handdator

Visa fullständig version : Biceps - Får inte till det


shoulder87
2010-04-07, 01:44
Har tränat ett par månader nu och min största huvudvärk är att det känns sjukt risigt de pass jag kör biceps.

Problemet är att jag blir trött i muskeln så att jag inte kan köra fler repetitioner men jag får fortfarande aldrig någon bra pump utan det känns bara som att muskeln tar slut innan det börjar ta något. Kanske lite svårt att förstå vad jag menar men kan tänka mig att fler haft känslan.

Vad göra? Hur många set kör ni totalt när ni kör biceps, jag är oftast i princip helt jävla slut efter 3*~10 tex raka bicepscurl. Vad gör jag för fel? Kort vila, eller ska jag gå ner i vikt för att orka fler repetitioner.

All hjälp uppskattas.

Pudzianovski
2010-04-07, 01:57
Hur ser resten av bicepspasset ut?
Hur ser hela ditt träningschema ut?
Äter du ordentligt?
Hur mycket vilar du mellan träningspassen och mellan seten?
Blir du starkare i biceps eller svagare?

Om du fyller ut med lite mer fakta så kanske det blir lättare att hjälpa till :thumbup:

Scratch89
2010-04-07, 05:49
Jag har inte kört mer än tre ordentliga set biceps per pass på säkert två år. Jag tycker snarare att det känns normalare att en liten muskel, som den faktiskt är, tar slut betydligt fortare än t.ex ryggen, som man kan mata 20+ set utan att bli slut på samma sätt.

Pjotor
2010-04-07, 07:25
Pump är INTE ett mått på träningens effektivitet. Tränar man lågreps får man nästan aldrig pump, men styrkan kommer ändå. Om du vill utvecklas fysiskt så ska du istället fokusera på att göra dina set och reps med vikter som gör dig så nära slutkörd i musklerna som möjligt.

Jag tränar mer för styrka än för muskelvolym. Gör jag isoleringsövningar så gör jag oftast två eller tre set om 8-10 reps på ett pass, inte mer.

chrilledude
2010-04-07, 07:44
Hur ofta tränar du biceps? Testa att sluta träna biceps helt, man brukar få resultat ändå.

Numse
2010-04-07, 08:09
Testa att sluta träna biceps helt

:smash:

:D

shoulder87
2010-04-07, 09:42
tack för svar, kanske skall förklara lite, är verkligen inte någon discobyggare som topic kanske kunde få en att tro. Kör ungefär ett pass i veckan där biceps ingår i mitt ryggpass. Utöver detta kör jag 1 pass ben och ett pass bröst, tri, framsida axlar.

Jag käkar bra (tror jag), försöker just nu dra ner på fett kolhydrater (inte helt extremt men försöker skippa allt onödigt skit och kanske inte ta så jättestora portioner av tex pasta, ris) men käkar runt 180g protein per dag när jag tränar.

Jag har också tänkt på det där med att det är en liten muskel men sen är det alltid svårt att inte snegla på vad de "stora" grabbarna pysslar med när dom tränar biceps och det är allt annat än 3 set.

creperiet
2010-04-07, 09:46
http://forum.body.se/showpost.php?p=931816&postcount=39

Ungrim
2010-04-07, 09:55
Du kanske skulle testa ändra schemat lite och köra biceps någon annan dag än på rygg dagen, När du kör rygg får ju biceps arbeta ganska bra så det kan ju göra att du inte orkar.

dell
2010-04-07, 11:05
hört att rygg o bicep inte är en så bra combo, för att många rygg övn tar på bicep och då kan den lätt övertränas

HyunJin
2010-04-07, 11:13
Tror du blir tött utan pump pga att du kör för tungt helt enklet! Sänk vikterna för bättre kontakt...

Deceiver85
2010-04-07, 11:41
hört att rygg o bicep inte är en så bra combo, för att många rygg övn tar på bicep och då kan den lätt övertränas

Rygg och biceps är en bra kombo just precis eftersom så många ryggövningar (såsom chins och rodd) tar på biceps och man då bara kan kasta in lite lätta curls som avslutning och isolationsövning.

Erik__
2010-04-07, 11:46
hört att rygg o bicep inte är en så bra combo, för att många rygg övn tar på bicep och då kan den lätt övertränas

Överträning är det nya gi, blondinbella, idol samt klimatpåverkan.

limenka
2010-04-07, 11:47
Hur ofta tränar du biceps? Testa att sluta träna biceps helt, man brukar få resultat ändå.

:smash:

:D

Killen har rätt. Bicepsen tycks ha en tendens att få lite väl mycket träning om man tränar dom en dag utöver ryggpasset. I alla fall för mig.

Mr.Sarkastisk
2010-04-07, 12:06
Hur ofta tränar du biceps? Testa att sluta träna biceps helt, man brukar få resultat ändå.

Jag hoppas inte att du menar det du skriver, för då ska man ju sluta träna rygg etc också.

Mourten
2010-04-07, 14:33
När jag började träna armar på egen dag fick jag bättre utveckling, tex för biccar i mitt armpass.
5-6 arbetsset stångcurls 6-8
3 arbetsset hammer 8-10
3 arbetsset concentration 8-12

prOtotype
2010-04-07, 15:05
Jag hoppas inte att du menar det du skriver, för då ska man ju sluta träna rygg etc också.

Genom att träna olika dragövningar brukar biceps få en bra träning och det kan därför vara onödigt att göra separata bicepsövningar.
Jag struntade i curls ett tag och gjorde chins och ryggdrag istället och när jag provade curls igen var jag rejält starkare. Försöker därför undvika curls en del nu.


Till TS: Kan det vara så att du spänner upp tex latissimus så att du klämmer av blodflödet till biceps lite? Då blir det att du får mjölksyra istället och känslan av ansträngning försvinner fort när du släpper till blodet igen.