så mycket muskler som möjligt.

Kravmaga
2010-04-07, 11:25
Jag är 18 år, och väger just nu 81 kg och har väl tänkt att gå ner till 75 på 7 veckor, möjligt?

Inte med ett kaloriunderskott på 500 kalorier, vilket teoretiskt är ca 0.5kg/vecka. Mer aktivitet leder inte automatiskt till större kaloriunderskott om det kompenseras med mat.


Jag vill naturligtvis BARA gå ner i fett, inte muskler, vilket är anledningen till att jag fortsätter köra tungreppare(4-6). Nu är min fråga, ska jag öka och börja köra 8-10 reppare istället för 4-6:or?

Fortsätt köra tungt om du dessutom trivs med det.


Till maten då.
Jag äter bra nyttig mat, och försöker ta med 1 protein källa, 1 fett källa och 1 kolhydrat källa till varje mål.

Det är inget krav att varje måltid ska innehålla proteiner/kolhydrater/fett om du inte själv vill. Se till att få i dig 2g protein/kg kroppsvikt och 1g fett/kg kroppsvikt under dagen, gör som du vill med kolhydraterna.


Dock så har jag läst att man inte ska äta fett på morgonen, sant?

Varför inte? Ät det du vill när du vill, så länge du skapar ett underskott över tid. Sedan bör man kanske se till att ett mål ligger tätt efter träningen.


Jag kommer att minska ner mitt kaloriintag med 500 per dag, vilken är ett bra intag att ligga på enligt mig.

Att minska ditt kaloriintag säger inte speciellt mycket. Minska från vad? Har du haft ett överskott på 1000 kcal kommer du fortfarande ha ett överskott om du enbart minskar med 500 kcal. Kolla ditt energibehov, inkludera hur mycket energi du gör över med och dra sedan av exempelvis 500 kcal för ca 0.5kg/vecka eller 1000 kcal för ca 1kg/vecka.



Jag ska nog även börja byta ut lunchen på tisdagen och torsdagen till att bara ta en frukt. Har hört av en kille som är duktig på träning att det kan vara bra, bara man inte gör det för ofta, detta om man har lite tid på sig under sin deff.

Varför skulle det vara bra? Ingen som säger att du måste äta lunch, men att byta den mot ett frukt har inget värde i sig. Om du vill byta ut din lunch mot någonting, exempelvis i syfte att få ner ditt kaloriintag, så visst, men inget magisk i att just ta en frukt. Personligen hade jag i sådana fall bytt mot en proteinkälla (t.ex. Proteindrink, en burk tonfisk, lite kvarg etc.)


kreatin, whey-80, omega-3 och CLA. Verkar det som bra kosttillskott för en deff?

Whey-80 är väl ok om du behöver öka ditt proteinintag. Omega-3 aldrig fel. Det andra kommer nog ha mindre effekt på deffen i sig.


Jag tog tidigare whey-80 till alla mellanmål, men har nu tänkt att byta ut det mot en frukt vid 9 tiden, och 14 tiden. Jag kommer alltså bara att ta det på morgonen till frukost, i min fina shake blandning och på kvällen efter träningen.


En frukt innehåller ungefär lika mycket kalorier som en proteindrink så varför byta? Proteinintaget är viktigt, framförallt under deff, däremot är kolhydrater mindre viktigt och bör prioriteras lägre. Får du i dig tillräckligt med protein och du älskar frukt så kör på, men personligen hade jag inte valt att lägga kalorier på frukt flera gånger om dagen.



Jag har läst att om man cyklar i 1 timme på morgonen så förbränner man ½ kilo i veckan. Så därför så tänkte jag vara lite mer extrem, och inte bara cykla, utan också minska ner kaloriintaget med 500 per dag. Vilket borde betyda att jag går ner 1 kilo i veckan. Vilket låter lite mycket, så jag får väl vara försiktig och om det går för snabbt, möjligen gå upp till vanliga matnivån igen. Jag bryr mig egentligen inte om vikten, utan jag bryr mig mer om hur jag ser ut i fett %.

Som ovan nämnt, att cykla ger inte automatiskt en viktnedgång på 0.5kg/vecka, det krävs fortfarande ett kaloriunderskott. Förbränner du 500 kcal sju gånger i veckan på att cykla kommer detta resultera i drygt 0.5kg i veckan, men under förutsättning att du inte äter mer. Lättare är dock att minska ditt kaloriintag istället. Minska ytterligare med 500 kcal (dvs 1000 kcal sammanlagt) om du vill ha ett en viktnedgång på 1kg/vecka och skippa att cykla helt.


Vad tycker ni om mitt deffupplägg? Kommentera! :)

Inte speciellt bra *rolleyes*