handdator

Visa fullständig version : paniiik..matvrak


lina03
2010-04-06, 18:02
Hello

Vägde mig idag på gymet, och jag har nu gått upp typ 4-5 kg sedan jag började styrketräna 4 gånger i veckan för typ 4 veckor sedan. Jag äter huur mycket som helst och har ingen botten, vet inte hur jag ska få till detta för såhär kan det ju inte fortsätta... Kommer ju bli tjock.

Är konstant hungrig, tips på något som mättar extra bra? Mer fett??

Har jag rätt kassa arbetstider och stressigt jobb där jag får äta när tid finns och det resulterar i att jag slänger i mig massa mat på 1 minut.

Mindre styrketräning å börja konditionsträna?

Onigiri
2010-04-06, 18:12
Mera stryketräning och lite mindre mat.

OneManArmy
2010-04-06, 18:50
MER GRÖNSAKER PÅ TALLRIKEN!

Vitkål, Morötter, Broccoli och liknande.. Kalorisnålt och fin bukfyllnad.. do it!

rooz
2010-04-06, 18:51
MER GRÖNSAKER PÅ TALLRIKEN!

Vitkål, Morötter, Broccoli och liknande.. Kalorisnålt och fin bukfyllnad.. do it!

500-600 gram av detta och du lär inte orka så mkt mer.

stafh
2010-04-06, 19:04
Mera stryketräning och lite mindre mat.

MER GRÖNSAKER PÅ TALLRIKEN!

Vitkål, Morötter, Broccoli och liknande.. Kalorisnålt och fin bukfyllnad.. do it!

qft


Kondition skadar inte heller.

Helena E
2010-04-06, 19:15
Hello

Jag äter huur mycket som helst och har ingen botten, vet inte hur jag ska få till detta för såhär kan det ju inte fortsätta... Kommer ju bli tjock.

Är konstant hungrig, tips på något som mättar extra bra? Mer fett??



Jag har själv upplevt samma sak med hungern när jag har tränat lite mindre under en period och/eller senare trappat upp träningen till det normala. Om du redan äter som du ska - dvs ligger på energibalans och äter enligt alla tips här :) så är mitt tips faktiskt bara att stå ut - kroppen vänjer sig och hungern kommer att försvinna - det tar ett par veckor. Bit ihop :cool:

Sorry - såg nu att du har problem med att hinna äta... Försök att verkligen planera in dina måltider och förbered VAD du ska äta och se till att bli mätt när du väl äter. Om du småäter hela tiden kommer du troligtvis bara att reta magsäcken och du blir aldrig riktigt "mätt"....

lina03
2010-04-06, 20:49
Jag har själv upplevt samma sak med hungern när jag har tränat lite mindre under en period och/eller senare trappat upp träningen till det normala. Om du redan äter som du ska - dvs ligger på energibalans och äter enligt alla tips här :) så är mitt tips faktiskt bara att stå ut - kroppen vänjer sig och hungern kommer att försvinna - det tar ett par veckor. Bit ihop :cool:

Sorry - såg nu att du har problem med att hinna äta... Försök att verkligen planera in dina måltider och förbered VAD du ska äta och se till att bli mätt när du väl äter. Om du småäter hela tiden kommer du troligtvis bara att reta magsäcken och du blir aldrig riktigt "mätt"....


Får väl försöka stå ut, men när jag är hungrig måste jag ha mat NU. Kan inte tänka på annat och blir väldigt lättirriterad. Småäter inte direkt heller, äter ofta och rejäla portioner... men är ändå hungrig 2-3 timmar senare.. Så det är inte så konstigt att jag lägger på mig.
Nä, men jag får helt enkelt bita ihop som du säger!! Kommer dock bli tufft :)

Icefire
2010-04-06, 20:50
Hello

Vägde mig idag på gymet, och jag har nu gått upp typ 4-5 kg sedan jag började styrketräna 4 gånger i veckan för typ 4 veckor sedan. Jag äter huur mycket som helst och har ingen botten, vet inte hur jag ska få till detta för såhär kan det ju inte fortsätta... Kommer ju bli tjock.

