handdator

Visa fullständig version : Mjölkprotein, sojaprotein, och muskeltillväxt


King Grub
2010-04-07, 09:08
The balance between muscle protein synthesis (MPS) and muscle protein breakdown (MPB) is dependent on protein consumption and the accompanying hyperaminoacidemia, which stimulates a marked rise in MPS and mild suppression of MPB. In the fasting state, however, MPS declines sharply and MPB is increased slightly. Ultimately, the balance between MPS and MPB determines the net rate of muscle growth. Accretion of new muscle mass beyond that of normal growth can occur following periods of intense resistance exercise. Such muscle accretion is an often sought-after goal of athletes. There needs to be, however, an increased appreciation of the role that preservation of muscle can play in offsetting morbidities associated with the sarcopenia of aging, such as type 2 diabetes and declines in metabolic rate that can lead to fat mass accumulation followed by the onset or progression of obesity. Emerging evidence shows that consumption of different types of proteins can have different stimulatory effects on the amplitude and possibly duration that MPS is elevated after feeding; this may be particularly significant after resistance exercise. This effect may be due to differences in the fundamental amino acid composition of the protein (i.e., its amino acid score) and its rate of digestion. Milk proteins, specifically casein and whey, are the highest quality proteins and are quite different in terms of their rates of digestion and absorption. New data suggest that whey protein is better able to support MPS than is soy protein, a finding that may explain the greater ability of whey protein to support greater net muscle mass gains with resistance exercise. This review focuses on evidence showing the differences in responses of MPS, and ultimately muscle protein accretion, to consumption of milk- and soy-based supplemental protein sources in humans.

J Am Coll Nutr. 2009 Aug;28(4):343-54. The role of milk- and soy-based protein in support of muscle protein synthesis and muscle protein accretion in young and elderly persons.

Artikeln här: http://www.jacn.org/cgi/content/full/28/4/343

Numse
2010-04-07, 09:14
"Milk proteins, specifically casein and whey, are the highest quality proteins"

Hur stor kvalitetsskillnad är det mellan mjölkprotein (kasein och vassle) och protein från kött och fisk? Som jag sagt hundraelva gånger så kan jag inte äta mjölkprotein, vilket är mer irriterande när man läser att det är av högsta kvalitet.

mikaelj
2010-04-07, 09:18
Vad innebär kvalitet? Hög andel BCAA?

stafh
2010-04-07, 09:20
"Milk proteins, specifically casein and whey, are the highest quality proteins"

Hur stor kvalitetsskillnad är det mellan mjölkprotein (kasein och vassle) och protein från kött och fisk? Som jag sagt hundraelva gånger så kan jag inte äta mjölkprotein, vilket är mer irriterande när man läser att det är av högsta kvalitet.
Är du allergisk mot både kasein och laktalbumin?

Numse
2010-04-07, 09:25
laktalbumin har jag aldrig hört förut. Jag är allergisk mot vassle så vitt jag vet. Blev det för 15 år sedan, och då var man inte stor nog att att fråga exakt vad de menade. Är jävla dåligt påläst.. har bara undvikit allt som har med mjölk att göra.

stafh
2010-04-07, 09:45
Om du tycker det är jobbigt att inte kunna använda mjölkproteintillskott så borde du kolla upp vad du faktiskt är allergisk mot. Är du allergisk mot laktalbumin (som finns i vassle) borde du ju kunna dricka kasein, och är du allergisk mot kasein så borde du kunna dricka vassleprotein. Är du allergisk mot båda är det kört.

Iofs så kanske inte tillskott inte är 100% rena... kolla med nån tillverkare först.

Numse
2010-04-07, 09:50
Ja, har funderat på det förut. Men kedjereaktioner är vanliga och tyvärr har det slagit till för mig i form av soja- och äggproteinallergi. Så jag vet inte ens om det är någon idé att testa t.ex. kasein om jag nu tål det. Går säkert åt helvete efter ett tag iaf :)

Men frågan var ju hur vanligt kött står sig i förhållande till mjölkprotein. Min träning funkar utmärkt, men har jag samma möjlighet att utvecklas som folk som kan inta kasein och/eller vassle?

stafh
2010-04-07, 09:54
Jag tror inte det är någon större skillnad på lång sikt.

maRRtin
2010-04-07, 12:29
Vad innebär kvalitet? Hög andel BCAA?
http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_value

Numse
2010-04-07, 12:39
http://en.wikipedia.org/wiki/Biological_value

"A ratio of nitrogen incorporated into the body over nitrogen absorbed gives a measure of protein 'usability' - the BV"

Skummade lite och vad jag förstår så krävs det bara mer protein från t.ex. en köttbit än från rent vassle. I det här fallet var det väl 100 BV på vassle och typ 80 på biff. Då behöver jag alltså äta 1,25 gånger mer kött för att få samma "effekt". Men när det väl tagit "effekt" så har inte typen av protein någon betydelse, eller?

