handdator

Visa fullständig version : Fett


tazz
2003-10-02, 14:02
Har läst olika trådar som tagit upp lite samma ämne, men tycker inte jag fått något direkt svar på följande frågor:
För det första undrar jag om nötter innehåller fleromättat fett? Är det så att de till stor del innehåller fleromättat eller inget alls?

För det det andra undrar jag om om det är så att fleromättat fett aldrig binds till kroppen? Eller om det binds i mindre utsträckning än mättat fett?

För det tredje undrar jag om man kan dra slutsattsen att allt naturligt innehåller bra fett(fleromättat)? Om man exkluderar allt fett från djur(mejeriprodukter och kött).

King Grub
2003-10-02, 14:16
Har läst olika trådar som tagit upp lite samma ämne, men tycker inte jag fått något direkt svar på följande frågor:
För det första undrar jag om nötter innehåller fleromättat fett? Är det så att de till stor del innehåller fleromättat eller inget alls?

Nötter innehåller relativt mycket fett, men en stor del av den fettmängden är enkelomättat eller fleromättat. Hasselnötter har en stor andel av omättat fett, liksom jordnötter. Valnötter innehåller en stor mängd fleromättat.

För det det andra undrar jag om om det är så att fleromättat fett aldrig binds till kroppen? Eller om det binds i mindre utsträckning än mättat fett?

Allt överskott lagras som kroppsfett, oavsett vad det kommer ifrån.

För det tredje undrar jag om man kan dra slutsattsen att allt naturligt innehåller bra fett(fleromättat)? Om man exkluderar allt fett från djur(mejeriprodukter och kött).

Nej. Palmolja och kokosolja är två exempel som bevisar motsatsen.

Wilson
2003-10-14, 17:51
Då har jag en fråga oxå!
Det här med att äta omättat och fleromättat fett under "deff" eller när man ska dieta bort fett. Varför ska man äta det? går det bra att äta mättat istället?

King Grub
2003-10-14, 18:12
Försök (på djur i och för sig) har visat att vegetabiliska fetter (palm- och kokosfett undantagna) har positiva effekter på fettförbränningen i och med att de höjer kroppstemperaturen och, framför allt, förbättrar insulinkänsligheten, vilket mättat fett inte gör. Dessutom har fler- och omättade fetter mängder av andra hälsofördelar, vilket gör dem till ett bättre val, oavsett om man deffar eller inte. Men att helt utesluta mättade fetter är bara dumt, och kan bland annat leda till minskad utsöndring av anabola hormoner. Så en kombination verkar vara bäst, men en kombination där den större delen utgörs av "bra" fetter.

Wilson
2003-10-14, 23:19
jag :bow: