handdator

Visa fullständig version : Nybörjar tips!


Kojven
2010-04-04, 18:41
Hej visste inte riktigt vart jag skulle posta den här så är den fel så får gärna någon moderator flytta den!

Är ny på forumet och har försökt läsa på så mycket som möjligt, men det är vissa grejer jag inte förstår och som jag hoppas kunna få svar på!

Hade tänkt bli av med allt extra fett till sommaren. Är 16 år ungefär 1,85m och ligger lite under 100 kg.

För ett halv år sen så började jag då gymma. Gick ut för hårt och var för otränad så fick en senhinne inflammation. Så kunde inte springa, sen hade jag inte pengar till att gymma så la bara av. Men nu har jag börjat igen så har lite frågor.

Vad är bästa sättet att gå ner i vikt?
Kan man löpa 2-3 dagar i rad?
Hur tycker i en veckas träning ska se ut?
Jag har nästan slutat med allt sött som godis, läsk osv. Men mitt sockerbehov är svårare att få bort än mitt nikotin behov...

Tacksam för svar! :D

chrilledude
2010-04-04, 18:50
Nybörjartips*

Gå ner i vikt > KALORIUNDERSKOTT!

Läs deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Du är lite sent ute dock.

Lycka till! :)

EDIT; Styrketräna även samtidigt, annars tappar du massor med muskler också och slutresultatet blir ingefär samma även fast att du har krympt. Du blir typ "smalfet". (Ungefär, så du förstår vad jag menar.)
Konditionsträning är inte rekommenderat på deff, promenader bränner mer kcal(?) och är bättre.

ALDRIG köra konditionsträning samma dag som styrketräning heller.

dupper
2010-04-04, 18:50
Vad är bästa sättet att gå ner i vikt?

Dra ner på kcalintag och röra på sig. Läs deffguiden som ligger i denna forumdelen, mycket läsvärd!



Hur tycker i en veckas träning ska se ut?

Det beror på oerhört många olika faktorer, om du vill träna mer kan det vara bra att splitta upp kroppen i flera olika träningspass och på så sätt få träna relativt ofta. Men det finns massvis med vägar, och det gäller bara att hitta nåt som passar dig.

Jag kör själv 4split och tränar när det känns bra, blir åtminstone 1 muskelgrupp/vecka, om jag är mer taggad blir det lite mer, känns det inte lika bra blir det mindre.

Kojven
2010-04-04, 18:59
Nybörjartips*

Gå ner i vikt > KALORIUNDERSKOTT!

Läs deffguiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Du är lite sent ute dock.

Lycka till! :)

EDIT; Styrketräna även samtidigt, annars tappar du massor med muskler också och slutresultatet blir ingefär samma även fast att du har krympt. Du blir typ "smalfet". (Ungefär, så du förstår vad jag menar.)
Konditionsträning är inte rekommenderat på deff, promenader bränner mer kcal(?) och är bättre.

ALDRIG köra konditionsträning samma dag som styrketräning heller.

Läste den guiden men förstod inte vad allt egentligen betydde.
Och jag menar inte att jag ska bli en arnold till sommaren utan bara gå ner i fettmassa.
Så istället för att att springa ska jag gå? Jag brukar köra intervall springing alltså att jag små joggar till en backe ger järnet uppför backen och sen fortsätter.

Visste inte heller att man inte ska köra kondition samma dag som styrketräning så tack för tipset! :D

Dra ner på kcalintag och röra på sig. Läs deffguiden som ligger i denna forumdelen, mycket läsvärd!



Det beror på oerhört många olika faktorer, om du vill träna mer kan det vara bra att splitta upp kroppen i flera olika träningspass och på så sätt få träna relativt ofta. Men det finns massvis med vägar, och det gäller bara att hitta nåt som passar dig.

Jag kör själv 4split och tränar när det känns bra, blir åtminstone 1 muskelgrupp/vecka, om jag är mer taggad blir det lite mer, känns det inte lika bra blir det mindre.

Jag kör gärna flera dagar i veckan, alltså olika muskel grupper varje dag!

