handdator

Visa fullständig version : LHCF, protein och vegetarian utan mjökprotein!


Tridnod
2010-04-05, 18:03
Komplicerad historia so bear with me.

Problemet är att jag har en massa strul med kroppen och knoppen. Har lätt ADHD, ballong mage och känslig hy mot mjölkprodukter även i de små mängderna.
Det verkar som att mer eller mindre helt utesluta rena kolhydratkällor gör mig otroligt mycket bättre, på ADHD fronten blir jag betydligt mer balanserad och lugn samt att ballongmagen försvinner nästan helt och finnarna försvinner.

Nu har jag fått för mig att jag ska bli lite mer djurvänlig och i alla fall skära ned på kyckling/fisk till max ett par ggr. i veckan.

Fettet har jag aldrig haft problem med, avokado och nötter njuter jag gärna av och de innehåller ju som sagt rätt bra fett och är ett bra komplement och är bra som mellanmål. Två ägg går bra på morgonen men det känns lite vanskligt att trycka i sig 14 ägg/ veckan eftersom det går massa kolestorol sjukdomar i släkten, för att lägga till en grej till.

Sojaprotein och sånt har man ju hört talas om men finns det andra bra proteinkällor som inte kryllar av kolhydrater (baljväxter, linser etc. har lite för mycket för att jag ska fungera bra)?
Vill få i mig en ordentlig lunch/middag också så att säga.

Sen kanske någon kan reda ut hur pass mycket man ska tänka på soja industrin med tanke på skövlingen av regnskog som görs till förmån av sojan.

Det är inte lätt att rädda sig själv och världen samtidgt ;)

Rickard
2010-04-05, 19:12
Grattis, du kan inte äta någonting. I alla fall med de restriktioner du satt upp.

Tridnod
2010-04-05, 19:48
Givetvis finns det saker man måste rubba på men hur jag än googlar så får jag alltid "sojaprotein" som enda källa i veggi kost om man nu utesluter mjölprodukter. Måste ju finnas något annat?
Glöm miljöbiten tills vidare, den får man väl lobba för på andra områden.

mikaelj
2010-04-05, 19:49
Ägg.

http://kostdoktorn.se/kolesterol

Frumpish
2010-04-05, 20:14
Sesamfrön är väldigt fettrikt, dock lite överdrivet med omega6 så lägg till det till din komplementlivsmedelslista.

EAA borde väl gå bra för att få upp proteinintaget, du kan även testa vassleprotein (med risk att hudproblemen återkommer).

machine gun
2010-04-05, 20:34
Det är väldigt fint av dig att du tänker på miljön, djurskydd osv, men när man redan har väldigt mycket restriktioner i sin kost av medicinska skäl, kan det ibland bli väldigt svårt att få till en vettig kost om man dessutom lägger till restriktioner av etiska skäl. Jag säger dock inte att det inte går, men det kanske kan vara värt att fundera lite kring hur mkt tid och kraft man är villig att lägga ner på sina matvanor.

Hursomhelst, med det sagt. Ägg och sojaprodukter är redan nämnt. Jag skulle vilja addera quornprodukter till listan. Innehåller visserligen lite kolhydrater, men betydligt mindre än t.ex. baljväxter. Hur är det med nötter, tål du det? Vill du ta proteintillskott finns proteinpulver baserade på t.ex. soja, ägg, ärtprotein, risprotein eller hampa.

Tridnod
2010-04-05, 20:57
Tack för svaret machine.
Nötter går ju fint och knapras friskt.
Kanske blir att ta en shake då och då samt käka det som jag inte tål, det är ju inte så att jag dör av det, med måtta.

Tack också Mikael för kolestorol länken. Den var mycket hjälpsam.

machine gun
2010-04-05, 21:32
Oj, såg nu att det ju stod i ditt första inlägg att du äter nötter.

Angående sojaprotein så är det absolut billigast om man köper textruerat sojaprotein (förkortas ofta TVP, då står V för vegetabiliskt) som är torkat sojaprotein i form av t.ex. färs eller grytbitar. Det kokar och smaksätter man själv. Sväller ca 3 ggr sin torrvikt.

stafh
2010-04-05, 21:34
Tack för svaret machine.
Nötter går ju fint och knapras friskt.
Kanske blir att ta en shake då och då samt käka det som jag inte tål, det är ju inte så att jag dör av det, med måtta.

Tack också Mikael för kolestorol länken. Den var mycket hjälpsam.

Ta mikaeljs länkar med en nypa salt. De brukar inte vara särskilt objektiva. Men 14 ägg i veckan bör vara relativt riskfritt.

Sen finns det även isolerat äggprotein att köpa som tillskott.

mikaelj
2010-04-05, 21:38
Ta mikaeljs länkar med en nypa salt.

Visa gärna på någon studie som visar på att ägg är farligt istället för att bara säga att jag överdriver.

De brukar inte vara särskilt objektiva.

För allt annat du läser saknar totalt vinkling, eller hur är det?

machine gun
2010-04-05, 21:43
Vad gäller just dietärt kolesterol (t.ex. det från ägg), så verkar den samlade vetenskapen inte visa på att det är skadligt utan höga kolesterolvärden beror sannolikt på andra faktorer. Således avråder man inte längre från äggkonsumtion ens när föhöjt kolesterol föreligger. Övre gräns är förvisso inte undersökt (mig veterligen?), men 2-4 ägg/dag borde rimligtvis kunna vara riskfritt. Har man magproblem är det dock möjligt att den mängden kan ställa till det för vissa.

mikaelj
2010-04-05, 21:44
Krävs det inte något i stil med 10-15 ägg/dag för att undertrycka den endogena kolesteroltillförseln?

malfunction
2010-04-05, 22:50
Visa gärna på någon studie som visar på att ägg är farligt istället för att bara säga att jag överdriver.

Du är säkert medveten om risken av en "hög" (>1 ägg per dag) konsumtion för diabetiker så jag orkar inte posta studier om det.
Som jag förstår dagsläget verkar det som att det kan finnas en ökad risk för att drabbas av diabetes vid hög äggkonsumtion men mekanismerna är oklara
http://care.diabetesjournals.org/content/32/2/295.long

mikaelj
2010-04-05, 23:39
Ja, och man kan få typ 2-diabetes av mättat fett.

Vinter
2010-04-06, 01:11
Givetvis finns det saker man måste rubba på men hur jag än googlar så får jag alltid "sojaprotein" som enda källa i veggi kost om man nu utesluter mjölprodukter. Måste ju finnas något annat?
Glöm miljöbiten tills vidare, den får man väl lobba för på andra områden.

Äggproteinpulver om du vill ha ett kosttilskott. Samt vissa andra bönor. Kolesterol i ägg skulle jag inte oroa mig över alls.

Vinter
2010-04-06, 01:13
Du är säkert medveten om risken av en "hög" (>1 ägg per dag) konsumtion för diabetiker så jag orkar inte posta studier om det.
Som jag förstår dagsläget verkar det som att det kan finnas en ökad risk för att drabbas av diabetes vid hög äggkonsumtion men mekanismerna är oklara
http://care.diabetesjournals.org/content/32/2/295.long

Fast studien visar att har man redan diabetes är det en rad olika saker man kan bli dålig av.

Tobbeh
2010-04-06, 02:08
Äggproteinpulver om du vill ha ett kosttilskott. Samt vissa andra bönor. Kolesterol i ägg skulle jag inte oroa mig över alls.

+1