handdator

Visa fullständig version : Fel kost (?)


fillester
2010-04-06, 08:14
Hej det är såhär att jag är inne på min 7nde vecka av hosta nu.

Jag vet inte vad ja gör fel, jag äter mycket fisk/kyckling/kött, lite miindre av potatis, ris, pasta o sånt.. hyffsat mycket grönsaker.
Men jag har en konstig fobi, jag kan verkligen inte äta frukt, kan inte se nån annan äta de heller då tappar jag matlusten. Men kan de vara det som gör att ja är sjuk helatiden? isf finns de nåt som man kan ersätta det med? isåfall vad?
har provat brustabletter både multivitamin och c-vitamin men de har inte hjälpt mig spec mycket.

dennis89
2010-04-06, 08:20
Frukt är ändå överskattat, grönsaker är t.o.m nyttigare!
Konstigt att ha fobi mot frukt, dåligt barndoms minne?
Testa att köpa "Multival" eller vad det heter (går reklam på tv) som innehåller en hel del nyttiga vitaminer och mineraler, finns på apoteket.

stafh
2010-04-06, 08:42
Du blir inte sjuk pga kosten om du inte lider av näringsbrist (protein eller vissa mineraler). Detta hade du märkt på andra sätt också.

Gå till en läkare och kolla upp hostan.

King Grub
2010-04-06, 09:10
En hosta som inte går över på 2-3 veckor går man till läkare med. Då är det något fel.

fillester
2010-04-06, 10:39
Jo tyvär så har jag haft 2 läkarbesök, samt träffat 2 sköterskor men fick samma svar av alla "extrem vinter" dom har gjort massa prover men de visade sig ingenting

MeekGeek
2010-04-06, 11:11
De tre vanligaste orsakerna till kronisk hosta är astma, allergi eller magsaftsreflux. Handlar det om det sistnämnda, gäller det att du snackar med rätt läkare, eftersom hostan annars lätt avfärdas som "vanehosta", "det där kommer läka ut av sig själv" etc, då det just inte visar något på standardproverna.

MeekGeek
2010-04-06, 12:43
Ett annat tips som du kan lägga på minne.

Sluta harkla.

Om du går omkring och känner behov av att harkla dig, kan hostan vara orsakad av en halsirritation (vilken i sin tur kan ha olika orsaker). Varje gång du harklar dig, kommer du då inte bara transportera bort lite av slemmet, utan även samtidigt förvärra irritationen, vilket leder till mer slem, vilket blir en ond cirkel.

Undvik harkla dig till varje pris. Försök i stället med att svälja, dricka varmt vatten, flämta eller till och med i värsta fall hosta lite kontrollerat. Det är svårt till en början, eftersom det handlar om en reflex, men den går att lära bort. Du får också acceptera att ha lite mer whisky-röst än vanligt. Att harkla sig är verkligen något av det värsta man kan utsätta sin stackars hals för.

GeCCo
2010-04-06, 12:56
För några år sedan hade jag en hosta som varade i 3 månader. Vet inte vad det berodde på och det visste inte Herr Doktor heller. Fick hostmedicin som hjälpte sådär. När hostan var som värst hjälpte det lite men annars ingen större skillnad.

Vande mig vid att kunna träna och springa med hostan vilket gjorde att den senare gick över. Ifall du inte känner att det påverkar dig negativt mer än att det är lite jobbigt ibland så finns det nog ingen annan lösning än att vänja sig vid det och låta den gå bort av sig själv någon gång i framtiden :P