handdator

Visa fullständig version : Hur tillagar ni era frysgrönsaker?


Skrollovicz
2010-04-01, 18:55
Jag låter koka upp vatten i en kastrull för att sedan kasta i grönsakerna: Sedan väntar jag tills vattnet börjar koka igen, då häller jag dem i ett durkslag och sköljer med kallt vatten.

Finns det bättre sätt att fixa dem, så att de tappar mindre näring?

Hur gör ni andra?

forslund
2010-04-01, 18:57
Ångkokar dem.

Bra text som behandlar bla. det:

http://traningslara.se/blogg/tips-for-hantering-av-gronsaker/

OneManArmy
2010-04-01, 19:03
Ångkokar dem jag med, brukar bli bäst så

Prost
2010-04-01, 19:24
Eftersom jag inte TILLAGAR dem utan bara tinar upp så kör jag med micron.. ^^

Slartibartfast
2010-04-01, 22:28
Jag kokar upp dem i lite vatten (så att grönsakerna just och just täcks, brukar vara ca 2-3 dl) sen dricker jag upp kokvattnet :D

Sjoba
2010-04-01, 22:32
Jag kokar upp dem i lite vatten (så att grönsakerna just och just täcks, brukar vara ca 2-3 dl) sen dricker jag upp kokvattnet :D

Alla kan inte vara lika hårda som du Slarti! :D

Pepz
2010-04-01, 22:38
häller på kokande vatten och låter stå en stund

Eddie Vedder
2010-04-01, 22:43
häller på kokande vatten och låter stå en stund

Samma här. Kokar upp i vattenkokaren, ner med grönsakerna i kastrullen och sedan i med det kokande vattnet.

Ångkokar gör jag bara om det är något i kastrullen som behöver kokas lite längre samtidigt, typ potatis eller morötter. Då är det perfekt att koka dom och samtidigt ha t.ex. fryst broccoli i durkslaget ovanför.

Men orkade jag bry mig om "optimal" näring så skulle jag alltid ångkoka. Men det känns irrelevant med tanke på de mikronäringsämnen jag vet tar stryk och hur lätt jag få i mig stora mängder av dessa oavsett.

Slartibartfast
2010-04-02, 11:23
Men orkade jag bry mig om "optimal" näring så skulle jag alltid ångkoka. Men det känns irrelevant med tanke på de mikronäringsämnen jag vet tar stryk och hur lätt jag få i mig stora mängder av dessa oavsett.

Näringsämnena sköljs väl i princip iväg med kokvattnet, eller förstörs dom?

r3mpuh
2010-04-02, 11:42
Jag micrar dem.

tomp
2010-04-02, 11:46
Jag låter koka upp vatten i en kastrull för att sedan kasta i grönsakerna: Sedan väntar jag tills vattnet börjar koka igen, då häller jag dem i ett durkslag och sköljer med kallt vatten.

Finns det bättre sätt att fixa dem, så att de tappar mindre näring?

Hur gör ni andra?


Jag kokar också upp, tror det är bättre än å värma de i micron. :)

majak0vskij
2010-04-02, 12:45
Hur jag gör beror på måltiden i övrigt. Kokar upp dem i vatten men kan även tinas i stekpanna för t ex att bli en del av en omelett.

Eddie Vedder
2010-04-02, 13:21
Näringsämnena sköljs väl i princip iväg med kokvattnet, eller förstörs dom?

Båda.

Finns mikronäringsämnen som är både värmekänsliga och som urlakas i vatten.