handdator

Visa fullständig version : Smärta i underarm, överansträngd efter skada?


blondyz
2010-04-05, 19:32
Hejsan

För ett tag sedan lyckades jag med bedriften att "spränga" en muskel i min underarm. Mindre trevlig upplevelse som jag redan beskrivit här en gång.

Nu efter veckor av vila och återhämtning så var jag på gymmet och skulle köra ett lättare bröstpass.. upptäcker efter ett tag att jag får en mindre svullnad (koncentrerad på ca 2cm i diameter på alla håll) mitt på baksidan av underarmen)

Denna svullnad ömmar något otroligt och smärtan strålar ut i hela armen.

Känns inte riktigt som en typisk överansträngning då smärtan kommer från ett såpass koncentrerat område mitt på muskeln.

Vad tror ni, och vad bör jag göra?

Bendermannen
2010-04-05, 19:44
oj! så det är alltså möjligt att "spränga" muskler! :O

då kanske jag ska lugna ner mig lite när jag tycker att pumpen börjar kännas på snudd till obehaglig?

ursäkta för kapande av tråden och att jag inte hade något svar på din post. =/

johanhej
2010-04-05, 19:53
Menar du inte att du fått en muskelbristning? Detta kan väl ofta kännas som att det spränger. Om jag varit dig så hade jag kört lite rehabträning. Har precis drabbats av muskelbristning själv, fast i biceps, och har kört jättelätta vikter nu i två veckor. Så vila och lätta vikter tills det släpper är mitt råd.

Tråkigt? Japp. Nödvändigt? Antagligen.

Bendermannen: Ibland känns pumpen riktigt obehaglig :P, iaf i underarmarna. Är nog ganska normalt.

Bendermannen
2010-04-05, 19:56
Bendermannen: Ibland känns pumpen riktigt obehaglig :P, iaf i underarmarna. Är nog ganska normalt.

ok, då ska jag sluta oroa mig över det (japp, just i underarmarna kan den ibland kännas ordentligt!). tack!

blondyz
2010-04-05, 20:15
Pump och muskelsprängning har inget med varandra att göra..

Och ja, det går att spränga muskler och det är skillnad på muskelsprängning och muskelbristning, även om de är snarlika.

Muskelsprängning anses ofta vara en tyngre skada än muskelbristning då muskeln öppnas och skapar rejäla blödningar. Muskelbristningar som sker precis vid ett muskelfäste eller sliter av hela muskler är dock inte heller att leka med.

Inget svar på några frågor, bara ett förtydligande. Och jag fick diagnosen "Muskelsprängning" av läkare på akuten så får väl lita på det.