Är konstant hungrig, tips på något som mättar extra bra? Mer fett??

Har jag rätt kassa arbetstider och stressigt jobb där jag får äta när tid finns och det resulterar i att jag slänger i mig massa mat på 1 minut.

Mindre styrketräning å börja konditionsträna?

Jag tycker det låter som att det största problemet ligger här. Sitt ner i lugn och ro när du äter. Har du inte tid med det, ta bara en frukt eller nåt och vänta med maten tills du har tid, att slänga i sig en måltid på en minut är rätt värdelöst.

Sen är det nog bra som du säger, ändra lite i ditt schema och träna kondition 1-2 gånger i veckan. Nu börjar det gå fint att springa utomhus igen, passa på!

Svårt att säga vad du kan förbättra i kosten när du inte skriver hur du äter idag, men välj långsamma kolhydrater och gärna en del fullkornsprodukter om du inte använder det idag. Titta över hur energitäta livsmedel du äter i nuläget. Fett som du nämner är viktigt, försök äta väl sammansatta måltider så borde det hjälpa dig att hålla dig mätt lite längre.
Fundera på din måltidsordning idag, vissa mår bäst av att äta ett par-tre stora mål om dagen medan andra hellre lägger in några mellanmål mellan huvudmålen.

lina03
2010-04-06, 20:50
MER GRÖNSAKER PÅ TALLRIKEN!

Vitkål, Morötter, Broccoli och liknande.. Kalorisnålt och fin bukfyllnad.. do it!


Det ska jag verkligen göra! thanks :)

mikaelj
2010-04-06, 21:51
Ingen av er har frågat om lina03 har blivit starkare och om t ex midjemått har ändrats.

Tjejer brukar vara väldigt stissiga vad gäller vågen, även om det skulle råka vara muskler...

lina03
2010-04-06, 22:30
Ingen av er har frågat om lina03 har blivit starkare och om t ex midjemått har ändrats.

Tjejer brukar vara väldigt stissiga vad gäller vågen, även om det skulle råka vara muskler...


Ja visst har jag blivit starkare, kunnat öka vikter nästan varje gång.. men tror väl knappast jag gått upp 5 kg muskler på 4 veckor? Med tanke på vad jag tryckt i mig också på senaste..

Inte mätt mig någonstans, dock fyller jag ut mina jeans igen som suttit väldigt löst en tid. Har kört rätt hårt med benen..
Får väl kanske kolla mitt bf?

Scratch89
2010-04-07, 06:01
Får väl kanske kolla mitt bf?

Det tycker jag inte. Kolla spegeln istället. Ser det bättre ut?
Dina fem kilo består troligen av en blandning av muskler, vatten, glykogen och fett.

lina03
2010-04-07, 09:14
Det tycker jag inte. Kolla spegeln istället. Ser det bättre ut?
Dina fem kilo består troligen av en blandning av muskler, vatten, glykogen och fett.


Armar, axlar och bröst ser bättre ut. Programet du gav mig har verkligen gett goda resultat. Vissa tycker det börjar bli "för mycket", men jag kör på.. jag har kul.

Magen är lite fläbbigare, så hur som helst får jag tänka på hur mycket jag stoppar i mig.. det är svårt..

Numse
2010-04-07, 09:19
Jag är mer intresserad av vad du äter. Om man stoppar i sig ett eller två paket kakor om dagen så går man upp i vikt, men om man byter ut det mot grönsaker så stannar man i viktuppgång och blir dessutom mättare.

Jag är hungrig hela tiden och måste ta ett mål med bara grönsaker för att inte föräta mig på bara mat. Med godis/dricka/läsk i kosten så hade jag blivit fet snabbt.

lina03
2010-04-07, 09:46
Varierar en hel del men såhär skulle det kunna se ut;

"frukost" (vid 11); havregryn ägg kaffe
(träning)
latte
"lunch"; kyckling ,grönsaker, ev ris

Sen börjar jag jobba och äter på jobbet, förut åt jag bara en gång men på det senaste har jag blivit tvungen att äta två gånger, så det är två stora portioner mat till.

