handdator

Visa fullständig version : Smärta i nyckelbenet


kalle_banan
2010-04-05, 14:28
Kön: Man

Ålder: 22

Längd och vikt: 181, 78kg

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Höger nyckelben/axel
Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Svårt att säga, en mix mellan muskelsmärta och "bensmärta", det kanske sitter där nyckelbenet fäster till axeln.
Gör det ont någonstans då du trycker? Nej.
Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Förmodligen 2006 när jag började köra dips, jag blev gruvligt stel i axlarna efter första och/eller andra settet men jag körde på ändå.
Är smärtan skarp eller mer dov? Dov.
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Det gör ont när jag "bröstar upp mig", alltså drar axeln bakåt för att exponera brösten mer.
Känns det bättre eller sämre efter träning? Sämre.
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Det gör ont efter att jag har kört chins och shrugs, shrugs kör jag inte längre.
Var i rörelsen smärtar det? När jag drar axeln bakåt i det bakersta läget, då känns det som att något ligger emot något annat.
Hur länge har du haft ont? Flera veckor.
Smärtvariation över dygnet. Ligger jag på axeln när jag sover/vilar kan jag bli hemskt stel i den efteråt.

Vad och hur mycket tränar du? Varannan dag ungefär, gymträning, se journal nedan.
Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Nej.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Jag tog naproxen i förrgår innan jag gick och la mig, vet inte om det hjälpte.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Nej.
Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Höger axel gick ur led för ca 7 år sedan.

Övrigt: Om jag "rullar" med axeln framåt så knäpper det i nyckelbenet, då känns det som att det knäpper där nyckelbenet fäster till bröstet.

kalle_banan
2010-04-07, 12:28
Jag var hos naprapaten idag, det är med all sannolikhet supraspinatus som är svullen, ingen bröstträning och mer rygg/baksida axelträning framöver är medicinen.

kalle_banan
2012-03-07, 13:38
På allmän begäran tänkte jag göra en uppföljning. Jag tränade inte mer bröst öht och värken gick över till viss del. Nu tränar jag bröst igen och värken lyser med sin frånvaro, mitt tips är att göra övningar som inte ger smärta helt enkelt. Lyssna på din kropp ;)

Masterpan
2012-03-07, 22:36
Hur lång tid tog det för smärtan att försvinna?

Gjorde du aktiv rehab?