handdator

Visa fullständig version : Maximal muskeltillväxt !?


jimmyzolak
2010-04-03, 12:23
Hej svej! Jag har tränat halvseriöst några år med en del avbrott. Jag anser mig själv ganska kunnig men vänder mig till mer erfarna byggare för råd och tips. Jag har bestämt mig för att träna 100 %-igt i 1 år för att bygga grunden för hur min kropp skall se ut resten av mitt liv. Jag har förbannat mycket tid motivation och engagemang.
Såhär ser mitt upplägg ut och jag undrar helt enkelt om det ser bra ut eller om jag har missat någon viktig del.

Mån: Bröst ,Triceps
Tis: Biceps , Mage
Ons : Ben inkl vader
Tors : Rygg, Axlar
Fred : Bröst , Triceps
Lörd : vila
Sönd: vila

Jag tränar bröst 2ggr för att jag vill utveckla den muskeln mer / ligger efter

Kosten sköter jag genom att äta varierat och mycket. Ca 500 Kalorier i överskott / dag.
Jag kompleterar min husmanskost med följande :

2 skopor whey 80 direkt när jag vaknar.
Creatin, omega 3 , multivitamin till frukosten
Eaa direkt innan träning
2 skopor Whey 80 mellan lunch & middag
En drink Slow protein (80%vassle och 20 % kasein) innan läggdags

Jag har tränat i 1 månad nu och det känns jäkligt bra:hbang:

Kanske vill stå på en scen nån gång i framtiden om man har en fysik att konkurera med.
Hjälp mig att bli bättre. Alla råd och tips är varmt välkomna.

Ps har läst lite intressanta trådar om strechingens vara eller inte vara och nu vet jag varkän in eller ut. brukar inte stretcha efter passet men töja lite lätt i några sekunder mellan seten och under passen. är det bättre att låta bli ?


Tack på förhand:)

Karkkan
2010-04-03, 12:38
Du kanske skulle flytta ben till tisdag och på så sätt få en vilodag på onsdag

extravaganza
2010-04-03, 13:17
Jag har lite av en följdfråga på vad TS skriver.
Jag har ett vad med en kompis till mig angående bästa sättet av tillväxt i massa/volym/storhet, kalla det vad ni vill. Han påstår att om man kör många reps, och med det sa han att han menade runt 30, så ökar massan/volym/storheten mer än om man körde 8-12 reps, som jag påstår är bäst för det. Jag har pratat med bland annat min storebror som är insatt i byggande och han sa att man kan utgå från en mall som ser ut såhär:

4-6 reps med tunga vikter ger styrka
8-12 reps med "mellantunga vikter" ger massa
15+ reps med "lätta vikter" ger uthållighet/kondition

Det är ungefär samma som mina lärare har sagt genom alla åren och det är bara att kolla på styrkelyftare kontra löpare, styrkelyftare är store "köttklumpar" jämfört med de tunna "taniga" löparna. Dessutom ser man på de olika distanserna bland löparna ju kortare, explosivare sträcka desto större är utövarna vilket i mina ögon bevisar att jag har rätt.

Tackar för alla svar eller kritik

Gpajpen
2010-04-03, 13:20
Känns det bra för dig och du trivs så fortsätt såhär.

Finns alltid någon som kommer föreslå att du ska kasta om någon muskelgrupp eller kanske ändra lite dagar men känner du att du presterar på topp såhär som du kör nu och ingen muskelgrupp hamnar efter i onödan så kör vidare.

Mr.Sarkastisk
2010-04-03, 13:20
Jag har lite av en följdfråga på vad TS skriver.
Jag har ett vad med en kompis till mig angående bästa sättet av tillväxt i massa/volym/storhet, kalla det vad ni vill. Han påstår att om man kör många reps, och med det sa han att han menade runt 30, så ökar massan/volym/storheten mer än om man körde 8-12 reps, som jag påstår är bäst för det. Jag har pratat med bland annat min storebror som är insatt i byggande och han sa att man kan utgå från en mall som ser ut såhär:

4-6 reps med tunga vikter ger styrka
8-12 reps med "mellantunga vikter" ger massa
15+ reps med "lätta vikter" ger uthållighet/kondition

Det är ungefär samma som mina lärare har sagt genom alla åren och det är bara att kolla på styrkelyftare kontra löpare, styrkelyftare är store "köttklumpar" jämfört med de tunna "taniga" löparna. Dessutom ser man på de olika distanserna bland löparna ju kortare, explosivare sträcka desto större är utövarna vilket i mina ögon bevisar att jag har rätt.