Slutar sent och försöker sova när jag kommer hem, men oftast för hungrig så det slutar med att jag går upp och äter 2-3 mackor (med ost)!!

Har inte samma sötsug som jag tidigare haft, men visst slinker det ner en del godsaker ibland.



Inser att det kanske inte är så farligt, fick mig bara en liten chock när jag vägde mig och ser +5 kg, haha...


Ska börja tänka mer på grönsaker. Till exempel ta med morötter i väskan, det är ju enkelt.. Tyvärr är mitt liv mest stress och kaos så jag förbereder sällan mat, utan äter det som finns typ.

Numse
2010-04-07, 09:53
Frukost, lunch, två middagar och mellis? Varför är du tvungen att äta två gånger på jobbet? Vad väger du och hur lång är du?

Äter du lika mycket på vilodagar?

Jag äter knappt så mycket, och då är jag kille som tränar 5 dagar i veckan och är i en uppbyggnadsperiod där jag går upp i vikt. Morgonvikt på 81.2 idag.

lina03
2010-04-07, 10:11
Frukost, lunch, två middagar och mellis? Varför är du tvungen att äta två gånger på jobbet? Vad väger du och hur lång är du?

Äter du lika mycket på vilodagar?

Jag äter knappt så mycket, och då är jag kille som tränar 5 dagar i veckan och är i en uppbyggnadsperiod där jag går upp i vikt. Morgonvikt på 81.2 idag.


Ja, de senaste 1-2 veckorna har jag ätit helt sjukt mycket. Är tvungen att äta en gång till på jobbet för att jag blir så sjukt hungrig och då är det svårt koncentrera sig på jobbet.

På vilodagar äter jag nog ungefär liknande. Slarvar mer med maten och äter mer onyttigt när jag inte tränar.


Låter sjukt att jag äter mer än dig. Jag är 182 cm och vägde igår 70,2 kg.

Numse
2010-04-07, 10:17
Låter sjukt att jag äter mer än dig. Jag är 182 cm och vägde igår 70,2 kg.

Nja. Jag skulle kunna äta dubbelt så mycket, men då blir jag tjock :) du får helt enkelt ta tag i det. Att äta två gånger på jobbet för att klara av att koncentrera sig är en vanesak. Ät bara en gång så kommer det kännas normalt om 1-2 veckor.

Scratch89
2010-04-07, 11:53
Kanske att du äter för lite fett? Kan du detaljera lite mer vad du äter?

Förövrigt är det kul att träningsupplägget du fick ger resultat!

Eddie Vedder
2010-04-07, 16:54
Först och främst bör du strukturera upp livet rent allmänt känns det som. Du beskriver ju ditt liv som ett inferno i sig och jag tror du bör fixa den biten först.

Att matvanorna blir lidande känns ju inte direkt konstigt.

HyunJin
2010-04-07, 17:14
Tror inte så mycket på att "rätt" och "nyttigare" i ditt fall... Du säger att du kan äta hur mycket som helst utan att bli mätt, vilket är tecken på något annat som skall fyllas ut, än just din magsäck! Gör som EV tipsar, och styr upp ditt liv och dina levnadsvanor...!

Lellan
2010-04-07, 17:28
Tror inte så mycket på att "rätt" och "nyttigare" i ditt fall... Du säger att du kan äta hur mycket som helst utan att bli mätt, vilket är tecken på något annat som skall fyllas ut, än just din magsäck! Gör som EV tipsar, och styr upp ditt liv och dina levnadsvanor...!

+1

Gick också upp nu nyligen pga att jag kände mig inkastad i en torktumlare. Upplevde ökad hunger, särskilt precis när det stressade till sig, då slängde jag i mig något. Jättedumt, det var väl så jag blev fet en gång i tiden kan jag tänka mig - när man äter för att tillfredställa ngt behov som eg inte är det faktiska näringsbehovet. Så nu "avgiftar" jag mig från hunger genom olika knep; bara äta när jag har tid att koncentrera mig på det, välja mättande saker fasten hjärnan intensivt hävdar att mackor och choklad vore det bästa.

