handdator

Visa fullständig version : Personvåg som inte visar vikten i sig, utan skillnaden från tidigare vägning?


nestea
2010-04-01, 23:56
Hej!

Har en fråga om personvågar ... jag söker en våg som inte visar den faktiskt vikten, utan endast den relativa förändringen från förra vägningen. Finns det någon sådan på marknaden idag? Eller kanske någon personvåg som har detta som "inställning?

Tacksam för svar, såklart! :)

dt06mj2
2010-04-01, 23:59
Du kan ju hålla något tungt i händerna varje gång du väger dig. Då kommer du kunna mäta skillnaden, men inte hur mycket du väger.

CalleP
2010-04-02, 00:02
Du kan ju skriva ner din vikt idag och sedan mäta igen om en månad.

nestea
2010-04-02, 00:02
Du kan ju hålla något tungt i händerna varje gång du väger dig. Då kommer du kunna mäta skillnaden, men inte hur mycket du väger.

Haha, japp, det är ju sant :)
Men jag söker något mer automatiskt ...

nestea
2010-04-02, 00:03
Du kan ju skriva ner din vikt idag och sedan mäta igen om en månad.

Japp, japp! Men ... det vill jag inte ;) Jag är endast intresserad av skillnaden *drool*

Det är ju så tråkigt att se vad man väger, då är skillnaden bra mycket bättre!

nogger schwarz
2010-04-02, 00:04
Du kan ju hålla något tungt i händerna varje gång du väger dig. Då kommer du kunna mäta skillnaden, men inte hur mycket du väger.

Jag fattar inte.

Ts behöver du denna funktion till något speciellt? Typ ta reda på hur mycket dina vänner väger? Är du väldigt dålig på att räkna?

dt06mj2
2010-04-02, 00:08
Jag fattar inte.

Ts behöver du denna funktion till något speciellt? Typ ta reda på hur mycket dina vänner väger? Är du väldigt dålig på att räkna?

TS vill såklart inte veta vad hen väger.

nestea
2010-04-02, 00:08
Jag fattar inte.

Ts behöver du denna funktion till något speciellt? Typ ta reda på hur mycket dina vänner väger? Är du väldigt dålig på att räkna?

Vill jag veta hur mycket mina vänner väger så frågar jag dem :)
Det här är bara till mig själv, som en motivationshöjare för viktnedgång ... har provat förr att väga mig på vanligt vis, men då tenderar jag att bli mindre deprimerad. Jag tänkte då att det kanske fanns en våg som fokuserade enbart på skillnaden, så att säga. Men det gör det nog inte av svaren här att döma!

Viktor_Balck
2010-04-02, 00:11
Skolkat från matten?

nestea
2010-04-02, 00:11
Skolkat från matten?

Nej, men jag har däremot bara läst upp till Matte C (på gymnasienivå) ;)

Viktor_Balck
2010-04-02, 00:15
Nej, men jag har däremot bara läst upp till Matte C (på gymnasienivå) ;)

Men då bör du hantera den här typen av subtraktion tycker jag.

dt06mj2
2010-04-02, 00:19
Men då bör du hantera den här typen av subtraktion tycker jag.

Läs gärna första inlägget.

jag söker en våg som inte visar den faktiskt vikten, utan endast den relativa förändringen från förra vägningen.

Rahf
2010-04-02, 06:29
Hej!

Har en fråga om personvågar ... jag söker en våg som inte visar den faktiskt vikten, utan endast den relativa förändringen från förra vägningen. Finns det någon sådan på marknaden idag? Eller kanske någon personvåg som har detta som "inställning?

Tacksam för svar, såklart! :)

Du kan ju hålla något tungt i händerna varje gång du väger dig. Då kommer du kunna mäta skillnaden, men inte hur mycket du väger.

Jag tycker att trådskaparen kan följa detta utomordentliga tips. Ta någon form av föremål som inte kommer ändra sin massa under den tid du använder det, och som har en vikt du inte kan gissa dig till med säkra siffror. Se till att det väger en duglig mängd också.

Att hitta en våg som har den funktionen tror jag blir svårare och mer omständligt att hitta, än att bara göra som dt tipsar om.

Eriic
2010-04-02, 06:36
Hej!

Har en fråga om personvågar ... jag söker en våg som inte visar den faktiskt vikten, utan endast den relativa förändringen från förra vägningen. Finns det någon sådan på marknaden idag? Eller kanske någon personvåg som har detta som "inställning?

Tacksam för svar, såklart! :)

Jag har en sådan våg, den visar min vikt för att sedan visa + eller - 0.1kg tex. Den kommer då ihåg senaste vägningen, vet dock inte var den köptes :smash: Det står iaf "Coline" på vågen

emi23j
2010-04-02, 06:57
är plus minus för svårt?

