handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott och Concerta


Ericsson88
2010-04-06, 15:12
Hej , en liten känslig fråga men men. Det är så att på fredag kommer jag att börja med concerta 18mg på prov. Om det nu är så att jag ska fortsätta med dom så undrar jag hur det blir med mina kosttillskott? Psyologen jag var och prata med tyckte inte att jag skulle fotsätta med dem. Men tänkte ta lite andra åsikter, och SNÄLLA SVARA BARA OM NI KAN DET HÄR.

Det jag äter nu är:

Rage x2
Fairings amino rush
Kreatin monohydrat
Omega-3
Vanliga vitaminer.
Vassle.

Sen fick jag en burk " *WNC Anabolic Caps " från Life som jag skulle testa 1 månad.

Vore tacksam för svar.

Doctor Snuggles
2010-04-06, 15:21
Dummaste jag hört "inte fortsätta med dem", om nu inte psykologen talar om koffeinet som rage-2 väl har?
Koffein ska du i vilket fall vara försiktig med innan du vant dig då den kan förstärka/förlänga och/eller motverka effekten av metylfenidatet.
Concertan är till för att normalisera dina dopaminnivåer och har inget att göra med övriga kosttillskott.
Om något så mår ADHD-folk bättre med högre proteinprocent i kosten (som enklast/billigast fås av vassle o dyl) och mycket omega-3 samt en hög antioxidantnivå.

EDIT: Såg att rage har tyrosin som är en prekursor till dopamin som du också bör vara försiktig med till en början.

Ericsson88
2010-04-06, 15:45
Okej, ja men rage skulle jag kunna hålla upp med tillsvidare, men det viktigaste är just Fairings Amino Rush, Kreatin och omega3/Vitaminer. Har inte direkt ADHD utan bara väldiga koncentrationssvårigheter, vet inte om det är samma?

EDIT: Jo bla koffeinet, men sen sa hon att inga kosttillskott var bra med concerta.

Rags
2010-04-06, 15:54
om hon säger att "inga kosttillskott" är bra med concerta så vet hon nog inte vad kosttillskott är... får du äta mat när du tar concerta? iom att de flesta kosttillskott du äter (utom Rage) finns i vanlig mat så ska det ju inte vara någon fara! Din anabolic Caps är vanlig bcaa antar jag? behövs den verkligen när du redan tar aminoruch?

z_bumbi
2010-04-06, 16:10
Vad är det som är så viktigt med tillskotten att du inte kan sluta med dem om din behandlande psykolog tycker att du ska göra det? Jag skulle lita betydligt mer på en utbildad psykolog än slumpmässig person på nätet som inte på något sätt behöver ha relevant utbildning i ämnet.

Doctor Snuggles
2010-04-06, 16:15
Okej, ja men rage skulle jag kunna hålla upp med tillsvidare, men det viktigaste är just Fairings Amino Rush, Kreatin och omega3/Vitaminer. Har inte direkt ADHD utan bara väldiga koncentrationssvårigheter, vet inte om det är samma?

EDIT: Jo bla koffeinet, men sen sa hon att inga kosttillskott var bra med concerta.

Ett av de vanligaste symptomen med ADHD är koncentrationssvårigheter, ja. Det behövs förstås mer än så för att få diagnos.

Då vet hon inte vad hon pratar om, vilket tyvärr är alldeles för vanligt bland läkare när det gäller just kosttillskott. Eaa kan påverka teoretiskt sett pga sin snabba upptaglighet (inte säker på exakt hur), men det är fortfarande relativt ostuderat, och jag har aldrig sett någon studie på att det finns någon negativ interaktion mellan kosttillskott och metylfenidat.

Ericsson88
2010-04-06, 16:17
Ja anabolic caps är bcaa, kör dom bara för jag fick dom från Life.

Vad är det som är så viktigt med tillskotten att du inte kan sluta med dem om din behandlande psykolog tycker att du ska göra det? Jag skulle lita betydligt mer på en utbildad psykolog än slumpmässig person på nätet som inte på något sätt behöver ha relevant utbildning i ämnet.

Finns människor här med bra utbildningar, så tänkte mest få lite andra utlåtanden, och självklart kommer jag ta upp detta med henne innan jag fortsätter med mina tillskott. Om man är utbildad psykolog så betyder det väl inte att hon är så kunnig inom just detta, eller jag kanske har fel.

Doctor Snuggles
2010-04-06, 16:18
Vad är det som är så viktigt med tillskotten att du inte kan sluta med dem om din behandlande psykolog tycker att du ska göra det? Jag skulle lita betydligt mer på en utbildad psykolog än slumpmässig person på nätet som inte på något sätt behöver ha relevant utbildning i ämnet.

Absolut. Jag skulle också fråga efter studier eller klinisk erfarenhet (inklusive orsakssamband) och göra research själv och sätta det i perspektiv, och kanske få ett utlåtande från någon annan psykolog/läkare.
Nu är det dessutom så att det finns studier på ADHD och t.ex. omega-3 i kombination med metylfenidat.

Kischen
2010-04-06, 16:22
Psykologen kör försiktighetsprincipen, inget konstigt alls men det blir lite överdrivet och speciellt om hon inte vet skillnaderna på tillskotten.

Tolkia
2010-04-06, 16:36
SNÄLLA SVARA BARA OM NI KAN DET HÄR.
Jag undrar hur många som kommer att se det där.