Mentalt jobbigt är det, men vet ju att det blir bra när man vant sig. Alternativet, tjocka på mer, känns inte aktuellt för mig. Jag VILL äta mer, men jag tänker inte, för det gör mig inte gott. Typ så. Hur det är för dig får du kolla upp, du är både längre och väger mindre än mig och har ingen aning om dina mål el vad din viktuppgång består av. Lycka till iaf!

lina03
2010-04-07, 23:21
Nu sitter jag här och knaprar morötter..

Scratch: Jag äter väldigt blandat, svårt att komma på då jag äter allt i min väg utan att tänka. På senaste mycket kyckling, sallader, massa bröd (!!!), ägg, keso, någon pizza och hamburgare, och endel sötsaker. Har också funderat på om jag äter för lite fett, man håller sig väl mätt längre på det?


Ja, kanske finns andra anledningar till ätandet. Happy hormones :) Ska försöka strukturera upp (frågan är bara hur) och skaffa lite disciplin..


Idag har jag jobbat 11 timmar så dagen blev inte helt lyckad i matväg, mycket stress. Imorgon är det dock lugnare så tänkte påbörja konditionsträningen med en morgonpromenad och sen ett benpass efter jobb.
Tänkte även laga en del mat så det är förberett, då slipper jag ta mig "något snabbt" när jag får mina panikhungerattacker. Får köpa massa broccoli..

Hoppas det blir bättre, blir tokig av att vara skithungrig varannan-var tredje timme.

lina03
2010-04-07, 23:26
+1

Gick också upp nu nyligen pga att jag kände mig inkastad i en torktumlare. Upplevde ökad hunger, särskilt precis när det stressade till sig, då slängde jag i mig något. Jättedumt, det var väl så jag blev fet en gång i tiden kan jag tänka mig - när man äter för att tillfredställa ngt behov som eg inte är det faktiska näringsbehovet. Så nu "avgiftar" jag mig från hunger genom olika knep; bara äta när jag har tid att koncentrera mig på det, välja mättande saker fasten hjärnan intensivt hävdar att mackor och choklad vore det bästa.

Mentalt jobbigt är det, men vet ju att det blir bra när man vant sig. Alternativet, tjocka på mer, känns inte aktuellt för mig. Jag VILL äta mer, men jag tänker inte, för det gör mig inte gott. Typ så. Hur det är för dig får du kolla upp, du är både längre och väger mindre än mig och har ingen aning om dina mål el vad din viktuppgång består av. Lycka till iaf!


Känner igen mig i det du skriver. Tyvärr är jag mentalt svag och det är så svårt att stå emot. Ibland kan det gå bra i några dagar/veckor sen kommer fetaste bakslaget då hela kroppen skriker: JAG FÅR VÄL BLI FET DÅ BARA JAG FÅR ÄTA. Typ.

Scratch89
2010-04-08, 05:18
JAG FÅR VÄL BLI FET DÅ BARA JAG FÅR ÄTA. Typ.

Been there. :cool:

mikaelj
2010-04-08, 05:59
Hoppas det blir bättre, blir tokig av att vara skithungrig varannan-var tredje timme.

Så stå emot? Är du säker på att det inte går?

Du säger att du äter massa bröd. Mättar rätt dåligt för de flesta (undantaget Scratch89 av någon anledning) och är inte sådär fantastiskt bra mat. Särskilt om du märker att du börjar gå upp i vikt.

Kan du inte lista en typisk dags faktiska måltider & tidpunkter?

Scratch89
2010-04-08, 06:32
Mättar rätt dåligt för de flesta (undantaget Scratch89 av någon anledning) och är inte sådär fantastiskt bra mat.

Too weird to live, too rare to die...

Bröd är betydligt bättre än pasta och ris i alla fall.

mikaelj
2010-04-08, 06:57
Too weird to live, too rare to die...

