handdator

Visa fullständig version : Kommer ATG i frontböj men knappt parallel i knäböj, vad tusan? [videos]


Frumpish
2010-04-05, 09:11
Har haft ett litet uppehåll från gym men stretchat rätt mycket under de senaste veckorna och blev lite förvånad när jag först fortfarande bara kom runt parallellt i knäböj och senare plötsligt kunde gå ATG i frontböj, mycket förvirrande, skulle gärna vilja veta vad mitt svaga moment kan vara som uppenbarligen inte hämmar mina frontböj!

eqRt9gYPj_k

XeCnC135jAg

mikaelj
2010-04-05, 09:53
Ser ut som att du har problem (eller brist på mod) med balansen i knäböj. Eftersom tyngpunkten i frontböj är framför dig kan du gå ned med rumpan till golvet utan att riskera att välta baklänges.

LindaS
2010-04-05, 10:00
Det är olika övningar, böjen bak är bra nog. Du vill ändå inte gå så djupt som i frontböjen(finns ingen anledning heller). Dessutom ser du ut att ha väldigt långa ben så det blir svår att köra knäböj utan att skjuta fram knäna lite.

Get over it. ;)

Stefan J
2010-04-05, 10:03
Du skjuter bak röven/höften innan du påbörjar rörelsen i de vanliga böjarna, samtidigt som du svankar för mycket. Du skjuter fram höften och har en bättre upprätt stil i frontböjarna. Tycker du bör komma närmare stilen du har i frontböj även i vanliga knäböjarna, dvs skjut fram höften mer och svanka mindre. Ryggen ska vara rak, men inte svankad.

LindaS
2010-04-05, 10:06
Helt rätt Stefan, men det bör poängteras att knäböjen inte är "dålig". Då utgår jag ifrån att TS är relativt nybörjare då han böjer utan skor.

Stefan J
2010-04-05, 12:16
Ja, men frontböjen gör han ju fint vilket vittnar om god rörlighet, så han borde också kunna utföra backsquaten lika fint redan nu. Den ser inte dålig ut nej, det var inte det jag menade.

cero
2010-04-05, 12:39
Är jag den enda som tycker han krummar ryggen längst ner på front böjjarna?

Då utgår jag ifrån att TS är relativt nybörjare då han böjer utan skor.

Varför kan man inte köra utan skor?

killenigrillen
2010-04-05, 13:01
Kan väll vara lite bålinstabilitet som spökar?
Båltrycket är viktigt för att ha kontroll hela vägen i djupa böjar.

JohnRick
2010-04-05, 13:02
Är jag den enda som tycker han krummar ryggen längst ner på front böjjarna?

Nej - en viss krumning kan allt förnimmas även i fronböjarna.

emi23j
2010-04-05, 13:09
Dina back squats ser mycket bättre ut än dina front squats. Jag skulle säga att du går för djupt när du kör front squats.

EDIT: Oj, jag tar tillbaka att back squatsen såg bättre ut. Kollade lite nogrannare nu. Men håller kvar att han går för djupt i front squats (ryggen krummas) som någon ovanför sa.

emi23j
2010-04-05, 13:14
Det finns mycket att jobba med på dina böjar. tycker du borde titta, och läsa, t ex hur rippetoe vill att man böjer.

Så här lite snabbt kan jag även tipsa om att du måste "in" med armbågarna under stången och inte skjuta bak dem.

Frumpish
2010-04-05, 13:16
I agree =) gick mest så djupt för att se hur långt jag kom innan ryggen krummade

cero
2010-04-05, 13:53
Nej - en viss krumning kan allt förnimmas även i fronböjarna.

Hur menar du nu? Att lite krummning är ok? Det var något nytt.

JohnRick
2010-04-05, 14:13
Hur menar du nu? Att lite krummning är ok? Det var något nytt.

Nej - jag menar precis vad jag skriver. Att krumning kan förnimmas. Skönjas. Ses antydas. Påvisas. Etc etc... Krumning är således aldrig ok.

cero
2010-04-05, 14:46
Nej - jag menar precis vad jag skriver. Att krumning kan förnimmas. Skönjas. Ses antydas. Påvisas. Etc etc... Krumning är således aldrig ok.

Sorry, missförstod det.

Blake
2010-04-05, 21:17
Om jag var du så skulle jag prioritera en god rygghållning framför rörelseomfånget; med det i åtanke så skulle jag även säga att du förlorar en bra rygghållning och böjer ryggen alldeles för mycket i båda övningarna. Anpassa rörelseomfånget efter hur långt ner du an gå med fortsatt god rygghållning. Du kommer sannolikt att kunna förlänga rörelseomfånget allteftersom om du fortsätter att styrketräna och sträcka ut muskler och leder ordentligt, vilket blir svårt om du istället skadar dig och måste göra långa uppehåll ifrån träningen.

Frumpish
2010-04-14, 17:28
Liten update:

Helt galen stor skillnad när jag upptäckte vad det vad som skillde mitt djup i front/knäböjen, tyngdpunkten!

Har av någon mystisk anledning alltid haft tyngdpunkten längst bak på hälen i knäböjen men när jag placerade tyngden jämt i fotvalvet lite bakom mitten av foten och tryckte fram knäna ---> Great success!

Kanske är samma sak i marklyftet där jag haft lite problem till och från och alltid varit noga med att ha tyngdpunkten på hälen..

exevision
2014-11-08, 22:12
Du skjuter bak röven/höften innan du påbörjar rörelsen i de vanliga böjarna, samtidigt som du svankar för mycket. Du skjuter fram höften och har en bättre upprätt stil i frontböjarna. Tycker du bör komma närmare stilen du har i frontböj även i vanliga knäböjarna, dvs skjut fram höften mer och svanka mindre. Ryggen ska vara rak, men inte svankad.

Bumpar lite.
Har liknande problem med TS. Kommer mycket djupare i frontböj. Jag böjer dock med lowbar. Att som du skriver, vara rakare i höften/kroppen i toppen och rotera höften mest i botten istället verkar hjälpa. Antar att detta är korrekt även för lowbar.