Tackar för alla svar eller kritik

Din kompis snackar skit och din broder talar sanning. Variation av denna mall som din bror gav dig är i princip nyckeln till en grov volym och även många gånger styrka.

Sjoba
2010-04-03, 13:27
Jag har lite av en följdfråga på vad TS skriver.
Jag har ett vad med en kompis till mig angående bästa sättet av tillväxt i massa/volym/storhet, kalla det vad ni vill. Han påstår att om man kör många reps, och med det sa han att han menade runt 30, så ökar massan/volym/storheten mer än om man körde 8-12 reps, som jag påstår är bäst för det. Jag har pratat med bland annat min storebror som är insatt i byggande och han sa att man kan utgå från en mall som ser ut såhär:

4-6 reps med tunga vikter ger styrka
8-12 reps med "mellantunga vikter" ger massa
15+ reps med "lätta vikter" ger uthållighet/kondition

Det är ungefär samma som mina lärare har sagt genom alla åren och det är bara att kolla på styrkelyftare kontra löpare, styrkelyftare är store "köttklumpar" jämfört med de tunna "taniga" löparna. Dessutom ser man på de olika distanserna bland löparna ju kortare, explosivare sträcka desto större är utövarna vilket i mina ögon bevisar att jag har rätt.

Tackar för alla svar eller kritik

Din kompis snackar i nattmössan. Ja, 8-12 repetitioner per set är det som anses bäst för hypertrofi om det utförs ordentligt. Dock måste man alltid till viss del shocka muskeln för att den ska växa, och därför bör man variera antalet repetitioner i sina set, samt öka tränigsvikten succesivt.

dupper
2010-04-03, 13:34
Testa. Vi kan inte bestämma vad som är opti för dig, det är du som själv måste ta reda på det genom att testa såhär t.ex. Tänk bara på att ge järnet när du väl tränar, och försök behålla glädjeämnen i livet. Byggning är svårt att ha som heltidshobby, så offra inte ALLT för att bygga "perfekt".

Torsk_ole
2010-04-03, 13:43
Din kompis snackar i nattmössan. Ja, 8-12 repetitioner per set är det som anses bäst för hypertrofi om det utförs ordentligt. Dock måste man alltid till viss del shocka muskeln för att den ska växa, och därför bör man variera antalet repetitioner i sina set, samt öka tränigsvikten succesivt.

Måste man verkligen det? Och vad innebär det att chocka en muskel?

Du blir bäst av det du ökar mest av. Dvs ett program/schema som du gör störst ökningar kommer även att leda till mest utveckling.

extravaganza
2010-04-03, 14:13
Tackar för alla snabba svar!

Tyvärr är han så envis så han inte vet när han ska ge upp, han påstår fortfarande att han själv har rätt för det är vad hans chef har sagt. Hans chef har tydligen vunnit SM i bodybuilding. Vet dock inte vad han heter. Vadet var på 500kr så lite klirr i kassan är aldrig fel :)

dupper
2010-04-03, 14:17
Gör då en lista på så många proffs-bbs du kan, och hur många reps de kör. Då kan du nog räkna med slagkraftighet, för majoriteten tränar mellan 8-15 reps, ungefär.

mikaelj
2010-04-03, 14:19
Gör då en lista på så många proffs-bbs du kan, och hur många reps de kör. Då kan du nog räkna med slagkraftighet, för majoriteten tränar mellan 8-15 reps, ungefär.

Glöm inte saften!

Sjoba
2010-04-04, 15:03
Måste man verkligen det? Och vad innebär det att chocka en muskel?

