handdator

Visa fullständig version : Bröstövning som inte tar på axlarna?


Loke
2010-04-05, 13:54
Som titeln säger, kan någon tipsa om en bröstövning som inte tar på framsidan av axeln? Maskiner är helt ok.

Eriic
2010-04-05, 13:57
Hantel flyes, fast den kanske tar där ändå. jag känner dock att det är mkt mindre axlar än tex bänkpress
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBFly.html

Sjoba
2010-04-05, 13:59
Tror tyvär inte det finns någon pressövning då du inte involverar axlar mer eller mindre.

Petoria
2010-04-05, 13:59
Pullovers?

chrilledude
2010-04-05, 14:01
Flyes.

Rekommenderar dig dock inte att utesluta bänkpress.

Eriic
2010-04-05, 14:03
Varför vill du ha övningar som inte tar något på axlarna?

Ectomorph
2010-04-05, 14:05
Giljotinpressar och girondadips röstar jag för.

Loke
2010-04-05, 21:47
Skälet är naturligtvis att jag är skadad i deltamuskeln. Tänkte att det lär typ vara den vanligaste orsaken till att folk inte kan köra bänk, så nån borde ju uppfunnit nåt sätt att komma runt det.

Pullovers?

Hmm, det kan ju faktiskt funka. Triceps extentions funkar ju, och det är ju bra likt. Tackar!

Loke
2010-04-05, 21:54
Giljotinpressar och girondadips röstar jag för.

Dips funkar så länge kroppen får hänga i en väldigt specifik vinkel, men så fort jag kommer utanför den så hugger det till som satan i axeln så jag vågar helt enkelt inte. Det går nog att i stort sett isolera bort axeln med dips, men problemet är att den då istället blir en balansmuskel, vilket gör att den liksom plötsligt hugger i med full kraft utan att man har så mycket medveten kontroll över det.

Tack för förslaget dock!

Sheogorath
2010-04-06, 05:21
Dips funkar så länge kroppen får hänga i en väldigt specifik vinkel, men så fort jag kommer utanför den så hugger det till som satan i axeln så jag vågar helt enkelt inte. Det går nog att i stort sett isolera bort axeln med dips, men problemet är att den då istället blir en balansmuskel, vilket gör att den liksom plötsligt hugger i med full kraft utan att man har så mycket medveten kontroll över det.

Tack för förslaget dock!

Hur vet du att det är deltamuskeln? Det är väldigt ovanligt med problem i deltamuskeln.

L-Sami
2010-04-06, 06:10
Kolla vad deltoideus anterior har för funktion så förstår du att det är rätt så svårt att isolera bröstmuskeln.
Däremot om du vill komma åt just pectoralis major så kan typ en TENS-apparat isolera muskeln rätt så bra, en medicinsk saunabelt variant alltså :) Ställ in apparaten på låg-frekvens så fixar apparaten muskelkontraktioner åt dig.

Grenen
2010-04-06, 10:25
Smalbänk för tricpes kanske. Känns rätt mild på främre deltoiden.

Martin Löwgren
2010-04-06, 10:58
Förenklat kan man säga att främre fibrerna av axelmuskeln är en del av bröstmuskeln så de arbetar alltid mer eller mindre i synergi.

Sjoba
2010-04-06, 11:15
Säger som Sheogorath, hur kan du vara så säker på att det är någon deltoidmusklerna?
Låter mer som problem med något som sitter inne i axeln t.ex. kuffar eller någon ledkapsel(?).

Loke
2010-04-08, 21:48
Hur vet du att det är deltamuskeln? Det är väldigt ovanligt med problem i deltamuskeln.

Tja, har du något annat förslag? Känslan är mest tydlig i en uppercut-rörelse, och när smärtan var som tydligast så var den precis ute på yttre kanten av nyckelbenet. Jag har faktiskt suttit och kollat en hel del på anatomikartor och ser inget annat som skulle fästa där. Hade det bara varit för den generella smärtan i axeln hade jag nog trott något annat, men just att det var så tydligt där på nyckelbenet gör att jag tror mest på deltamuskeln.

Martin Löwgren
2010-04-08, 22:10
Tja, har du något annat förslag? Känslan är mest tydlig i en uppercut-rörelse, och när smärtan var som tydligast så var den precis ute på yttre kanten av nyckelbenet. Jag har faktiskt suttit och kollat en hel del på anatomikartor och ser inget annat som skulle fästa där. Hade det bara varit för den generella smärtan i axeln hade jag nog trott något annat, men just att det var så tydligt där på nyckelbenet gör att jag tror mest på deltamuskeln.

Långa bicepssenan urspringer där i området, lite medialt så jag tror mer på den alt själva ac-leden.

agazza
2010-04-08, 22:14
flyes i cablecrossen med grov vinkling mot golvet borde väl koppla bort axeldelen så gott det går?

