handdator

Visa fullständig version : det här med andning


fibre
2003-10-02, 08:17
hej allesammans
alltså, det känns inte som jag andas "optimalt" i mina övningar, gäller främst bröst och andra pressövningar, det blir att man "kippar" efter luft
:smash:
sökte lite men hittade ingen tråd som var tillfredställande

nån som har bra tips på hur man ska andas i olika övningar, verkar vara viktigt om man ska orka ett set;)

citat från allan ang basövningar:
"Förutom att de arbetar ett flertal muskler i samma utförande kräver de också en viss typ av andning; de ger en signal om i exakt vilket moment av övningen kraftansamlingen måste komma, och de kräver balans och koordination"

tycker att det känns svårare i pressövningar eftersom man trycker hela tiden??

emmzan
2003-10-02, 08:22
a) Djupt andetag, spänn mage och typ hela kroppen. Ffa i bänkpress.

b) Sänk vikten, pressa upp och under tiden du pressar trycker du ut luften, men släpper ändå inte spänningen i kroppen!

Upprepa fr. punkt a).

Så kör jag iaf!

fibre
2003-10-02, 08:24
ok tack, från kampsporten har jag alltid lärt mig att inte släppa ut mer än 2/3 (hur man nu vet det?) av totala luften ?

emmzan
2003-10-02, 08:26
När du styrketränar behöver du ju inte stressa mellan repsen heller. Blås ut ordentligt, andas in ordentligt.. Fungerar för mig men det finns säkert andra åsikter om saken.

Nitrometan
2003-10-02, 09:51
Jag håller med Emmzan. :thumbup:

Survivor
2003-10-02, 11:33
Jag kör nåt slags mellanting.
Andas in djupt i startläget (där man börjar pressa eller dra, INTE håller emot) och "blåser ut" f.o.m ungefär halvvägs t.o.m slutläget.
Andas man in under hela "drag/press-fasen" och ut under "hålla-emot-fasen" så tycker jag att man får nästintill andnöd efter en stund.
Har också sett en del som håller andan under själva repet. Andas in i start- och ut i slut-läget. Verkar inte så nyttigt.
Sen kan man ju ha för dålig kondition också så man får kippa efter andan därför.

Big_Vik
2003-10-02, 11:49
är det någon som "sparar" luften tills det blir jobbigt i t.ex. benpress.
(ove rytters tips)

edit: fattar inte det där med spara. hela rörelsen ska väl vara lika jobbig, såvida man inte studsar i botten.

z_bumbi
2003-10-02, 11:59
Big_Vik: Om man blåser ut i det "tyngste" läget så kan man lyfta lite mer vikt t ex när man pressar upp stången i bänkpressen.

fibre
2003-10-02, 12:18
survivor=> tror inte det beror på dålig kondition, ska vi springa ikapp?:whipped: :D

Pressarn
2003-10-02, 13:41
Jag andas in i början och andas ut i slutet, andas jag ut medan jag lyfter/pressar så förlorar jag mycket kraft känns det som.

MaW
2003-10-02, 16:03
Själv har jag ruggiga problem med andningen när jag kör stående militärpress och marklyft... riktigt jobbigt att andas då.

JAM
2003-10-02, 16:50
Jag tycker att andningen är svårast när man tränar magen... Säg när man kör kabelcrunches, man spänner ju hela kroppen i alla lägen tycker jag. Jag måste verkligen tänka på att andas... :(

LunaSpice
2003-10-02, 17:35
Originally posted by fibre
ok tack, från kampsporten har jag alltid lärt mig att inte släppa ut mer än 2/3 (hur man nu vet det?) av totala luften ?

Varför ska man inte det? Vid träning så ökar halten av CO2 i blodet vilket vissa receptorer i bl.a aortan och carotisartärerna känner av vilka i sin tur skickar signaler till andningscentrum och vi får en snabbare andningsfrekvens. Detta sker för att kroppen ska kunna få ut all Co2 ifrån kroppen. Om vi INTE andas fullständigt, t.ex. vid lunginsuffiens eller om vi medvetet minskar på andningsfrekvensen eller volymen så kommer inte allt Co2 att lämna kroppen varvid ett tillstånd som kallas respiratorisk acidos uppstår. Resp. acidos betyder att man av någon anledning inte kan göra sig av med den Co2 som kroppen producerar och kroppen får därför ett lägre pH = inte bra alls.

Andas lång, djupa andetag mellan övningarna för att effektivisera gasutbytet i lungorna. Under övningarna är det svårt att anpass andningsfrekvensen tycker jag, det är bara att köra på. Jag brukar andas in vid den negativa fasen och andas ut i den positiva. Det funkar kanon.

fibre
2003-10-02, 21:16
det där med 2/3 skulle alltså gälla under mycket kort tid, säg en spark eller ett slag, alltså inte andas så mellan övningarna =)

dock var min tanke att man kunde andas så till lågrep övningar, för att på så sätt ha bättre stabilitet (tex i bänkpress).

men annars gäller det väl som du säger Lunaspice