handdator

Visa fullständig version : Träna TUNGT ensam..?


Stolpen
2010-04-01, 12:39
Att träna själv i ett garage eller i en källare eller kanske tom på ett gym fullt med folk som inte förstår vad en STYRKELYFTARE hanterar för belastningar kan vara livsfarligt!

http://stolpenjskpower06.com/Aktuellt.html

elo_
2010-04-01, 12:47
Det där såg inte trevligt ut alls. Bra hanterat av passarna.

Har själv sett stjärnor, det har svartnat för ögonen och likande, men jag har inte tuppat av - hittils. Tränar man tungt så görs det bäst med vettigt folk runtomkring som vet vad de håller på med.

L-Sami
2010-04-01, 12:53
Undrar hur Mike Tuscherer löser det när han får blodtrycksfall.

edit. Hittade det här av honom.
http://www.reactivetrainingsystems.com/articles/training-articles/50-solo-training

Han är verkligen unik på det sättet han tränar dvs solo.

elo_
2010-04-01, 12:53
Undrar hur Mike Tuscherer löser det när han får blodtrycksfall.

han är religös har jag hört..

elo_
2010-04-01, 13:02
Mike är förbannat duktig. En av mina stora idoler inom SL. Väldigt systematisk, tekniskt en väldigt bra lyftare, stark som en björn och har säkerligen cahones som räcker för ett helt finländskt hockeylandslag. Ändå kan även Mike säkerligen få ett blodtrycksfall någon gång och då är det säkert inte så roligt. Men det är som du säger Sami, han är något av ett unikum - väldigt få topplyftare tränar på det sätt han gör, dvs helt solo.

Doctor Snuggles
2010-04-01, 13:06
Alltså seriöst; är det inte rätt självklart att man tränar med powerrack eller dyl om man kör tung styrkelyftsträning och kör själv? Behöver man verkligen tipsa folk om det?

stevebc
2010-04-01, 13:16
Som jag ser det finns det två lösningar:

1. http://mikesheeran.files.wordpress.com/2007/10/tds_power_rack_b1.jpg

Saknas detta får man hålla tillgodo med följande:

2. http://steynian.files.wordpress.com/2009/08/brass-balls1.jpg

130kg finsk sisu
2010-04-01, 13:54
Mike is a fucking US aiforce officier ffs! Då behövs inte passare! Elo, du och jag som vanliga blekfeta finska arttilerister är ingenting mot honom.

Timme
2010-04-01, 14:06
Bernhard är så sjukt grym. Skönt att det gick bra för honom.

Nitrometan
2010-04-01, 15:42
Mike is a fucking US aiforce officier ffs!
Men nu har han väl slutat i USAF? Tyckte han pratade om det innan?

Eller skulle han bara byta tjänst?

Stolpen
2010-04-01, 15:55
Som jag ser det finns det två lösningar:

1. http://mikesheeran.files.wordpress.com/2007/10/tds_power_rack_b1.jpg

Saknas detta får man hålla tillgodo med följande:

2. http://steynian.files.wordpress.com/2009/08/brass-balls1.jpg

Ett powerrack kan inte skydda en ensam lyftare på samma sätt som mänskliga passare kan. Om man svimmar i ett powerrack faller man ju kanske ändå på huvudet mot golvet och kan slå sig riktigt illa i skallen eller i kroppen, är det sen något vasst eller hårt och spetsigt som man ramlar mot så kan man i värsta fall slå ihjäl sig även om man har torskat i ett powerack. Passare som är vakna och som är med kan alltid fånga upp en lyftares kropp vid blodtrycksfall, det kan inte ett rack. Den absolut säkraste kombinationen är ju både rack och passare (som i bänkpress).

EkarN
2010-04-01, 16:00
Som jag ser det finns det två lösningar:

1. http://mikesheeran.files.wordpress.com/2007/10/tds_power_rack_b1.jpg

Saknas detta får man hålla tillgodo med följande:

2. http://steynian.files.wordpress.com/2009/08/brass-balls1.jpg

Kör man i powerrack så är det ju ingen fara:) Kör man ensam utan powerrack, som en klubbkamrat kör ibland på 300+ i böj, då är det lite tuffare:D

Den personliga erfarenheten säger mig att ensamträning inte har enbart nackdelar. Man får som Mike säger ett helt annat fokus.

Stolpen
2010-04-01, 16:24
Kör man i powerrack så är det ju ingen fara:) Kör man ensam utan powerrack, som en klubbkamrat kör ibland på 300+ i böj, då är det lite tuffare:D

Den personliga erfarenheten säger mig att ensamträning inte har enbart nackdelar. Man får som Mike säger ett helt annat fokus.

Hur skyddar du dej vid ett fall om stången blir kvar i racket och du själv svimmar och faller till golvet?
Det är farligt att svimma ensam i ett powerrack eftersom man inte kan styra sitt fall.

stevebc
2010-04-01, 16:32
Ett powerrack kan inte skydda en ensam lyftare på samma sätt som mänskliga passare kan. Om man svimmar i ett powerrack faller man ju kanske ändå på huvudet mot golvet och kan slå sig riktigt illa i skallen eller i kroppen, är det sen något vasst eller hårt och spetsigt som man ramlar mot så kan man i värsta fall slå ihjäl sig även om man har torskat i ett powerack. Passare som är vakna och som är med kan alltid fånga upp en lyftares kropp vid blodtrycksfall, det kan inte ett rack. Den absolut säkraste kombinationen är ju både rack och passare (som i bänkpress).Helt klart. Har själv varken passare (jo, men vissa passare innebär snarare en högre risk än en mindre, i mitt gym) eller powerrack, varken till bänkpress eller knäböj, vilket gör att jag inte vågar maxa ut, eller träna med utrustning särskilt mycket.

Som tur är får jag bara blodtrycksfall (tror jag, får ibland svimningskänslor) av marklyft.

Stolpen
2010-04-01, 17:31
Helt klart. Har själv varken passare (jo, men vissa passare innebär snarare en högre risk än en mindre, i mitt gym) eller powerrack, varken till bänkpress eller knäböj, vilket gör att jag inte vågar maxa ut, eller träna med utrustning särskilt mycket.

Som tur är får jag bara blodtrycksfall (tror jag, får ibland svimningskänslor) av marklyft.

Om man inte har möjlighet att få hjälp så är det ju viktigt att som du skriver vara medveten om vilka begränsningar det kan innebära.

Att framhålla starka lyftare som kör utan passning och ensamma som någon slags "ballfaktor" är inte speciellt bra ur nybörjarsynpunkt.

Man behöver inte vara smart bara för att man är stark!

EkarN
2010-04-01, 18:47
Hur skyddar du dej vid ett fall om stången blir kvar i racket och du själv svimmar och faller till golvet?
Det är farligt att svimma ensam i ett powerrack eftersom man inte kan styra sitt fall.

Jag är precis som Mike T religiös, så jag får förlita mig på försynen.:) Det finns såklart inget jag kan göra för att skydda mig. Tänker aldrig på det så händer det så händer det.

Jens Hellberg
2010-04-01, 19:04
Powerrack räcker gott och väl enligt mig.

Ungrim
2010-04-01, 19:06
Man kan ju inte gardera sig för allt här i världen

EkarN
2010-04-01, 19:35
Powerrack räcker gott och väl enligt mig.

Man kan ju inte gardera sig för allt här i världen

:thumbup:

kjell33
2010-04-01, 19:39
Man märker ju ganska snart om man har tendenser till blodtrycksfall och anpassar träningen därefter.

Sundqvist
2010-04-01, 19:45
JSK, har goa vännr som tränar där :)

stevebc
2010-04-01, 20:57
Om man inte har möjlighet att få hjälp så är det ju viktigt att som du skriver vara medveten om vilka begränsningar det kan innebära.

Att framhålla starka lyftare som kör utan passning och ensamma som någon slags "ballfaktor" är inte speciellt bra ur nybörjarsynpunkt.

Man behöver inte vara smart bara för att man är stark!Nej, precis. Jag själv saknar både powerrack och mässingskulor, och har därför som tidigare sagt inte vågat maxa så mycket. Jag testade iofs ett max i bänk och böj en gång, men då med stabila passare och en vikt som jag hade gjort innan.

En av många anledningar till att jag längtar hem till Sverige är just våra fantastiska gym, och lyftare.

EkarN
2010-04-01, 21:39
Nej, precis. Jag själv saknar både powerrack och mässingskulor, och har därför som tidigare sagt inte vågat maxa så mycket. Jag testade iofs ett max i bänk och böj en gång, men då med stabila passare och en vikt som jag hade gjort innan.

En av många anledningar till att jag längtar hem till Sverige är just våra fantastiska gym, och lyftare.

Jag tror du bara lyckades välja ett extraordinärt dåligt land för styrkelyft, iaf stad:D Tänk om du bott i Ryssland istället, 50 lyftare i varje liten håla.

Mapa
2010-04-01, 21:42
vet inte om de är sant. men de går historier på ökk om hur jörgen ljungberg tränade böj på +400kg med dräkt själv. utan rack. på golvet låg hans mobiltelefon med 112 inslaget ifall något skulle hända.

Ungrim
2010-04-02, 07:38
mässingskulor??? Vad är det jag missat?

kjell33
2010-04-02, 07:55
Anders Johansson körde böj till bänk helt ensam och blev sittande med 300+ på stången i tio minuter innan han helt enkelt dumpade stången bakåt. Han har kvar stången och det är enda gången jag sett en eleiko el-stång som varit böjd!

Anders The Peak
2010-04-02, 08:41
Anders Johansson körde böj till bänk helt ensam och blev sittande med 300+ på stången i tio minuter innan han helt enkelt dumpade stången bakåt. Han har kvar stången och det är enda gången jag sett en eleiko el-stång som varit böjd!

10 minuter vilken skröna... Kjelle det är inte 1 april idag det var igår.

kjell33
2010-04-02, 08:43
Kanske inte tio minuter men den böjda stången finns kvar...

Anders The Peak
2010-04-02, 09:15
Kanske inte tio minuter men den böjda stången finns kvar...
Det behövs inte så mycket vikt för att böja en eleikostång som hamnar mitt på en på en smal bänk. Det händer lite då och då. Det går bra att rikta upp stången igen. Det är bara att ta den till en mekanisk verkstad. De härdar även om den oftast. Nu är det få som lyfter vikter som Anders så länge han inte lyfter på den skadade stången lär den hålla för 97% av de som vanligtvis tränar på klubben.

EkarN
2010-04-02, 11:18
Damir Krunic gjorde samma sak med 200 kg på stången, behövs inte så myclet för att stången ska böjas.

Ungrim
2010-04-06, 10:04
Någon som kan förklara det där med mässingskulor???

elo_
2010-04-06, 10:16
Någon som kan förklara det där med mässingskulor???

:D

kulor, balls o' steel, cojones..

"Cojones is a vulgar Spanish word for testicles, denoting courage; it corresponds to balls in United States English and bollocks in British English ..."

z_bumbi
2010-04-06, 10:32
Någon som kan förklara det där med mässingskulor???

I det här fallet nummer 3 även om det tydligen härstammar från nummer 1
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=brass%20balls

Ungrim
2010-04-06, 10:41
Ha Ha, ok,

Trodde det var något man klämde in i dräkten på lämpligt ställe för att göra något med blodcirkulationen eller dyligt,,,

En :smash: på mig