Du blir bäst av det du ökar mest av. Dvs ett program/schema som du gör störst ökningar kommer även att leda till mest utveckling.

Jag menar att man inte kan hålla på att ständigt göra 12 repetitioner i sina sett, utan att man för bättre resultat behöver variera antalet repetitioner och set. Kroppen "vänjer sig" vid att utföra ett visst arbete, och då försvinner "chocken".

King Grub
2010-04-04, 15:05
Vilken chock? Slutar proteinsyntesen stimuleras av dynamiska kontraktioner helt plötsligt?

Sjoba
2010-04-04, 15:09
Du vet att jag inte menar att träningen blir värdelös om man alltid gör samma sak, jag menar att variation (periodisering) av antalet repetitioner och set ger bättre resultat i form av hypertrofi, har jag fel?

Sniggel
2010-04-04, 15:10
I mina ögon betyder "kroppen vänjer sig" att den blir starkare och växer sig större. Vilket innebär att man kan öka vikterna tills kroppen "har vant sig" igen.
En tillvänjning är ju precis det man är ute efter.

edit

Sjoba: Håller med dig i ditt senaste inlägg. Viss periodisering kan behövas för eller senare för att få bättre resultat eller för att fortsätta gå framåt. Fast man behöver inte ändra repsantalet för att periodisera. Finns många sätt att göra det på.

chrilledude
2010-04-04, 15:12
Bröstpass dagen efter axlar? Nej, inte bra imo.

cero
2010-04-04, 17:30
"kroppen vänjer sig" - tak (för dom flesta).

Erkserks
2010-04-05, 09:36
Du vet att jag inte menar att träningen blir värdelös om man alltid gör samma sak, jag menar att variation (periodisering) av antalet repetitioner och set ger bättre resultat i form av hypertrofi, har jag fel?

Tror inte att man någonsin måste variera antalet repetitioner för att nå över en viss platå. Visa gärna någon form av källa för ditt påstående.
Däremot krävs ständig progressive overload för att musklelfiberna ska anpassa sig.
Anledningen till att folk "chockar" sina muskler och eventuellt upplever att de kommer över en platå TROR jag endast är psykiskt och inte fysiologiskt.

Men som sagt har du en källa på något annat så posta gärna.

Anders The Peak
2010-04-05, 09:41
Tror inte att man någonsin måste variera antalet repetitioner för att nå över en viss platå. Visa gärna någon form av källa för ditt påstående.
Däremot krävs ständig progressive overload för att musklelfiberna ska anpassa sig.
Anledningen till att folk "chockar" sina muskler och eventuellt upplever att de kommer över en platå TROR jag endast är psykiskt och inte fysiologiskt.

Men som sagt har du en källa på något annat så posta gärna.

Har du någon källa på motsatsen? Eller tror du bara också i så fall bör man hålla saken på ett vad jag tror plan.

Anders The Peak
2010-04-05, 09:48
Vilken chock? Slutar proteinsyntesen stimuleras av dynamiska kontraktioner helt plötsligt?
Är det proteinsyntesen som styr muskelutvecklingen(styrka/muskelmassa)? Är inte det bara något som sker som i all annan vävnad den byggs upp och den bryts ned i nästan i oändligt antal ggr.

BobaFett
2010-04-05, 10:27
Vilken chock? Slutar proteinsyntesen stimuleras av dynamiska kontraktioner helt plötsligt?

Har du nån förklaring på varför man får mycket bättre effekt av träning när man precis börjar träna?

Sniggel
2010-04-05, 14:07
Har du nån förklaring på varför man får mycket bättre effekt av träning när man precis börjar träna?

Stimulit på musklerna är extremt mycket högre än vanligt = extremt bra resultat som nybörjare.

Från att ha hävt ölburkar 2 ggr i veckan till att utsätta musklerna för löjligt mycket högre belastning regelbundet är det inte konstigt om "inser" att det behövs större muskler.

Lycka till med att som erfaren tränande orsaka ett "extremt mycket högre stimuli än vanligt" på musklerna.

