handdator

Visa fullständig version : stretchning-fråga!


Maaattias
2003-10-02, 10:04
tja.. Jag har försökt söka en del på det här men inte hittat riktigt de jag söker....

Hur gör ni när ni stretchar ? Om ni kör tex mage å rygg i samma pass. Strechar ni först korsryggen när ni e klara med den å sen latsen å sen magen eller stretchar ni alltihopa när passet är slut?

Och spelar de nån roll hur man gör?

King Grub
2003-10-02, 10:05
Vänta tills du är klar med hela passet och kör igenom allt då. Du använder ju ofta andra muskler än de du fokuserar på, om än indirekt.

Lina
2003-10-02, 13:53
Originally posted by Maaattias
tja.. Jag har försökt söka en del på det här men inte hittat riktigt de jag söker....

Hur gör ni när ni stretchar ? Om ni kör tex mage å rygg i samma pass. Strechar ni först korsryggen när ni e klara med den å sen latsen å sen magen eller stretchar ni alltihopa när passet är slut?

Och spelar de nån roll hur man gör?

Man kan ju alltid stretcha lite mellan seten åsen avsluta allt med en ordentlig stretch.

Mony
2003-10-02, 14:42
Jag har tänkt lite på det här med stretching. Om man inte strechar blir muskeln kort och hård, visst?
Men jag då, som vill ha en klotrund och hård rumpa. Då kan ju jag skita i att strecha glutus glatus eller vad den heter och den drar ihop sig och blir stenhård!!

Hepp, är jag inte jättesmart????

Lina
2003-10-02, 14:47
Originally posted by Mony
Jag har tänkt lite på det här med stretching. Om man inte strechar blir muskeln kort och hård, visst?
Men jag då, som vill ha en klotrund och hård rumpa. Då kan ju jag skita i att strecha glutus glatus eller vad den heter och den drar ihop sig och blir stenhård!!

Hepp, är jag inte jättesmart????

Verkligen bra... vill du ha större flex på muskeln så stretcha. Ju längre muskel du har desto större tryck i bitarna när du flexar.

Survivor
2003-10-03, 10:24
:MrT:

shirunai
2003-10-03, 10:36
Originally posted by Mony
Jag har tänkt lite på det här med stretching. Om man inte strechar blir muskeln kort och hård, visst?
Men jag då, som vill ha en klotrund och hård rumpa. Då kan ju jag skita i att strecha glutus glatus eller vad den heter och den drar ihop sig och blir stenhård!!

Hepp, är jag inte jättesmart????

Strechar du blir muskerln kortare och orörligare du får inte nå större muskler av att inte stretcha är bara dåligt för hälsan. :nono:
------------------------------------------------------
Svar till första frågan: När jag tex ska köra skivstångsrodd värmer jag 2set sen strechar jag ländryggen, sen stretchar jag latsen, sen teresmajor, sen biceps sen kör jag genom hela rygg passet om jag inte ska använda musklerna stretchar jag dem.

Efter passet strechar jag
Trapezius
Rhomminor + major
Teres Major
Infraspinatus och Teres minor.
Deltoideus posterior. <- baksida axlar
Latissimus dorsi.

för ryggen

Ladd
2003-10-03, 13:03
har faktiskt kollat in en av de "vassare" förmågorna i detta land
och observerat hur han går till väga när det gäller stretching...

och han liksom många andra BRA byggare i detta land stretchar
som satan .....typ lika mycket som de lyfter med andra ord...före
mellan.....nästan varje set .o efter

har själv börjat strecka på mig lite mer o kan bara se positiva fördelar...

men visst fan e de segt o trist att stretcha

// Ladd

emmzan
2003-10-03, 13:13
Originally posted by shirunai
Strechar du blir muskerln kortare och orörligare du får inte nå större muskler av att inte stretcha är bara dåligt för hälsan. :nono:

Beror ju iofs väldigt mkt på vad man har för grundförutsättningar. Jag har totalt stretchingförbud från naprapaten. Han tycker jag är för överrörlig i de flesta lederna/musklerna.. Jag gör FÖR djupa knäböj och jag är FÖR rörlig i ryggen.

Jag ska träna mig stel istället.. Så om jag skulle stretcha skulle jag istället få mer problem än vad jag redan har. Och jag är ingen sån person som hållt på med gymnastik eller nånsin varit speciellt "rörlig" i kroppen tycker jag själv. Ändå har jag fått problem med ryggen (lättare problem) för att jag för överrörlig..

STarfish
2003-10-13, 11:21
nån som har nån bra länk till stretch övningar?

DrP
2003-10-13, 13:29
Jag hörde att det kan vara bra att vänta en kvart efter man har tränat. Enl. min kiropraktor/naprapat.

http://www.bk-sportsmag.se/tidningen/1992/5/bygg_dig_bred.htm

Gillar artikelnamnet "bygg dig bred"

När skall man då stretcha?
Christer rekommenderar att man efter ett hårt träningspass avvaktar ca 15 minuter innan man börjar sträcka ut de tränade musklerna. Detta för att undvika att eventuella (kanske obemärkta) skador "går upp". Det är alltså inte bra att sträcka ut en blodfylld muskel som precis blivit kontraherad ett flertal gånger. Under stretchingens första 20 sekunder är det endast senorna som tillvaratar sig uttänjningen, varför man bör tänka på att inte sluta stretcha efter 20 sekunder. De nästkommande 10 sekunderna är den tid då musklerna sträcks ut. Detta gäller kroppens alla "mindre" muskler såsom armar, bröst, axlar mm medan de stora muskelgrupperna såsom ben kräver mellan 30-60 sekunders uttänjning - efter de 20 första senstretchande sekunderna.

Allan
2003-10-13, 13:31
http://www.ryggochmuskelakuten.se/


allan