Bröd är betydligt bättre än pasta och ris i alla fall.

... och jag tycker precis tvärtom. Undrar vad folk i allmänhet tycker?

Rotfrukter då? Kan passa TS också. Underskattat: mättande och näringsrikt.

lina03
2010-04-08, 09:47
Jag tror att brödet ligger bakom detta faktiskt. Svårt att lista min mat då den varierar rätt mycket från dag till dag. Kanske det går att stå emot bättre, kan ju inte påstå att jag försökt jättehårt. Men har jag töjt ut min magsäck, och kan få den att dra ihop sig igen eller hur funkar det?


Vore iofs nice om bröd är bra som scratch säger, vilken typ av bröd äter du?? :)


Gillar rotfrukter, så absolut. Ska handla idag och göra något slags matschema...



Slänger upp en bild då jag själv har svårt att se. Tycker väl inte att det är SÅ farligt ännu, men det lägger sig nog runt magen och är dags att stoppa.

HyunJin
2010-04-08, 09:58
Jag tror att brödet ligger bakom detta faktiskt. Svårt att lista min mat då den varierar rätt mycket från dag till dag. Kanske det går att stå emot bättre, kan ju inte påstå att jag försökt jättehårt. Men har jag töjt ut min magsäck, och kan få den att dra ihop sig igen eller hur funkar det?


Vore iofs nice om bröd är bra som scratch säger, vilken typ av bröd äter du?? :)


Gillar rotfrukter, så absolut. Ska handla idag och göra något slags matschema...



Slänger upp en bild då jag själv har svårt att se. Tycker väl inte att det är SÅ farligt ännu, men det lägger sig nog runt magen och är dags att stoppa.

Magen ser ju inte så farlig ut, men som tjej borde du nog fokusera på att det "sätter" sig på andra delar av kroppen... Hade jag lagt upp en bild på tex mina spagetti-lår så hade jag varit undernärd på 120 kg+...

Tolkia
2010-04-08, 10:04
Det bör kanske nämnas att TS, oavsett hur "fläbbig" (citat) hon känner sig, fortfarande är smal (70 kg/182 cm), och har gått upp i vikt från att vara ordentligt smal. Innan det börjar bli för mycket kommentarer i tråden om att "tjocka på sig" och vilka delar hon bör "se upp" med.

Numse
2010-04-08, 10:05
hade jag lagt upp en bild på tex mina spagetti-lår så hade jag varit undernärd på 120 kg+...

:d

Numse
2010-04-08, 10:09
Bröd är lite halvtaskigt. Pasta är betydligt bättre för mig i alla avseenden. Kan inte stå mig på macka men kan stå mig på pasta helt enkelt, och det mättar bättre.

Intressant med mackor faktiskt. Ökade kaloriintaget förra veckan och åt lite mer pasta och mycket mer bröd varje dag (4 skivor till). Gick upp drastiskt i vikt och kände mig lite småtjock på bara några dagar (mycket mentalt, men magen svällde upp). Slutade med det för tre dagar sen och fick helt plötsligt en drastisk viktnedgång och kände mig riktigt smal och fin idag igen :)

Innan förra veckan låg vikten på 81.0. Efter veckan låg vikten på 81.7. Nu låg den på 80.8.

Bara lite info om mina senaste erfarenheter av bröd :D

puls
2010-04-08, 10:13
Kanske hjälper föga, men jag tycker sannerligen inte du behöver ha panik! Du har en fantastiskt fin och vältränad kropp vad jag kan se!

lina03
2010-04-08, 10:18
Bröd är lite halvtaskigt. Pasta är betydligt bättre för mig i alla avseenden. Kan inte stå mig på macka men kan stå mig på pasta helt enkelt, och det mättar bättre.

Intressant med mackor faktiskt. Ökade kaloriintaget förra veckan och åt lite mer pasta och mycket mer bröd varje dag (4 skivor till). Gick upp drastiskt i vikt och kände mig lite småtjock på bara några dagar (mycket mentalt, men magen svällde upp). Slutade med det för tre dagar sen och fick helt plötsligt en drastisk viktnedgång och kände mig riktigt smal och fin idag igen :)

Innan förra veckan låg vikten på 81.0. Efter veckan låg vikten på 81.7. Nu låg den på 80.8.

