handdator

Visa fullständig version : Problem med raka marlyft/vanliga marklyft


Johnringstrom
2010-04-01, 12:53
Hej!
Fick för några veckor sedan ett schema av en på detta forum, på det schemat fanns det marklyft med på min överkroppsdag och raka marklyft med på min bendag. Problemet nu är att jag verkligen inte får till dom, har läst alla trådar och instruktioner här om dessa 2 övningar, vanliga marklyft börjar jag kanske förstå lite mer men för raka marklyft är det omöjligt, jag kommer ner med stången till halva låret innan det är omöjligt för mig att komma ner mer utan att böja ryggen, och då är jag inte ens säker på att ryggen verkligen är så pass rak jag den ska vara för att övningen ska utföras korrekt. Så frågan som följer efter detta långa inro är:
Finns det några andra övningar som kommer i närheten av att vara lika bra man kan göra? Tränar på ett litet skitgym så finns inga som kan hjälpa mig där förutom min träningskompis som e lika lost som jag:smash:

Squatinator
2010-04-01, 12:59
Låter dumt att köra både raka mark och marklyft under samma träningsperiod. Ett alternativ kan ju vara t.ex. good mornings eller hamstringscurls för hamstrings.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBGoodMorning.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/CBLyingLegCurl.html

Fordon
2010-04-01, 13:05
Låt stången gå halvvägs över låret och vänd sedan då. Du är inte mer vig än så tydligen. Ju mer du kör övningen desto vigare kommer du bli. Böjer du lite i knäleden så kan du nóg komma ner djupare med bibehållen kurvatur i ryggraden.

Vidare kan du ju alltid försöka dig på att stretcha de leder där du är stel, så att det underlättar för dessa övningar.

z_bumbi
2010-04-01, 13:08
Det är ganska så få som kommer ner längre än knähöjd om de kör raka mark så det är inte säkert att du är helt fel ute i utförandet.

Ersättningsövningar kan vara lårcurl och/eller ryggresningar.

snej
2010-04-01, 13:12
Låter dumt att köra både raka mark och marklyft under samma träningsperiod. Ett alternativ kan ju vara t.ex. good mornings eller hamstringscurls för hamstrings.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBGoodMorning.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/CBLyingLegCurl.html


Varför skulle det vara det:confused: Har man bara ett par 3 dagar emellan så funkar det hur bra som helst. Inget att rekommendera på samma pass direkt, men så kör han ju inte heller.

Johnringstrom
2010-04-01, 13:23
Hmm iof så är det inte alltid 3 dagar imellan, kör 4 halvkroppspass i veckan, 2 överkropp och 2 "under"kropp. Men om det är vanligt att man bara kommer till knäna så får jag väl nöta med lätta vikter, men har en väldigt dålig rygg(haft ryggskott och är lite "puckel"ryggig pga dåliga gener:P) så är väldigt rädd för att skada ryggen mer.

JoeyP
2010-04-01, 13:29
Det är ganska så få som kommer ner längre än knähöjd om de kör raka mark så det är inte säkert att du är helt fel ute i utförandet.

Ersättningsövningar kan vara lårcurl och/eller ryggresningar.

Ryggresningar? Tar det baksida lår mkt?

lingonplockarN
2010-04-01, 13:31
Ryggresningar? Tar det baksida lår mkt?

Det beror ju på hur man utför dem.

Squatinator
2010-04-01, 13:31
Varför skulle det vara det:confused: Har man bara ett par 3 dagar emellan så funkar det hur bra som helst. Inget att rekommendera på samma pass direkt, men så kör han ju inte heller.

Nu vet jag ju inte hur samtliga människor fungerar så jag kanske borde svara enbart för mig. För min del så är det för mycket att köra marklyft, knäböj och raka marklyft under en vecka. Jag stagnerar helt enkelt, nervsystemet kollapsar.

Martin Löwgren
2010-04-01, 14:02
Här står allt du behöver veta.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143464

z_bumbi
2010-04-01, 14:11
Ryggresningar? Tar det baksida lår mkt?

Om du lägger dig med bäckenet utanför kudden så kan du få en dynamiskt rörelse även för baksida lår.

Sheogorath
2010-04-01, 18:00
Varför skulle det vara det:confused: Har man bara ett par 3 dagar emellan så funkar det hur bra som helst. Inget att rekommendera på samma pass direkt, men så kör han ju inte heller.

3 x Marklyft
3 x Knäböj
3 x Utfall bakåt
1 x Split squats (stripset för svaga sidan)
3 x Sittande bencurl
2 x Raka mark
3 x Good-mornings i smithen
3 x Sittande tåhävningar
[mage]
[mage]
[mage]

Mitt benpass. Varför skulle inte det vara något att rekommendera? :confused:

Squatinator
2010-04-01, 19:22
Jag får väll förklara mig lite tydligare. Det är inte alls fel att träna på ditt sätt på något vis sheogorath, kan du slänga på lite extra vikt varje vecka så kudos till dig. Skulle jag köra ditt program skulle jag inte göra några framsteg alls i gymmet.

När det kommer till knäböj för min del så kan jag köra det hur många gånger som helst. Jag har kört milk and squats och pressat ut 20 repare 3 gånger i veckan utan att stagnera. Däremot så är det någonting speciellt med marklyft som gör att om jag kör för mycket assistansträning till dem så stagnerar marken och jag kan inte längre slänga på vikt varje vecka. Med assistansträning så menar jag kronlyft, marklyft stående på box, raka mark osv... För att jag ska öka i marken så blir det ofta att jag väljer att köra mark mer sällan, kanske en gång var 9:ende dag istället för varje vecka och sedan kör rena assistansövningar ett pass.

Återigen så är det endast fakta för mig och min kropp och jag kanske borde nämna det i varje post jag skriver: "Det här inlägget gäller mig och hur min kropp fungerar, du kanske fungerar annorlunda.". Men gör du mig äran att skriva samma sak då under allt du skriver?

Sheogorath
2010-04-01, 19:26
Jag får väll förklara mig lite tydligare. Det är inte alls fel att träna på ditt sätt på något vis sheogorath, kan du slänga på lite extra vikt varje vecka så kudos till dig. Skulle jag köra ditt program skulle jag inte göra några framsteg alls i gymmet.

När det kommer till knäböj för min del så kan jag köra det hur många gånger som helst. Jag har kört milk and squats och pressat ut 20 repare 3 gånger i veckan utan att stagnera. Däremot så är det någonting speciellt med marklyft som gör att om jag kör för mycket assistansträning till dem så stagnerar marken och jag kan inte längre slänga på vikt varje vecka. Med assistansträning så menar jag kronlyft, marklyft stående på box, raka mark osv... För att jag ska öka i marken så blir det ofta att jag väljer att köra mark mer sällan, kanske en gång var 9:ende dag istället för varje vecka och sedan kör rena assistansövningar ett pass.

Återigen så är det endast fakta för mig och min kropp och jag kanske borde nämna det i varje post jag skriver: "Det här inlägget gäller mig och hur min kropp fungerar, du kanske fungerar annorlunda.". Men gör du mig äran att skriva samma sak då under allt du skriver?

Något i den stilen i alla fall ;) Deal!

Squatinator
2010-04-01, 19:30
Tummen upp på det.

Observera att ge tummen upp kanske enbart fungerar för min kropp, du kan fungera annorlunda.

kalaskonrad
2010-04-01, 19:44
Många set marklyft och sedan knäböj gör en sådär lagomt skev i skallen efteråt, gotta love it :hbang: