handdator

Visa fullständig version : The dark tower - Film?


Nils.R
2010-04-01, 16:30
Läste nånstans för ett bra tag sen att det var en kort serie på gång om the dark tower.
Och att den skulle komma ut 2007.
Kan inte hitta nåt om den på vare sig google eller IMBD.
Nån som vet nåt om det?

BobaFett
2010-04-01, 17:02
Läste nånstans för ett bra tag sen att det var en kort serie på gång om the dark tower.
Och att den skulle komma ut 2007.
Kan inte hitta nåt om den på vare sig google eller IMBD.
Nån som vet nåt om det?

Vad fan är dark tower?

Bahir
2010-04-01, 17:05
The Dark Elf (Trilogy) vore bättre.

Hårdrockssmurfen
2010-04-01, 17:09
Läste nånstans för ett bra tag sen att det var en kort serie på gång om the dark tower.
Och att den skulle komma ut 2007.
Kan inte hitta nåt om den på vare sig google eller IMBD.
Nån som vet nåt om det?

Stephen King hade väl givit filmrättigheterna till JJ. Abhrams?(hur de nu stavas). Men nu verkar det som att JJ inte vill göra någon film av det. Verkar vara för svårt.

Hårdrockssmurfen
2010-04-01, 17:10
Vad fan är dark tower?

The Dark Tower is a series of seven books written by American author Stephen King between 1970 and 2004. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Dark_Tower_(series)

Termy
2010-04-01, 17:10
http://www.cinematical.com/2009/11/10/j-j-abrams-not-adapting-kings-dark-tower-series/

Langster
2010-04-01, 17:14
Det finns vissa planer. Sist jag läste något var det JJ Abrahms eller vad han heter, som gjorde Lost, som hade köpt filmrättigheterna av King för bokstavligt talat växelpengar, eftersom King ansåg att det var han som skulle göra serien mest rättvisa. Det har han nog rätt i faktiskt.

Såg att det spekulerades i att "house" skulle spela Roland också, vilket jag tyckte verkade totalknas först, men vid närmre eftertanke vore han nog helt jävla perfekt i rollen!

davve
2010-04-01, 17:16
The Dark Elf (Trilogy) vore bättre.

Passande att det är första april idag.

Rickard
2010-04-01, 17:19
Det finns vissa planer. Sist jag läste något var det JJ Abrahms eller vad han heter, som gjorde Lost, som hade köpt filmrättigheterna av King för bokstavligt talat växelpengar, eftersom King ansåg att det var han som skulle göra serien mest rättvisa. Det har han nog rätt i faktiskt.

Såg att det spekulerades i att "house" skulle spela Roland också, vilket jag tyckte verkade totalknas först, men vid närmre eftertanke vore han nog helt jävla perfekt i rollen!

Hugh Laurie är bra lik den Roland jag sett framför mig när jag läst om torent.

Bahir
2010-04-01, 17:21
Passande att det är första april idag.

I'm not joking.

Langster
2010-04-01, 17:34
För mig räcker det om de gör film/serie på de 4 första böckerna. Eller ärligt talat bara de 3 första. Det finns ju ingen som helst sammanhängande story efter de 3 första.

Jag önskar faktiskt att han inte hade skrivit de 3 sista böckerna. De förstörde hela serien för mig. Han haffsade ihop den bara för att få det gjort.

Under alla de år jag väntade på bok 5 tänkte jag ofta på karaktärerna och hur det skulle gå. När jag väl stängde sista boken kände jag att jag lika väl kunde ha struntat i att börja läsa serien.

Nils.R
2010-04-01, 23:09
Kommer nog bli otroligt svårt att göra en bra film baserat på hela serien, lär bli mycket bättre om de antingen för 4-6 filmer eller nån kortare serie av nåt slag.

King Grub
2010-04-30, 15:13
http://uk.movies.ign.com/articles/108/1086964p1.html

http://www.deadline.com/2010/04/stephen-kings-dark-tower-set-for-film-trilogy-tv-series-by-beautiful-mind-trio/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Nils.R
2010-05-01, 12:27
http://uk.movies.ign.com/articles/108/1086964p1.html

http://www.deadline.com/2010/04/stephen-kings-dark-tower-set-for-film-trilogy-tv-series-by-beautiful-mind-trio/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Nice, tack så mkt för den infon.

Såg att King ska börja skriva en 8:e bok med btw för er som är intresserade.

filmjölk
2010-05-01, 12:40
Bästa bokserie jag läst. Undrar om de kommer ha med en riktig amputerad eller om de ändrar det?

Jay-Z
2010-06-30, 15:23
Har det hänt nåt på den här fronten, månne? (måne, herkulez)

Nils.R
2014-11-29, 23:06
http://www.mtv.com/news/1950494/stephen-king-the-dark-tower/

SGW
2014-11-30, 00:03
Fick jag välja en sak de skulle göra serie av är det Dark Tower. Men jag orkar inte hoppas längre.

PureWhey
2014-11-30, 00:15
Fin bump :)

Hönke
2014-11-30, 07:43
Man kan hoppas att de nya The Stand-filmerna blir stor succé och de fortsätter med Dark Tower. Randall Flagg är ju med i båda.

Lite concept art från filmen som blev nerlagd:

http://www.darktowermovies.com/images/gregory-hill-thinny.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=0U5aKha_yF8

kaer
2014-12-01, 10:01
Obegripligt att de väljar att göra the stand en gång till framför dark tower :-/

F Ultra
2014-12-01, 17:29
Obegripligt att de väljar att göra the stand en gång till framför dark tower :-/

Betydligt enklare att filma än det monsterverk som det mörka tornet är. Personligen tror jag att det bästa hade varit att göra en miniserie av varje del i tornet och börja med del 4 precis som man valde att göra när man gjorde de grafiska novellerna.

Magnus N
2015-04-10, 19:54
"Deadline reports that Sony and Media Rights Capital are teaming up to co-finance "The Dark Tower." Even more, it will be the mega franchise that Ron Howard — now producing, but not directing — first envisioned, with both multiple movies and a TV series in the works. Akiva Goldsman and Jeff Pinkner have written a new draft of the script based on "The Gunslinger," the first book in the series, and it looks like it's all systems go."

http://blogs.indiewire.com/theplaylist/mega-film-and-tv-series-adaptation-of-stephen-kings-the-dark-tower-is-back-on-20150410


Bra nyheter kräver en bump :)

svenbanan
2015-04-10, 21:31
Najs!

Men hur kan ni tycka Hugh Laurie passar som Roland? Att Stephen King hade ju Clintan som förebild är väl allmänt känt. Laurie har knappast samma vibe. Matthew Mchaughnehy stod det nåt om... Det tror jag skulle bli klockrent.

Osukaru
2015-04-10, 22:12
Håller med om McKonnahej, han skulle passa riktigt bra. Jag ser verkligen fram emot detta! The Dark Tower har potentialen att bli en ny LOTR tror jag banne mig.

robinrobber
2015-04-10, 22:14
Fan va grymt, de här hade jag missat helt o hållet.

Skickat från min ST27i via Tapatalk

svenbanan
2015-04-10, 22:34
Håller med om McKonnahej, han skulle passa riktigt bra. Jag ser verkligen fram emot detta! The Dark Tower har potentialen att bli en ny LOTR tror jag banne mig.

Urrrk. Då är det bäst nån drar ur pluggen snabt som fan så vi slipper det då. *spy*

Skönt att inte skändaren Peter Jackson är inblandad i detta...

filmjölk
2015-04-10, 23:03
Nej, inte Mcconnaghey! Jag tänker mig Nicholas Cage. eller för helvete...killen som spelar the Governor i walking dead.

Termy
2015-04-10, 23:26
Hade hellre sett att de tagit någon okänd snubbe med "rätt" Clintan-liknande utseende och någon raspig röst.

F Ultra
2015-04-11, 01:17
Hade hellre sett att de tagit någon okänd snubbe med "rätt" Clintan-liknande utseende och någon raspig röst.

Hade det varit för en 15-år sedan så hade jag hoppats på Paul Hogan faktiskt.

Hönke
2015-04-11, 05:45
Michael Keaton som Roland och Matthew Mcconaughey som Randall Flagg!

Scratch89
2015-04-11, 12:06
Släng in Shia LaBeouf som jobbig, kaxig och streetsmart sidekick så är det hela komplett!

svenbanan
2015-04-11, 12:08
Michael Keaton som Roland och Matthew Mcconaughey som Randall Flagg!


Keaton kan ju omöjligt spela Roland!!!

Matthew Mcconaughey skulle nog funka som både Flagg och Roland. Appropå Hugh Laurie så skulle kanske han funka som Flagg...

svenbanan
2015-04-11, 12:24
Släng in Shia LaBeouf som jobbig, kaxig och streetsmart sidekick så är det hela komplett!

Kanske som Eddie då. Fast då får LaBöf lära sig prata med NewYork dialekt...

Vem ska spela Susannah/Detta då?

svenbanan
2015-04-11, 12:31
Nej, inte Mcconnaghey! Jag tänker mig Nicholas Cage. eller för helvete...killen som spelar the Governor i walking dead.

Skulle nog hellre se Cage som Flagg. Fast bägge dessa borde kunna funka som Roland också.