Bara lite info om mina senaste erfarenheter av bröd :D

Ja! haha, måste vara brödet. Har även känt mig rätt svullen, annars äter jag inte speciellt mkt bröd. Förstår inte vart detta brödfnatt kommer ifrån. Kommit på hur gott det är kanske :)

lina03
2010-04-08, 10:22
Kanske hjälper föga, men jag tycker sannerligen inte du behöver ha panik! Du har en fantastiskt fin och vältränad kropp vad jag kan se!


Panik var att ta i. Eller först var det panik iofs :). 70 kg stör mig inte alls, bara det att jag gått upp så mycket på så kort tid och det var vad som skrämde mig. Detta var första gången sen jag var tonåring som jag vägt under 70 kg, har tidigare alltid legat på 71-72.. tack ska du ha iaf :)

Numse
2010-04-08, 10:23
Galet gott är det.. gnager snart av mussladden på kvällen av ren brödabstinens.

Jag kan förresten skriva vad jag äter om du är nyfiken. Äter samma sak varje dag.

Frukost:
4 Mackor (halvmörkt) med mycket pålägg, skinka på en och jordnötssmör på en.
Lunch:
3-4 dl pasta (vanlig eller fullkorn), 300 gram kött (köttfärs 10%, kyckling eller fisk) och lite grädde.
Middag:
Samma som lunch
Kvällsmat:
250 gram makrill i tomatsås och en halv tallrik grönsaker

Kan öka ibland och lägga till mer makrill om jag känner att jag kört extra tufft. Förra veckan ökade jag och åt de där mackorna med pålägg på kvällen.
Tillskott är bara EAA.

Tolkia
2010-04-08, 10:26
Du skriver ju inte särskilt tydligt ut hur du äter, men mitt intryck är att det är lite obalanserat. Får du problem med kolhydratsug tycker jag att du hellre skall satsa på att äta moderata mängder kolhydrater till måltiderna än att (som matsedeln du postade ger vid handen) strypa dem där för att sedan falla för suget på kvällstid eller när du blir stressad. Se också över mängden fett (kan behöva ökas, om du har svårt att hålla dig mätt) och antalet "lattar" (typexempel på lättdruckna kalorier som mättar dåligt). Och sitt ned och tugga maten; hur bråttom du än har, så har du inte så bråttom som du tror.

Scratch89
2010-04-08, 10:37
vilken typ av bröd äter du?? :)



Mest mjukt och halvgrovt bröd, som Lingongrova, Varsågod, olika Polarkraft osv, men även ljusare och mörkare som rostbröd och rågbröd (sällan).

Jag tycker din mage ser jättebra ut. Om du har gått upp mycket i vikt så har det varit nyttigt för dig, inte tvärtom.

stevebc
2010-04-08, 10:40
Ja visst har jag blivit starkare, kunnat öka vikter nästan varje gång.. men tror väl knappast jag gått upp 5 kg muskler på 4 veckor? Med tanke på vad jag tryckt i mig också på senaste..

Inte mätt mig någonstans, dock fyller jag ut mina jeans igen som suttit väldigt löst en tid. Har kört rätt hårt med benen..
Får väl kanske kolla mitt bf?Det är inte alls omöjligt. Glykogenförråden i musklerna, muskelmassan i sig (80% vatten), mer mat i omlopp ("dödvikt"). Så av de där 5 kg du gått upp är det möjligt att det bara handlar om 1 kg fett eller så.

Och som Tolkia sa, 70 kg på 182 cm är smalt. Bilden talar samma språk.

