handdator

Visa fullständig version : såg nu "kamphunds"debatten på tv8?


Nelson81
2010-04-05, 21:57
åsikter? ska staffar förbjudas för att det finns idioter som skaffar dom?

förbjuder man amstaffar så kommer dom ju att skaffa en annan ras (tex rottweiler) för att hävda sig med, ska man förbjuda den rasen då? Var ska man dra gränsen?

hultman
2010-04-05, 22:16
åsikter? ska staffar förbjudas för att det finns idioter som skaffar dom?

förbjuder man amstaffar så kommer dom ju att skaffa en annan ras (tex rottweiler) för att hävda sig med, ska man förbjuda den rasen då? Var ska man dra gränsen?

Debatten rotar sig ur okunskap. Det finns inga hundar som föds till "kamphundar", däremot tenderar low-life-skabb att skaffa hundar av vissa raser. Staffe och rottweiler är två av dessa.

Jag har vänner med sjukt gosiga och snälla staffar som aldrig skulle kunna göra en fluga förnär.

Fuuu
2010-04-05, 22:17
En ras som inte käkarna låser sig på är ju en hyffsad start. Fast hellre små pitbulls än rottweilers i och för sig.

Fuuu
2010-04-05, 22:19
Debatten rotar sig ur okunskap. Det finns inga hundar som föds till "kamphundar", däremot tenderar low-life-skabb att skaffa hundar av vissa raser. Staffe och rottweiler är två av dessa.

Jag har vänner med sjukt gosiga och snälla staffar som aldrig skulle kunna göra en fluga förnär.

Det är ju vissa genetiska egenskaper som eftersöks. Du har inte fel i det du skriver för det, men man ska nog inte bortse från att det är viss skillnad på exempelvis en golden retriever och en staff eller rottweiler.

Nelson81
2010-04-05, 22:19
En ras som inte käkarna låser sig på är ju en hyffsad start. Fast hellre små pitbulls än rottweilers i och för sig.

om man tror att käkarna kan låsa sig på en hund så ska man nog hålla sig borta från såna här debatter lol

Fuuu
2010-04-05, 22:21
om man tror att käkarna kan låsa sig på en hund så ska man nog hålla sig borta från såna här debatter lol

En snabb googling visade mig att det var en myt ja.

Förövrigt var morsan svensk mästare i skydd med vår boxer i 3 år :)

Jagärsvag
2010-04-05, 22:26
Man ska ha koppel, kontroll på hunden och plocka upp bajset, då är jag nöjd.

Trance
2010-04-05, 22:27
Vissa hundar är vassare/svårare än andra och jag önskar att fler gick på beteende/krav/syfte hundrasen har och inte bara hur häftig den ser ut.

Även om hunden är jättesnäll mot familjen så kanske man inte skall skaffa en jättestark hund om tjejen i förhållandet väger 50 otränade kilo. Eller om man inte har möjlighet att miljöträna hunden tillsammans med andra hundar mycket så kanske man inte skall skaffa en ras som är känd för att vara aggressiv mot andra hundar.

hultman
2010-04-05, 22:27
Det är ju vissa genetiska egenskaper som eftersöks. Du har inte fel i det du skriver för det, men man ska nog inte bortse från att det är viss skillnad på exempelvis en golden retriever och en staff eller rottweiler.

Klart vissa egenskaper är genetiskt betingade. Att hundar blir aggressiva är däremot bara ett uttryck för handhavandefel. Hur många gånger har man inte sett "hundexperter" göra en damphund till ett gosedjur, t.ex?

Dessutom finns det en hel del aggressiva hundar av andra raser än traditionella "kamphundraser". En polare fick näsan avbiten av en golden retriever exempelvis.

Nelson81
2010-04-05, 22:33
Vissa hundar är vassare/svårare än andra och jag önskar att fler gick på beteende/krav/syfte hundrasen har och inte bara hur häftig den ser ut.

Även om hunden är jättesnäll mot familjen så kanske man inte skall skaffa en jättestark hund om tjejen i förhållandet väger 50 otränade kilo. Eller om man inte har möjlighet att miljöträna hunden tillsammans med andra hundar mycket så kanske man inte skall skaffa en ras som är känd för att vara aggressiv mot andra hundar.
ja absolut, alla hundraser är inte för alla människor, men att förbjuda en hundras för att det finns dom som inte kan hantera sina hundar är bara befängt.