Vad anser ni om kreatin? Mina kompisar har användt/använder det och och dom har gått upp mycket i massa på kort tid.

xlucasx
2010-04-04, 19:09
Konditionsträning är inte rekommenderat på deff, promenader bränner mer kcal(?) och är bättre.

ALDRIG köra konditionsträning samma dag som styrketräning heller.

En promenad på 5 km och löpning 5 km bränner ungefär lika mycket, distansen som spelar störst roll kalorimässigt - inte om du väljer gång eller löpning. Konditionsträning går enligt mig utmärkt då bättre kondition är bra, alltid schysst att kunna äta lite extra under deff även om ungefär samma resultat går att uppnå med en promenad samma sträcka.

Jag skulle vilja påstå att det går det bra att köra kondition och styrketräning samma dag, men se helst till att ha dessa pass så långt ifrån varandra som möjligt om du ska köra båda samma dag. Det är antagligen mest opti att köra olika dagar däremot.

Angående löpningen så är det rekommenderat att öka med högst 10% vecka, lyssna noga på kroppen så att du slipper skada dig igen. Brukar själv vilja gå ut lite väl hårt efter uppehåll och har en förmåga att skada mig då, i det långa loppet så är det bättre att ta det lugnare och slippa bli skadad än att köra stenhårt och bli skadad och behöva ta en paus från träningen tills man fungerar som man ska igen.

Är däremot inte helt säker på det jag har skrivit så var gärna kritisk, och om någon anser att jag är helt ute och cyklar så rätta mig gärna. :)

Kischen
2010-04-04, 19:23
En promenad på 5 km och löpning 5 km bränner ungefär lika mycket, distansen som spelar störst roll kalorimässigt - inte om du väljer gång eller löpning.


Är det inte upp till 30% mer man bränner för att springa en sträcka istället för att gå? Säger väl sig självt att det bränner mer att hålla ett högre tempo.

GI-Joe
2010-04-04, 20:01
En promenad på 5 km och löpning 5 km bränner ungefär lika mycket, distansen som spelar störst roll kalorimässigt - inte om du väljer gång eller löpning. Konditionsträning går enligt mig utmärkt då bättre kondition är bra, alltid schysst att kunna äta lite extra under deff även om ungefär samma resultat går att uppnå med en promenad samma sträcka.

Jag skulle vilja påstå att det går det bra att köra kondition och styrketräning samma dag, men se helst till att ha dessa pass så långt ifrån varandra som möjligt om du ska köra båda samma dag. Det är antagligen mest opti att köra olika dagar däremot.

Angående löpningen så är det rekommenderat att öka med högst 10% vecka, lyssna noga på kroppen så att du slipper skada dig igen. Brukar själv vilja gå ut lite väl hårt efter uppehåll och har en förmåga att skada mig då, i det långa loppet så är det bättre att ta det lugnare och slippa bli skadad än att köra stenhårt och bli skadad och behöva ta en paus från träningen tills man fungerar som man ska igen.

Är däremot inte helt säker på det jag har skrivit så var gärna kritisk, och om någon anser att jag är helt ute och cyklar så rätta mig gärna. :)

Kan aldrig tänka mig att gå 5 km skulle bränna lika många kalorier som att jogga 5 min. Och jag tycker tvärtemot Chrilledude att konditions träning går bra att träna, varför inte liksom? Och halv rätt hade han med kondition och styrketräning samma dag. Det går bra att träna om vi förutsätter att det är en bra lång tid emellan dom 2 passen.

mattilainen
2010-04-04, 20:09
Springer du en viss sträcka istället för att gå så förbrukar du ca 30% mer energi per km

chrilledude
2010-04-04, 20:31
Läste den guiden men förstod inte vad allt egentligen betydde.
Och jag menar inte att jag ska bli en arnold till sommaren utan bara gå ner i fettmassa.
Så istället för att att springa ska jag gå? Jag brukar köra intervall springing alltså att jag små joggar till en backe ger järnet uppför backen och sen fortsätter.

