handdator

Visa fullständig version : Träna/bristningar

CrazyEyes
2010-04-06, 09:34
tjena de är så att jag tänkt börja gymma nu orkar inte vänta längre... som sagt så har jag inte gymmat förut pga mina bristningar som ja fått under VÄLDIGT snabb växt ökning för några år sedan och som jag inte tycker om värst mycket. Undra om ja löper större risk att få ännu mer bristningar om ja skulle börja gymma eller om de finns nån loation eller liknande som förhindrar fler bristningar att titta fram ???

här är några bilder på mina bristningar *gah!*

Ungrim
2010-04-06, 10:23
Är det när du växt "naturligt" du fått dessa bristningar eller är det av tidigare gym träning?

Man växer ju inte så himla fort när man gymmar så det borde inte vara något problem normalt sett, men iom att du har sådär pass rejäla bristningar så vet jag inte..

Super_Johan
2010-04-06, 10:44
Mina axlar ser lika ut. Tråkigt; ja. Onödigt; ja. Fula; ja.

Men det finns inget man kan göra. Acceptera och gå vidare :(

Hellre på axlar än på mage iallafall?

dennis89
2010-04-06, 10:52
Åååhh fan och jag som tyckte mina 3 bristningar på vardera bröst var fula och stora. Lider med dig, det enda är väl att operera ifall det ska försvinna helt. Har haft mina i 2,5 år de kom fram nästan direkt när jag började träna och har växt fram tills idag då de är ca 13-15 cm långa. Någon som vet någon metod/behandling som hjälper mot bristningar?

Ungrim
2010-04-06, 10:55
Hur var det med de här zink!? krämerna som gravida använder för att förebygga bristningar, nån som vet?

svennebanan
2010-04-06, 10:55
Operera? skall han skära bort all hud på axlarna menar du? Vad skall huden ersättas med?

Ungrim
2010-04-06, 11:03
Saxat från alltombarn.se

6 Vem får bristningar?
Många faktorer kan påverka om du drabbas eller ej. Det kan vara genetiskt betingat, det kan ha att göra med hudton (ljushyade tenderar att löpa större risk), med diet, hudkondition, storleken på barnet och hur snabbt du går upp i vikt. Har du bristningar sedan tidigare eller väntar tvillingar kan det också öka risken. Ny forskning visar att unga mammor, speciellt tonåringar, har lättare för att få bristningar, enligt Junior Magazine Pregnancy and Baby.

7 Vad kan jag göra för att förebygga bristningar?Försök att äta hälsosamt och att inte lägga på dig många extra kilon under kort tid, men att banta är inte bra för barnet. En normal viktökning under graviditeten består av mellan 11 och 16 kg.

Att äta mat som innehåller mycket vitamin C och E, zink och mineraler hjälper huden att tänjas smidigare och att även dra ihop sig efter förlossningen. Färsk frukt, grönbladiga grönsaker, nötter, fröer, oljiga fiskar (omega3) är bra tips. Drick även mycket vatten, gärna åtta glas vätska per dag.

8 Fungerar hudkräm mot bristningarna?Här går åsikterna isär. Vissa menar att de vävnader som sträcks ut inte kan påverkas av hudkrämer och andra hävdar bestämt att det är värt att ta upp kampen mot hudmärkena med mjukgörande krämer. Hudterapeuter har rekommenderat massage med olika oljor eller body butter, gärna med E-vitamin eller kokos. Krämen eller oljan ska masseras in med små cirkelrörelser, för att öka blodgenomströmningen.

CrazyEyes
2010-04-06, 12:06
nej har fått dom endast från växten har alldrig gymmat förut :)

Deceiver85
2010-04-06, 15:25
Hade en klasskompis som fick bristningar när han växte, men inte när han började träna sen...så börja träna!

Själv har jag bristningar både från när jag började växa, samt träningsrelaterat.

CrazyEyes
2010-04-06, 16:44
aah tack ja skiter i vilket jag kör igång så får ja se vad som händer :)

The Swedish Oak
2010-04-06, 17:01
Hade en klasskompis som fick bristningar när han växte, men inte när han började träna sen...så börja träna!

Tvärt om för min del. Växte rätt snabbt som barn och blev lång (194cm) men utan bristningar. Bara någon några veckor efter jag börjat träna fick jag liknande bristningar på axlarna som trådstartaren, fortsatte även på ryggen och ordentligt på hela låren.

Lårens bristningar har bleknat så dom syns inte längre, men axlar och rygg är fortfarande röda.

...dock ska det väl tilläggas att jag inte låter bristningarna hindra min träning, utan jag kör på som vanligt.

occt
2010-04-06, 22:49
Hur var det med de här zink!? krämerna som gravida använder för att förebygga bristningar, nån som vet?

Jag äter ~60mg zink per dag (pga finnar) och jag har märkt att min hud har blivit mer elastisk! Så det kanske är därför :hbang:

Kimball
2010-04-06, 22:50
Finns ju krämer som bleker ärr efter ngn månads användning, borde väl gå att använda i detta sammanhanget också? Verkar fungera för majoriteten iaf..

Ungrim
2010-04-07, 10:42
aah tack ja skiter i vilket jag kör igång så får ja se vad som händer :)

:thumbup: Ingen ide att låta några röda streck hindra en genom livet.

Klumpen
2010-04-16, 21:44
Jag äter ~60mg zink per dag (pga finnar) och jag har märkt att min hud har blivit mer elastisk! Så det kanske är därför :hbang:

60mg är väl att överdosera då max intaget per dag är 30mg. Hur som helst, zink är bra för hyn och immunförsvaret.

dupper
2010-04-16, 21:53
En sak du kanske borde tänka på är hur mycket du äter etc. När jag la på mig en del fettvikt för nåt/några år sedan fick jag bristningar på lår etc, och du kanske har det likadant?

Så ligga på balans/strax över borde väl lösa problemet? :)

Dreas
2010-04-16, 21:54
Jag får bristningar när jag deffar, aldrig fått det förut under deff men denna gång kom det :(

Doggeh
2010-04-16, 23:15
Jag har fan bristningar på nästan hela röven, jag har också fått lite bristningar vid sidan av magen :S Det ser inte fint ut, men jag får leva med det. Bristningarna har kommit nu när jag växer. Har dock aldrig märkt några bristningar när jag har tränat.

GI-Joe
2010-04-16, 23:24
Skulle vilja veta om det finns några professionella byggare med ruskig striae. Inte bara på axlar och bröst utan mage och lår och sånt med.

Grotesk
2010-04-17, 20:12
Man får tänka positivt (även om det känns rätt svårt.)

Bristningarna/ärren bleks åtminstonde med tiden och det ser "bättre" ut. Jag har själv bristningar, främst över biceps och axeln/bröst. Men det är ingen big deal, det är ju inte så att man smittar eller så med bristningar.

Degpekka
2010-04-18, 05:59
När du blivit tillräckligt grov är det ingen som kommer lägga märke till dina bristningar. ;)

favoritpersonen
2010-04-20, 20:40
Jag har fått bristningar vid biceps alldeles nära armhålan av träning. Man ser det dock inte pga av lokationen så det är ju lunch!

Super_Johan
2010-04-20, 23:56
Här är några av mina många skönheter! Vi kunde starta en förening.

http://img88.imageshack.us/img88/3659/brist.jpg

Jontez
2010-04-20, 23:59

Tog skitlång tid innan jag såg var på kroppen det var... såg ut som en jättemage :P men fan det ser ju ganska hårt ut... lite tiger liksom

Super_Johan
2010-04-21, 00:04
heh axlar, inget annat. :D

mattilainen
2010-04-21, 00:18
Tog skitlång tid innan jag såg var på kroppen det var... såg ut som en jättemage :P men fan det ser ju ganska hårt ut... lite tiger liksom

haha jag med :D mage var det närmaste jag kom för att sedan 10 sekunder efter inse att det inte kan vara det och började då försöka lista ut vad det var. Axel blev min slutgiltliga gissning

carl0
2010-04-21, 00:46

svårt o missa nyckelbenet där haha:smash:

Wirfelt
2010-04-21, 01:32
+1 :confused:

The Swedish Oak
2010-04-21, 12:21
Ni med bristningar på axlar, har ni axlar som en väldigt bra muskelgrupp/växt mer än något annat?

För mina axlar har bristningar och dom är min helt klart bästa muskelgrupp, samma gäller baksida lår.

Dr Jones
2010-04-21, 13:28

http://img88.imageshack.us/img88/3659/brist.jpg

tyckte dina såg lite coola ut. typ tiger attack, det är ju hardcore !:hbang:

MtotheM
2010-04-21, 22:37
Var glad, jag har bristningar på ryggen låren biceps triceps axlar och bröst :)

Cerberus
2010-04-22, 20:41
bristningar är ju fräna som fan, fast jag e skadad i huvet :D

Stråhle
2010-04-22, 21:27
Skönt att man bara har fått det på insida benen hittills :)

LillSkalman
2010-04-22, 21:38
framsida överlår/ljumske här endast, men så har jag alltid varit knubbig med :)

Rising
2010-04-24, 16:57
Själv har man på mage, ljumske & biceps.

Någon som har testat några sorters cremer eller behandlingar, och sett att de blivit successivt mindre eller t.o.m försvunnit ?

GI-Joe
2010-04-24, 18:33
Själv har man på mage, ljumske & biceps.

Någon som har testat några sorters cremer eller behandlingar, och sett att de blivit successivt mindre eller t.o.m försvunnit ?

Du blir nog inte av med din striae så lätt, vet dock inte vad för behandling du syftar på?

HulkH
2010-04-24, 23:31
Shit vilka märken det blir kvar efter bristningar, hade jag ingen aning om. Iaf inte så tydligt "/

Rising
2010-04-25, 14:52
Du blir nog inte av med din striae så lätt, vet dock inte vad för behandling du syftar på?

Finns det olika "grader" av striae?, tänkte på att trådskaparens är röda och tydliga, mina är bleka och inte så tydliga, kanske t.o.m inte märks när jag har en riktig bränna.

