handdator

Visa fullständig version : Överätning kontra träning för progression.


mikaelj
2010-04-05, 11:06
Min högsta prioritet är just nu att bli starkare i basövningarna.
Tänker inte särskilt mycket på att aktivt överäta annat än efter träningspassen, övriga dagar äter jag tills jag blir nöjd vilket borde bli ungefär energibalans.

Jag har dragit ned träningsfrekvensen till ett pass per vecka och har senaste veckorna ökat 1,25-2,5 kg i 5x5 (på uppskattningsvis 6RM) för varje pass, ex:

* ATG-böj: 5x5 på 90 kg till 92,5 till 95 kg till 100 kg; 2 rep på 107,5 till 112,5 till 115
* Bänk: 5x5 på 80 till 82,5 till 82,5 till 85

Jag gör alltid 5x5 som oftast är följt av 2-3, 1-2 och 1.

176 cm, 76(?) kg mjuk :-)

Skulle jag kunna påskynda ökningarna genom att aktivt försöka äta mer mat varje dag i veckan, och i så fall, hur mycket kan vara rimligt att förvänta sig som mest i styrkeökning? (om det går att svara på givet mina siffror)

Pepz
2010-04-05, 11:11
har inte du varit överviktig?
Då skulle jag passa mig för överätning

mikaelj
2010-04-05, 11:34
har inte du varit överviktig?
Då skulle jag passa mig för överätning

Inte överviktig, bara lite mjukare som yngre.
Har vägt 78-79 som mest på den här längden, efter en rejäl laddning kolhydrater. Annars brukar jag väga ungefär som nu.

Jag har tyvärr inga bra bilder på dagsform, bara träningsfilm från igår, t ex http://www.youtube.com/watch?v=nNGqBVZCFLY. Syns inte särskilt bra i dem, dock.

Med den infon, vad säger du då?

Anders The Peak
2010-04-05, 11:41
Jag antar att du har för lite glykogen i musklerna och det gör musklerna svagare och ovilliga till att växa i styrka(anaerobt arbete) och muskelmassa jämfört med välfyllda lager. Varför inte höja kolhydrat intaget och protein intaget till att hamna kring 30% och sänka fettintaget till 40%.

Fellan
2010-04-05, 12:41
Jag antar att du har för lite glykogen i musklerna och det gör musklerna svagare och ovilliga till att växa i styrka(anaerobt arbete) och muskelmassa jämfört med välfyllda lager. Varför inte höja kolhydrat intaget och protein intaget till att hamna kring 30% och sänka fettintaget till 40%.

1. Om jag gillar att hålla mina måltider väldigt låga på kolhydrater(religösa skäl eller whatever).
Kan jag få en lika effektiv glykogeninlagring om jag sätter i mig 150g[sic!] maltodextrin direkt efter passet som om jag sprider ut det kolhydratintaget under dagen och konsumerar dem som pasta,ris osv i samband med måltid? Eller kanske t om effektivare eftersom jag hela tiden läser på forumet att glykogeninlagring direkt efter träning kan ske utan närvaro av insulin?

2. Det här med att ha endast ett styrkepass i veckan för maximalstyrketillväxt, vad jag förstår så är det CNS som kräver den långa återhämtningen.
Är det sannolikt att en liten sänkning av intensiteten och en ökning av antal styrkepass till 2 - 3 per vecka skulle vara mer fördelaktigt för styrkeutvecklingen?

/Fellan

Pepz
2010-04-05, 14:27
Inte överviktig, bara lite mjukare som yngre.
Har vägt 78-79 som mest på den här längden, efter en rejäl laddning kolhydrater. Annars brukar jag väga ungefär som nu.

Jag har tyvärr inga bra bilder på dagsform, bara träningsfilm från igår, t ex http://www.youtube.com/watch?v=nNGqBVZCFLY. Syns inte särskilt bra i dem, dock.

Med den infon, vad säger du då?

får nog hålla med anders the peak.
men överäta(bulk) på en träningsdag i veckan känns lite bortkastat

1. Om jag gillar att hålla mina måltider väldigt låga på kolhydrater(religösa skäl eller whatever).
Kan jag få en lika effektiv glykogeninlagring om jag sätter i mig 150g[sic!] maltodextrin direkt efter passet som om jag sprider ut det kolhydratintaget under dagen och konsumerar dem som pasta,ris osv i samband med måltid? Eller kanske t om effektivare eftersom jag hela tiden läser på forumet att glykogeninlagring direkt efter träning kan ske utan närvaro av insulin?

2. Det här med att ha endast ett styrkepass i veckan för maximalstyrketillväxt, vad jag förstår så är det CNS som kräver den långa återhämtningen.
Är det sannolikt att en liten sänkning av intensiteten och en ökning av antal styrkepass till 2 - 3 per vecka skulle vara mer fördelaktigt för styrkeutvecklingen?

/Fellan

1.varför inte äta pasta/potatis/ris efter träningen istället för pulver? lär vara lika effektivt för styrketränande och bättre om du är rädd för insulin.

2.de flesta riktigt starka tränar fler än en gång i veckan

Fellan
2010-04-05, 17:39
får nog hålla med anders the peak.
men överäta(bulk) på en träningsdag i veckan känns lite bortkastat



1.varför inte äta pasta/potatis/ris efter träningen istället för pulver? lär vara lika effektivt för styrketränande och bättre om du är rädd för insulin.

2.de flesta riktigt starka tränar fler än en gång i veckan


1. Jag tycker om pasta, ris och potatis och jag är inte rädd för insulin.
Jag är mkt dåligt insatt i ämnet men jag antar utifrån ditt svar att man har gjort jämförelser med vanlig mat respektive flytande kolhydrater efter träning och sett att båda är lika bra för glykogeninlagringen efter styrketräning?(Om någon har referenser på det är jag intresserad, jag vill gärna läsa in mig lite.)

2. Ok, tack för svar.

/Fellan

Eddie Vedder
2010-04-05, 17:44
Jag är mkt dåligt insatt i ämnet men jag antar utifrån ditt svar att man har gjort jämförelser med vanlig mat respektive flytande kolhydrater efter träning och sett att båda är lika bra för glykogeninlagringen efter styrketräning?(Om någon har referenser på det är jag intresserad, jag vill gärna läsa in mig lite.)


Det räcker med en titt i kapitlet för Idrottsnutrition i Näringslära för högskolan. Det hela bygger på att mängden kolhydrat förefaller primär och hastigheten hos kolhydraterna sekundär.

Annat gäller dock vid mer extrema träningsdoser.

Fellan
2010-04-05, 17:57
Det räcker med en titt i kapitlet för Idrottsnutrition i Näringslära för högskolan. Det hela bygger på att mängden kolhydrat förefaller primär och hastigheten hos kolhydraterna sekundär.

Annat gäller dock vid mer extrema träningsdoser.

Tack för svar och lästips!

DanielT
2010-04-05, 19:15
Öka träningsfrekvensen kolla hur styrkelyftare tränar. Vila är underskattat..

skulle knappast öka kolhydraterna snarare öka proteinet tlll ca 3.5 - 4 g / kg det funkar jävligt bra ..speciellt vid tunga perioder..

ligger själv på max 100 g kolhydrater ..tror knappast man behöver nått gram kolhydrater för att växa och öka i styrka..

mikaelj
2010-04-05, 19:46
Öka träningsfrekvensen kolla hur styrkelyftare tränar. Vila är underskattat..

Nu säger du emot dig själv. Vilket menar du?

DanielT
2010-04-05, 19:49
förlåt jag menar överskattat..