Hade hellre sett att de tagit någon okänd snubbe med "rätt" Clintan-liknande utseende och någon raspig röst.

Ja, det kanske vore det bästa. Framförallt så kanske detta underlättar att få samma skådespelare i ett flertal filmer och tv-serier (som det förhoppningsvis blir). Det vore ju verkligen ett antiklimax om det var olika skådisar i olika filmer. Det är väl bara för Flagg skulle detta funka, med tanke på hur hans utseende förändras...

F Ultra
2015-04-11, 14:23
Kanske som Eddie då. Fast då får LaBöf lära sig prata med NewYork dialekt...

Vem ska spela Susannah/Detta då?

Tror tex att Marsha Thomason skulle passa bra in, framförallt borde hon passa in på Detta:s karaktärsdrag. Som Eddie undrar jag om inte faktiskt Kinnaman borde passa in, bättre än Shia iaf.

Termy
2015-04-11, 14:36
Den som varit mest på tapeten vad gäller Eddie är väl Aaron Paul (från Breaking Bad)? Han skulle ju smälta in ganska bra.

svenbanan
2015-04-11, 15:20
Jag känner mig skeptisk till både Aaron Paul och Joel Kinnaman som Eddie Dean. Kanske hellre Kinnaman om man ska rangordna. Som jag ser Eddie så är han ju verkligen en joker som inte kan ge fan i att dra idiotiska skämt hela tiden. Jag ser egentligen ingen av dessa två som nån lustigkurre...

Marsha Thomas har jag lite svårt att se som "häxan" Detta. Som Susannah kan jag se henne. Jag har nog iofs bara sett Marsha i Las Vegas, hon kanske har gjort mörkare roller också...

F Ultra
2015-04-12, 11:34
Jag känner mig skeptisk till både Aaron Paul och Joel Kinnaman som Eddie Dean. Kanske hellre Kinnaman om man ska rangordna. Som jag ser Eddie så är han ju verkligen en joker som inte kan ge fan i att dra idiotiska skämt hela tiden. Jag ser egentligen ingen av dessa två som nån lustigkurre...

Marsha Thomas har jag lite svårt att se som "häxan" Detta. Som Susannah kan jag se henne. Jag har nog iofs bara sett Marsha i Las Vegas, hon kanske har gjort mörkare roller också...

Hon spelar ganska uppkäftig i White Collar, var där som jag tyckte att jag såg lite Detta i henne vilket gör att jag tror att hon skulle kunna klara av att få till rollen.

kaer
2016-03-02, 15:34
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/stephen-kings-det-morka-tornet-blir-film/

Idris Elba som Roland.

King Grub
2016-03-02, 16:18
Verkligen hemsk casting. Inte för att han är svart och Roland i boken inte är det, utan för att det förändrar en av grundkonflikterna i hela historien. En vän skrev följande om saken, och jag håller med helt och hållet: "But I think it would really change the dynamics between Roland and Detta/Odetta. Remember, she distrusts him during almost the entirety of The Drawing of the Three because he's a "honkie mofo." Make Roland a black character, and she'd have no reason to distrust him as viscerally as she does. Unless you make her white and rewrite Detta/Odetta's history. But that defeats one of the strongest and most literary aspects of the overall story -- the Civil Rights movement. It would make me horribly sad, given the social contexts that King gets to use regarding Civil Rights and how awful it was for some people in the time period that Detta/Odetta lived in. The Dark Tower works on so many levels and I've always seen Susannah as being the reason the ka-tet stayed together. It wasn't Roland. It was her. She came from a broken time period, was herself a broken person, and yet she fights through all of it to keep the ka-tet going despite race and generational differences".

svenbanan
2016-03-02, 19:01
Det är ju bara att hålla med. Hugh Laurie känns som en önskedröm i jämförelse. :(

Var det klart vilka som blev castade som Eddie och Detta/Odetta/Susannah?

Fan vad segt detta känns.

Hönke
2016-03-02, 19:16
Michael Keaton som Roland och Matthew Mcconaughey som Randall Flagg!
Ha 50% rätt!

Verkligen hemsk casting...

De verkar ändra en hel del. Så den konflikten kanske inte kommer upp.

But this first film will not adapt the plot of the first book, The Gunslinger, published in 1982.
“[The movie] starts in media res, in the middle of the story instead of at the beginning, which may upset some of the fans a little bit, but they’ll get behind it, because it is the story,” King says.

Arcel declined to specify which books his movie focus on, but he did offer this clue: “A lot of it takes place in our day, in the modern world.”

http://www.ew.com/article/2016/02/29/dark-tower-rises-stephen-king-idris-elba-and-matthew-mcconaughey


Tycker Elba är ett bra val då han är en riktig bra skådespelare. Bara hoppas de gör detta bra nu.

Wzup2u
2016-03-02, 20:54
I vilket fall älskar jag Stephen King :D
Blir nog att kika filmer framöver baserade på Stephen King...

Armed Dingo
2016-03-02, 20:57
De går väl ifrån hela Detta Walker med sin personlighet innan Susannah för det hade varit för inkorrekt, eller för att det inte gör sig i film med en sådan konflikt så utdragen (breda massan, och inte jag heller, vill se 1 och en halv timma film om hur en svart shizofren kvinna ser rasister i alla vita, det är för händelselöst). Kanske bägge två.

Börjar tänka massa om filmen nu, orkar inte skriva ut. Har tyvärr svårt att tänka mig att det blir en riktig hyllning till böckerna. Om det blir bra så blir det inte alls som böckerna. Jag kommer med andra ord inte bli nöjd hur bra det än blir.

svenbanan
2016-03-02, 21:26
Nej, man blir ju i princip alltid missnöjd när de filmatiserar böcker man tycker väldigt bra om...

Jag börjar känna mig väldigt lite sugen på filmen, men desto mer sugen på att läsa om böckerna. Men fan vet om jag orkar. Måste ju vara åttatusen sidor totalt sett...

Hönke
2016-05-19, 14:15
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/13221748_751757161630535_5818644740906139699_n.jpg ?oh=bc41d799063b808288b512b7c351f9fc&oe=57E20992

Har man läst ut bokserien så vet man nog vad detta betyder. En uppföljare till boken? Revolvermannens resa börjar om med en ny version.

blåvitt
2016-05-19, 16:09
Nu blev det precis spännande.

svenbanan
2016-05-19, 16:11
Vad menar du? Ska King skriva en uppföljare, eller vad?

Hönke
2016-05-19, 16:57
Vad menar du? Ska King skriva en uppföljare, eller vad?

Läst bokserien? Menar att filmen blir en slags uppföljare till böckerna. Bilden är en ledtråd.

svenbanan
2016-05-19, 17:33
Läst bokserien? Menar att filmen blir en slags uppföljare till böckerna. Bilden är en ledtråd.

Varför sätter du spoilertaggar? Vad är det som är spoilern?
Jag har läst böckerna, men fattar inte ett smack av det du skriver? *gah!*

Angående filmen, så skulle det väl vara ett gäng filmer och tvserie däremellan. Det var i alla fall det senaste budet jag hörde. Hittade inga nyheter om filmen nu heller...

Om du nu ska sätta spoliertagger så kan du väl skriva vad du luskat reda på så du slipper driva mig till vansinne. :)

EDIT: Bilden ser jag inte ens vad den föreställer? Ett rör?

Hönke
2016-05-19, 18:42
Varför sätter du spoilertaggar? Vad är det som är spoilern?
Jag har läst böckerna, men fattar inte ett smack av det du skriver? *gah!*

Angående filmen, så skulle det väl vara ett gäng filmer och tvserie däremellan. Det var i alla fall det senaste budet jag hörde. Hittade inga nyheter om filmen nu heller...

Om du nu ska sätta spoliertagger så kan du väl skriva vad du luskat reda på så du slipper driva mig till vansinne. :)

EDIT: Bilden ser jag inte ens vad den föreställer? Ett rör?

Sätter det i spolier för att de är alltid någon som gnäller annars.

Planen ifrån början var 3 filmer och en tv-serie. Men nu verka vi bara få en film.

Orkar inte förklara allt. Men det är ett horn på bilden. Roland lever i en loop. Men den kan ändras om Roland lär sig eller gör vissa saker. Bokserien börjar med Roland i öknen utan horn. Den slutar men honom i öknen med horn. Allt börjar om, men nu har han alltså hornet med sig. Då bilden visar hornet kan man tolka det som att filmen är en ny loop, en fortsättning på boken. Därför kan de även ändra på en massa. En ny loop där Roland är mörkhyad t.e.x. It´s the last time around, Sista rundan.

svenbanan
2016-05-19, 19:24
Okej, så bilden är nån slags filmaffish?

Det där hornet minns jag inte alls från böckerna.

Hönke
2016-05-19, 19:39
Okej, så bilden är nån slags filmaffish?

Det där hornet minns jag inte alls från böckerna.