Miniräzer
2010-04-05, 22:34
En liten avstickare från debatten, men jag blir så förbannad! Har jobbat i Spanien i 6 månader nu och här är det helt ok å låta hunden skita mitt på trottoaren å bara lämna högen där :furious:


så, lite mindre ilska i kroppen :)

Nelson81
2010-04-05, 22:35
En liten avstickare från debatten, men jag blir så förbannad! Har jobbat i Spanien i 6 månader nu och här är det helt ok å låta hunden skita mitt på trottoaren å bara lämna högen där :furious:


så, lite mindre ilska i kroppen :)

bläää, var en sån där förut med och jag skäms för mitt förflutna.

Fuuu
2010-04-05, 22:39
Klart vissa egenskaper är genetiskt betingade. Att hundar blir aggressiva är däremot bara ett uttryck för handhavandefel. Hur många gånger har man inte sett "hundexperter" göra en damphund till ett gosedjur, t.ex?

Dessutom finns det en hel del aggressiva hundar av andra raser än traditionella "kamphundraser". En polare fick näsan avbiten av en golden retriever exempelvis.

Givetvis kan man göra en golden retriever till en kamphund likaså. Rent allmänt så delar jag din åsikt. Men trots att jag är helt uppvuxen med hund och livet således i princip kretsade runt hundar på brukshundsklubben som jag var illa tvungen att följa med till si sådär fyra hundra gånger när jag var liten, så spelar det ändå ingen roll.

Vi har till exempel en liten dam (~55-60års åldern) som "fick" en rottis av nån bekant. Fullvuxen hane som älskar att utmana.

Det jäkla hundkräket gör mig pissrädd trots att man knappast kan vara mer van vid hundar än vad jag är. Jag fick till och med morsan att gå bort dit och snacka med henne (granne) när hon vid ett tillfälle var här på besök. När morsan a.k.a the dogwhisperer går och plingar på då kommer kräket fram och viftar på svansen. När kräket är ute och blir rastat så får kräket kraftiga spasma ryck och ser ut att vilja slita mig i stycken även på långt avstånd. Den är givetvis likadan mot alla vänner och allmänt folk/andra hundar.

Van som jag är så är jag övertygad om att jag bara hälsar trots de sjukt intensiva blickarna så är de chill. Särskilt efter morsan hade vart där och övertygat mig om att hon skulle börja träna den på hundklubb och så vidare.

Givetvis går jag fram till kräket och gullar lite, so far so cool. Ja känner mig lugn och känner mig allmänt löjlig som överdrivit. Samma sekund som jag vänder mig om trots att kräket nyss viftat på svansen så flyger kräket upp på ryggen och klappar med käftarna och skäller som satana.

Samma kräk har förövrigt flygit på samtliga vänner och grannarna är inte jätte glada. Går man förbi (jag vägrar vika undan för ett kaxigt kräk) så flyger den upp direkt och klappar med käftarna.

Det är ett allmänt mirakel att kräket inte tagit sig loss från tanten ännu.

Likaså finns det en annan rottis i området vars matte är en god bekant till mig. Han är allmänt van och har haft rottis i många år. Men det senaste kräket som han hade sedan valp fick han avliva på grund utav för mycket problem. Då var den också uppvuxen i en stor familj och de har dessutom nån liten kelhund för ungarna.

Nåja, jag diggar inte rottisar i alla fall. Amstaffs är nästan bättre isådanafall.

Nelson81
2010-04-05, 22:47
såg någon debatten då? rätt kul var en liten skk kärring som ville förbjuda "kamphundar", satt och gnällde som fan på killen som hade sin staffblandis (som var lugn som en filbunke) lös i studion och sen i slutet av programet så kommer en av hennes hundar från ingenstans lös och går på dom andra hundarna haha snacka om att hon gjorde bort sig.

Nelson81
2010-04-05, 22:48
offtopic: diggar ditt citat fuu :D

Fuuu
2010-04-05, 22:51
offtopic: diggar ditt citat fuu :D

;)

Pudzianovski
2010-04-05, 22:52
Desto större hunden är desto värre bli väl skadorna om den går lös (generellt). Vet inte riktigt vad jag tycker om kamphundar. Jag vet inte vad som definieras som "kamphund". Men som många sagt så upplever jag också att det ofta är "fel" personer som köper denna typ av hundar. Körkort? Bättre koll? obligatorisk utbildning? jag vet inte...