Spontant skulle jag avråda från alla tillskott som är tänkta att vara uppiggande och ge "kickar" av något slag (Rage torde gå in här, även ginseng och liknande, kolla innehållsförteckning) åtminstone under inkörningsperioden. Du kan förmodligen förvänta dig biverkningar till en början (det får man av det mesta) och det kan vara bra att veta vad som verkligen är biverkningar av medicineringen och vad som är effekter/biverkningar av något annat. Det är inte som att du kommer att förvandlas till en spaghetti över natten för att du lägger bort kosttillskott ett tag.

Ericsson88
2010-04-06, 16:39
Absolut. Jag skulle också fråga efter studier eller klinisk erfarenhet (inklusive orsakssamband) och göra research själv och sätta det i perspektiv, och kanske få ett utlåtande från någon annan psykolog/läkare.
Nu är det dessutom så att det finns studier på ADHD och t.ex. omega-3 i kombination med metylfenidat.

Nu är det så att jag har ingen aning vad jag ens skulle börja söka på om jag ska hitta några studier, är inte så insatt i det medecinska.

Jag undrar hur många som kommer att se det där.

Spontant skulle jag avråda från alla tillskott som är tänkta att vara uppiggande och ge "kickar" av något slag (Rage torde gå in här, även ginseng och liknande, kolla innehållsförteckning) åtminstone under inkörningsperioden. Du kan förmodligen förvänta dig biverkningar till en början (det får man av det mesta) och det kan vara bra att veta vad som verkligen är biverkningar av medicineringen och vad som är effekter/biverkningar av något annat. Det är inte som att du kommer att förvandlas till en spaghetti över natten för att du lägger bort kosttillskott ett tag.

Jo jag håller med om rage, men tyckte det lät väldigt konstigt att resten skulle ge någon inverkan. Sen är jag inte orolig att jag kommer tappa nå musklemassa eller liknande av att lägga undan dem ett tag. Har mest med att jag ska hålla mig motiverad till träningen.

zegna
2010-04-11, 15:43
Jag skulle råda dig till att iaf ta en paus med de flesta kosttillskotten medan du kör igång på concertan. Concerta har en hel del biverkningar och det kan vara bra att då ta det lite lugnt speciellt med kosttillskott som innehåller uppiggande saker.
Vassle och omega skall du definitivt fortsätta med dock.
Omega 3 är väldigt bra mot adhd.

Jag kan då tala om att jag själv ligger på 36mg concerta så jag har en viss erfarenhet från området :-)

Min psykiatriker har inga som helst invändningar mot kosttillskott och rekommenderar träning.

hejhopp79
2010-04-11, 18:11
Dummaste jag hört "inte fortsätta med dem", om nu inte psykologen talar om koffeinet som rage-2 väl har?
Koffein ska du i vilket fall vara försiktig med innan du vant dig då den kan förstärka/förlänga och/eller motverka effekten av metylfenidatet.
Concertan är till för att normalisera dina dopaminnivåer och har inget att göra med övriga kosttillskott.
Om något så mår ADHD-folk bättre med högre proteinprocent i kosten (som enklast/billigast fås av vassle o dyl) och mycket omega-3 samt en hög antioxidantnivå.

EDIT: Såg att rage har tyrosin som är en prekursor till dopamin som du också bör vara försiktig med till en början.

Ja och vassleprotein, iaf Whey-FX har rätt mycket tyrosin också om man tar några drinkar om dagen. Så att säga att det inte spelar någon roll med kosttillskott är helt uppåt väggarna då aminosyrorna skapar transmittorsubstanser i hjärnan. I en del kosttillskott har du dessutom 5-HTP för vila och sömn, vilket definitivt kan störa t ex serotonin-läkemedel och till och med orsaka serotonergt syndrom, så jag anser att man ska vara rätt försiktig.

Doctor Snuggles
2010-04-11, 18:42
Ja och vassleprotein, iaf Whey-FX har rätt mycket tyrosin också om man tar några drinkar om dagen. Så att säga att det inte spelar någon roll med kosttillskott är helt uppåt väggarna då aminosyrorna skapar transmittorsubstanser i hjärnan. I en del kosttillskott har du dessutom 5-HTP för vila och sömn, vilket definitivt kan störa t ex serotonin-läkemedel och till och med orsaka serotonergt syndrom, så jag anser att man ska vara rätt försiktig.

Poängen är att det är en grov generalisering enligt någon slags försiktighetsprincip om att patienten är för dum att kunna läsa innehållsförteckningar. Ja, 5-htp bör man vara försiktig med i samband med SSRI o dyl (eller överhuvudtaget), men det är en väldigt specifik situation och inte en som berörs här.

hejhopp79
2010-04-11, 18:59
Poängen är att det är en grov generalisering enligt någon slags försiktighetsprincip om att patienten är för dum att kunna läsa innehållsförteckningar. Ja, 5-htp bör man vara försiktig med i samband med SSRI o dyl (eller överhuvudtaget), men det är en väldigt specifik situation och inte en som berörs här.

Håller med dig om generalisering.

Man bör nog som sagt undvika stimulanter när man börjar ta Concerta. Det är nog som att be om ångest och skit annars att dricka en massa koppar kaffe osv

Beepfaaarp
2010-04-11, 19:29
Så länge du är medveten om vad du stoppar i dig och att det påverkar humör och blodtryck, så är det bara att köra på med allt.
Blir du likblek och paranoid så vet du varför.