Jo en slags poster. Du får läsa igen :)

svenbanan
2016-05-19, 19:46
Jo en slags poster. Du får läsa igen :)

Jag googlade lite precis nu, och läste lite om hornet och dess signifikans.
Tydligen är hornet omnämnt hela tre gånger på alla dessa tusentals sidor. Chansen att jag skulle minnas en sådan petitess, som nu tydligen börjat spela megastor roll, är minst sagt minimal. :D

Läsa om böckerna är jag lite sugen på. Har läst de första 2-3 böckerna ett otal gånger, allteftersom han släppte fler. Sedan glömde jag av serien och trodde den var nedlagd. När jag snubblade över den igen tror jag han skrivit alla utom de två sista. Så då läste jag om alla. Sen när hela skiten var klar läste jag om dem igen, några år senare (fast då på ljudbok har jag för mig), för att ha koll på läget inför avslutningen. Det verkar inte ha hjälpt... :) Jag läste dock inte om nåt inför "Wind through the keyhole".

Termy
2016-05-19, 20:07
Avseende sista sidans diskussioner här så gillar jag definitivt tanken bakom det. Där kan man ju i princip täcka alla ev. plotholes och diskrepanser mellan serien och böckerna och ändå få fansen med sig.

svenbanan
2016-05-19, 20:54
Hur var det nu egentligen? Var det klart med skådisar? Har för mig att Makånåhyu var aktuell som Roland...

svenbanan
2016-05-19, 20:59
Avseende sista sidans diskussioner här så gillar jag definitivt tanken bakom det. Där kan man ju i princip täcka alla ev. plotholes och diskrepanser mellan serien och böckerna och ändå få fansen med sig.

Fast för att det ska vara nån vits med det så måste ju också en hel del av handlingen bli annorlunda pga nån "butterfly effect". Vem ska skriva den nya bokserien som filmen ska baseras på? Jag känner mig skeptisk och pessimisstisk. :(

Fuark
2016-05-19, 22:41
Hur var det nu egentligen? Var det klart med skådisar? Har för mig att Makånåhyu var aktuell som Roland...

Idris Elba ska spela Roland, McConaughey har en annan roll.

blåvitt
2016-05-20, 04:17
Makanahue ska väl spela mannen i svart? Tycker han skulle funka bättre som Eddie om de har många avtändningsscener

svenbanan
2016-05-20, 05:35
Jag har svårt att höra MM med queensdialekt. Han blir säkert bra som Flagg. Tror Elbas namn florerade tidigare också nu när jag hör det igen. Känner igen att Roland skulle vara svart. Tja vi får väl se vad det blir av detta

Ado2000
2016-05-20, 15:01
Vem spelar Jake ?

Hönke
2016-05-20, 15:52
Vem spelar Jake ?

Tom Taylor. Ingen kändis direkt.

Vill ha Aaron Paul som Eddie!

svenbanan
2016-05-20, 16:09
Tom Taylor. Ingen kändis direkt.

Vill ha Aaron Paul som Eddie!

Nej tack.

Jag har en favorit, men jag vet inte vad han heter, och jag kan inte komma på vad han är med i. Han brukar kanske vara med i tvserier mest...kanske. Hoppas på honom. Vem han nu är... :D

Hönke
2016-05-20, 16:28
Nej tack.

Jag har en favorit, men jag vet inte vad han heter, och jag kan inte komma på vad han är med i. Han brukar kanske vara med i tvserier mest...kanske. Hoppas på honom. Vem han nu är... :D

Tror han heter Aaron Paul.

svenbanan
2016-05-20, 17:39
Tror han heter Aaron Paul.

Rätt säker på att det inte stämmer. Det baserar jag främst på att mitt bristfälliga minne faktiskt kan komma på var paul varit med...

Tror kanske snubben jag tänker på var med i Law and order....

Termy
2016-05-20, 18:18
Fast för att det ska vara nån vits med det så måste ju också en hel del av handlingen bli annorlunda pga nån "butterfly effect". Vem ska skriva den nya bokserien som filmen ska baseras på? Jag känner mig skeptisk och pessimisstisk. :(

Jo på så sätt håller jag med. Det blir dock kontinuitet i det hela istället för en remake där castingen m.m. gör att storyn inte riktigt stämmer. Sedan om "andra vändan runt" blir lika spännande som den första återstår ju att se. Om Stephen King själv är inblandad i scriptandet kan det ju bli bra, men det betyder ju åter igen inte att det blir lika lysande som orginalet, tyvärr.

svenbanan
2016-05-20, 18:20
Jo på så sätt håller jag med. Det blir dock kontinuitet i det hela istället för en remake där castingen m.m. gör att storyn inte riktigt stämmer. Sedan om "andra vändan runt" blir lika spännande som den första återstår ju att se. Om Stephen King själv är inblandad i scriptandet kan det ju bli bra, men det betyder ju åter igen inte att det blir lika lysande som orginalet, tyvärr.

Den som lever får se. Jag tänker vara skeptisk ett tag till. Sen blir jag förhoppningsvis lite optimistisk när det eventuellt börjar närma sig premiär. ;)

Hönke
2016-05-30, 18:04
http://i.imgur.com/Qio7jlR.jpg

Hönke
2016-06-19, 19:34
http://i.imgur.com/HoINIoo.png

Termy
2016-06-19, 20:05
Väntar ärligt talat mer med spänning på vem som blir castad som Susannah Dean än Eddie.

Termy
2016-06-19, 20:11
Det kanske rentav blir så att Katheryn Winnick (Vikings) som står med på castinglistan på IMDB, utan tillskriven roll, blir Susannah.

Hönke
2016-07-01, 11:29
http://cdn3-www.superherohype.com/assets/uploads/gallery/the-dark-tower/darktowermm04.jpg

The dark man fled across the desert...

Grahn
2016-07-01, 11:48
Hmmmm men Roland är väl en version av Stephen själv vad jag minns, de träffas väl i senare böcker.

Blir lite mysko med Idris Elba även om jag gillar honom skarpt, iofs blir mysko oavsett så kanske är irrelevant.

blåvitt
2016-07-01, 12:10
Hmmmm men Roland är väl en version av Stephen själv vad jag minns, de träffas väl i senare böcker.

Blir lite mysko med Idris Elba även om jag gillar honom skarpt, iofs blir mysko oavsett så kanske är irrelevant.

Paradoxen med Kas hjul är att det konstant följer samma cirkel men alltid skiljer sig från förra varvet. Eller nåt.

Termy
2016-07-01, 19:39
Hmmmm men Roland är väl en version av Stephen själv vad jag minns, de träffas väl i senare böcker.

Blir lite mysko med Idris Elba även om jag gillar honom skarpt, iofs blir mysko oavsett så kanske är irrelevant.

Nja det är väl mer att karaktären har influerats av vissa av Stephens egna personlighetsdrag eller något sådant? En kombination av Stephen King, Clint Eastwood, m.m. vad jag kan minnas. Inte att han skulle vara någon slags inkarnation av Stephen själv.

timoat
2016-07-03, 08:45
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/07/02/18/35E34FFD00000578-3671550-image-a-5_1467479087009.jpg

fler bilder

http://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-3671550/Idris-Elba-cuts-imposing-figure-floor-length-leather-coat-gets-character-film-Dark-Tower-New-York.html

kaer
2016-07-04, 08:21
I don't know man. Hade velat ha en liten senigare look.
Roland ska ju ha en väldigt 'kall' blick med, men det är ju svårt att värdera på enskilda blider.

timoat
2016-07-04, 08:55
I don't know man. Hade velat ha en liten senigare look.
Roland ska ju ha en väldigt 'kall' blick med, men det är ju svårt att värdera på enskilda blider.

ja jag håller med, mconaughey skulle passat bättre imo, och elba som man in black. jag såg också def. en mer väderbiten och senigare snubbe. mer simmarkropp.

blåvitt
2016-07-04, 09:13
We'll fix it in post

kaer
2016-07-04, 09:34
ja jag håller med, mconaughey skulle passat bättre imo, och elba som man in black.
Virtuell high-five! Jag tänkte precis samma sak, men vågade inte skriva det =)

timoat
2016-07-04, 14:55
Viggo mortenson skulle nog fungera bra också kanske några år yngre. Se tycker jag att elbas kostym ser för "överdesignad" ut, för utstuderad och fin. Hade hellre sett honom i trasigare och skitigare kläder. Just nu ser dräkten ut som nån sorts datorspelsdesign eller från tv serien in to the badlands.

http://2.bp.blogspot.com/-6pdNIqLGJq8/URUR9sLJPDI/AAAAAAAAE9Y/iYQkn5uSuyc/s1600/hidalgo_196.jpg

http://67.media.tumblr.com/247a5c9de60fc4e656df20a7e0b6f388/tumblr_n8rlv6PGUb1sb5j6yo1_1280.jpg

perverstrådjur
2016-07-04, 16:09
Elba är en bra skådespelare, men hade hellre sett en vit man i huvudrollen. Har kollat lite online och regissören verkar ha tagit detta i åtanke, samt är medveten om Elba inte delar Rolands etniska tillhörighet, samt att det kommer förändra relationen mellan Roland och Detta/Odetta. Men förstår inte hur man skulle kunna lösa det utan att förändra storyn dramatiskt. Jag kan inte ens föreställa mig hur det ska lösas utan att man pissar över storyn totalt. Någon som har en tanke på hur man ska kunna kringgå detta på ett bra sätt?

Förutspår att serien floppar totalt.

Hönke
2016-07-04, 16:14
Elba är en bra skådespelare, men hade hellre sett en vit man i huvudrollen. Har kollat lite online och regissören verkar ha tagit detta i åtanke, samt är medveten om Elba inte delar Rolands etniska tillhörighet, samt att det kommer förändra relationen mellan Roland och Detta/Odetta. Men förstår inte hur man skulle kunna lösa det utan att förändra storyn dramatiskt. Jag kan inte ens föreställa mig hur det ska lösas utan att man pissar över storyn totalt. Någon som har en tanke på hur man ska kunna kringgå detta på ett bra sätt?

Förutspår att serien floppar totalt.

Det är runda 2. Utspelar sig efter böckerna.

svenbanan
2016-07-04, 20:11
Hmmmm men Roland är väl en version av Stephen själv vad jag minns, de träffas väl i senare böcker.

Blir lite mysko med Idris Elba även om jag gillar honom skarpt, iofs blir mysko oavsett så kanske är irrelevant.

Stephen King är själv med i böckerna, men han är inte Roland. Utan helt enkelt Stephen King.

svenbanan
2016-07-04, 20:24
Maconohuge skulle vara klockren i vilken som av rollerna. Tror han kommer vara suverän som man in black.

Skulle gärna se hans tvillingbrorsa som Roland också... ;) Man vet ju att Clintan är den bild King hade i huvudet då han skrev böckerna, så det blir ju svårt att bortse ifrån. Elba är ju dock en bra skådis, så han kanske grejar det. Han är ju inte purung längre heller, vilket är en fördel.

Att Roland är svart känns det som att jag börjat förlikat mig med. Det kanske är en bra ingång i att saker och ting inte kommer vara exakt som i böckerna. Ifall inte filmen ska vara femtioelva timmar lång så måste ju ändå en massa grejer strykas och andra ändras. Så det kanske är bra att man får det stålbadet redan innan filmen spelats in...

Jag är sjukt sugen på denna film måste jag säga! Och helst skulle ju varje jävla detalj ur böckerna vara med.

Fortfarande känns det fel med Jesse som Eddie dock. Håller tummarna för att det blir nån annan.

Jag hoppas på Jay Baruchel som Eddie. http://www.imdb.com/name/nm0059431/?ref_=tt_cl_t2

Angående att det skulle vara "Round 2" och utspela sig efter böckerna så hoppas jag att de inte kör på detta rent bokstavligt. Har de försökt skriva ihop en ny handling som utspelar sig efter böckerna så tror jag på fiasko. Ifall de använder sig av att det är "round 2" som "svepskäl" till att de ändrat i vissa detaljer (eller större grejer) men ändå följer böckerna så mycket som möjligt tror jag det kan bli riktigt bra. Ifall de fått Stephen King att skriva en storyline som motvarar "round 2", dvs alla böckerna en gång till fast med vissa tweaks, så tror jag på succée. Inte om JJ Abrams mfl skriver denna "round 2".

timoat
2016-07-04, 21:00
Hur många har läst hela serien? Jag har gett mig på serien 2 gånger, först när de kom ut och nu senast för ca 3 år sen. Båda gångerna kom jag till wizard and glass och nånstans halvvägs igenom så har jag tappat intresset. Vad tycker ni andra? Jag gillade 1-3 samt Little sisters of eluria. Funderar på om man ska ge sig på dem en 3dje gång. Eller så kanske Game of thrones är ett bättre alternativ.

Kings stil kan bli så jävla påfrestade. En av mina pet peeves är när han beskriver hur huvudpersonen och nån annan "skrattade tills tårar rullade ner för deras kinder" eller liknande översentimental beskrivning. Det sker minst ett par gånger i varenda bok och det känns så jäkla överdrivet varenda gång att jag får douche chills bara jag tänker på det...

svenbanan
2016-07-04, 21:14
Hur många har läst hela serien? Jag har gett mig på serien 2 gånger, först när de kom ut och nu senast för ca 3 år sen. Båda gångerna kom jag till wizard and glass och nånstans halvvägs igenom så har jag tappat intresset. Vad tycker ni andra? Jag gillade 1-3 samt Little sisters of eluria. Funderar på om man ska ge sig på dem en 3dje gång. Eller så kanske Game of thrones är ett bättre alternativ.

Kings stil kan bli så jävla påfrestade. En av mina pet peeves är när han beskriver hur huvudpersonen och nån annan "skrattade tills tårar rullade ner för deras kinder" eller liknande översentimental beskrivning. Det sker minst ett par gånger i varenda bok och det känns så jäkla överdrivet varenda gång att jag får douche chills bara jag tänker på det...

Jag har läst hela och inte direkt stört mig på nåt liknande det du beskriver. Jag läste de första tre böckerna på åttiotalet och insåg att det (kanske) skulle koma fler. Så när det kom nån ny så läste jag om alla de jag redan läst plus den nya. Så jag har läst de flesta böckerna ett antal gånger.

Jag har lite grann för mig att böckerna kanske tappade lite i skärpa mot slutet av serien. Fast jag gillade helt klart alla böckerna. Om inte annat så för att det är gött att en sådan mastodontserie faktiskt kommer till slutet. Oftast brukar ju så långa serier bara fortsätta i alla evighet...

Delar av bokserien läste jag dock i form av talböcker. Rätt juste faktiskt...

timoat
2016-07-04, 21:25
Jag har läst hela och inte direkt stört mig på nåt liknande det du beskriver. Jag läste de första tre böckerna på åttiotalet och insåg att det (kanske) skulle koma fler. Så när det kom nån ny så läste jag om alla de jag redan läst plus den nya. Så jag har läst de flesta böckerna ett antal gånger.

Jag har lite grann för mig att böckerna kanske tappade lite i skärpa mot slutet av serien. Fast jag gillade helt klart alla böckerna. Om inte annat så för att det är gött att en sådan mastodontserie faktiskt kommer till slutet. Oftast brukar ju så långa serier bara fortsätta i alla evighet...

Delar av bokserien läste jag dock i form av talböcker. Rätt juste faktiskt...

Det sker i alla hans böcker, jag har läst allt han släpppt utom 8 st (ink de 3 sista DT)

svenbanan
2016-07-04, 22:17
Det sker i alla hans böcker, jag har läst allt han släpppt utom 8 st (ink de 3 sista DT)

Vad sker? Att du stör dig på något, eller vad menar du? Jag har i princip läst allt också förutom ett par av de senaste som jag inte hunnit med. Jag har som sagt inte stört mig på nåt specifikt...

Grahn
2016-07-05, 08:51
Nja det är väl mer att karaktären har influerats av vissa av Stephens egna personlighetsdrag eller något sådant? En kombination av Stephen King, Clint Eastwood, m.m. vad jag kan minnas. Inte att han skulle vara någon slags inkarnation av Stephen själv.

Alltså de träffas ju och det beskrivs vad jag minns som att de var väldigt lika men givetvis levt olika liv.

Stephen King är själv med i böckerna, men han är inte Roland. Utan helt enkelt Stephen King.

Ja men inte helt så enkelt är det, att de är olika inkarnationer av samma person i de olika dimensionerna är rätt kraftigt insinuerat. Roland är ju Stephen King som skriver in sig själv som hjälten i sitt epos, interaktionerna och hur Stephen King beskriver sig själv i serien är ju faktiskt en av sakerna som gör serien så fantastisk.


från Wiki:
"Eddie Dean sees Stephen King as a young man and recognizes that he and Roland share many of the same physical features, saying that Roland could be King's father"

Hönke
2016-07-05, 17:22
Hur många har läst hela serien? Jag har gett mig på serien 2 gånger, först när de kom ut och nu senast för ca 3 år sen. Båda gångerna kom jag till wizard and glass och nånstans halvvägs igenom så har jag tappat intresset. Vad tycker ni andra? Jag gillade 1-3 samt Little sisters of eluria. Funderar på om man ska ge sig på dem en 3dje gång. Eller så kanske Game of thrones är ett bättre alternativ.

Kings stil kan bli så jävla påfrestade. En av mina pet peeves är när han beskriver hur huvudpersonen och nån annan "skrattade tills tårar rullade ner för deras kinder" eller liknande översentimental beskrivning. Det sker minst ett par gånger i varenda bok och det känns så jäkla överdrivet varenda gång att jag får douche chills bara jag tänker på det...

Har läst igenom hela bokserien. Tyckte att Wizards and glass var den segaste av dem. Inte mycket som egentligen för handlingen framåt, men lite intressant att få fördjupa sig om Roland. Men det blev bättre sen. Skumläs igenom wizards & glass och fortsätt sen med bok nr 5.

Hönke
2016-07-07, 18:24
http://www.comicbookmovie.com/fantasy/idris-elba-fields-the-dark-tower-questions-from-jon-favreau-a143246


JON FAVREAU: Well, I fancy myself the modern-day Andy Warhol, so Interview magazine... How are you doing down there?

ELBA: I'm good. We're making a very big movie, and I'm doing long hours, shooting guns and whatnot. I'm enjoying it.

FAVREAU: When I worked with Daniel Craig [Cowboys & Aliens, 2011], he said that dressing up and playing a cowboy is universal, not just an American fantasy. Is it something that was appealing to you?

ELBA: [laughs] Yeah, I mean, I used to watch Bonanza. Do you even know what that is?

FAVREAU: Yeah. I guess it took a while for our programs to get to you, because that was before my time.