Nelson81
2010-04-05, 22:58
förövrigt har norge förbjudit alla hundraser som påminner om pitbull, och danmark ska bestämma sig i dagarna om dom ska göra det.

Degpekka
2010-04-05, 23:05
Det är för lätt för fel människor att skaffa hund helt enkelt.

Motorbreath
2010-04-05, 23:11
Såg inte programmet. Min generella uppfattning är att det bara är soussar som förespråkar rasförbud och att hundraserna i sig inte är problemet, utan ägarna. En ägare av en aggressiv Rottweiler hade med stor sannolikhet varit ägare av en aggressiv Labrador om han valt den rasen istället.

pragmatist
2010-04-05, 23:11
Som sagt knepigt att definiera och avgränsa vad som är en kamphund. Att rasbestämma en hund kan ofta vara rent omöjligt om man inte har tillgång till dess stamtavla, och om man börjar förbjuda vissa raser så lär dessa stamtavlor bli ganska svåra att komma åt... Ägarna lär ju inte vara särskilt villiga att tillhandahålla dem.

För övrigt finns det gott om hundraser som potentiellt är mycket farligare än klassiska kamphundraser typ APBT. De råkar bara inte vara särskilt populära (än, kanske man ska tillägga).

stevebc
2010-04-05, 23:32
Bolio höll en tråd om det här en gång för ett tag sen. Satan vad han kunde argumentera :)

tsp
2010-04-05, 23:46
om man tror att käkarna kan låsa sig på en hund så ska man nog hålla sig borta från såna här debatter lol

Visst, käkarna "låser" sig inte. Men t.ex. en bulldog fungerar ju på det sättet att om den väl kopplat ett grepp med käften så släpper den ju knappast självmant.

Degpekka
2010-04-05, 23:53
Engelsk eller ambull?

stevebc
2010-04-05, 23:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=36164

Jpn
2010-04-05, 23:59
Jag är inte för ett förbud av olika hundraser! Problemet är att folk inte har vett att skaffa hundar som dom klarar av utan väljer istället hund efter utseende m,m.

En person som tycker det är jobbigt att gå 2km per dag kanske inte ska välja en schäfer bara för att den personen tycker att dom är "fina".

Degpekka
2010-04-06, 00:01
Och folk som väljer hundar enbart efter utseende har redan failat bigtime på lämplighets-testet för hundägare.

Morty
2010-04-06, 07:30
Jag tycker att man borde ha någon form av lämplighetstest, aka hundkörkort. Att vilken idiot som helst kan gå och köpa en svans- och öronklippt amstaff känns inte så bekvämt.
Att hävda att den är sötare än andra hundra är också korkat, för andra hundraser kan ju vara så mycket sötare :P
http://www.big-dog-clothing.com/wp-content/uploads/2009/09/bichon_frise-puppy.jpg

Sparven från Minsk
2010-04-06, 07:49
Har aldrig träffat en född aggressiv hund, men däremot helt sjuka hundägare.
Sitter i ägaren om hunden blir snäll eller elak. Är själv stolt ägare till en bullterrier och han är from som ett lam, älskar barn och är hur försiktig som helt mot dem. En fast hand, kärlek och massa goa strandpromenader, då får man en stabil hund.

Sen som folk säger är "kamphundraserna" överrepresenterade hos invandrare. Är väl penisförlängare eller nått. ;)

pragmatist
2010-04-06, 08:25
Det finns absolut hundraser (inte kamphundar) som har betydande skärpa och misstänksamhet mot människor de inte känner, och som har stark skyddsinstinkt och låg aggressionströskel. De är dock av förklarliga skäl ganska ovanliga i dagens Sverige eftersom det i ett urbaniserat samhälle är väldigt opraktiskt med en hund som vill försvara husse/matte mot alla människor man möter på gatan, försöker döda gamla tanter man råkar möta i hissen o.s.v.

Dåligt Original
2010-04-06, 08:46
Den där debatten var bara lam, Fredrik Steen var den enda som sa något vettigt öht.

Det som han försökte säga, innan idioten med sin övervuxna knähund avbröt, var just det att det är blandraserna som ställer till det.

De flesta som har en "pitbull" har en blandras, vanligast är väl korsningen rottis/amstaff, men den påminner ju om en APBT (=pitbull) till utseendet och kallas därför för pitbull. Det finns väldigt FÅ renrasiga APBT i sverige, några hundra stycken bara, och bara en gång har en renrasig hund skapat skriverier i media. Den hunden gav sig på en polishund om jag inte missminner mig.

