handdator

Visa fullständig version : nybörjarfenomenet - när är det över?


Bendermannen
2010-04-07, 07:34
hej!

efter en kraftig viktnedgång började jag med styrketräning och löpträning. jag har nu hållt på med detta i två år och det känns fantastiskt bra! även om det inte går speciellt snabbt framåt progressionsmässigt, så ökar jag hela tiden i både vikter på gymmet och tider vad det gäller löpträningen. enda orosmolnet på himlen är att det skulle bero på nybörjarfenomenet, men samtidigt så känns det som att man efter två år borde ha passerat detta stadie? någon som vet hur det ligger till med detta? självklart önskar jag att mina framgångar beror på att jag lyckats träna vettigt, men det kan vara bra att förbereda sig på det värsta också.

tack på förhand för svar!

//b

jakke
2010-04-07, 07:46
Vad skulle detta nybörjarfenomen vara?

Bendermannen
2010-04-07, 07:53
Vad skulle detta nybörjarfenomen vara?

tydlig progression?

Zonyk83
2010-04-07, 09:23
Ökar du så ökar du, slutar du att öka så får du titta på vad du kan förbättra, då.

Ungrim
2010-04-07, 09:59
Kör på och var glad så länge du ökar vettigt, När det sen börjar dala så är det väll dags å förbättra/förändra något.

Mats J
2010-04-07, 12:39
1 - 2 år är min erfarenhet att ökningarna är extremt snabba. Förutsatt att kosten är bra.

Bendermannen
2010-04-07, 15:12
1 - 2 år är min erfarenhet att ökningarna är extremt snabba. Förutsatt att kosten är bra.

ok, hade hoppats att jag var förbi riskzonen. ;)

aja, jag blir inte yngre heller så det är väl bara att invänta lite motstånd. men aldrig att jag ger efter frivilligt nu! :)

z_bumbi
2010-04-07, 15:50
När/om det tar stopp beror också på hur man ökar.
Det är inte ovanligt att en del får väldigt bra ökningar i 6-18 månader för att sen både nå en platå och vara så pass slitna i kroppen att de inte riktigt klarar av att höja sig en nivå till.
Skulle de istället kört en långsammare ökning där kroppen hunnit med att anpassa sig, tekniken hinner sätta sig och där de inte ligger nära max så skulle de kanske kunnat fortsätta att öka ett tag till och även om "toppen" skulle inträffa senare skulle den också kunna vara högre.