ELBA: [laughs] Bonanza, man. I've always wanted to try the whole cowboy feel and look, so when I took this role, I was wondering, "Are we going to bring that to life in this character? Is he a real cowboy?" And the answer was no. We had to reinvent that a little bit because the world—it's quite a fantastical world and we aren't making a Western. But there's definitely some characteristics from those great cowboy movies, the Sergio Leone movies and all. I was definitely drawn to it. I've got two smoking guns that just look incredible, and I love to pull them out whenever I can. [laughs]

FAVREAU: I remember the books, and what was cool about it was Stephen King really deconstructed the mythology. So you got all the cool gunfighter stuff, but it felt fresh and new and sci-fi, post-apocalyptic—a little bit ahead of its time actually.

ELBA: It's exciting because it doesn't feel like it comes from any other source. It's not an existing group, like the Marvel films. It feels very original. The guns and fights are really essential to the story, but our director, Nikolaj [Arcel], isn't overcooking it.


https://66.media.tumblr.com/220cee77ca48814aaf658e87e3055f3c/tumblr_o9y9aewWab1rov369o1_1280.jpg

timoat
2016-07-07, 18:36
http://www.comicbookmovie.com/fantasy/idris-elba-fields-the-dark-tower-questions-from-jon-favreau-a143246


JON FAVREAU: Well, I fancy myself the modern-day Andy Warhol, so Interview magazine... How are you doing down there?

ELBA: I'm good. We're making a very big movie, and I'm doing long hours, shooting guns and whatnot. I'm enjoying it.

FAVREAU: When I worked with Daniel Craig [Cowboys & Aliens, 2011], he said that dressing up and playing a cowboy is universal, not just an American fantasy. Is it something that was appealing to you?

ELBA: [laughs] Yeah, I mean, I used to watch Bonanza. Do you even know what that is?

FAVREAU: Yeah. I guess it took a while for our programs to get to you, because that was before my time.

ELBA: [laughs] Bonanza, man. I've always wanted to try the whole cowboy feel and look, so when I took this role, I was wondering, "Are we going to bring that to life in this character? Is he a real cowboy?" And the answer was no. We had to reinvent that a little bit because the world—it's quite a fantastical world and we aren't making a Western. But there's definitely some characteristics from those great cowboy movies, the Sergio Leone movies and all. I was definitely drawn to it. I've got two smoking guns that just look incredible, and I love to pull them out whenever I can. [laughs]

FAVREAU: I remember the books, and what was cool about it was Stephen King really deconstructed the mythology. So you got all the cool gunfighter stuff, but it felt fresh and new and sci-fi, post-apocalyptic—a little bit ahead of its time actually.

ELBA: It's exciting because it doesn't feel like it comes from any other source. It's not an existing group, like the Marvel films. It feels very original. The guns and fights are really essential to the story, but our director, Nikolaj [Arcel], isn't overcooking it.


https://66.media.tumblr.com/220cee77ca48814aaf658e87e3055f3c/tumblr_o9y9aewWab1rov369o1_1280.jpg

Han är ett så jäkal udda val till regissör, lite oroväckande, och med Elbas kommentar där... jag oroar mig att den kommer fokusera alldeles för mycket på dramat, och inte på mytologin och världen det är den som är spännande och intressant.. Jag vill inte se ett 3 timmar långt kostymdrama om kärleksrelationer och floskler, jag vill uppleva världen. Antaglien därfär jag tröttnade på wizard/glass. Minns att jag tom skippade flera sidor i rad av trist interrelationsdrama.

svenbanan
2016-07-07, 20:22
Alltså de träffas ju och det beskrivs vad jag minns som att de var väldigt lika men givetvis levt olika liv.



Ja men inte helt så enkelt är det, att de är olika inkarnationer av samma person i de olika dimensionerna är rätt kraftigt insinuerat. Roland är ju Stephen King som skriver in sig själv som hjälten i sitt epos, interaktionerna och hur Stephen King beskriver sig själv i serien är ju faktiskt en av sakerna som gör serien så fantastisk.


från Wiki:
"Eddie Dean sees Stephen King as a young man and recognizes that he and Roland share many of the same physical features, saying that Roland could be King's father"

Fast är inte Kings rollfigur med i extremt liten utsträckning i böckerna? Jag minns inte riktigt hur det hela gick till, men det var väl bara i ett kapitel eller nåt har jag för mig.

Jag minns i alla fall att min "take" på Kings medverkan definitivt inte var att jag uppfattade det som att Roland och King skulle vara olika reinkarnationer av samma person. Kanske snarare då som i ditt citat att King skulle ha kunnat vara Rolands far på nåt knepigt sätt. Han var ju far till "berättelsen" och kanske därför far till Roland...

Hönke
2016-07-08, 17:25
Läckta bilder visar att: Roland har Horn of Eld. Så de är det nog en uppföljare på böckerna.

svenbanan
2016-07-08, 18:17
Inte lovande.
Inte lovande alls!!!
Dels det Timoat skrev och dels det där om luren gör att det känns som om det finns goda möjligheter att det bli ost av detta... :(

Hönke
2016-07-14, 16:58
Låter intressant:

Om storyn:
“When we meet Roland he’s a bit lost,” says Elba, sitting in the sun during a break from one of the movie’s dungeon-like sets. “He’s been walking around for a long time, so he definitely feels like a man who’s… coiled.”

In the parlance of King’s books, Roland “has forgotten the face of his father.” “That’s a sense of, ‘You’ve forgotten your purpose,’” Elba says. At the start of the film, Roland is driven by rage, but deep down he is something else. “He’s a protector,” Elba says. He just needs something to reawaken that part of himself.

Off in the distance is his quarry: Matthew McConaughey’s Walter, a.k.a. The Man in Black, a charismatic warlock who decimated Mid-World, is responsible for destroying everyone Roland loved, and is looking for more worlds to end. Bringing down the Tower is one way to end them all at once. (EW will be getting to him in Part II of our Dark Tower coverage today.)

Walter is searching for someone, too – a teenager named Jake Chambers (15-year-old Tom Taylor, in his first film role), who lives in our world and possesses “The Shine,” a powerful psychic ability that King readers should recognize backwards or forwards. Jake’s extraordinary magic could help Walter break the ethereal beams that keep the Tower standing and maintain order in the multiverse.

For Roland, protecting this boy could restore his nobility, putting him back on the path to protecting the Tower itself. “Until he meets Jake, he doesn’t have anything to believe in, really,” Elba says. “He’s really pent up and releases his soul through [defending] the boy.”

Om Elbas hudfärg:
“I was thrilled. I was thrilled to get this job,” Elba says. “I was thrilled because, you know, it’s an alternative to what you could say, what Roland is described as.”

I ask him if he means a white guy, and Elba shrugs. It’s more than that. “A white guy in a sense, but, also just that you could make a version of this film that appealed to a slightly more action-hero type character and I don’t do those films. I haven’t done many actions films,” he says. “I like to bring a little depth and bring a real character. And what’s been fun is, Nik’s really up for that. So we do takes that are a little bit more commercial, if you like, and we do takes that are f—ing deep, like we’re making an independent film. It’s an iconic character. I want to get it right.”

With Hollywood still struggling with diversity and inclusion, exemplified by the #OscarsSoWhite controversy this year, his casting in the role does seem to be freighted with extra significance. I asked Elba if he considers the race-swapping of the character to be a big deal.

“It’s better just to treat it like no big deal,” Elba answers. “There should be no difference. The character that was written in Stephen’s imagination, it could be any color. It just happens to be me and, you know? In the artwork, it just so happens to be a white guy, but I don’t think that makes any difference. … I think what’s great about it, if I want to say anything about it, is that it is a sign of the times in terms of a colorless society. People go, ‘A good actor is a good actor,’ you know?”

http://www.ew.com/article/2016/07/14/dark-tower-idris-elba-stephen-king-gunslinger

Termy
2016-07-14, 18:12
Man får väl anta att Elba inte har läst böckerna, med det sista påståendet där.

Jockefoten
2016-08-07, 18:37
Läst ut första boken nu, hur många till behöver jag läsa innan jag fattar vad ni pratar om här inne? :D

blåvitt
2016-08-07, 21:02
Läst ut första boken nu, hur många till behöver jag läsa innan jag fattar vad ni pratar om här inne? :D

Efter bok fyra bör du ha ett hum.

Nordenator
2016-08-07, 21:08
läst ut första boken nu, hur många till behöver jag läsa innan jag fattar vad ni pratar om här inne? :d

19


Var tvungen...

Jockefoten
2016-08-07, 21:09
Men filmen utspelar sig i bok 1 & 2 väl?

Grahn
2016-08-09, 15:09
Fast är inte Kings rollfigur med i extremt liten utsträckning i böckerna? Jag minns inte riktigt hur det hela gick till, men det var väl bara i ett kapitel eller nåt har jag för mig.

Jag minns i alla fall att min "take" på Kings medverkan definitivt inte var att jag uppfattade det som att Roland och King skulle vara olika reinkarnationer av samma person. Kanske snarare då som i ditt citat att King skulle ha kunnat vara Rolands far på nåt knepigt sätt. Han var ju far till "berättelsen" och kanske därför far till Roland...

Tja han är med ett par gånger men är väl inte central.

