handdator

Visa fullständig version : Köpte lite kosttillskott - vad göra


shoulder87
2010-03-31, 22:52
Hej,

Tränat ett tag nu och har då bestämt mig för att köpa lite tillskott för att kunna klara kosten bättre. Tränar ca 4ggr i veckan på gym och springer/cyklar för konditionen på två av "vilodagarna".

Jag köpte Kolozzeum Pure Whey och Kolozzeum EAA, har väl läst runt lite och förstått det som att jag tar aminot innan träningen och sedan proteinet efter.
Eller ska jag köra protein både före och efter?

Vad tror ni är lagom dosering på proteinet, jag väger 90kg just nu och har tänkt dra ner lite på kolhydrater och fett för att minska lite onödigt fett men samtidigt inte bryta ner musklerna - tvärtom gärna bygga lite medans fettet försvinner.

Jag käkar väl "bra" inte som nån riktig kostnörd men försöker iaf käka någorlunda regelbundet och så bra käk som möjligt. Om man går på vad en del tycker verka rätt att käka nånstans 2-2.5g protein/kg kropssvikt så borde jag ju kunna dra i mig cirkus 180g protein per dag totalt med käk och tillskott och därmed vara på den säkra sidan att jag inte får i mig för lite.
-Andra förslag på detta?

Tacksam för input på alla punkter, dels mängd tillskott men också när och hur jag skall ta det. Ska jag käka protein även de dagar jag inte tränar gym?

Tack på förhand, jag är ny här så var lite snälla.

kalajset
2010-03-31, 23:07
Låter som du har bra koll själv. :) - Generella tips är just att äta de mängderna protein du nämner dagligen, som ett minimum, (och här bör man som sagt komma ihåg att inkludera all källor), och att i vart fall inte direkt aktivt s as sträva efter att minska mängden protein på vilodagar. EAA tas med fördel precis innan passet, och vassleproteinet som mellanmål när det passar, i direkt anslutning till passet är inte fel här heller.

Väldigt svårt att komma med några konkreta råd som inte går att argumentera emot, å andra sidan torde det kunna finnas en poäng i att äta extra mycket protein träningsdagar om man följer tänket "ju mer protein - desto mer muskler", men å andra sidan kan det vara just vid vilodagar det är extra viktigt att få i sig ordentligt med protein, -för att just "undvika" muskelnedbrytning i så stor mån som möjligt. Personligen tror jag mer på det försnämda, m ao gärna äta lite extra/proteinrikt de dagar man väl tränar för att få kroppen i ett så starkt "anabolt tillstånd" som möjligt.

shoulder87
2010-04-01, 07:14
tack för svaret.

Är vatten bäst att blanda med eller ska man köra mjölk?

siimon89
2010-04-01, 07:31
tack för svaret.

Är vatten bäst att blanda med eller ska man köra mjölk?

Spelar förmodligen ingen större roll. Mjölk blir godare och ger mer kcal medan vatten kan vara smidigare att blanda på t.ex. gymmet.