handdator

Visa fullständig version : Excentrisk träning vid oklar diagnos?


cakehole
2010-04-04, 23:01
Hej. Det är som så att läkarna inte har kunnat sätta någon speciell diagnos.
Läkaren som sjukskrev mig skrev tendinit på sjukintyget, men eftersom det suttit i 8månader så är det nog snarare frågan om tendinos isåfall.

Men jag har en fråga gällande excentriska träningen. Jag har testat att köra excentrisk träning nu i ett par dagar med hjälp av den andra armen som motstånd bara.

Jag kör bicepscurl med armbågen emot låret, och som motstånd använder jag den andra armen till att försiktigt lägga lite press. Ju längre ner i rörelsen jag kommer ju mer smärtar det. Strax innan armen är utsträckt smärtar det som mest.

Vad jag har förstått är det blodtillförseln till nerverna som stryps, därav smärtan? Är det meningen att man ska ta "död" på dom nerverna som vuxit in i det skadade området?

Som sagt, denna metoden känns REJÄLT. Men det är värt det till 100% om det skulle kunna vara lösningen på snabbare återhämtning eller att kunna återhämta sig överhuvudtaget.

Hur hårfin är gränsen på hur mycket tryck eller vikt man kan lägga på armarna? Svårt att veta det där hur mycket vikt/tryck man bör lägga.
Visst använder man smärtan som en referens, men i och med att denna behandling SKA smärta är det svårt.

Mvh

cakehole
2010-04-07, 07:45
Nu är man inne på den andra dagen av den excentriska rehaben, bicepscurl med stång på 9kg. MEN så känns det som fan på framsida axel om man drar bakåt armen. Eller när man göra dips rörelsen i luften bara.

Även rejäl palpations ömhet. Vad kan det vara som gör så ont i framsida axel efter excentrisk bicepscurl?

Tyvärr så kan inte mina sjukgymnaster hjälpa mig. Så vad tror ni anatomikunniga?!

Mvh

Martin Löwgren
2010-04-07, 09:49
Även rejäl palpations ömhet. Vad kan det vara som gör så ont i framsida axel efter excentrisk bicepscurl?

Tyvärr så kan inte mina sjukgymnaster hjälpa mig. Så vad tror ni anatomikunniga?!

MvhBiceps urspringer i de trakterna.
70637

cakehole
2010-05-11, 22:25
Biceps urspringer i de trakterna.


Ja den gör ju det! Om det är biceps som är problemet får jag veta imorgon, då jag får svar på min MR.

Men jag har en fråga angående min excentriska rehabiliteringsträning.

Jag har nu sedan drygt en månad tillbaks kört excentrisk träning för mina problemområden. Som exempel kan jag nämna att jag till en början körde bicepscurls med en 7kg's stång, som redan då gav ordentlig smärta. Men efter redan 2 veckor kände jag stor förbättring, och kunde köra på 12 kg med mindre smärta än vad 7 kg gav från start.

Är det som så att jag gradvis får bort smärtande ärrvävnad eller hur funkar det?

I vilket fall som helst så stegrade jag igår min rehabiliteringsträning, jag ökade både motståndet och körde ett par fler sätt än jag brukar. Nu idag sitter jag med kraftig träningsvärk i precis dom problemområdena som jag försökte pricka. Det var första gången under min rehabilitering som jag hade ett fullutrustat gym till mitt förfogande. Därav kunde jag välja övningar på ett helt annat sätt (har under månaden varit begränsad till en skivstång). Det jag tror skulle kunna vara boven till värken är hammercurlsen. Jag körde excentriska hammercurls för första gången i min rehabilitering.

Men då är den stora frågan om träningsvärken har en negativ inverkan på rehabiliteringen? Jag vet ju att det rekommenderas att man ska utöva den excentriska träningen varje dag i rehabsyfte. Men om man har kört sin rehab så pass hårt så att det uppstår kraftig träningsvärk, kan det då vara skadligt att trotsa träningsvärken och köra sin rehab precis som vanligt?

Har jag kört för hårt med rehaben om det uppstår kraftig träningsvärk, eller är det i sin ordning?
Det känns som att jag borde låta armarna vila ut träningsvärken innan kör igång med ytterliggare ett rehabpass.
Just nu känner jag mig bara vilsen i mitt rehabiliteringsupplägg.

Men rekommendationer ifrån er kunniga inom excentrisk rehabilitering mottages tacksammast!

/Cakehole