handdator

Visa fullständig version : Gastrisk bypass, Nackdelar?


böllen
2010-04-01, 06:53
Jag kom att tänka på om det fanns några nackdelar med Gastrisk bypass operationer?

För jag känner till en som gjort det och på honom låter det som att det inte skulle vara några nackdelar. Låter på honom som han kan äta hur han vill och ändå gå ner i vikt.


Borde inte operationen leda till att kroppen får svårare att ta till sig näring tex ?

mikaelj
2010-04-01, 07:02
Jo, de flesta riskerar B12-brist, plus att du inte får äta mer än 1 dl mat, etc., etc.

Långtidsprognosen är rätt usel. Många som går upp i vikt igen när de tänjt ut magen. Det är en mycket dålig lösning på ett problem som stavas kostomläggning.

Lovisa
2010-04-01, 07:32
Nja, inte riktigt rätt det där om långtidsprognos. Vid en gastric banding - då bara magsäcken snörs av - är prognosen dålig. Men vid en bypass kopplar man bort en del av tunntarmen = sänkt näringsupptag. Då förlorar man en del av den intagna kosten hur man än bär sig åt - kroppen har ingenstans att göra av "överskottet".

Men biverkningarna och riskerna vid en bypass är betydande. Därför gör man det bara på gravt obesa indidivder som "prövat allt".

Jag har tre bekanta, alla kvinnor fd XXXXXL typ 140-150 kilo, som gjort det. Två av dem mår utmärkt. En har gått ned 50 kilo på 14 månader, den andra har halverat sin vikt på 3-4 år. Den tredje kvinnan blev jättesjuk. Hon fick komplikationer och höll på att stryka med på kuppen. Hon har tappat alldeles för mycket i vikt och ser nu sjukligt avtärd ut - vilket hon antagligen också är.

Samtliga måste äta kosttillskott resten av livet, och det är massor av livsmedel som inte fugerar längre. Så en gastric bypass är inget som rekommenderas - om inte alternativet är överhängande livsfara pga hjärt- kärlsjukdom eller liknande...

mikaelj
2010-04-01, 07:34
De som "provat allt" (= fettsnålt, försök till motion) har sällan provat lågkolhydratkost, t ex.

z_bumbi
2010-04-01, 07:55
De som "provat allt" (= fettsnålt, försök till motion) har sällan provat lågkolhydratkost, t ex.

Det här är totalt jävla skitsnack.

Ska du uttala dig om medicinska förhållanden så skaffa grundläggande kunskaper om vad du pratar om eller så stoppar du ner din lfanatiska kostteori där den hör hemma dvs där folk inte ser den.

mikaelj
2010-04-01, 08:00
Det här är totalt jävla skitsnack.

Orly. Visa på motsatsen.

stybb
2010-04-01, 08:24
Du kom med påståendet från början...

Skulle vilja veta varför du tror de inte har prövat?

mikaelj
2010-04-01, 08:26
Du kom med påståendet från början...

Skulle vilja veta varför du tror de inte har prövat?

Från det hyfsat stora antalet på KiF som berättar om att de funderar på en GBP efter att ha "provat allt". Förutom lågkolhydratkost, förstås. En "sista grejen innan jag gör en GBP".

TehSaxo
2010-04-01, 08:26
Han antog, tror jag.

Anyway, jag undrar: De som genomgår såna här bypass operationer som förminskar deras magsäckar, blir dom mätta på den lilla maten dom äter eller kan dom helt enkelt inte äta mer fast än dom är hungriga? :O Suttit o grubblat på den frågan ganska länge.

BobaFett
2010-04-01, 08:37
De som "provat allt" (= fettsnålt, försök till motion) har sällan provat lågkolhydratkost, t ex.

Ptja, low carb är ett bra sätt att äta skitlite kalorier, men det kan bli fel om man äter fel livsmedel eftersom det fortfarande är kalori in vs ut som gäller. Vissa har fått för sig att äta smör t.ex. alltså rakt ur förpackningen :laugh:

Annars finns ju very low calorie diet, bombsäkert sätt.

Tolkia
2010-04-01, 10:37
Från det hyfsat stora antalet på KiF som berättar om att de funderar på en GBP efter att ha "provat allt". Förutom lågkolhydratkost, förstås. En "sista grejen innan jag gör en GBP".
Det framstår ungefär som lika trovärdigt som om pingstförsamlingen skulle säga att de som "provat allt" oftast inte provat Jesus som lösning (eller substituera valfri trosrörelse och gudom; t.ex. någon av de talrika new age-rörelser som hänför alla problem till olika sorters "obalans" i kroppens "energier" e. dyl).

Jag bestrider ingens individuella upplevelse av sin kostomläggning, men jag värjer mig mot att en liten, högselekterad och röststark grupp framställs som normen.

Mer on topic har jag bara träffat ett par stycken som gjort magsäcksoperationer (okänt vilken typ). För vissa har det funkat bra, för vissa dåligt, och mitt intryck är att om det är så att man har ett stört ätbeteende måste man få hjälp med detta om resultatet av operationen skall bli bra, både avseende viktminskningen och avseende hur man mår, fysiskt och psykiskt.

Remote
2010-04-01, 11:16
Jag har varit med på ett par gastic bypass operationer och de patienter som väljer det ser det nog som en sista utväg, när träning och motion inte har lyckats. Finns det några fördelar med att få en galonbit runt en del av sin kropp?

Tanken är som jag har förstått det att minska magmunnens förmåga att öppna sig och ta emot föda och om personen som genomgått gastric bypass äter mer än den mängden som hans/hennes magmun kan ta emot så kommer födan upp igen?

Förmågan att ta upp näring borde inte påverkas alls efter att födan passerat magmunnen och ut i tarmsystemet.

Så jag ser bara nackdelar med gastric bypass, är nog väldigt få människor som egentligen behöver ett sånt ingrepp.

pedersen1980
2010-04-01, 11:18
Mikaelj är rolig tycker jag.

PS. Jag har kört Low Calorie Diet och LCHF. Jag VET hur min kropp reagerar på båda dieterna.

mikaelj
2010-04-01, 11:20
mitt intryck är att om det är så att man har ett stört ätbeteende måste man få hjälp med detta om resultatet av operationen skall bli bra, både avseende viktminskningen och avseende hur man mår, fysiskt och psykiskt.

Det håller jag helt med dig om.

Mikaelj är rolig tycker jag.

Jag förbereder dig inför den tråkiga långfredagen!

PS. Jag har kört Low Calorie Diet och LCHF. Jag VET hur min kropp reagerar på båda dieterna.

Hur? Någon särskild skillnad?

pedersen1980
2010-04-01, 11:29
Haha!

Jag är en sån där person som alltid är hungrig om jag inte äter VÄLDIGT mycket mat. Om jag inte är illamående så vill jag ha mer mat eller nånting att stoppa i munnen. Hjärnan säger lixom inte att jag är nöjd. T.ex en inte helt ovanlig lördagskväll är en pizza på 800-1000 gram och direkt ner i godispåsen ca 500 gram. Självklart massa coca cola och om det skulle råka finnas gifflar eller nåt så slinker det oxå ner.
Självklart KAN jag säga stopp men hjärnan vill inte säga stopp.

Med LCHF är det en annan historia :o)

Skriver jag luddigt och konstigt eller förstår ni vad jag menar?

mikaelj
2010-04-01, 11:43
Du menar att lågkolhydratkost gör att dina mättnadssignaler fungerar korrekt?

pedersen1980
2010-04-01, 11:46
Nupp, inte mätt, men jag känner mig nöjd :o)

tsp
2010-04-01, 12:01
Orly. Visa på motsatsen.

Från det hyfsat stora antalet på KiF som berättar om att de funderar på en GBP efter att ha "provat allt". Förutom lågkolhydratkost, förstås. En "sista grejen innan jag gör en GBP".

Du menar att lågkolhydratkost gör att dina mättnadssignaler fungerar korrekt?

Jag bajsar för jävla konstigt om jag käkar massvis med fett. Vad säger du om det?

mikaelj
2010-04-01, 12:08
Jag bajsar för jävla konstigt om jag käkar massvis med fett. Vad säger du om det?

Att din gallproduktion inte hänger med. Öka gradvis.

tsp
2010-04-01, 16:01
Att din gallproduktion inte hänger med. Öka gradvis.

Är det nyttigt att tvinga kroppen att producera så mycket galla?

mikaelj
2010-04-01, 17:07
Är det nyttigt att tvinga kroppen att producera så mycket galla?

Ja. Det sköljer rent gallblåsan. Annars riskerar du att få gallsten.