Som jag förstod det är Roland inte King, likheten symboliserar väl snarare en författares skapande av sin episka hjälte baserad på en idoliserad bild av dem själv eller som ett barn av deras sinne. Detta kontrasterar ju fint när King självutlämnande beskriver sig själv under en svår period i sitt liv och hur den "verklige" King är något mer patetisk bredvid sin hjälteskapelse.

Kanske andra tolkat de delarna annorlunda, är ju inge gigantisk grej att låta någon med en annan hudfärg spela King själv heller iofs.

Hönke
2016-10-10, 19:15
En trailer har läckt ut, Dålig kvalité och effekter är inte klara. Se på egen risk

http://www.insidethemagic.net/2016/10/video-the-first-trailer-for-stephen-kings-the-dark-tower-leaks-online/

Kabuto
2017-05-03, 14:13
En ny trailer..

QK9LpM7qmJY

timoat
2017-05-03, 16:04
En ny trailer..

QK9LpM7qmJY

tummen upp för både elba och mcaunnaghhhey. Tummen ner för samma gamla "mot-kameravrålade cgi odjur " som jag hatar mer än nåt annat.

Jockefoten
2017-05-03, 17:47
19


Var tvungen...

Nu fattar jag vad du menar. :D

svenbanan
2017-05-03, 20:49
Jag känner mig hoppfull. Gillade viben i den trailern.

Frågan är om man ska hoppas på att de gör "hela" storyn i en film (eller möjligen två), med risk för att flera delar ur böckerna blir snabbspolade. Eller om man ska hoppas att de gör fem filmer och en tv-serie av alltihop. Det senare alternativet skulle ju innebära att man får se mer, men öppnar också för att mycket blir gjort på nåt sunkigt och lågbudgetsätt...

Jag känner att jag vant mig vid tanken på Elba ialla fall. :)

kaer
2017-05-04, 20:00
Jag fick väldigt bra vibbar av trailern, jag väljer att vara glad istället för att fokusera på allt som kan gå fel.

Hobbes
2017-05-08, 01:45
Någon mer som noterade fotot av THE OVERLOOK HOTEL i psykologens kontor?

svenbanan
2017-05-08, 05:17
Missade Overlook-referensen. Referenser är roligt, känns också väldigt typiskt King att referera till sig själv, böckerna är ju smullfockade med sådant. Om filmskaprna ägnat sig åt sådant kanske filmen färgas av stämningen i böckerna kan man hoppas...

Är det nån som har koll på vad den där kvinnliga huvudrollen "Tirana" är för någon? Jag googlade lite snabbt, men hittade inget vettigt...

Dessutom, ska inte Eddie Dean vara med i denna filmen? Hittade ingen sådan rollfigur på imdb. Har för mig han kom in hyfsat tidigt i böckerna. Typ ungefär samtidigt som Susannah, som ju är med i denna rullen. Trodde jag! Hade för mig jag sett henne i rollistan tidigare. Men det är hon tydligen inte såg jag nu, så vi blir hållna på sträckbänken ett tag till vad gäller "den rasistiska multipla personlighetsproblematiken"...

Däremot är Susan Delgado med i rollistan. Hon var ju inte med förrän rätt sent i bokserien, när Roland berättade sitt livs historia vid nåt tillfälle. Så det känns ju som om de kommer kanske stuva om lite i kronologin.

Sitter och funderar på att läsa om hela serien innan filmen komer, så man har lite bättre koll på plotändringar och liknande. Kanske ska köra ljudböckerna medans jag står och trampar crosstrainer (vilket är dödligt tråkigt) i väntan på att kunna löpträna. Det verkade som om de finns på youtube, så man slipper tom ladda hem eländet...

Hönke
2017-05-08, 10:35
Någon mer som noterade fotot av THE OVERLOOK HOTEL i psykologens kontor?
Jo och även pennywise-skylten och ballonger.

Missade Overlook-referensen. Referenser är roligt, känns också väldigt typiskt King att referera till sig själv, böckerna är ju smullfockade med sådant. Om filmskaprna ägnat sig åt sådant kanske filmen färgas av stämningen i böckerna kan man hoppas...

Är det nån som har koll på vad den där kvinnliga huvudrollen "Tirana" är för någon? Jag googlade lite snabbt, men hittade inget vettigt...

Dessutom, ska inte Eddie Dean vara med i denna filmen? Hittade ingen sådan rollfigur på imdb. Har för mig han kom in hyfsat tidigt i böckerna. Typ ungefär samtidigt som Susannah, som ju är med i denna rullen. Trodde jag! Hade för mig jag sett henne i rollistan tidigare. Men det är hon tydligen inte såg jag nu, så vi blir hållna på sträckbänken ett tag till vad gäller "den rasistiska multipla personlighetsproblematiken"...

Däremot är Susan Delgado med i rollistan. Hon var ju inte med förrän rätt sent i bokserien, när Roland berättade sitt livs historia vid nåt tillfälle. Så det känns ju som om de kommer kanske stuva om lite i kronologin.

Sitter och funderar på att läsa om hela serien innan filmen komer, så man har lite bättre koll på plotändringar och liknande. Kanske ska köra ljudböckerna medans jag står och trampar crosstrainer (vilket är dödligt tråkigt) i väntan på att kunna löpträna. Det verkade som om de finns på youtube, så man slipper tom ladda hem eländet...

De har sagt att Eddie och Susannah inte är med för de kommer in i andra boken och denna film ska bygga på första. Men sen är de ju uppenbarligen med grejer ifrån andra böcker...Så de är nog en stor röra alltihop.

Gissar att vi får se Rolands bakgrund i filmen. Hans far verkar ju med i trailern.

Jockefoten
2017-08-06, 21:10
Yikes!

https://www.rottentomatoes.com/m/the_dark_tower_2017/

:d

timoat
2017-08-06, 23:06
Yikes!

https://www.rottentomatoes.com/m/the_dark_tower_2017/

:d

hehe, jag var precis inne och läste det! Blir ingen bio för min del där.

svenbanan
2017-08-06, 23:12
Var står det nåt läsvärt på den sidan?
Jag hittade ingenting, och fattade inte ens om filmen sågades eller inte...

Eufori
2017-08-07, 08:19
Var står det nåt läsvärt på den sidan?
Jag hittade ingenting, och fattade inte ens om filmen sågades eller inte...

Den har en väldigt låg poäng vilket brukar betyda en mycket dålig film.

Hönke
2017-08-07, 08:57
Var står det nåt läsvärt på den sidan?
Jag hittade ingenting, och fattade inte ens om filmen sågades eller inte...

Detta är väl ungefär vad de flesta säger:
https://www.youtube.com/watch?v=SOYLBoXdqlo


Lite kul att den drog in 19 miljoner första helgen.

kaer
2017-08-07, 09:04
Spelar ingen roll vad den får för recensioner, jag kommer se den ändå.

Att jag kommer bli besviken är självklart, ingen film kan leva upp till dem böckerna.

Nordenator
2017-08-07, 09:57
Nu fattar jag vad du menar. :D

Haha :D

timoat
2017-08-07, 11:19
Spelar ingen roll vad den får för recensioner, jag kommer se den ändå.

Att jag kommer bli besviken är självklart, ingen film kan leva upp till dem böckerna.

Jag tog mig genom de första 3,sen efter halva fyran blev den så jävla seg och hade jag tappat intresset helt.

Slartibartfast
2017-08-07, 11:23
Jag har läst ettan två gånger. Första gången tyckte jag den var skit, så jag läste den igen nåt år senare, för att jag kanske missat nåt som förklarar hypen. Fortfarande lika skit.

G.W
2017-08-07, 11:44
Jag tog mig genom de första 3,sen efter halva fyran blev den så jävla seg och hade jag tappat intresset helt.

Och jag som tyckte att boka fyra var den bästa, där ser man.

Jag har läst ettan två gånger. Första gången tyckte jag den var skit, så jag läste den igen nåt år senare, för att jag kanske missat nåt som förklarar hypen. Fortfarande lika skit.

Kanske inte var din sorts bok bara, smaken är ju som baken. Men någon hype vet jag inte om det har varit gällande denna bokserie, åtminstone inte innan det börjades prata om filmen. Serien har ju varit ute rätt så länge och böckerna har ju en hel del år på nacken.

kaer
2017-08-07, 11:55
Jag har läst ettan två gånger. Första gången tyckte jag den var skit, så jag läste den igen nåt år senare, för att jag kanske missat nåt som förklarar hypen. Fortfarande lika skit.

Tredje gången gillt!

Tyckte böckerna blev bättre och bättre i serien, möjligtvis med ngt undantag.

timoat
2017-08-07, 18:52
Minns att jag tyckte att det var så jävla trist att läsa om Rolands bakgrund och uppväxt.

Matsa
2017-08-07, 21:52
Minns att jag tyckte att det var så jävla trist att läsa om Rolands bakgrund och uppväxt.

Jag tyckte det var tradigt till en början men sedan blev jag mer fast i den historien än huvudhandlingen. Speciellt upplösningen på den boken upplevde jag riktigt stark.

Chrbo
2017-08-07, 22:20
Jag har läst ettan två gånger. Första gången tyckte jag den var skit, så jag läste den igen nåt år senare, för att jag kanske missat nåt som förklarar hypen. Fortfarande lika skit.

Precis samma för min del. Något år efter första genomläsningen inbillade jag mig att jag måste ha missat något väsentligt när jag läste den. Men nej, den var bara dåligt.

