handdator

Visa fullständig version : Fråga angående copyright


Termy
2010-04-03, 13:39
Om jag tar en bild (ex. anatomisk bild) från en publicerad artikel/studie/etc (dvs. ej tillgänglig om man inte har tillgång till fulltext), ritar av konturerna på bilden och lägger dit lite färger så den ser ungefär likadan ut som orginalet (men betydligt fulare) och sedan lägger upp bilden på ett allmänt forum (med källhänvisning), gör jag mig skyldig till s.k. copyright infringement då?

Sgart
2010-04-03, 13:52
Om jag tar en bild (ex. anatomisk bild) från en publicerad artikel/studie/etc (dvs. ej tillgänglig om man inte har tillgång till fulltext), ritar av konturerna på bilden och lägger dit lite färger så den ser ungefär likadan ut som orginalet (men betydligt fulare) och sedan lägger upp bilden på ett allmänt forum (med källhänvisning), gör jag mig skyldig till s.k. copyright infringement då?

Nej. Du har ritat bilden själv och du har copyright på ditt eget verk. Även om det ser ut som någon annans. För att ha en produkt som ingen får härma för lik din krävs mönsterskydd. Men det innebär inte att inte en person får lägga upp en bild på internet med den.

Termy
2010-04-03, 14:34
Ok, tack för svaret.