Och pga denna blandrasproblematik så får ändå APBT´n skiten.

Man ska veta att det är STOR skillnad mellan APBT och alla farliga "kamphundar/pitbulls" som det skrivs om i tidningarna.


Tyvärr tror jag inte det finns en lösning på problemet, det går aldrig att stoppa blandrasaveln, så problemet kommer inte försvinna, såvida man inte förbjuder alla bullraser. Men då kommer ju en nu typ av hund bli den farliga istället, så man kommer aldrig undan från problemet i sig.

Nitrometan
2010-04-06, 08:51
Man ska veta att det är STOR skillnad mellan APBT och alla farliga "kamphundar/pitbulls" som det skrivs om i tidningarna.


Tyvärr tror jag inte det finns en lösning på problemet, det går aldrig att stoppa blandrasaveln, så problemet kommer inte försvinna, såvida man inte förbjuder alla bullraser. Men då kommer ju en nu typ av hund bli den farliga istället, så man kommer aldrig undan från problemet i sig.

Man får helt enkelt förbjuda alla utom registrerade kennlar att avla fram valpar. Obligatorisk kastrering av alla hundar (tikar och hanar) som inte ska användas i avel.

Tillåt inga blandrashundar. Tillåt ingen som inte har en kennel att ta valpar på sin tik.

Kanske alltför drastiskt men det löser problemet.

Då blir många hundar olagliga och polisen får avliva dem.

Man kan även kriminalisera de hundar som inte är registrerade hos Jordbruksverket.

LillSkalman
2010-04-06, 08:59
Chihuahua kan alla få skaffa sig.
Efter det måste man levla om man vill få tillgång till nästa hund och låsa upp nya banor och möjligheter. Blandraser räknas som båda raser och dessa måste då båda vara upplåsta för att en person ska få kunna köpa.

Seriöst dock, 95%++ av de ägare jag mött har noll koll på sina hundar. Det är synd att sätta stop för baserat på hundras men vafan ska man annars göra... Det är det enda jag ser skulle kunna funka, även fast det e helt galet.

Dåligt Original
2010-04-06, 09:03
Man får helt enkelt förbjuda alla utom registrerade kennlar att avla fram valpar. Obligatorisk kastrering av alla hundar (tikar och hanar) som inte ska användas i avel.

Tillåt inga blandrashundar. Tillåt ingen som inte har en kennel att ta valpar på sin tik.

Kanske alltför drastiskt men det löser problemet.

Då blir många hundar olagliga och polisen får avliva dem.

Man kan även kriminalisera de hundar som inte är registrerade hos Jordbruksverket.

Njae, kan inte hålla med dig. Det är lite väl hårt för min smak, men tanken är väl egentligen god.

Man borde kunna komma åt blandrasaveln på något annat vis, som kanske inte skulle bli så dyrt, för ditt förslag skulle bli på tok för dyrt, och vem ska bekosta det?

Nej, något bättre sätt måste ju finnas, problemet är väl bara att finna det.

Trance
2010-04-06, 09:04
Det finns absolut hundraser (inte kamphundar) som har betydande skärpa och misstänksamhet mot människor de inte känner, och som har stark skyddsinstinkt och låg aggressionströskel. De är dock av förklarliga skäl ganska ovanliga i dagens Sverige eftersom det i ett urbaniserat samhälle är väldigt opraktiskt med en hund som vill försvara husse/matte mot alla människor man möter på gatan, försöker döda gamla tanter man råkar möta i hissen o.s.v.

Du menar som den 18-åriga tjejen utan hundvana som ville skaffa en tjeckoslovakisk varghund som förstahund. ;-)

Fast hon blev övertalad att det inte var en bra idé.

https://www.flashback.org/t1050192

Dåligt Original
2010-04-06, 09:08
Chihuahua kan alla få skaffa sig.
Efter det måste man levla om man vill få tillgång till nästa hund och låsa upp nya banor och möjligheter. Blandraser räknas som båda raser och dessa måste då båda vara upplåsta för att en person ska få kunna köpa.

Seriöst dock, 95%++ av de ägare jag mött har noll koll på sina hundar. Det är synd att sätta stop för baserat på hundras men vafan ska man annars göra... Det är det enda jag ser skulle kunna funka, även fast det e helt galet.

Men vilka raser ska man då förbjuda?

APBT gör ingen fara mot folk i samhället, dom är avlade att älska människor.
AST gör heller ingen fara mot folk i samhället.
SBT, samma där, gör ingen fara för folk i samhället.

Jag vet tyvärr för lite om rottis och andra såna vassa hundar för att uttala mig. Men då måste man ju isf förbjuda alla de raserna, och några till, för det är ju en blandrasproblematik när man avlar huller om päron.

Då får man ju plocka bort många raser med skärpa och driv, och även andra raser utan skärpa och driv, det är ju inte helt rätt.

Jag som har APBT vill ju inte bli av med min rätt att äga mina hundar bara för att blandraserna ställer till det för dom övriga.

Nelson81
2010-04-06, 09:20
ja har blivit allt för lätt att köpa en hund som påminner om apbt i folks ögon, idioter på blocket som släpper sina hundar till vem som helst.

hultman
2010-04-06, 09:21
Men vilka raser ska man då förbjuda?

APBT gör ingen fara mot folk i samhället, dom är avlade att älska människor.
AST gör heller ingen fara mot folk i samhället.
SBT, samma där, gör ingen fara för folk i samhället.

Jag vet tyvärr för lite om rottis och andra såna vassa hundar för att uttala mig. Men då måste man ju isf förbjuda alla de raserna, och några till, för det är ju en blandrasproblematik när man avlar huller om päron.

Då får man ju plocka bort många raser med skärpa och driv, och även andra raser utan skärpa och driv, det är ju inte helt rätt.

Jag som har APBT vill ju inte bli av med min rätt att äga mina hundar bara för att blandraserna ställer till det för dom övriga.

Du kan ju inte kategorisera hundraser hejvilt. Det är mycket ovanligt att hundar är aggressiva och farliga om de hamnar i rätt händer. Tyvärr så är det ingen ovanlighet att pundare matar sina staffar/rottisar/pitbulls med anabola steroider och annat tjafs. Tacka fan för att hunden blir farlig om den missköts och fungerar som laboratorium.

Dåligt Original
2010-04-06, 09:29
Du kan ju inte kategorisera hundraser hejvilt. Det är mycket ovanligt att hundar är aggressiva och farliga om de hamnar i rätt händer. Tyvärr så är det ingen ovanlighet att pundare matar sina staffar/rottisar/pitbulls med anabola steroider och annat tjafs. Tacka fan för att hunden blir farlig om den missköts och fungerar som laboratorium.

Nej det är inte så himla ovanligt att VISSA typer av rasblandningar blir farliga, även i rätt händer. Många av dessa raser som blandas hejvilt passar inte för varandra, och så jäkla ovanligt är det inte att man då får fram farliga hundar.

Och att det är vanligt att pundare matar dom med anabola är inte riktigt sant det heller. Visst finns såna idioter, men att kalla det för "ingen ovanlighet" är inte riktigt rätt.

z_bumbi
2010-04-06, 09:31
Chihuahua kan alla få skaffa sig.

Det där är en vision av helvetet på jorden.

Problemet är att vissa hundraser blir populära och därför också hamnar hos ägare som inte kan något om hundar, sen kvittar det om det är en hua, en pittbull eller en schäfer. En populär ras har dessutom alltid en sämre avel för att det lönar sig att avla på allt och ingen sållning av medfödda fel behöver ske. Då ökar antalet med dåliga psyken och/eller smärtor vilket kan göra hundarna mer aggressiva. Det går också att sälja blandraser som renrasiga så att rasen som sådan får ta skit för alla möjliga saker som lika gärna kan skyllas på blandraserna.

Sen är det självklart inget fel på blandraser och i fallet med populära raser är det snarare en fördel än en nackdel med en inblandning.

Dåligt Original
2010-04-06, 09:42
Sen är det självklart inget fel på blandraser och i fallet med populära raser är det snarare en fördel än en nackdel med en inblandning.

Nej det är inget fel på blandraser i sig, om det är så att man blandar raser som är lämpade för varandra. Men att korsa tex. amstaff och rottis, eller apbt och rottis, är ju inte alls bra. Jag har sett alldeles för många dåliga exemplar där hundarna blir aggressiva mot människor.

Hade det varit så att den mixen varit aggressiv mot andra hundar, fine, det kan jag ta, det anser jag inte vara ngt problem sålänge man som ägare är vettig nog att alltid hålla hunden kopplad och har styrka att hålla i kopplet. Men när aggressiviteten riktar sig mot människor så har det gått fel, och det har jag, som sagt, sett allt för många gånger av den typen av korsningar.