Eddie Vedder
2010-04-01, 17:15
Risken för Wernicke's encephalopathy verkar ökad. Man bör vara försiktig med spriten alltså.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12935373

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11031078?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_SingleItemSupl.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16520112?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_SingleItemSupl.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=3&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15479607?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_SingleItemSupl.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=3&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

http://en.wikipedia.org/wiki/Wernicke's_encephalopathy

stridis
2010-04-01, 18:21
Jo, de flesta riskerar B12-brist, plus att du inte får äta mer än 1 dl mat, etc., etc.

Långtidsprognosen är rätt usel. Många som går upp i vikt igen när de tänjt ut magen. Det är en mycket dålig lösning på ett problem som stavas kostomläggning.

Det är den enda metod som uppvisar en viktminskning mer än ett par kg som består i decennier. Sedan att alla recividerar något från nedgången är inga konstigheter. För de patienter som kommer i fråga så är det en drastisk men effektiv metod. Du verkar tänka på gastric banding. Gastrik bypass så har du bara en liten del av magsäcken ihopsydd på tarmen. Den kan inte tänjas ut så mycket att det gör något.


Det framstår ungefär som lika trovärdigt som om pingstförsamlingen skulle säga att de som "provat allt" oftast inte provat Jesus som lösning (eller substituera valfri trosrörelse och gudom; t.ex. någon av de talrika new age-rörelser som hänför alla problem till olika sorters "obalans" i kroppens "energier" e. dyl).

Mer on topic har jag bara träffat ett par stycken som gjort magsäcksoperationer (okänt vilken typ). För vissa har det funkat bra, för vissa dåligt, och mitt intryck är att om det är så att man har ett stört ätbeteende måste man få hjälp med detta om resultatet av operationen skall bli bra, både avseende viktminskningen och avseende hur man mår, fysiskt och psykiskt.

Ja det är kontraindikerat med psykiska åkommor som bulimi. Normalstörda tjockisvanor fixar sig iom operationens de facto begränsingar. Operationen är en diet man inte kan hoppa av.

En mycket bra fördel är att aptiten minskar vilket är något som gastrik banding inte för med sig. Sedan har vissa diabetiker kunnat sluta med insulinet dagen efter operationen. Vilket är viktigt iom att diabetiker har gravt ökad risk för hjärtkärlbesvär och än värre blir det om de är morbidt feta.

z_bumbi
2010-04-01, 18:42
Några av riskerna med operationsmetoden som jag fått dem beskrivna för mig är
*Det är alltid en risk att söva någon men riskerna ökar väldigt om man är överviktig. Det är också delvis därför man måste gå ner en viss vikt innan operation för varje kilo räknas.
*Det är svårare att operera någon med kraftig fetman men de som gör det är också proffs på vad de gör så de är vana.
*Komplikationer efter ingreppet kan uppstå men om det är en ökad risk vs ett vanlig ingrepp kommer jag inte ihåg^. Däremot så om det inträffar komplikationer så kan de beroende på typ bli värre, t ex är hjärta eller kärl på någon med kraftig fetma sällan i så bra skick.
*Näringsbrist eftersom volymen mat blir så liten så måste de som opererat sig antingen äta extremt näringstätt eller äta tillskott. I praktiken innebär det bara några tabletter per dag dvs inget som ska avskräcka någon.
*Problem med matsmältningen t ex att man får svårt att äta fast mat utan att magen reagerar.

Att intrycket den första tiden bara är positivt tyder dels på att operationen gick bra och dels på att det är den nyfrälsta fasen dvs om man hittar något som funkar för en själv så har man en tendens att hylla det i tid och otid. Att tappa vikt snabbt när man oftast har bantat på massor av olika sätt utan att få några långvariga resultat och därmed också kunna börja röra sig osv skulle i alla fall göra mig ganska så uppåt.
Däremot tvivlar jag på att någon kan äta hur mycket som helst då metoden bygger på det omvända.

^Mina anteckningar är nedpackade i en flyttlåda på annan ort.

Orly. Visa på motsatsen.

Det skulle betyda att jag la ner mer energi på att visa saker för dig som du själv borde ta reda på innan du uttalar dig om allvarliga medicinska tillstånd. Med tanke på vad du sen anför som stödjer din teori bör du iofs först lära dig grundläggande källkritik men sen är det fritt fram att leta upp mer saklig information. Ett tips på vägen är att fråga någon som kan något om ämnet och kanske t o m jobbar med det.

Trance
2010-04-01, 18:53
De som "provat allt" (= fettsnålt, försök till motion) har sällan provat lågkolhydratkost, t ex.