ApexProcyon
2017-08-07, 23:06
Jag har bara läst dom två första böckerna, men jag tycker att ettan var bättre än tvåan.

svenbanan
2017-08-07, 23:10
Jag tycker nog att de första böckerna och de senare inte är så lika varandra. Jag gillade de första böckerna då jag läste dem nån gång på åttiotalet. När jag läste de senare böckerna, på denna sida millenieskiftet så gillade jag dem bättre. Jag tror att det jag gillade mest var hur han lyckades väva ihop så många olika trådar och även få in sina gamla böcker.

Matsa
2017-08-16, 00:30
Om de ville göra en film som går utanför böckerna så tycker jag att det hade varit bättre att låta den handla om saker som Gileads fall, slaget om Jericho Hill etc. Det tror jag hade kunnat bli riktigt intressant för att inte säga episkt samtidigt som den hade fyllt ett syfte som en prequel. Det finns förresten serietidningar som täcker de här bitarna men jag har inte läst dem, tror jag får ta och göra det.

Edit: Upptäckte just att tv-serien verkar vara en prequel, spännande...

Langster
2019-06-30, 22:37
lol! Såg just den här filmen. Vilken jävla dynga. Jag var medveten om att den skulle skilja sig från böckerna. Men detta var ju utöver det en riktigt dålig film.

Jag har inte direkt haft bråttom att se filmen då mitt intresse för the Dark Tower svalnade rejält efter bok 5. Läste ut hela serien men, som jag skrivit förr, jag tycker den gjorde en rejäl nosedive redan i bok 4. Märktes att Stephen King hade helt slut på idéer som förde storyn från bok 1-3 vidare redan där. Resten av böckerna kändes som ren utfyllnad utan någon dom helst substans och de kändes väldigt frånkopplade från storyn i de första böckerna.
Filmen lockade dock lite då den till synes mest tog inspiration från de böcker jag gillade.

Lustigt med Stephen King, han har själv påstått att Dark Tower skulle vara hans magnum opus. Det hade det kanske kunnat bli om han inte rushat fram de 3 sista böckerna bara för att bli klar med det. Undrar om han ens själv tycker att det blev hans mästerverk nu i efterhand... om han tyckte det borde han inte ha tillåtit att denna film får bära samma namn. Vet att han inte brytt sig så mycket om filmatiseringarna av hans böcker, men om något borde han väl ha brytt sig om det han anser vara det bästa han kunde åstadkomma?

svenbanan
2019-06-30, 23:36
lol! Såg just den här filmen. Vilken jävla dynga. Jag var medveten om att den skulle skilja sig från böckerna. Men detta var ju utöver det en riktigt dålig film.

Jag har inte direkt haft bråttom att se filmen då mitt intresse för the Dark Tower svalnade rejält efter bok 5. Läste ut hela serien men, som jag skrivit förr, jag tycker den gjorde en rejäl nosedive redan i bok 4. Märktes att Stephen King hade helt slut på idéer som förde storyn från bok 1-3 vidare redan där. Resten av böckerna kändes som ren utfyllnad utan någon dom helst substans och de kändes väldigt frånkopplade från storyn i de första böckerna.
Filmen lockade dock lite då den till synes mest tog inspiration från de böcker jag gillade.

Lustigt med Stephen King, han har själv påstått att Dark Tower skulle vara hans magnum opus. Det hade det kanske kunnat bli om han inte rushat fram de 3 sista böckerna bara för att bli klar med det. Undrar om han ens själv tycker att det blev hans mästerverk nu i efterhand... om han tyckte det borde han inte ha tillåtit att denna film får bära samma namn. Vet att han inte brytt sig så mycket om filmatiseringarna av hans böcker, men om något borde han väl ha brytt sig om det han anser vara det bästa han kunde åstadkomma?

Att han skulle ha haft helt slut på idéer efter bok 3 är definitivt ingen objektiv sanning.

På åttiotalet när jag läste ettan och tvåan så minns jag att jag tyckte dessa var svinbra och jag väntade otåligt på att det skulle komma en fortsättning. Men det dröjde en evighet, och så kom tredje boken äntligen. Men sedan tog det så lång tid innan fjärde boken kom att jag hunnit tappa bort hela tanken på denna serien och jag trodde nog att King hade lagt ner hela projektet. När jag upptäckte att det fanns fler böcker så tror jag han skrivit klart hela serien (förutom den allra sista som väl kom bra många år senare ändå), och jag tyckte nog de bästa böckerna är från fjärde boken och framåt.

Det är ju helt klart ett lite annat stuk på de senare böckerna i serien. Men bara för att du föredrog de första så betyder inte det nödvändigtvis att King hade slut på idéer. Jag skulle säga att böckerna blev mer komplexa efter tredje boken, och att det inte var lika stort fokus på själva "äventyret". Det största problemet var väl kanske att det verkar som att King ibland verkade ha varit lite väl överambitiös vad gäller att "väva ihop" allting utan att det skulle bli några logiska fel. Men överlag gillade jag alla de där långdragna historierna om vad de olika karaktärerna varit med om tidigare.

Jag skulle gissa att du läste alla böckerna i en följd och blev "chockad" över "stilbytet" efter tredje boken. Jag slapp denna chock eftersom jag läste de tre första böckerna 15-20 år innan jag läste de senare. Jag har dock för mig att det var någon av de senare böckerna jag inte riktigt gillade. Kan inte minnas vilken dock.

Angående filmen håller jag dock med dig till 100%. Värsta skiten jag nånsin sett. Och då är det ju mer regel än undantag att filmatiseringar av Kings böcker blir riktiga kalkonrullar. Möjligen att den nya "IT" var ännu sämre.

Det allra lustigaste med King är att han som sagt inte har verkat bry sig så mycket om att filmatiseringarna av flera av hans bästa böcker blivit så usla filmer. Men den allra bästa filmatiseringen som Stanley Kubrick gjorde av "The Shining", den hatar King så mycket att han till och med såg till att det blev nån slags remake långt senare. Den remaken har jag inte sett, men den ska tydligen vara usel, och den gillar såklar King bättre än Kubricks version. :D

Om jag minns det rätt så var King mest irriterad över hur mesig Nicholssons fru var. Och det kan man ju hålla med om. Det enda hon gör i hela filmen är ju att grina och stamma och fega ur vid varje motgång.

Langster
2019-07-01, 06:46
När jag läste första boken var den rätt gammal. Bok 2-3 fanns redan, men övriga böcker fick jag vänta på.

Langster
2019-07-01, 07:00
Och nya it var definitivt en bättre film än Dark Tower-filmen. Ingen som helst tvekan om den saken, det kan man säga med full objektivitet.
Dark Tower filmen stinker ”direkt till VHS standard”.

Sen kan man tycka att handlingen, skådespeleriet och genomförandet subjektivt var dåligt i it. Men det hade jag personligen inga problem med. Skådespeleriet och presentationen var ju åtminstone i klass med miniserien även om man justerar för inflation och budget.

svenbanan
2019-07-01, 11:23
När jag läste första boken var den rätt gammal. Bok 2-3 fanns redan, men övriga böcker fick jag vänta på.

Då har jag ingen annan förklaringsmodell till varför du inte gillar de senare böckerna, förutom att du har dålig smak då möjligen. ;)

Och nya it var definitivt en bättre film än Dark Tower-filmen. Ingen som helst tvekan om den saken, det kan man säga med full objektivitet.
Dark Tower filmen stinker ”direkt till VHS standard”.

Sen kan man tycka att handlingen, skådespeleriet och genomförandet subjektivt var dåligt i it. Men det hade jag personligen inga problem med. Skådespeleriet och presentationen var ju åtminstone i klass med miniserien även om man justerar för inflation och budget.

I ärlighetens namn minns jag bara att bägge filmerna sög pung. Jag minns inte exakt vad det var i respektive film som var dåligt. Men jag är rätt säker på att jag inte ens såg klart nya IT för att jag tyckte den var såpass kass.

Lafayette
2019-07-01, 14:26
I ärlighetens namn minns jag bara att bägge filmerna sög pung. Jag minns inte exakt vad det var i respektive film som var dåligt. Men jag är rätt säker på att jag inte ens såg klart nya IT för att jag tyckte den var såpass kass.

Jag tyckte den var bra och mysig när jag såg den första gången. Nu på senare tid tycker jag den är rätt usel om man jämför med boken. Och så störande att den utspelar sig på 80-talet istället.*gah!* Den är verkligen på topp 10 över mina favorböcker. It alltså.

Dark Tower har jag aldrig sett och tänker inte göra. Gissar på att Nikolaj Arcels karriär i Hollywood är över.

panzerpig
2019-07-01, 16:39
Den tecknade serien baserad på dark tower, är den gjord efter böckerna eller mer fri? Googlade lite och kändes som serien mer handlar om samma personer och annan story, typ? Eller är första archen i serien baserad på första boken rätt exakt? Lyckas inte fatta när jag googlade. (för pesten tid finns väl som serie som är rätt trogen källan?)

svenbanan
2019-07-01, 17:20
Den tecknade serien baserad på dark tower, är den gjord efter böckerna eller mer fri? Googlade lite och kändes som serien mer handlar om samma personer och annan story, typ? Eller är första archen i serien baserad på första boken rätt exakt? Lyckas inte fatta när jag googlade. (för pesten tid finns väl som serie som är rätt trogen källan?)