Pirko
2010-04-06, 09:42
En ras som inte käkarna låser sig på är ju en hyffsad start. Fast hellre små pitbulls än rottweilers i och för sig.

Seriöst. Om du nu ska öppna käften i den här tråden, och låtsas veta något kanske det är bäst att veta vad du snackar om?

Det du säger är en MYT. Hundarna låser inte sina käftar.

hultman
2010-04-06, 09:50
Och att det är vanligt att pundare matar dom med anabola är inte riktigt sant det heller. Visst finns såna idioter, men att kalla det för "ingen ovanlighet" är inte riktigt rätt.

Jo, det är vanligt. Många hundar med aggressionsproblem har blivit matade med olagligheter. Både av ägare och uppfödare...

Dåligt Original
2010-04-06, 09:51
Seriöst. Om du nu ska öppna käften i den här tråden, och låtsas veta något kanske det är bäst att veta vad du snackar om?

Det du säger är en MYT. Hundarna låser inte sina käftar.

Vilket Fuuu oxå googlade fram att det var, så ingen fara på taket :)

Dåligt Original
2010-04-06, 09:53
Jo, det är vanligt. Många hundar med aggressionsproblem har blivit matade med olagligheter. Både av ägare och uppfödare...


Det förekommer, JA, men det är inte så vanligt som du verkar tro.

Pirko
2010-04-06, 10:00
Desto större hunden är desto värre bli väl skadorna om den går lös (generellt). Vet inte riktigt vad jag tycker om kamphundar. Jag vet inte vad som definieras som "kamphund". Men som många sagt så upplever jag också att det ofta är "fel" personer som köper denna typ av hundar. Körkort? Bättre koll? obligatorisk utbildning? jag vet inte...

Om vi nu ser på en renrasig APBT (Pitbull) så väger dem ca. 18-30kg. Men vi kan säga att en game-avlad väger nog runt 18-25. Det är alltså ingen överdrivet stor hund, snarare en relativt liten hund.

Jag ska inte dra någon över en kam här. Men jag tycker att en renrasig APBT (American Pitbull Terrier) kan vara till stort besvär för någon som inte har rätt koll, absolut. För det första är renras aveln väldigt diskret och liten i Sverige (Kolla inte på annonser där det står nått om renrasiga pitbulls från Malmö, Helsinborg etc, det är bara skitsnack). Och dessa avlas med en otrolig motor, och avlas ännu idag med hög kamplust.

Men ser man sen på den Amerikanska Staffordshire Terriern (AST), så är det en annan femma. Den härstammar från APBT men har avlats utan att styrka kamplust och istället för utseende och för familjehund. Köper man en renrasig Amstaff från en av våra svenska kennels så får man en bra hund. Visst, det är en hund som är energisk och fortfarande har en enorm motor som kan tyckas outtröttlig men det är en fantastisk familjehund.

Sen finns det blandras avel också. Ska inte säga något ont om den, finns massvis med stabila blandraser. Men man måste också veta att köper man en blandras avel med pitbull/rottis/amstaff etc från en förort så kan man nog räkna med att det kan bli trubbel. Man vet inte hur generna korsas, vad den får för egenskaper etc. Då kan det bli en ostabil och till och med farlig hund.

Pirko
2010-04-06, 10:04
Vilket Fuuu oxå googlade fram att det var, så ingen fara på taket :)

Att först skriva, och sedan googla är dumt.
Anledningen till att jag reagerar starkt är för att just pga dessa påståenden så får vissa raser en dålig stämpel. Alltså att snacka utan att egentligen veta vare sig det är sant eller inte.

stafrin
2010-04-06, 10:05
Jag har en Amstaff, snällare och mer kärleksfull hund får man leta efter, älskar barn och går bra ihop med andra hundar.

Dåligt Original
2010-04-06, 10:09
Att först skriva, och sedan googla är dumt.
Anledningen till att jag reagerar starkt är för att just pga dessa påståenden så får vissa raser en dålig stämpel. Alltså att snacka utan att egentligen veta vare sig det är sant eller inte.

I know, jag reagerar oxå så där, eftersom det inte gynnar mig som APBT ägare, men samtidigt vet jag att det är en myt som fastnat hos folk.