Sheogorath
2010-04-08, 22:15
Tja, har du något annat förslag? Känslan är mest tydlig i en uppercut-rörelse, och när smärtan var som tydligast så var den precis ute på yttre kanten av nyckelbenet. Jag har faktiskt suttit och kollat en hel del på anatomikartor och ser inget annat som skulle fästa där. Hade det bara varit för den generella smärtan i axeln hade jag nog trott något annat, men just att det var så tydligt där på nyckelbenet gör att jag tror mest på deltamuskeln.

Massor. Först och främst utgår du från att en muskel måste fästa i det smärtande området för att det ska göra ont vilket är fel. Fenomenet "refererad smärta" som är mycket vanligt bland annat i axlarna innebär att du har smärta i ett område men orsaken sitter någon annanstans, t.ex. i nacken eller bröstryggraden. En variant på refererad smärta i det här fallet är att lokala muskler som de i rotatorcuffen inte kan stabilisera ordentligt vid armrörelser vilket tvingar en eller flera globala muskler, exempelvis deltan, att försöka kompensera för instabiliteten och då denna är dåligt rustad för långvarigt stabiliserande arbete får du ont. Problemet sitter då inte i deltamuskeln även om det är den som smärtar. Fler förslag är problem från acromioclavicularleden (inflammation, stelhet, artros) vilket stämmer överens med ett symtom i stil med att man har en smärtande punkt längst ut på nyckelbenet. Detta är bara "from the top of my head" för att visa att ditt antagande kanske är relativt grundlöst och att det krävs en ordentlig diagnostisk undersökning och kanske provbehandlingar för att hitta orsaken bakom problemet.

Morty
2010-04-08, 23:00
Första halvan av ett latsdrag tar på bröst utan att ta på främre delta...

Loke
2010-04-09, 00:54
Långa bicepssenan urspringer där i området, lite medialt så jag tror mer på den alt själva ac-leden.

Men alltså, biceps, då skulle väl inte pressövningar vara något problem?

Massor. Först och främst utgår du från att en muskel måste fästa i det smärtande området för att det ska göra ont vilket är fel. Fenomenet "refererad smärta" som är mycket vanligt bland annat i axlarna innebär att du har smärta i ett område men orsaken sitter någon annanstans, t.ex. i nacken eller bröstryggraden. En variant på refererad smärta i det här fallet är att lokala muskler som de i rotatorcuffen inte kan stabilisera ordentligt vid armrörelser vilket tvingar en eller flera globala muskler, exempelvis deltan, att försöka kompensera för instabiliteten och då denna är dåligt rustad för långvarigt stabiliserande arbete får du ont. Problemet sitter då inte i deltamuskeln även om det är den som smärtar. Fler förslag är problem från acromioclavicularleden (inflammation, stelhet, artros) vilket stämmer överens med ett symtom i stil med att man har en smärtande punkt längst ut på nyckelbenet. Detta är bara "from the top of my head" för att visa att ditt antagande kanske är relativt grundlöst och att det krävs en ordentlig diagnostisk undersökning och kanske provbehandlingar för att hitta orsaken bakom problemet.

Jo visst, men nu är jag en amatör som knappast kan gå till läkare så fort jag får ont.

Men hur som hellst är ditt förslag om rotatorcuffen helt klart vettigt, har haft problem i dom krokarna tidigare, dock inte på det här sättet.

Sheogorath
2010-04-09, 06:04
Första halvan av ett latsdrag tar på bröst utan att ta på främre delta...

"Bara" pars sternalis, för att förtydliga och helst om man kör axelbred eller smal fattning (d.v.s. armbågarna framför kroppen) snarare än breda latsdrag eller drag bakom nacken, eftersom bröstet är bättre på extension i axeln än adduktion med utåtroterade axlar. Sen är ju bröstet troligtvis aktivt i hela rörelsebanan och jag vet inte om man undersökt var den är mest aktiv faktiskt, men jag skulle sätta mina pengar på att man hittar mest aktivitet runt mitten och nedåt faktiskt, eftersom triceps långa då går mot sin aktiva insufficiens. Men det kanske finns EMG-studier som du kikat på?

Sheogorath
2010-04-09, 06:08
Men alltså, biceps, då skulle väl inte pressövningar vara något problem?



Jo visst, men nu är jag en amatör som knappast kan gå till läkare så fort jag får ont.

Men hur som hellst är ditt förslag om rotatorcuffen helt klart vettigt, har haft problem i dom krokarna tidigare, dock inte på det här sättet.

Det förstår jag. Men varför letar du efter sådana här övningar om du inte vet att det är problemet? "Trial 'n' error"-tänket är inte alls fel för en amatör, men du rotar definitivt från fel ände om du letar efter bröstövningar som isolerar bröst från främre delta. Det kan vara det, men med tanke på hur ovanligt detta problem skulle vara är det en "dum" chansning.