handdator

Visa fullständig version : Dietupplägg - bra eller anus?


mia87
2010-04-01, 23:46
Jag skippar alla dåliga bortförklaringar, jag är bara "fat - and not that fabolous". Och nu behöver jag hjälp. Säg mig rätt och slätt vad som behöver ändras på för att nå mina mål.

Längd: 163 cm
Aktuell vikt: 68
Målvikt: 58

Tränar med upplägget två dagar träning en dag vila, tre dagar träning en dag vila osv.
Bodypump, poweryoga och coreträning.

Frukost: 1,5 dl havregrynsgröt, 1 klick smör, linfrön, vatten
2 omega3 kapslar

Mellanmål: 150g kvarg med lite proteinpulver/nötter/frysta hallon

Innan träning: Proteinshake, whey 100

Efter träning, Proteinshake, whey 100

"Lunch": 150-200g kycklingbröst, broccoli/champinjoner/avocado/1-2 stekt äggvita

Mellanmål: 150g kvarg med lite proteinpulver/nötter/frysta hallon

Middag: 150-200g Kyckling/kassler/lax, champinjoner/broccoli/sallad, 1/2 stekt äggvitor

Mellanmål: Antingen kvarg igen eller keso och lite nötter
2 omega3 kapslar


Min fråga nu är detta ett vettigt upplägg för min planerad viktnedgång? För mycket av någonting, för lite av någonting? Jag själv är lite fundersam över hur mycket kolhydrater jag behöver få i mig, speciellt efter träning.

För nu är det på tiden att det blir lite ordning här. Jag är fan less på att häcka i vassen varenda sommar.

Fuuu
2010-04-02, 06:06
"Fat and not that faboulus" :D

Chilla med nötterna är mitt konkreta tips. Fruktansvärt energifyllt och kanske inte helt optimalt under en deff, annars är det bra fett i dessa.

Förövrigt ser det ut som att du äter bra.

Fast jag undrar ändå hur du kan hålla dig i vikt med det där matupplägget.. Eller har du bara inte nämnt kolhydraterna?

Om du äter det du har skrivit här så ta bara bort nötterna så borde det räcka.

pedersen1980
2010-04-02, 08:53
*Tips*

Räkna ut ditt enegibehov en aktiv dag, en oaktiv dag samt hur mkt energi du äter om du följer matschemat du skrivit :o)

Skulle kunna göra det åt dig med va faan :o)

mia87
2010-04-02, 09:50
Fast jag undrar ändå hur du kan hålla dig i vikt med det där matupplägget.. Eller har du bara inte nämnt kolhydraterna?

Nope, det är helt rätt som jag skrev. Men som jag redan poängterat är det den biten jag är väldigt fundersam över. Behövs det mer? Det är en stabil viktnedgång jag är ute efter, att bli av med fettet- inte musklerna.


Räkna ut ditt enegibehov en aktiv dag, en oaktiv dag samt hur mkt energi du äter om du följer matschemat du skrivit :o)
Skulle kunna göra det åt dig med va faan :o)

Om sanningen ska fram tycker jag att du kan göra det åt mig ;) Nej men jag är lite grön inom just den biten, även en nolla på att räkna överhuvudtaget. Men jag ska försöka! Postar det här om jag får till det.

young_george
2010-04-02, 10:30
Nope, det är helt rätt som jag skrev. Men som jag redan poängterat är det den biten jag är väldigt fundersam över. Behövs det mer? Det är en stabil viktnedgång jag är ute efter, att bli av med fettet- inte musklerna.

Börja i ena ändan och korrigera åt ena eller andra hållet om det går för snabbt, alternativt för långsamt. Att vara "tjock" innebär att man har mer fett som kan användas som energi och därmed ligga på ett större kaloriunderskott än en "smal" person.

I övrigt tycker jag det verkar jobbigt att ha så många olika små måltider. Varför inte slå ihop dom till ett par större där du kan äta dig mätt.

Fredrik_S
2010-04-02, 11:56
För det första ska du ABSOLUT INTE räkna kalorier om du inte är extremt van vid sådant, det är en metod som oftare själper än hjälper. Det är mycket mycket lättare att försöka identifiera hur hungrig man är och kolla då och då på vågen om det är påväg åt rätt håll än att försöka rätta sig efter siffror som innehåller räknefel, samt om man är aktig och gör olika saker varje dag så är det omöjligt att få en korrekt siffra på sin förbrukning. Siffrorna man får fram är alldeles för ungefärliga för att ha någon praktisk nytta...

För det andra är det extremt lite fett i det du skrivit samtidigt som du använt nötter som är extremt energitätt och är mycket tveksamt om det hör hemma vid viktnedgång.
En bra fettsammansättning är att blanda alla möjliga fettkällor som smör, äggulor, raps/olivoja, avokado fisk osv. En dålig fettsammansättning är att bara ta fiskolja eller bara fett från nötter etc....
För att få upp fettintaget så passar det perfekt att använda hela äggen samt lite stekfett

totalt sett ser det ut att vara en extrem svältkost och jag är tveksam till om du orkar hålla det där någon längre period.