Men nu vet ju Fuuu bättre iaf :)

z_bumbi
2010-04-06, 10:26
Nej det är inget fel på blandraser i sig, om det är så att man blandar raser som är lämpade för varandra. Men att korsa tex. amstaff och rottis, eller apbt och rottis, är ju inte alls bra. Jag har sett alldeles för många dåliga exemplar där hundarna blir aggressiva mot människor.

Hade det varit så att den mixen varit aggressiv mot andra hundar, fine, det kan jag ta, det anser jag inte vara ngt problem sålänge man som ägare är vettig nog att alltid hålla hunden kopplad och har styrka att hålla i kopplet. Men när aggressiviteten riktar sig mot människor så har det gått fel, och det har jag, som sagt, sett allt för många gånger av den typen av korsningar.

Nej man bör självklart blanda med viss eftertanke men just de korsningarna du nämner skapas också av populäritet. Folk som inte har så mycket kunskap inser att de kan sälja valpar och parar utan någon som helst eftertanke och sen kommer en köpare som vill ha en cool hund och köper och det också utan någon som helst eftertanke. Nu är jag inte så jätteintresserad av avel men jag gissar att med två vettiga individer (inklusive förfäder) från vardera ras så minskar man riskerna för problemen betydligt.

Dåligt Original
2010-04-06, 10:37
Nej man bör självklart blanda med viss eftertanke men just de korsningarna du nämner skapas också av populäritet. Folk som inte har så mycket kunskap inser att de kan sälja valpar och parar utan någon som helst eftertanke och sen kommer en köpare som vill ha en cool hund och köper och det också utan någon som helst eftertanke. Nu är jag inte så jätteintresserad av avel men jag gissar att med två vettiga individer (inklusive förfäder) från vardera ras så minskar man riskerna för problemen betydligt.

Absolut så minskar riskerna för problem betydligt om man avlar på bra hundar, sen ska man ju ha i bakhuvudet att det kan gå käpp rätt åt fel håll ändå, med tanke på att ex. amstaff och rottis inte är direkt lämpade för varandra, genetiskt.

Det är för lätt att köpa "pitbull liknande hund" idag, och de flesta säljs som renrasig pitbull. Då är det ju nån snoris som såklart köper, inser att h*n kan tjäna pengar på det, avlar med vilket skit som helst som kan likna en pitbull och säljer i sin tur till precis vilken mupp som helst. Och så fortsätter det.

Går man in och kikar på annons sidor så finns det MÅNGA "pitbull" annonsen, och det heter att hundarna är renrasiga, men har inget stambokföringsbevis pga det ena och det andra. Eller så ena hunden av rasen rednose, och andra av sydafrikans pitbull och prånglar ut dessa valpar till mindre vetande som faktiskt köper allt uppfödaren säger med hull och hår.

För att vara tydlig då, det finns EN typ av APBT (pitbull), det finns ingen egen ras som heter sydafrikans pitbull, det finns heller inga egna raser som heter blue/rednose pitbull, det finns bara Amerikansk Pitbull Terrier, dvs APBT.

Nu gick jag lite OT, men det kan vara värt att veta :)

Miniräzer
2010-04-06, 10:46
Jag hade en granne med en sån liten ettrig typ "chihuahua". Helt vansinnigt jobbig, den trodde att den var en 50kg kamp hund i sinnet. Fick den chansen så bet den fast i byxbenet. Vad är OK egentligen, när en sån jobbig jäkel kommer, får man sparka undan den över staketet? Efter ett tag så vill man helst stampa på kräket. Hade det varit ett barns ben den nöp tag i så hade barnet skadat sig.

Pdaddy
2010-04-06, 10:53
Vore spännande om alla "kompisar" i utbyggden skaffa sig Varghunar eller grand danua :D..
Dock blir hundbajsplockningen rena gödseluppsamlingen istället för en liten hundbajspåse.

Pd

Fuuu
2010-04-06, 10:55
random otrevlig text

Jag fick ju ganska snabbt reda på att det inte stämde och ändå ska du gå in å va dryg?

Förövrigt kanske du borde fundera över hur bra din avatarbild är om du inte gillar att det sprids rykten om rasen. Du framstår ju som ett ekollon om man drar lite paraleller mellan din avatar och din text.

E-penis förlängare?

Pirko
2010-04-06, 11:01
Jag fick ju ganska snabbt reda på att det inte stämde och ändå ska du gå in å va dryg?

Förövrigt kanske du borde fundera över hur bra din avatarbild är om du inte gillar att det sprids rykten om rasen. Du framstår ju som ett ekollon om man drar lite paraleller mellan din avatar och din text.