Fuuu
2010-04-02, 06:59
Det är nog snarare en fråga om att TS inte vill se sin vikt.

DanielF
2010-04-02, 07:32
Jag har en sådan våg, den visar min vikt för att sedan visa + eller - 0.1kg tex. Den kommer då ihåg senaste vägningen, vet dock inte var den köptes :smash: Det står iaf "Coline" på vågen

Har en likadan, det är Clas Ohlson som har dem.

TS kan ju köpa en sådan och blunda de första 5 sekunderna och sen titta igen när differensen visas.

Wille005
2010-04-02, 07:42
Dagens I-landsproblem... För i helvete grabben, har du inga pennor att skriva med eller? Blir nästan arg.

Edit titta danielf bor också i älvsjö D:

Frantic
2010-04-02, 08:14
Dagens I-landsproblem... För i helvete grabben, har du inga pennor att skriva med eller? Blir nästan arg.



Menar du på allvar att du fortfarande inte förstått vad TS är ute efter?

Prankie
2010-04-02, 08:55
Lösning till ditt problem. Gå ut och ta hem en sån.

http://lelionaz.bloggsida.se/files/2009/05/sten_19.jpg

Frantic
2010-04-02, 09:21
Bygg dig en större version av en sån här

http://www.fasticon.se/images/foton/v%C3%A5g.jpg

Alox
2010-04-02, 09:32
Det finns. Har en sådan hemma. Ska försöka ta reda på var den är inköpt.

Skjaves
2010-04-02, 09:33
är plus minus för svårt?
Är det svårt att läsa ett inlägg?

Tror inte man kan få tag på en våg som bara visar differensen, hålla i något tungt verkar vara det bästa alternativet.

Fatalist
2010-04-02, 09:35
Du är beredd att betala pengar för att slippa räkna ut (Ny vikt) - (Gammal vikt)? Eller är det för att kunna bedriva lite gammal go förnekelse? Alla har vi olika syn på pengar. :)

Alox
2010-04-02, 09:36
Coline säljer en våg som gör detta. Den visar dock först din nuvarande vikt och sedan hur mycket du gått upp eller ner sedan senaste vägningen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=233304

I övrigt blir man ju konfunderad över hur folk kan fylla en tråd med så mycket irrelevant skit*popcorn*

jakob
2010-04-02, 09:43
En sån våg hade aldrig fungerat för mig, om den visar -2.5 kg eller liknande så skulle jag genast räkna ut vikten i huvudet själv. :smash:

nestea
2010-04-02, 10:18
Coline säljer en våg som gör detta. Den visar dock först din nuvarande vikt och sedan hur mycket du gått upp eller ner sedan senaste vägningen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=233304

I övrigt blir man ju konfunderad över hur folk kan fylla en tråd med så mycket irrelevant skit*popcorn*

Tack! :)

Ja, det är fascinerande hur folk gärna struntar i att sätta sig in i trådar och bara slänger till sig slutsatser ;)

nestea
2010-04-02, 10:23
Ehm, ja ... som vissa har förstått så har jag alltså inga problem med mina matematiska kunskaper.

Det var enbart menat som en fråga för att hjälpa mig själv :)

Trots att många här har svårt att se problematiken, så tror jag att en sådan våg skulle kunna tilltala den grupp som behöver gå ned i vikt men som vill bespara sig den energi och många gånger förödande känslor som en vägning kan innebära. Ja, det är ju givetvis en form av förnekelse att inte vilja se nuvarande vikt ... men, om det kan hjälpa folk att gå ned i vikt som ser jag inte varför det skulle var så hemskt?

Wille005
2010-04-02, 10:30
Ja, det är fascinerande hur folk gärna struntar i att sätta sig in i trådar och bara slänger till sig slutsatser ;)
Inser att jag hör in i den här skaran, ber om ursäkt för mitt onödiga inlägg. Har inte sovit på 50 timmar och börjar bli lite galen, läste inte så noga och kände för att gasta lite. Hoppas du löste ditt problem utan min hjälp. *rolleyes*

machine gun
2010-04-02, 10:46
Coline säljer en våg som gör detta. Den visar dock först din nuvarande vikt och sedan hur mycket du gått upp eller ner sedan senaste vägningen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=233304

I övrigt blir man ju konfunderad över hur folk kan fylla en tråd med så mycket irrelevant skit*popcorn*

Jag har en sån, köpt på Clas Ohlsson. Men den visar som sagt den faktiska vikten först, innan den visar skillnaden mot tidigare vägning.