Borde inte det synas i studier om det skulle varit en så mycket bättre lösning?

mikaelj
2010-04-01, 18:55
Borde inte det synas i studier om det skulle varit en så mycket bättre lösning?

Nej nej. De kan ju inte rekommenderas att äta en kosthållning som medför så stora risker för hjärt-kärlsjukdomar.

stridis
2010-04-01, 19:11
Nej nej. De kan ju inte rekommenderas att äta en kosthållning som medför så stora risker för hjärt-kärlsjukdomar.

Tja flödar du systemet så att höga lipidnivåer får susa i omlopp en längre tid efter måltid, så hinner det bildas små täta LDL. Hur var det nu mikael, var det nyttigt?

mikaelj
2010-04-01, 19:12
Tja flödar du systemet så att höga lipidnivåer får susa i omlopp en längre tid efter måltid, så hinner det bildas små täta LDL.

Små täta LDL bildas av kolhydratrik mat... Äter du lågkolhydratkost klarar du en OFTT galant.

stridis
2010-04-01, 19:12
Nej nej. De kan ju inte rekommenderas att äta en kosthållning som medför så stora risker för hjärt-kärlsjukdomar.

Förresten så är en diet endast vettig om den hålls. Den verkar vara i linje med övriga restriktiva koster när det gäller följsamhet.

Trance
2010-04-01, 19:28
Nej nej. De kan ju inte rekommenderas att äta en kosthållning som medför så stora risker för hjärt-kärlsjukdomar.

Det finns väl rätt många bantingsstudier på lågkolhydratskost, du vet de där som kostdoktorn ofta skryter om. Varför är de resultaten inte så värst imponerande?

mikaelj
2010-04-01, 19:30
Det finns väl rätt många bantingsstudier på lågkolhydratskost, du vet de där som kostdoktorn ofta skryter om. Varför är de resultaten inte så värst imponerande?

Jag tror att huvudsaken är sociala aspekter. Dels att samhället är kolhydratbaserat, dels att folk dagligen får höra att man får hjärtinfarkt i längden.

Trance
2010-04-01, 20:49
Jag tror att huvudsaken är sociala aspekter. Dels att samhället är kolhydratbaserat, dels att folk dagligen får höra att man får hjärtinfarkt i längden.

Så de personer som under läkarövervakning går ner i vikt, får bättre blod och fett-värden inte går ner så jättemycket eller börjar gå upp igen bara för att de är rädda för hjärtinfarkt?

Du hör väl hur det låter?

mikaelj
2010-04-01, 20:51
Så de personer som under läkarövervakning går ner i vikt, får bättre blod och fett-värden inte går ner så jättemycket eller börjar gå upp igen bara för att de är rädda för hjärtinfarkt?

Du hör väl hur det låter?

Det var ena delen. Andra delen var sociala påtryckningar utifrån. Många lyssnar hellre på bekanta/familj ("bro-logic") än läkare vad gäller sånt. Fetträdslan är djupt rotad.

regus
2010-04-01, 21:01
Jag tror att huvudsaken är sociala aspekter. Dels att samhället är kolhydratbaserat

Du tror inte problemet är att samhället är baserat av stillasittande? Vi (som människor) har baserat kosten på kolhydrater i alla fall många hundra år, kanske några tusen utan att varat överviktiga.

Känns inte kopplingen Stillasittande och överflöd=övervikt starkare än kolhydrater=övervikt?

mikaelj
2010-04-01, 21:03
Du tror inte problemet är att samhället är baserat av stillasittande? Vi (som människor) har baserat kosten på kolhydrater i alla fall många hundra år, kanske några tusen utan att varat överviktiga.

Känns inte kopplingen Stillasittande och överflöd=övervikt starkare än kolhydrater=övervikt?

Det är en samvariation: ju mer du rör dig, desto mer kolhydrater tål du. Lever du ett inaktivt bör du justera kolhydratmängden nedåt därefter.

Trance
2010-04-01, 21:05
Det var ena delen. Andra delen var sociala påtryckningar utifrån. Många lyssnar hellre på bekanta/familj ("bro-logic") än läkare vad gäller sånt. Fetträdslan är djupt rotad.

Borde de inte hoppa av studierna då? Oavsett så måste jag undra om du har något stöd för det du skriver, t.ex. kommentarer i studier eller liknande?

mikaelj
2010-04-01, 21:11
Oavsett så måste jag undra om du har något stöd för det du skriver, t.ex. kommentarer i studier eller liknande?