E-penis förlängare?

Men varför ska du in i en tråd, och försöka debattera då du ändå inte kan något om ämnet? Är så trött på nötter som dig, som har en olustig vilja att ge sig in i varje debatt och tro sig kunna något. Det här är tydligen inte ditt ämne, se din begränsning och håll dig borta. På så sett slipper du göra bort dig.

Och herregud. Ska vi ta detta avatar snacket också? Det här är samma snack som något annat "ballt". Har man en stor bil, en fräck motorcykel, en dödskalle affisch osv. Nu ska du försöka komma här och säga att allt jag skriver är rent skit, för jag har en läskig bild på en "pitbull"?

Skärp dig nu.

Fuuu
2010-04-06, 11:05
Ekollon: GET TO THA CHOPPAH

Din comeback var Great Success!

z_bumbi
2010-04-06, 11:14
Vore spännande om alla "kompisar" i utbyggden skaffa sig Varghunar eller grand danua :D..
Dock blir hundbajsplockningen rena gödseluppsamlingen istället för en liten hundbajspåse.

Pd

Personligen skulle jag hellre se det gällande merparten av de man idag ser har Huas, då kan jag försörja mig på att göra rosa koppel med ett tons brottgräns (med bling!).

Krampus
2010-04-06, 11:17
Personligen skulle jag hellre se det gällande merparten av de man idag ser har Huas, då kan jag försörja mig på att göra rosa koppel med ett tons brottgräns (med bling!).

Bitter? :D

Tolkia
2010-04-06, 11:21
Inget mer tjafsande i tråden, tack; Fuuu, Pirko m.fl. Om ni inte verkligen vill underblåsa folks fördomar.

+1 på bumbi angående blandraser. Mitt intryck är att de flesta som är seriösa och har lite koll på vad de sysslar med inte avlar gatukorsningar, och det av god anledning. Myten "blandrashundar är mycket friskare och sundare än sönderavlade rashundar" har ganska dålig faktisk bas.

Sedan är det förvisso så att irriterande många som har småhundar inte verkar fatta att även småhundar behöver fostras för att inte bli odrägliga, men det går inte att komma ifrån att kravet på att kunna behärska sin hund blir större ju större skada hunden är kapabel att åstadkomma. En hua som hänger i byxbenet är en störfaktor, en rottweiler som hänger i byxbenet är ett byxben och ev. ett ben mindre.

Pirko
2010-04-06, 11:23
http://www.tv8.se/aschberg/kamphundar-doeden-och-beyonce

Verkar som om majoriteten av kommentarerna är emot ett rasförbud. Skönt att se.

Dåligt Original
2010-04-06, 11:24
Pirko & Fuuu

Det är ett laddat ämne, som det oftast brukar vara, men snälla, Fuuu hade fel, han tog reda på info och vet nu hur det ligger till. Kan inte detta droppas?

Det känns så onödigt när man ska förespråka rasen, som du gör Pirko, och blir otrevlig, det gynnar ingen, och helst inte rasen, tyvärr.

biker
2010-04-14, 21:22
Tycker ändå Fredrik och Irene gjorde bra ifrån sig även om de inte fick så mycket utrymme. De fick fram de väsentliga, men som vanligt i debatter får nötterna mest tid. Hundar ska avlas efter prestation och de ska finnas ett syfte att avla på individer och att föra aveln frammåt oavsett om det är hundar lämpade för att vakta eller HK. Ser inget fel med blandraser så länge det finns ett syfte med aveln, i princip alla hundraser är det olika långt tillbaka i tiden, även Bull & terrier familjerna. Så länge folk med kunskap tar hand om den. Är du inte tillräckligt insatt i raserna så får du alrdig de rätta kontakterna att köpa en god representant av en ras. Detta gör också att 9/10 går runt med hundar som endast har sin siluett gemensamt med den riktiga rasen. Dessa 9 av 10 är också de som ska avla på sina urvattnade skithundar och sälja till likasinade obildade människor.
I Sverige är det koppeltvång, främst APBT och SBT har generellt väldigt liten skärpa, varför skulle de vara farliga för samhället? Bara folk med liten kunskap om raserna kan tänkas vara för ett förbud, ex tanten(skk) i debatten, som sade sig ha 30 års erfarenhet, av vaddå?? avla och gå runt i en ring med "vandrande fotpallar" som inte har några drifter kvar.. ;)