MeekGeek
2010-04-02, 11:30
Jag har en sån, köpt på Clas Ohlsson. Men den visar som sagt den faktiska vikten först, innan den visar skillnaden mot tidigare vägning.

Nu vet jag inte vad nestea är ute efter, men själv skulle jag påstå att en våg som visar vikten relativt föregående vägning är av tämligen begränsad nytta. En våg som visar viktförändringen relativt en specifik vägning, vore bättre. De små viktförändringarna från dag till dag, handlar till största del om vatten och andra flyktiga variabler, men den långsiktiga trenden visar fett- och muskelförändring.

WHITEFOLKS
2010-04-02, 11:43
Nu vet jag inte vad nestea är ute efter, men själv skulle jag påstå att en våg som visar vikten relativt föregående vägning är av tämligen begränsad nytta. En våg som visar viktförändringen relativt en specifik vägning, vore bättre. De små viktförändringarna från dag till dag, handlar till största del om vatten och andra flyktiga variabler, men den långsiktiga trenden visar fett- och muskelförändring.

Som denna person säger..

Om det någon blir en störra fluktuation uppåt eller neråt så blir det ju att man helt tappar riktigningen efter det sen. Vågen kan ju visa minus 4 dagar av 5 och man fortfarande går upp i vikt t.ex.

Jagärsvag
2010-04-02, 11:45
Kanske dags att personerna som ska väga sig tar ansvar och ser sanningen i brunögat?

Dreas
2010-04-02, 14:24
Kanske dags att personerna som ska väga sig tar ansvar och ser sanningen i brunögat?Eller gör det klokaste och hämtar något stort och halvtungt vars massa inte förändras över tid. Simple as.

nestea
2010-04-02, 15:36
Eller gör det klokaste och hämtar något stort och halvtungt vars massa inte förändras över tid. Simple as.

Japp, det får nog bli så!

Larsson85
2010-04-02, 16:22
Hade varit kul med en våg som sparar flera vägningar så att man kan få se en graf.

machine gun
2010-04-02, 16:46
Hade varit kul med en våg som sparar flera vägningar så att man kan få se en graf.

Det är ju inte så svårt att lägga in siffrorna själv i Excel.

Larsson85
2010-04-02, 16:56
Det är ju inte så svårt att lägga in siffrorna själv i Excel.

Det hade inte varit så svårt om man hade haft en våg som gjort det åt en automatiskt heller.

Gpajpen
2010-04-02, 20:20
Jag förstår ändå inte. Det viktigaste är väl ändå att se att man går upp/ner i en viss takt över en längre mätperiod säg 1 vecka/1månad. Man vill ju kunna räkna ut ett medelvärde på t.ex 10 dagars viktnedgång och se hur mycket man i snitt går ner per dag? Eller??
Ingen vill väl ligga -1500kcal ena dagen och -75kcal andra dagen?

Är det jag som är galen eller världen?

Fredrik_S
2010-04-02, 20:28
Jag förstår ändå inte. Det viktigaste är väl ändå att se att man går upp/ner i en viss takt över en längre mätperiod säg 1 vecka/1månad. Man vill ju kunna räkna ut ett medelvärde på t.ex 10 dagars viktnedgång och se hur mycket man i snitt går ner per dag? Eller??
Ingen vill väl ligga -1500kcal ena dagen och -75kcal andra dagen?

Är det jag som är galen eller världen?

Du
för det första så har du inte läst hälften av inläggen i tråden(han vill inte veta sin vikt)
För det andra.. varför skulle man inte vilja ligga -1500 ena dagen och -75 andra dagen?.. är knappast supernoga hur man skapa sitt långsiktiga kcalunderskott....

Gpajpen
2010-04-02, 20:44
Du
för det första så har du inte läst hälften av inläggen i tråden(han vill inte veta sin vikt)
För det andra.. varför skulle man inte vilja ligga -1500 ena dagen och -75 andra dagen?.. är knappast supernoga hur man skapa sitt långsiktiga kcalunderskott....

Jag har läst hela tråden, jag skrev att jag inte förstod. Varför vill han inte veta sin vikt. Han vet väl ändå ungefär vad han väger nu? Om det står -5 på vågen om 1 månad så räknar han inte ut vad han väger ändå?

Andra, för att det är helt befängt dåligt att ligga -1500 ena dagen och -75 andra när man kan ligga på det underskott man tänkt varje dag? I ochförsig kanske han inte bryr sig ett dugg om takten men varför skulle man inte vilja göra det.

I ochförsig kanske han inte ens styrketränar överhuvudtaget.

Äh glöm det.