handdator

Visa fullständig version : Får ont i bröstryggen av frontböj


Control_61
2010-04-05, 22:28
Jag och en polare till mig klagar på samma problem när vi kört frontböj. Vi tycker att bröstryggen tar mycket stryk och vid tillfällen har vi till och med fått ont i den.

Vi bägge använder bra teknik där övre rygg är rak under hela lyftet.


Vad kan detta bero på?
Det är ju logiskt att frontböj flyttar mycket av belastningen från ländrygg till bröstrygg, men jag känner en viss obehagskänsla som jag inte kan tänka mig är normal.


Jag har gått i tankegångarna att bröstryggen kanske är svag på oss bägge. Är det en bidragande orsak? Hur tränar man upp bröstryggen?

Jag har kört nedre trapsen specifikt under en tidsperiod och jag inbillar mig att det känns bättre, men fortfarande känns det lite skumt.

Jag använder "frivändningsgrepp" och den andra killen använder korsade armar.


All hjälp och alla kommentarer uppskattas!

Control_61
2010-04-06, 09:39
Ingen som har några tankar kring detta?

dream_theater_
2010-04-06, 10:28
Jag kände obehag i min bröstrygg när jag körde marklyft i början.. kanske dom tre fyra första månaderna. Hur känns det exakt? som att någon trycker in naglarna i ryggen på dig?

Erik__
2010-04-06, 10:36
Du får ett moment över övre ryggen som inte finns där i bakböj.

Control_61
2010-04-06, 12:26
Jag kände obehag i min bröstrygg när jag körde marklyft i början.. kanske dom tre fyra första månaderna. Hur känns det exakt? som att någon trycker in naglarna i ryggen på dig?


Det känns som att övre rygg "spänner sig" och behöver någon form av flexion för att släppa på spänningen.

Control_61
2010-04-06, 12:27
Du får ett moment över övre ryggen som inte finns där i bakböj.

Absolut. Men obehagskänslan borde väl inte vara närvarande ändå?

Wiken
2010-04-07, 07:37
Lägger du stången rätt på axlarna? Dvs, är du nog vig i axlar och handleder så att du kan avlasta bröstryggen? Tänk på att lägga in lätt svank, ta in mycket luft och brösta upp dig. Gör du rätt så skall det inte krävas mycket för att hålla stången på plats.

http://www.youtube.com/watch?v=XkK9-mnDAy4