Jag har inte läst den serien själv men det verkar som att den berättar ungefär samma story som böckerna. Dock verkar de bara ha kommit till bok 3 innan de lade ner serien.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Dark_Tower_(comics)

svenbanan
2019-07-01, 17:33
Jag vet inte om det framkommit tidigare, men det verkar som om att tv-serien ska baseras på "Wizard and Glass" dvs fjärde boken. Om inte jag minns helt fel så handlar den boken till största delen om Rolands barnom och hur han blev revolverman.

The television series, based on Stephen King's novel Wizard and Glass, will serve as a prequel to The Dark Tower film.
https://www.imdb.com/title/tt7215646/

F Ultra
2019-07-02, 00:15
Jag vet inte om det framkommit tidigare, men det verkar som om att tv-serien ska baseras på "Wizard and Glass" dvs fjärde boken. Om inte jag minns helt fel så handlar den boken till största delen om Rolands barnom och hur han blev revolverman.


https://www.imdb.com/title/tt7215646/

Då följer de nog den grafiska novellen för den började också till viss del med bok 4 (Wizards and Glass).

panzerpig
2019-07-02, 00:40
ok, så både tv-serien och serien kör berättelsen mer kronologiskt än efter böckernas ordning.

F Ultra
2019-07-02, 00:50
ok, så både tv-serien och serien kör berättelsen mer kronologiskt än efter böckernas ordning.

Iaf den grafiska novellen. Känns mer logiskt också att börja med del 4 tycker jag.

Termy
2019-07-02, 06:32
Det fanns ju dock en ganska stark röd tråd med att bok ett började där den började, med tanke på hur hela serien slutade.

F Ultra
2019-07-02, 20:11
Det fanns ju dock en ganska stark röd tråd med att bok ett började där den började, med tanke på hur hela serien slutade.

Jo men skulle tro att alla försök med att börja med bok #1 skulle sluta i att folk inte skulle fortsätta, den är allmänt känd (inkl av King själv) som den svagaste boken. Många inklusive mig själv kom in i Dark Tower via andra boken och läste första boken först senare.

Del 4 är ett fantastiska fantasy äventyr i Rolands ungdom som passar mycket väl in dels som en introduktion till Roland och hela världen och dels får man en intressant och spännande historia. Jämför med att filmatisera bok ett som då skulle vara några timmar av Roland jagandes den svarte mannen i en öken, spännande...

svenbanan
2019-07-02, 21:11
Appropå ingenting egentligen. Men visst var det så att King ändrade nånting (i senare upplagor av de första böckerna) angående Marten Broadcloak/Randal Flagg/Walter O'dim? Var det möjligen så att Roland dödade någon av dessa karaktärer men att King senare strök detta eftersom det ju då skulle innebära att de alla skulle dö (eftersom de är samma person)?

Nån som minns?

F Ultra
2019-07-02, 21:25
Appropå ingenting egentligen. Men visst var det så att King ändrade nånting (i senare upplagor av de första böckerna) angående Marten Broadcloak/Randal Flagg/Walter O'dim? Var det möjligen så att Roland dödade någon av dessa karaktärer men att King senare strök detta eftersom det ju då skulle innebära att de alla skulle dö (eftersom de är samma person)?

Nån som minns?

http://www.thedarktower.org/palaver/showthread.php?15058-The-Gunslinger-Revised-A-Side-by-Side-Comparison

Det är alltså bara första boken som han ändrade i. Från wiki:


King revised The Gunslinger in 2003. In his introduction to the new edition, King stated that he felt the original version was "dry" and difficult for new readers to access. He also made the storytelling more linear and the book's plot more consistent with the series' ending. Other changes were made in order to resolve continuity errors introduced by later volumes. The added material was over 9000 words (35 pages) in length.[4]

Some changes include[5]:

Roland suffers a dizzy spell at the beginning, a reference to his cyclical quest.
Removal of a reference to Roland reading a magazine in Tull. Later information presented in The Drawing of the Three suggests that paper is a scarcity in Roland's world.
Reference to 12 years having passed since the fall of Gilead, which happened when Roland was a teenager, is changed to "untold years." Otherwise, it would be deduced that Roland is in his 30s, when later books imply that Roland is ancient.
Likewise The Man in Black originally says he is "nearly immortal," while in the revision he says this of both himself and Roland.
"[Roland] didn't know where Cort was" is changed to "Cort was dead," as the Fall of Gilead was not completely fleshed out until later books.
Roland's cold-hearted killing of Allie is changed to make him appear more humane. Originally, when the town of Tull turns on Roland, Allie is seized by a townsperson and used as a human shield. She begs Roland not to fire before he ruthlessly guns down both her and her captor. In the revised version, she has been driven mad by Walter by the time she is seized and begs Roland to put her out of her misery.
The town of Farson is changed to Taunton, as John Farson was a character in the later books in the series.
References to the Beast were changed to refer to the Crimson King, who otherwise is not mentioned in the series until The Waste Lands.
"Blue Heaven" and "Algul Siento," terms that are revealed in the final books, are mentioned.
A single Taheen appears early in the revised version. The Taheen are a race of creatures which wouldn't originally appear until the final three books.
A major textual change is the fate and identity of the Man in Black. In the original text, Walter's death at the end of the story is of no uncertainty to Roland. In the revised edition, Roland speculates if his discovery of Walter's bones is some trick or if he has truly died. The original text also kept Walter and Marten Broadcloak completely disambiguated. Even after the death of Walter, Broadcloak was still to be found and killed. Later in Wizard and Glass they, along with Randall Flagg, are all revealed to be one-and-the-same person. Though no reference of the name "Flagg" is made in the revised edition of The Gunslinger, all references to Walter and Marten are altered so that it is plausible they are the same man.
Jake Chambers, originally nine years old, was made 10–11 years old in the revised edition.
In general, the world the gunslinger walked through in the original text was a run-down version of our own - the text mentions England, the star Polaris, Mars, Jesus and other biblical figures, Easter, All-Saint's Eve (Halloween), and Greek and Egyptian Gods. In the revision, most of these references were removed to make Roland's world only vaguely like our own.
In the expanded edition of the novel, on the last page before the text the single word RESUMPTION appears; in the "Argument" foreword of Wolves of the Calla, King explains that it is the subtitle of the novel.

svenbanan
2019-07-02, 22:43
Ah, ja just det. Det var den där spejsade trippen där Roland somnade och vaknade flera hundra år senare och då var Walter död och hans skelett låg där bredvid Roland. Fast det blev ändrat till att han fejkade sin död eftersom King ändrat det till att Walter, Marten och Randall var samma person. sicken röra. :D

Termy
2019-07-03, 07:32
Jo men skulle tro att alla försök med att börja med bok #1 skulle sluta i att folk inte skulle fortsätta, den är allmänt känd (inkl av King själv) som den svagaste boken. Många inklusive mig själv kom in i Dark Tower via andra boken och läste första boken först senare.

Del 4 är ett fantastiska fantasy äventyr i Rolands ungdom som passar mycket väl in dels som en introduktion till Roland och hela världen och dels får man en intressant och spännande historia. Jämför med att filmatisera bok ett som då skulle vara några timmar av Roland jagandes den svarte mannen i en öken, spännande...

Mja, man behöver ju inte nödvändigtvis ta en bok per film. Jag tror att jakten genom öknen med lite introspektion från Roland och ett bra tempo i det hela skulle sätta rätt ton inför hela storyn. Sedan skulle de kunna gå in på delar av bok två i första filmen också med Jake och t.ex. hela delen med Eddie på flygplanet tills han kommer till Roland m.m. så blir det lite mer kött på det hela.

Langster
2019-07-03, 08:55
Jo men skulle tro att alla försök med att börja med bok #1 skulle sluta i att folk inte skulle fortsätta, den är allmänt känd (inkl av King själv) som den svagaste boken. Många inklusive mig själv kom in i Dark Tower via andra boken och läste första boken först senare.

Del 4 är ett fantastiska fantasy äventyr i Rolands ungdom som passar mycket väl in dels som en introduktion till Roland och hela världen och dels får man en intressant och spännande historia. Jämför med att filmatisera bok ett som då skulle vara några timmar av Roland jagandes den svarte mannen i en öken, spännande...

Lustigt, jag läste första boken först och det var så jag fastnade.
Andra boken är bättre, visst. Men jag gillade verkligen världen som byggdes i första boken. Lite Mad Max / Fist of the north star med mer fantasyelement.

Men så hade jag noll förväntningar också, hade aldrig hört talas om Dark Tower. Och King är jävligt ojämn i kvaliteten i mitt tycke. Morsan läste mycket King så den hade stått i bokhyllan i flera år när jag på måfå tog den och började läsa.

svenbanan
2019-07-03, 13:30
Själv minns jag inte ens att det skulle vara nån större skillnad mellan de två första böckerna. Jag minns att andra boken var längre och att jag tyckte det var bra, eftersom jag tyckte den första var för kort.

Jag antar att det betyder att jag måste ha fastnat redan för den första boken. Annars skulle jag ju inte tycka den var för kort.

Nu i efterhand uppskattar jag i alla fall det långsamma tempot i första boken.