Visste inte heller att man inte ska köra kondition samma dag som styrketräning så tack för tipset! :D


Jo det vet jag att du menar, men hur mycket ska du ner? 2månader är inte lång tid, och om du ligger på ett kaloriunderskott på 500 som är rekommenderat kommer du gå ner 0,5kg i veckan och 2kg i månaden, samt 4kg på dessa två månader.




F.ö. så har jag för mig att King Grub sa att konditionsträning inte är rekommenderat på deff, TROR jag, är inte riktigt säker.

Lycka till! ;)

Eddie Vedder
2010-04-04, 20:33
F.ö. så har jag för mig att King Grub sa att konditionsträning inte är rekommenderat på deff, TROR jag, är inte riktigt säker.

Lycka till! ;)

Då har du nog drömt eller missuppfattat.;)

dupper
2010-04-04, 21:29
Det om att konditionsträning inte är rekommenderat på deff: jag har för mig att någon kunnig skrev om att det inte är fördelaktigt med löpning om man styrketränar under deff, då det sliter så på muskler att man inte kan styrketräna ordentligt, och på så sätt kan man tappa mer i fettfri massa.

Har tyvärr ingen specifik tråd eller så att hänvisa till :(

vicarious
2010-04-04, 22:13
Det om att konditionsträning inte är rekommenderat på deff: jag har för mig att någon kunnig skrev om att det inte är fördelaktigt med löpning om man styrketränar under deff, då det sliter så på muskler att man inte kan styrketräna ordentligt, och på så sätt kan man tappa mer i fettfri massa.

Har tyvärr ingen specifik tråd eller så att hänvisa till :(

Njae. Men däremot:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Det som folk oftast brukar poängtera är att konditionsträning inte är något måste för att gå ner i vikt, vilket de flesta verkar tro. Det är en missuppfattning, precis som att tro att man blir fet av att äta fett.

dupper
2010-04-04, 22:37
Njae. Men däremot:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Det som folk oftast brukar poängtera är att konditionsträning inte är något måste för att gå ner i vikt, vilket de flesta verkar tro. Det är en missuppfattning, precis som att tro att man blir fet av att äta fett.

Var dock något nyligen som jag läste om... Synd att man inte kommer ihåg sånt *gah!*

Eddie Vedder
2010-04-05, 08:09
Var dock något nyligen som jag läste om... Synd att man inte kommer ihåg sånt *gah!*

Att konditionsträning förefaller negativt för maximal muskeltillväxt är korrekt men det är inte samma sak som att det inte är rekommenderat att konditionsträna.

http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Finns fler aspekter än mikrogram muskelprotein hit och dit.

Kojven
2010-04-05, 09:24
En promenad på 5 km och löpning 5 km bränner ungefär lika mycket, distansen som spelar störst roll kalorimässigt - inte om du väljer gång eller löpning. Konditionsträning går enligt mig utmärkt då bättre kondition är bra, alltid schysst att kunna äta lite extra under deff även om ungefär samma resultat går att uppnå med en promenad samma sträcka.

Jag skulle vilja påstå att det går det bra att köra kondition och styrketräning samma dag, men se helst till att ha dessa pass så långt ifrån varandra som möjligt om du ska köra båda samma dag. Det är antagligen mest opti att köra olika dagar däremot.

Angående löpningen så är det rekommenderat att öka med högst 10% vecka, lyssna noga på kroppen så att du slipper skada dig igen. Brukar själv vilja gå ut lite väl hårt efter uppehåll och har en förmåga att skada mig då, i det långa loppet så är det bättre att ta det lugnare och slippa bli skadad än att köra stenhårt och bli skadad och behöva ta en paus från träningen tills man fungerar som man ska igen.

Är däremot inte helt säker på det jag har skrivit så var gärna kritisk, och om någon anser att jag är helt ute och cyklar så rätta mig gärna. :)
Ah okay, tycker själv det är jävligt skönt att komma hem efter man varit ute och sprungit och vara helt utmattad.

Är det inte upp till 30% mer man bränner för att springa en sträcka istället för att gå? Säger väl sig självt att det bränner mer att hålla ett högre tempo.
Det trodde jag med, men som sagt jag har ingen aning.

Kan aldrig tänka mig att på 5 km skulle bränna lika många kalorier som att jogga 5 min. Och jag tycker tvärtemot Chrilledude att konditions träning går bra att träna, varför inte liksom? Och halv rätt hade han med kondition och styrketräning samma dag. Det går bra att träna om vi förutsätter att det är en bra lång tid emellan dom 2 passen.
Så om jag styrketränar efter skolan runt 15:00 och sen runt 20:00 drar ut och springer? Eller hur menar du? :D
Springer du en viss sträcka istället för att gå så förbrukar du ca 30% mer energi per km
Okej, verkar ju som alla är väldigt oeniga?

Jo det vet jag att du menar, men hur mycket ska du ner? 2månader är inte lång tid, och om du ligger på ett kaloriunderskott på 500 som är rekommenderat kommer du gå ner 0,5kg i veckan och 2kg i månaden, samt 4kg på dessa två månader.




F.ö. så har jag för mig att King Grub sa att konditionsträning inte är rekommenderat på deff, TROR jag, är inte riktigt säker.

Lycka till! ;)
Jo men jag hade ju tänkt träna som fan på sommaren med :D En polare till mig var ute och sprang varannan dag och styrketränade varje vecka hela sommarlovet och han hade samma kroppsbyggnad som mig före :P Han smalna av rätt rejält!


Det om att konditionsträning inte är rekommenderat på deff: jag har för mig att någon kunnig skrev om att det inte är fördelaktigt med löpning om man styrketränar under deff, då det sliter så på muskler att man inte kan styrketräna ordentligt, och på så sätt kan man tappa mer i fettfri massa.

Har tyvärr ingen specifik tråd eller så att hänvisa till :(
Jag som trodde att de var bra att konditions träna?
Njae. Men däremot:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Det som folk oftast brukar poängtera är att konditionsträning inte är något måste för att gå ner i vikt, vilket de flesta verkar tro. Det är en missuppfattning, precis som att tro att man blir fet av att äta fett.
Men är det inte bättre att konditions träna?

Att konditionsträning förefaller negativt för maximal muskeltillväxt är korrekt men det är inte samma sak som att det inte är rekommenderat att konditionsträna.

http://traningslara.se/blogg/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Finns fler aspekter än mikrogram muskelprotein hit och dit.
Får ta och läsa lite till då!

barbafant
2010-04-05, 10:14
har inte så mkt att säga om vad som redan sagts utöver en viktig sak:
den bästa träningen är den du faktiskt gör!
Men det menas att det allra viktigaste är att du hittar ett sätt att träna som du gillar så mycket att du kommer att fortsätta med det. Själv så älskar jag fria vikter och tror aldrig jag kommer att sluta med det, nånsin. Men det tog några år innan jag hittade dit.

Kojven
2010-04-05, 10:19
har inte så mkt att säga om vad som redan sagts utöver en viktig sak:
den bästa träningen är den du faktiskt gör!
Men det menas att det allra viktigaste är att du hittar ett sätt att träna som du gillar så mycket att du kommer att fortsätta med det. Själv så älskar jag fria vikter och tror aldrig jag kommer att sluta med det, nånsin. Men det tog några år innan jag hittade dit.

Så jag ska fortsätta styreträna och springa ? :D

Hur ska man göra med Kreatin och proteinpulver? Före? Efter? träning ? Någon som kan förklara när det är som bäst!? :D

Yeahvlen
2010-04-05, 10:25
Så jag ska fortsätta styreträna och springa ? :D

Hur ska man göra med Kreatin och proteinpulver? Före? Efter? träning ? Någon som kan förklara när det är som bäst!? :D

Det är ett bra upplägg att kombinera styrketräning med löpträning ifall normalpersonen vill gå ner i vikt. Ur ett viktnedgångsperspektiv ökar du din energiförbrukning av löpträning, samtidigt som du får bättre kondition, vilket aldrig är fel.

Styrketräningen bevarar musklerna och bromsar den försämrade ämnesomsättningen ett energiunderskott ger.

Proteintillskott är nödvändigtvis inte ett måste. När och hur mycket du bör dosera beror utifrån vilket protein du tänker använda. EAA rekommenderas på tom mage, 10 gram före och efter träning. Vanligt vassleprotein lika så på tom mage. 15 - 20 gram före eller/och efter styrketräning. Proteintillskott kan givetvis intas vid andra tillfällen också, men jag tycker det känns skönare att lägga den kalorimängd proteintillskottet ger på vanlig mat vid andra tillfällen än vid träning.

Kojven
2010-04-05, 10:34
Det är ett bra upplägg att kombinera styrketräning med löpträning ifall normalpersonen vill gå ner i vikt. Ur ett viktnedgångsperspektiv ökar du din energiförbrukning av löpträning, samtidigt som du får bättre kondition, vilket aldrig är fel.

Styrketräningen bevarar musklerna och bromsar den försämrade ämnesomsättningen ett energiunderskott ger.

Proteintillskott är nödvändigtvis inte ett måste. När och hur mycket du bör dosera beror utifrån vilket protein du tänker använda. EAA rekommenderas på tom mage, 10 gram före och efter träning. Vanligt vassleprotein lika så på tom mage. 15 - 20 gram före eller/och efter styrketräning. Proteintillskott kan givetvis intas vid andra tillfällen också, men jag tycker det känns skönare att lägga den kalorimängd proteintillskottet ger på vanlig mat vid andra tillfällen än vid träning.

Okej tack!

Just nu har jag Whey vassle protein (stavning) och brukar ta det efter träning, men alla säger olika. Vissa säger att man ska ta den före andra efter och några säger att man ska ta en före och en efter.

Yeahvlen
2010-04-05, 10:44
Först finns inget "ska" eller "måste" vad gäller tillskott.

Före och efter träning har bra en bra effekt på uppbyggandet. Efter träning räcker, ifall du känner att du inte vill lägga ner för mycket på tillskott.

Kojven
2011-11-04, 18:15
Bump!

Haha bumpar nu min svin gamla tråd, träningen jag gjorde då gick skit och som alltid la jag av efter 2-3 månader. Antagligen fanns inte motivationen och styrkan att klara av det.

Nu ett tag senare har jag börjat om igen.

Allt började i sommras då jag jag gick upp till hela 112kg, mest fett! Och fick en sån jävla mage, min syster var nere på besök och berättade om en ny diet hon börjat med, lchf! Hade hört talas om den men aldrig riktigt fattat vad det innebar, men bestämde mig för att pröva! Slutade helt med cola, godis, chips och allt annat gott som jag var besatt av bara sådär och började äta efter dieten.

Efter 3 månader hade jag lyckats gå ner 22kg och mestadels fett!

Känns jävligt gött att hitta något som passar mig och som jag håller fast vid!


Ligger nu på 88-90kg på mina 185cm, är fortfarande små mullig och känner nu för att börja bygga muskler och sen innan sommaren köra en deff.

Mina frågor är;

Gainer? Är det nödvändigt vid muskelbygge? Om man är i mina skor?
Protein? Om man "överdoserar" lägger det sig som fett eller pissar man ut det som vissa säger?
Kreatin? Tar det just nu för att lägga på mig lite och lura mig själv att styrketräningen faktiskt hjälper. Men kan man "överdosera" detta också?
Vad anser ni? Kostillskott är det onödigt?


Mitt schema ser ut såhär just nu;

Måndag: Rygg, nacke och mage
Tisdag: Axlar, triceps
Onsdag: Vila, brukar gå en längre promenad eller springa
Torsdag: Bröst, biceps
Fredag: Ben
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Hur tycker ni detta ser ut? Kör på 8x3 och ganska tungt på alla övningar!
Vad skulle ni ändra! Kom gärna med åsikter och kritik!


Tacksam för svar! Mvh Ludwig