BobaFett
2010-04-05, 18:24
Stimulit på musklerna är extremt mycket högre än vanligt = extremt bra resultat som nybörjare.

Från att ha hävt ölburkar 2 ggr i veckan till att utsätta musklerna för löjligt mycket högre belastning regelbundet är det inte konstigt om "inser" att det behövs större muskler.

Lycka till med att som erfaren tränande orsaka ett "extremt mycket högre stimuli än vanligt" på musklerna.

Med andra ord chocka musklerna *rolleyes*

Sjoba
2010-04-05, 23:41
Stimulit på musklerna är extremt mycket högre än vanligt = extremt bra resultat som nybörjare.

Från att ha hävt ölburkar 2 ggr i veckan till att utsätta musklerna för löjligt mycket högre belastning regelbundet är det inte konstigt om "inser" att det behövs större muskler.

Lycka till med att som erfaren tränande orsaka ett "extremt mycket högre stimuli än vanligt" på musklerna.

"Extremt mycket högre stimulering" har det aldrig varit tal om, högre stimulering i form av variation bör dock fungera även för dom mest erfarna tränande.

Jag är helt övertygad om att om man frågar en erfaren byggare (t.ex. Anders som tränat hela sitt liv) så kommer han/hon säga att variation ger bättre resultat än att bara nöta på samma antal repetitioner vecka efter vecka, år efter år.

Cribba_86
2010-04-06, 00:04
Din kompis snackar i nattmössan. Ja, 8-12 repetitioner per set är det som anses bäst för hypertrofi om det utförs ordentligt. Dock måste man alltid till viss del shocka muskeln för att den ska växa, och därför bör man variera antalet repetitioner i sina set, samt öka tränigsvikten succesivt.

Har en liten följd fråga på detta, om jag göra rätt.

Ta bänkpress som te.x då börjar jag att värma upp på på 20kg och kör 4set, lägger på vikter på varje set. Börjar på 8 reps och på sista orkar jag 3-4 reps, är detta korrekt ?

Sjoba
2010-04-07, 15:32
Har en liten följd fråga på detta, om jag göra rätt.

Ta bänkpress som te.x då börjar jag att värma upp på på 20kg och kör 4set, lägger på vikter på varje set. Börjar på 8 reps och på sista orkar jag 3-4 reps, är detta korrekt ?

Jag har varken erfarenheten eller kunskapen att svara på om det är vad som anses optimalt eller inte. Dock vet jag att det finns oerhört många variabler att räkna med, och att alla sätt är rätt förutom dom som är fel*jorgen*

z_bumbi
2010-04-07, 16:08
Lycka till med att som erfaren tränande orsaka ett "extremt mycket högre stimuli än vanligt" på musklerna.

Problemet är inte att skapa stimulin utan att få en positiv nettoeffekt av den. :D

Cribba_86: Din variant att höja funkar ganska så bra. Fördelen är att man värmer upp kroppen rejält innan det blir tungt, nackdelen är att man inte kommer att kunna träna riktigt lika tungt som om man värmt upp lindrigare, kört en 4:a och sen sänkt vikten. Att det inte blir lika tungt är å andra sidan också en fördel då man minskar belastningen på kroppen.

Alltidxx
2010-04-07, 20:41
Har du nån förklaring på varför man får mycket bättre effekt av träning när man precis börjar träna?Därför att du banar rörelser i början. Bara pga effektivisering i muskelrekrytering så kan man lyfta mer vikter.

1990
2010-04-07, 23:43
Ta en titt i dagsformstråden och kolla på hur ungdomarna växer. Det finns ju de som har tränat i mindre än ett år och är stora som hus ;) Jag skulle rekommendera att du rådfrågar de hur man går tillväga. För de gör ju rätt för sig på något vis.

Doctor Snuggles
2010-04-07, 23:50
Ta en titt i dagsformstråden och kolla på hur ungdomarna växer. Det finns ju de som har tränat i mindre än ett år och är stora som hus ;) Jag skulle rekommendera att du rådfrågar de hur man går tillväga. För de gör ju rätt för sig på något vis.

Eller har bra gener.