handdator

Visa fullständig version : Jobba gratis?


plexmar
2010-04-05, 14:11
Nu behöver jag Kolos hjälp! :)

Om jag startar ett AB och jag blir den enda ägaren, kan min sambo jobba gratis i företaget? Hon blir i så fall den enda som jobbar i företaget - jag har ett annat jobb.

Kan hon alltså jobba gratis i företaget, låt oss säga de första månaderna.. innan allting börjar rulla?

På ett sätt känns det som hon borde kunna göra det, men samtidigt så skulle man ju kunna fuska väldigt mycket på detta sättet. Att sambon/frun jobbar gratis och man tar ut vinst i form av utdelning = mindre skatt och inga sociala avgifter osv.

Någon som vet? Det gäller alltså ett helt nystartat företag och bara i början, innan vi ser att det fungerar.

En fråga till dock. Om jag måste betala ut lön, då borde jag väl kunde betala ut låt oss säga 50 kr i timmen utan OB osv. För hon behöver ju inte gå med i något fack - alltså inget kollektivavtal. Eller?

The Somberlain
2010-04-05, 14:21
Är ni över 25, tror jag ni kan få starta eget-bidrag. Fast hon kanske måste vara delägare då?

plexmar
2010-04-05, 14:25
Är ni över 25, tror jag ni kan få starta eget-bidrag. Fast hon kanske måste vara delägare då?

Vi är inte 25 och jag kommer bli enda ägaren till aktiebolaget.

Denniss
2010-04-05, 14:29
Är ni över 25, tror jag ni kan få starta eget-bidrag. Fast hon kanske måste vara delägare då?

Det är MYCKET svårt att få ett sådant bidrag nu förtiden. Det är vad jag har hört iaf.

plexmar
2010-04-05, 14:37
Vi vill inte ha bidrag :)

Om det inte finns kollektivavtal så finns det väl inget som säger att hon måste ha betalt? Finns ju inga lagar som reglerar lönerna i Sverige, utan det är kollektivavtalen man följer.

Men samtidigt så skulle det ju bli väldigt enkelt att fuska i så fall.

Jag kan ju tänka mig att Skatteverket inte skulle bli så glada. De skulle väl misstänka svartjobb eller att man tar ut all vinst i form av utdelning istället (för att få mindre skatt, inga sociala avgifter osv).

Men frågan är om min sambo kan jobba gratis i starten av verksamheten, låt oss säga några månader, för att se om verksamheten kommer att gå runt?

Mindek
2010-04-05, 14:43
Det finns sk. 3:12 regler som reglerar förhållande mellan utdelning och lön från fåmansbolag.

På utdelning är det 26,3% bolagsskatt och sen 30% (20% ibland) reavinstskatt. Beroende på lönenivå kan det vara mer fördelaktigt att betala ut lön istället.

Om din sambo typ går på bidrag samtidigt som hon jobbat "gratis" i bolaget så kan det väl eventuellt bli problem, men jag skulle nog inte oroa mig så mycket för det.

plexmar
2010-04-05, 14:54
Det finns sk. 3:12 regler som reglerar förhållande mellan utdelning och lön från fåmansbolag.

På utdelning är det 26,3% bolagsskatt och sen 30% (20% ibland) reavinstskatt. Beroende på lönenivå kan det vara mer fördelaktigt att betala ut lön istället.

Om din sambo typ går på bidrag samtidigt som hon jobbat "gratis" i bolaget så kan det väl eventuellt bli problem, men jag skulle nog inte oroa mig så mycket för det.

Så om min sambo inte får några bidrag eller liknande, så kan hon jobba gratis i företaget? Sen när(om) vi ser att verksamheten går runt så kan vi börja betala ut lön till henne.

Men hur bevisar vi att hon inte får svart lön?

nmanradnävna
2010-04-05, 15:19
Minst 10 000kr behövs för att starta AB, har jag för mig?

davve
2010-04-05, 15:24
Minst 10 000kr behövs för att starta AB, har jag för mig?

Före 100401 var det 100 000, nu är det 50 000.

I övrigt +1 på Mindek.

plexmar
2010-04-05, 15:49
Minst 10 000kr behövs för att starta AB, har jag för mig?

Vad har det med saken att göra?

Sen är det som davve säger, 50 000 kr.

Rickard
2010-04-05, 17:06
Om det vore fritt fram att jobba gratis och leva på utdelning från bolaget, tror du inte varenda egenföretagare hade gjort så då? *rolleyes*

jakke
2010-04-05, 17:13
Ni kanske borde ha lite koll på sådant innan ni startar företaget.

Mindek
2010-04-05, 17:30
Så om min sambo inte får några bidrag eller liknande, så kan hon jobba gratis i företaget? Sen när(om) vi ser att verksamheten går runt så kan vi börja betala ut lön till henne.

Men hur bevisar vi att hon inte får svart lön?

Har ingen exakt koll på vad som gäller för olika bidrag, men jag kan väl säga att det är oetiskt i alla fall. För bidrag gäller ju att man ska stå till arbetsmarknades förfogande eller ha nedsatt arbetsförmåga.

Det finns ingen lag som säger att man inte får jobba utan ersättning, men visst kan skatteverket tillsätta en utredning kring svartjobb. Inte särskilt troligt att det sker dock. Har din sambo försörjning via något annat (som deklareras) lär det inte vara några problem. Enda problemet är om det är typ resturang eller frisör, tror de måste ha logg på alla som är på företaget så det inte är en massa svartjobbare.

Ska din sambo vara anställd i företaget? Och få lön senare när allt kommit igång? Då är nog det enda problemet att det är sjukt dyrt att betala ut lön med alla skatter *mini

Wao
2010-04-05, 17:33
Ni kanske borde ha lite koll på sådant innan ni startar företaget.

Men? Det är väl just därför han startat tråden.............

pony
2010-04-05, 22:38
Det verkar inte som att er briljanta plan skulle bli någon vinstaffär trots allt: http://www.skatter.se/index.php?q=node/2332

plexmar
2010-04-06, 10:25
Det verkar inte som att er briljanta plan skulle bli någon vinstaffär trots allt: http://www.skatter.se/index.php?q=node/2332

Nu har du fått det om bakfoten. Vår plan var inte att vinna skattefördelar genom att plocka ut vinsten genom aktieutdelning istället för lön. Frågan var helt enkelt om man kunde jobba gratis i starten av företaget, då det är många andra kostnader när man startar ett företag.

Man kan ju jobba gratis inom sitt egna företag innan verksamheten har kommit igång och jag undrade helt enkelt om min sambo kan jobba utan lön i mitt företag, tills verksamheten har börjat generera pengar.

The Somberlain
2010-04-06, 19:06
Har ingen exakt koll på vad som gäller för olika bidrag, men jag kan väl säga att det är oetiskt i alla fall. För bidrag gäller ju att man ska stå till arbetsmarknades förfogande eller ha nedsatt arbetsförmåga.

I vanliga fall skulle jag hålla med dig, men i fallet starta eget-bidrag, där bidraget är till för att täcka dina basala levnadskostnader medan du fokuserar all din tid och energi på att bygga upp ditt företag (i vilket du givetvis återinversterar varje intjänad krona), anser jag faktiskt att bidraget fyller en vettig funktion.