Läste att det fanns någon rullgrej som gjorde tusentals små hål i huden, och det skulle göra att huden kunde reparera just där man gjorde det.

Tompisch
2010-04-25, 22:16
Fått bristningar på båda sidor mage, ena armen (nästan i armhålan) och insida lår.

riggen
2011-01-10, 22:18
Läste att det fanns någon rullgrej som gjorde tusentals små hål i huden, och det skulle göra att huden kunde reparera just där man gjorde det.[/QUOTE]

(lite sent, men men:P)
http://www.dermapromedical.se/produkter/dermaroller/

Aerikssonnr1
2011-01-10, 22:30
Har fått eller rättare sagt haft bristningar från axlarna ner in i armhålan och se nu även lite in på bröstet, tror de har med att ja gick upp i viktigt alltså träningsrelaterat.
Ni som är experter på detta, kan detta göra att det kliar/svider i armhålan när man tränar och blir svettig? Annars är det något annat skummt skit som händer där

ManuelIT
2011-01-11, 18:25
be proud of your battle scars!

mak
2011-01-11, 18:51

ser du något resultat angående finnarna?

Raschmus
2011-01-11, 19:16
Jag har själv inga bristningar så jag får väl inte uttala mig, men tycker personligen det är rätt fräckt med bristningar över axlar/armhåla på en riktigt grov kille :em:

coolboynesko
2011-01-11, 19:18
http://www.dermapromedical.se/produkter/dermaroller/

Nån som vet om de funkar?

davvvan
2011-01-21, 02:34
Har aldrig haft några bristningar någonstans på min kropp. Är 23 år gammal, fyller snart 24 och har styrketränat i vissa perioder till och från de senaste fyra åren. Snart tränat ett år utan något längre uppehåll. Vikten har ökat lite under den här perioden, men inte okontrollerat på något sätt.

Har nu upptäckt två bristningar på var sin ljumske. Den högra är ca 4-5 cm lång och går från pungen/ljumsken upp på låret. Ganska kraftig lilarödrosa färg. Den vänstra är ganska smal och går mer rakt efter ljumsken/pungen, ca 3 cm lång.

Är väldigt stel i hela kroppen och har stretchat aktivt baksida lår, höftböjare, rumpa mm 1-2 gånger per dag i några månaders tid samtidigt som jag suttit mycket på huk för att bli mjukare och få in tekniken i böj.

Kan det sistnämnda ge upphov till bristningar? Vore väldigt intressant att veta. Tack på förhand om någon vet svaret!

King Grub
2011-01-21, 09:41
Ja, mekanisk sträckning kan påverka uppkomst av bristningar.

Curls
2011-01-21, 11:04
Ser ut sådär x2-5 på massa olika ställen på kroppen som typ ljumskar, biceps, underarmar, triceps, framsida, sida + baksida axlar, lats (över hela), trapz, rumpa, lår (framsida+baksida)

....

Försvinner dock rätt bra av lite sol

davvvan
2011-01-21, 14:46
Ja, mekanisk sträckning kan påverka uppkomst av bristningar.

Tack för svaret, då väljer jag att tro att det är på grund av detta och inget annat.

clappen
2011-01-21, 14:49
Stor risk att få bristningar om man styrketränar? Eller är det typ 1av100? Jag blev nästan lite rädd nu för att själv få det, jag är nybörjare på gymmet sedan 1månad tillbaka.

King Grub
2011-01-21, 14:52
Oj ja, har man fått lite massa är det mer regel än undantag att man har bristningar också. Särskilt vid bröst/axlar och övre lats kring armhålan är det vanligt.

W.J
2011-01-23, 00:59
Stor risk att få bristningar om man styrketränar? Eller är det typ 1av100? Jag blev nästan lite rädd nu för att själv få det, jag är nybörjare på gymmet sedan 1månad tillbaka.

Det beror på hur mycket du går upp i vikt.

Jag tränade från 65kg till 75kg och det var inga problem för mej, sen fortsatte jag gå upp från 75 till 82 på ungefär ett år. Inga problem där heller.
Men när jag under sommaren gick upp från 82 till 87 började det dyka upp lite vid bröstfästet. Men inget som störde, sen från 87 till 92. Lite mer har jag fått, och på insida ben.

Om man går upp/ner på för kort tid får man nog bristningarna fortare och blir fler/grövre. Sen är det helt inviduellt också.

Moby
2011-01-24, 19:55
Bristningar är hardcore..

Trainlikeno1
2011-01-24, 20:47
Bristningar har ingenting med styrketräningen i sig att göra med, utan det har med hormonerna att göra. Hur din kropp reagerar på att gå upp i vikt och träna. Vissa går upp över 100kg strecket och ner igen utan att få bristningar.
Det är absolut inget att skämmas över.

Denvilde
2011-01-29, 13:30
Har gått upp ganska mycket i vikt sen jag började träna för några månader sedan. Mycket av det är fett och jag har börjat få lite småbristningar vid ena höften. Får nog ta det lugnt med viktökningen i framtiden.

Vyckzy
2014-05-09, 22:38
Bump om man solar och blir brun syns knappt bristningarna då? Fått mina av en stillasittande livstid och mycket mat