handdator

Visa fullständig version : Orsak till dåligt blodvärde?


[ZipX]
2003-10-02, 13:21
Vad kan det vara för orsaker till att man har ett lågt hemoglobinvärde? Var nämligen inne hos skolsyster idag och mätte..slutade på ett värde på 122.. mol tjohej.. skulle legat mellan 135- 165..

pettan85
2003-10-02, 13:30
ätit för dåligt med järn kanske ?

King Grub
2003-10-02, 13:31
Dåligt med järn i kosten kanske? Dags att köpa hem ett par paket blodpudding?

[ZipX]
2003-10-02, 14:13
Hon nämde något om det.. men i vilka livsmedel hittar man mö me järn?

King Grub
2003-10-02, 14:18
Kött och inälvsmat är bästa källorna. Även bönor och grönsaker innehåller järn, men detta tas inte upp lika bra. I värsta fall finns det ju järntillskott, men då skall du vara säker på att du verkligen har anemi, så du inte för i dig för mycket järn.

abbe
2003-10-02, 14:43
Sen kan du försöka "uppmuntra" kroppen att uppta järnet genom att dra ner på spannmålsprodukterna.

Saxat från http://www.staffanlindeberg.com/ (Får man egentligen saxa så här? Står inget om det på siten.):
"Den förhistoriska människan tillförsäkrades en god kalkbalans och därigenom en stark benstomme genom att upptaget av kalk från kosten var bättre och genom att förlusterna var lägre. Det bättre upptaget berodde på att spannmålsprodukter inte ingick i födan och därmed intaget av fytinsyra var lågt. Fytinsyra binder till sig kalcium, järn, zink och magnesium och hindrar därigenom absorptionen i tarmen. Detta förklarar varför järnbrist är så vanligt bland ulandsbefolkningar med spannmålsbaserad kost. Att kalciumförlusterna var låga i förhistorisk tid berodde till stor del på att saltintaget var lågt. Ju mer natrium vi tillför kroppen desto mer kalcium utsöndras nämligen via njurarna."

Mony
2003-10-02, 14:49
Persilja rikt på järn oxo. Gott att blanda i nästan allt.

Ozz
2003-10-02, 15:00
Äter du icke-hemjärn (alltså järn som inte är bundet i hem-grupp, som hos blodpudding och dyl.) är det bra om du intar järnkällan tillsammans med mycket c-vitamin, drick juice till exvis.

PlutonB
2003-10-02, 16:02
Finns ganska mycket som lågt Hb kan indikera. Om du haft en infektion under den senaste tiden, kan det sänka Hbt. B12-brist, folsyrebrist, tarmsjukdom är andra saker som kan vara orsak.

Men steg ett är som sagts att se till att få i dig mer järn. Jag antar du ska dit igen om ett tag och kolla igen, om inte se till att du får komma och kolla igen.

[ZipX]
2003-10-02, 17:27
jupp jag ska dit på måndag igen, orsaken att jag gick dit är att jag har varit så j*vla trött och seg på sistone.. men mer järn är att satsa på till att börja med nu då...?

OxYgEr
2003-10-05, 19:18
Enklaste svaret... Juppp ;)