Johan_P
2010-04-08, 17:55
Intressant med mackor faktiskt. Ökade kaloriintaget förra veckan och åt lite mer pasta och mycket mer bröd varje dag (4 skivor till). Gick upp drastiskt i vikt och kände mig lite småtjock på bara några dagar (mycket mentalt, men magen svällde upp). Slutade med det för tre dagar sen och fick helt plötsligt en drastisk viktnedgång och kände mig riktigt smal och fin idag igen :)

Innan förra veckan låg vikten på 81.0. Efter veckan låg vikten på 81.7. Nu låg den på 80.8.

Svullna upp? Vi pratar om bröd här. Det brukar vara mjöl av sädeslag (väte, råg), jäst, olja, salt och eventuellt lite sirap. Har svårt att tro att det får magar att svullna upp. Kanske om vi pratar en brödlimpa om dagen, eller två - men ser fortfarande ingen anledning.

Och att din vikt först ändras 0,7 kg vid ett tillfälle, och -1,1 kg vid ett annat tillfälle säger i princip att ingenting hänt med din vikt.

Nu tror jag i och för sig att du skojar lite om bröd som en syndabock :) Men som du själv skriver - det sitter mycket i huvudet!

stridis
2010-04-08, 18:20
Det bör kanske nämnas att TS, oavsett hur "fläbbig" (citat) hon känner sig, fortfarande är smal (70 kg/182 cm), och har gått upp i vikt från att vara ordentligt smal. Innan det börjar bli för mycket kommentarer i tråden om att "tjocka på sig" och vilka delar hon bör "se upp" med.

Äsch, min brorsa har varit på 70kg på 183.5. Tänka sig hur annorlunda det kan se ut. Hon ser mest smal ut med lite minimalt fläbb på magen och brorsan såg samtidigt skitsmal och tränad ut. Skulle man ställt dem bredvid varandra...

Kan vara nyttigt att reflektera över sina referensramar då och då.

lina03
2010-04-09, 21:45
Du skriver ju inte särskilt tydligt ut hur du äter, men mitt intryck är att det är lite obalanserat. Får du problem med kolhydratsug tycker jag att du hellre skall satsa på att äta moderata mängder kolhydrater till måltiderna än att (som matsedeln du postade ger vid handen) strypa dem där för att sedan falla för suget på kvällstid eller när du blir stressad. Se också över mängden fett (kan behöva ökas, om du har svårt att hålla dig mätt) och antalet "lattar" (typexempel på lättdruckna kalorier som mättar dåligt). Och sitt ned och tugga maten; hur bråttom du än har, så har du inte så bråttom som du tror.

Det är ett gott råd, ska tänka på det.

Men hallå, lattar kan väl inte vara så farligt? Det är ju den enda mjölk (väljer oftast på lättmjölk..) jag dricker och oftast efter träning, och har ju läst här att mjölk är bra efter träning ;) Espresso innehåller väl inte så mycket kalorier, eller?

"Jag har inte så bråttom som jag tror" har blivit mitt mantra varje dag (inte bara vid måltider), haha. Klockrent, tack!!!

robztr14
2010-04-09, 22:26
jag är också typiskt matvrak som kan äta väldigt mycket och knappt blir mätt men på nötfärs och ost blir jag sjukt mätt. bara steka nötfärsen i någon grillolja och ha på ost, mättar otroligt mycket. för mig iaf

Anton Fräs
2010-04-10, 08:14
Det är ett gott råd, ska tänka på det.

Men hallå, lattar kan väl inte vara så farligt? Det är ju den enda mjölk (väljer oftast på lättmjölk..) jag dricker och oftast efter träning, och har ju läst här att mjölk är bra efter träning ;) Espresso innehåller väl inte så mycket kalorier, eller?

"Jag har inte så bråttom som jag tror" har blivit mitt mantra varje dag (inte bara vid måltider), haha. Klockrent, tack!!!

Kaffe i sig är kalorifritt, beroende på hur stor latten/hur många lattar du drickar kan det bli en del kalorier.

Men jag tycker du borde sluta tänka på det. Lyssna på vad Tolkia har skrivit i tråden och försök ordna upp livet lite :) Ta det lugnt, smaka verkligen på maten, njut av matlagningen osv.