handdator

Visa fullständig version : Kortison spruta + träning?


Fuuu
2010-04-02, 17:12
Polaren fick precis utskrivet tre stycken kortisonsprutor för sin pollenallergi, det är ju tydligen tveksamt med träning i sammanhanget. Därav tänkte jag höra med er som ofta kan en massa :)

Kan han träna tro?

Han går till en husläkare som är lite halvt knäpp, därav litar han inte på snubbens råd. Nu hade han förvisso inte frågat denna gången men svaret hade lydigt likadant oavsett.

Tack

Sheogorath
2010-04-02, 17:19
Får han det mot allergi handlar det inte om lokala injektioner i senor eller ledkapslar. Det är efter sådan behandling som man helst inte ska lyfta tungt överhuvudtaget på två veckor eftersom kortisonet försvagar strukturerna. Din polare kan nog köra på. Någon annan får fylla i.

grimfish
2010-04-02, 17:57
Kortisoninjektioner vid pollenallergi brukar ges i rumpan. Någon fara att träna efteråt är det inte. Däremot skulle jag vilja uppmana till att bara använda kortison mot pollenallergin när det verkligen är behövligt. Kortison, som har en hel del biverkningar, ges i en ganska stor dos och den räcker bara i ungefär två veckor.

mjölk-dryck
2010-04-02, 18:06
Har också för mig att det är 2 veckor som gäller. Sen är det inte tidernas bästa idé att gå till en läkare vars omdöme man inte litar på, hälsa och sånt är ganska viktigt.

Fuuu
2010-04-03, 09:20
Tack!