handdator

Visa fullständig version : Lussekatter - Bäst recept?


Kei Landin
2010-04-06, 21:04
Hej!

Nu när deffen närmar sig sitt slut har jag bestämt mig för att baka lussekatter. :D

Efter mycket sökande ser jag att recepten varierar något enormt.

En del har kesella. En del har kardemumma i. Några förespråkar att använda sig utav gammaldags mjölk.

Någon skrev att man bör låta den "nermortlade" saffranen ligga i mjölk i 30 min för att sedan blanda "saffran-mjölken" med resten av ingredienserna. (För att dra ut saffran-smaken)

En person gjorde två separata degar, en med saffran och en utan saffran för att sedan blanda ihop de båda innan h*n gräddade de. :smash:

Och någon öste den jäsande degen med smält smör, och menade på att det viktigaste av allt är hur man rullar lussekatterna och att det är det som avgör resultatet.
- Listan är oändlig!


Jag undrar också hur lussekatter reagerar på att gräddas i en varmluftsugn. Någon som har erfarenhet där?



Hur bakar ni era lussekatter?

Vilket är det optimala receptet för smak?


Mvh Marcus Landin

F.W.Y.H
2010-04-06, 21:15
+Kesella i degen
+Dra saffran i mjölken
-Kardemumma

Det är allt jag kan säga!

Rickard
2010-04-06, 21:29
Och vill man krångla till det hela lite extra: http://paindemartin.blogspot.com/2009/12/saffransbulle-pa-vetesurdeg.html

Tolkia
2010-04-06, 22:50
Ösa den jäsande degen med smält smör verkar konstigt. Jäsande degar brukar inte gilla vare sig temperaturväxlingar eller mekanisk påverkan.

NiCrue
2010-04-06, 23:10
Och vill man krångla till det hela lite extra: http://paindemartin.blogspot.com/2009/12/saffransbulle-pa-vetesurdeg.html

*drool*
Mycket intressant recept Rickard.
Skall absolut testas (om si så där nio månader).

AlmostRipped
2010-04-07, 08:53
Hur bakar ni era lussekatter?
- I december oftast...

Vilket är det optimala receptet för smak?
Med Kesella och absolut saffran i mjölken i 30min...
Har aldrig testat med kardemumma så kan inte säga något där, testa dig fram?
Utan russin brukar jag även köra för jag gillar inte russin, lite mandelmassa i om du vill göra något annorlunda!