King Grub
2010-04-07, 12:52
BV är inget mått på hur mycket proteinsyntesen akut stimuleras.

Numse
2010-04-07, 12:57
BV är inget mått på hur mycket proteinsyntesen akut stimuleras.

Ok. Vad har typen av protein för betydelse?

z_bumbi
2010-04-07, 13:00
En enkel lösning att stoppa i sig lite EAA efter träningen så har man förbättrat alla proteintyperna med tanke på de egenskaper som framhävs som en fördel för vasslen.
Kasein kan vara bättre än kött etc vid vanliga måltider men enligt texten så har det troligen inte lika stor betydelse. Vill man kan man alltid stoppa i sig lite EAA vid vanliga mål också även om det troligen inte har några direkta fördelar om man håller ett något så när högt proteinintag.

Eddie Vedder
2010-04-07, 16:56
men har jag samma möjlighet att utvecklas som folk som kan inta kasein och/eller vassle?

Ja

Seb74
2010-08-20, 10:31
Någon på flashback skriver såhär....låter lite udda, kan det stämma?

För att få i dig samma mängd protein från ex. sojaprotein som från en vassle-drink så måste du hälla i dig 10-20 procent mer.

mikaelj
2010-08-20, 10:35
Kanske syftade till aminosyror?

Seb74
2010-08-20, 10:37
Jo men dåligt formulerat då kan man tycka.

Seb74
2010-08-20, 11:14
Herregud vad ofattbart extremt fantastiskt osannolikt fascinerande totalt vedervärdigt och superäckligt naturligt sojaproteinpulver är :(
Får ju ägg att framstå som en lyxmåltid nästan i jämförelse :(

Skrollovicz
2010-08-20, 13:27
Ja

Vad då "ja"? Nej är väl svaret, om man ska följa vad som står i studien. Iofs står det inget om köttprotein, bara att mjölkprotein är överlägset sojaprotein.

New data suggest that whey protein is better able to support MPS than is soy protein, a finding that may explain the greater ability of whey protein to support greater net muscle mass gains with resistance exercise.

King Grub
2010-08-20, 13:30
Då får man väl äta mer protein. För att få samma muskeluppbyggande effekt av ett protein med biologiskt värde på 50 som av ett med 100, får man äta dubbelt så mycket. Och så stor är inte skillnaden mellan soja- och mjölkprotein.

Seb74
2010-08-20, 14:07
Och så stor är inte skillnaden mellan soja- och mjölkprotein.

Smakskillnaden är enooooooorm dock *cry*

Eddie Vedder
2010-08-20, 14:11
Vad då "ja"? Nej är väl svaret, om man ska följa vad som står i studien. Iofs står det inget om köttprotein, bara att mjölkprotein är överlägset sojaprotein.

New data suggest that whey protein is better able to support MPS than is soy protein, a finding that may explain the greater ability of whey protein to support greater net muscle mass gains with resistance exercise.

Då övertolkar du tycker jag. Jag tror fler faktorer än proteinvalet i drinken efter träning avgör.

Apos78
2010-08-20, 14:51
Att stressa upp sig över detaljer kring alla hägrande opti-faktorer bara måste ge negativ effekt på alla kroppens system, inklusive muskelproteinsyntesen.

Det är en grej att sakligt diskutera studieresultat och allteftersom sätta in det i rätt sammanhang. Att sedan applicera alla resultat i tankarna och sedan extrapolera över detta till hur man lever är helt galet. De som får bäst resultat, och då inte räknat i antal kg muskelmassa eller liknande utan de som mår bäst av sin träning, kan jag lova är de som har en något avslappnad inställning till det hela. En betydande del av kolozzeums aktiva medlemmar skulle här gallras bort.

Se de studier som presenteras som mikroskopiska pusselbitar till hur det kanske ligger till.

Damn...