Inte från kommentarer i studier, nej.

Givetvis handlar det om följsamhet.

regus
2010-04-01, 21:12
Det är en samvariation: ju mer du rör dig, desto mer kolhydrater tål du. Lever du ett inaktivt bör du justera kolhydratmängden nedåt därefter.

Bra poäng :)

TSullivanM
2010-10-16, 15:08
Bumpar tråden med en liten fråga.

Är det så att tarmen kan ta emot mer näring efter man gjort en gastric bypass och därför har man lätt att öka i vikt igen?
Kan kcal in/ut regeln förändras för någon som gjort en sån här operation?

majak0vskij
2010-10-16, 15:28
Appropå nackdelar så finns de även de som efter operationen blir känsliga för mjölk, de som inte kan dricka vatten utan att må illa och såklart "dumpningarna" reaktioner på olika sorters mat med hjärtklappning illamående etc.
På en annan nivå finns också nackdelen att du tappar hår, finns inget att göra åt sa hr doktorn. En anhörig har gjort operationen och berättat om dessa begränsningar.

bb X
2010-10-16, 15:40
Mikaelj är rolig tycker jag.


Rolig? Han är ROLIGAST! hahah finns ingen som gett mig så mycket garv som honom :D

svennebanan
2010-10-16, 15:47
Det här är totalt jävla skitsnack.

Ska du uttala dig om medicinska förhållanden så skaffa grundläggande kunskaper om vad du pratar om eller så stoppar du ner din lfanatiska kostteori där den hör hemma dvs där folk inte ser den.

Hhahah .....första gången på ja, snart 10 år du tänder till lite grann. :)

karemzo
2010-10-16, 18:28
Är det inte då bättre o köra med en Gastric Baloon?

z_bumbi
2010-10-17, 14:34
Bumpar tråden med en liten fråga.

Är det så att tarmen kan ta emot mer näring efter man gjort en gastric bypass och därför har man lätt att öka i vikt igen?
Kan kcal in/ut regeln förändras för någon som gjort en sån här operation?

Kcal ut/in kan förändras genom att upptaget blir sämre. Kalorisiffrorna vi har beräknas på vad kroppen kan tillgodogöra sig och om upptaget blir sämre så minskar den tillgängliga energin. Nackdelen för den som är opererad är dock i högre grad att näringsämnen inte heller tas upp parallellt med energin även om ökad genomströmning av fett, protein och kolhydrater kan orsaka tarmbesvär i form av gaser. Hur vanligt det sista är har jag däremot ingen aning om.
Sen är det tyvärr så att kraftigt feta personer verkar ha ändrat sin kropp permanent eller i alla fall kroniskt (som i väldigt lång tid) till att göra av med mindre energi och det inverkar självklart även för de som opererat sig.

stafrin
2010-10-17, 19:12
Nja, inte riktigt rätt det där om långtidsprognos. Vid en gastric banding - då bara magsäcken snörs av - är prognosen dålig. Men vid en bypass kopplar man bort en del av tunntarmen = sänkt näringsupptag. Då förlorar man en del av den intagna kosten hur man än bär sig åt - kroppen har ingenstans att göra av "överskottet".

Men biverkningarna och riskerna vid en bypass är betydande. Därför gör man det bara på gravt obesa indidivder som "prövat allt".

Jag har tre bekanta, alla kvinnor fd XXXXXL typ 140-150 kilo, som gjort det. Två av dem mår utmärkt. En har gått ned 50 kilo på 14 månader, den andra har halverat sin vikt på 3-4 år. Den tredje kvinnan blev jättesjuk. Hon fick komplikationer och höll på att stryka med på kuppen. Hon har tappat alldeles för mycket i vikt och ser nu sjukligt avtärd ut - vilket hon antagligen också är.

Samtliga måste äta kosttillskott resten av livet, och det är massor av livsmedel som inte fugerar längre. Så en gastric bypass är inget som rekommenderas - om inte alternativet är överhängande livsfara pga hjärt- kärlsjukdom eller liknande...

Det kallas tarmshunt, jag har gjort den.

pia
2010-10-18, 08:31
Vissa här verkar inte förstå den psykologiska biten i en viktminskning. Jag har jobbat med överviktiga länge och den vanligast dieten är en lågkolhydratkost. De flesta är livrädda för kolhydrater. Det spelar ingen roll vilken kost du äter om du inte tar tag i det underliggande problemet som för många ligger psykologiskt och de har dåliga vanor och kommer in i negativa cirklar av trötthet och stillasittande. Visst spelar kosten roll men kosten är inte lösningen på ett mer komplicerat problem. Vissa kanske bara behöver ändra lite på kosten men långt ifrån alla.

z_bumbi
2010-10-18, 10:09
Ska det vara så svårt att hålla pseudovetenskapen borta från en tråd om ett allvarligt och seriöst ämne?

Luca Brasi
2010-10-18, 16:39
Jag har träffat tre personer som har gjort operationen.
Jag tror faktiskt att alla tre borde ha gjort något annat först.
Tex som att få någon sorts terapi mot sitt matmissbruk och i ett av fallen alkoholmissbruk.

z_bumbi
2010-10-18, 17:34
Jag har träffat tre personer som har gjort operationen.
Jag tror faktiskt att alla tre borde ha gjort något annat först.
Tex som att få någon sorts terapi mot sitt matmissbruk och i ett av fallen alkoholmissbruk.

Var det länge sedan? Som jag förstår det så ingår operationerna idag i ett paket där man jobbar på flera plan men det kan ju också vara att jag träffat läkare från kliniker som prioriterar den biten mer.

stafrin
2010-10-18, 17:57
Som det har vart dom senaste åren så är det gruppträffar man måste gå på och du måste även gå ner en del i vikt på egen hand innan operationen, man går på "flyt" tror jag dom kallar det, någon pulverdiet typ. När jag opererade mig 2004 så opererade dom bara utan varken frågor eller svar, men jag hade kämpat med vikten sedan jag var mycket yngre. Problemet där var att veta vad man gör efter man gått ner? När 70kg bara försvinner, vart tar man vägen sedan? All löshud, träna upp kroppen igen? För att inte tala om den psykiska biten.

tsp
2010-10-19, 00:27
De som "provat allt" (= fettsnålt, försök till motion) har sällan provat lågkolhydratkost, t ex.

:krampus

pia
2010-10-19, 15:38
Jag har träffat tre personer som har gjort operationen.
Jag tror faktiskt att alla tre borde ha gjort något annat först.
Tex som att få någon sorts terapi mot sitt matmissbruk och i ett av fallen alkoholmissbruk.

Har också träffat några och jag håller med dig om detta. Det är dålig uppföljning och allt för många går tillbaka till gamla vanor men de kan inte äta lika stora mängder skräp men de fortsätter leva som innan ändå. Ska man ändå göra denna operation så ska ju personen ha viljan och möjligheten att ändra sitt liv med hjälp.

En del verkar få operationen fast de kanske borde tagit tag i andra saker under tiden eller innan. Det är det jag menar med att man borde ta reda på vad grundproblemet ligger. En del tror att operationen är en snabb lösning på övervikten.

Jag tycker det är en operation som är bra för de som har en extrem övervikt och behöver en hjälp för att överleva men de behöver hjälp även med att lägga om sin livsstil och hjälp att ta tag i de problem som skapade övervikten från början.

Luca Brasi
2010-10-19, 18:46
Var det länge sedan? Som jag förstår det så ingår operationerna idag i ett paket där man jobbar på flera plan men det kan ju också vara att jag träffat läkare från kliniker som prioriterar den biten mer.
Det var väl några år sedan och ett av fallen bodde i Finland och det var väl mest anmärkningsvärda fallet. Det var en man som hade ett fysiskt krävande jobb och han var absolut inte sååå fet, det verkade bara som att han var oemottaglig inför det faktum att det är dags att sluta dricka limonad istället för vatten.

Har också träffat några och jag håller med dig om detta. Det är dålig uppföljning och allt för många går tillbaka till gamla vanor men de kan inte äta lika stora mängder skräp men de fortsätter leva som innan ändå. Ska man ändå göra denna operation så ska ju personen ha viljan och möjligheten att ändra sitt liv med hjälp.

En del verkar få operationen fast de kanske borde tagit tag i andra saker under tiden eller innan. Det är det jag menar med att man borde ta reda på vad grundproblemet ligger. En del tror att operationen är en snabb lösning på övervikten.

Jag tycker det är en operation som är bra för de som har en extrem övervikt och behöver en hjälp för att överleva men de behöver hjälp även med att lägga om sin livsstil och hjälp att ta tag i de problem som skapade övervikten från början.
Jag håller med dig helt.