handdator

Visa fullständig version : Vill gå upp i vikt. Träna eller inte träna?


kocken
2010-03-31, 22:37
Varför får personer som vill gå upp i vikt alltid rådet att börja styrketräna?
Jag vill gå upp minst 10 kilo och funderar på att börja styrketräna men innan så vill jag höra vad ni har att säga om det här.

Argument för att inte träna. (Rätta mig om något inte stämmer)


Ju mer muskelmassa du har, desto mer förbränner du.
När man tränar bränner man energi.
Man måste äta mycket mer än om man inte tränar.
Man kan inte gå upp särskilt många kilo muskler per år (jämfört med fett).
Två personer äter lika mycket på ett år. En av dom styrketränar, en av dom styrketränar inte. Han som inte styrketränar går upp flest kilon.


Vad har ni att säga om de här argumenten?

Jag är väldigt tacksam för svar. Jag kan verkligen inte bestämma mig om jag ska börja träna.

dennis89
2010-03-31, 22:40
Muskler är bättre än fett :P, annars kan du träna 3 veckor vila 1 vecka så fortsätter du äta lika mkt som när du träna (ifall detta inte är en myt)!?

Pepz
2010-03-31, 22:42
ja om du vill gå upp i fett så är det effektivt att ligga still i soffan och mumsa chips

vill du ha kvalitativ viktuppgång (muskler) så bör du träna styrketräning trots att det ger en ökad förbränning

kocken
2010-03-31, 22:44
Så om jag vill vill gå upp mest i vikt (och inte bryr mig om muskler) så är det bäst att inte styrketräna?

Pepz
2010-03-31, 22:47
Så om jag vill vill gå upp mest i vikt (och inte bryr mig om muskler) så är det bäst att inte styrketräna?

ja, försök att vara så inaktiv som möjligt.

din hälsa kommer inte vara bra men det kanske är sekundärt för dig

limenka
2010-03-31, 22:49
Kan rekommendera ister som dip till chipsen..:thumbup:

Mr.Sjöborg
2010-03-31, 22:51
p6SoYxl9BP8

Är de något sånt här du strävar efter?

kocken
2010-03-31, 22:53
ja, försök att vara så inaktiv som möjligt.

din hälsa kommer inte vara bra men det kanske är sekundärt för dig

Hälsan är inte så stort problem. Jag rör mig en del på jobbet och jag äter ganska bra mat. Jag tänkte bara att eftersom så många rekommenderar styrketräning för viktuppgång så måste det ligga någonting i det.

kocken
2010-03-31, 22:55
p6SoYxl9BP8

Är de något sånt här du strävar efter?

Haha nej, jag tänkte mer på att gå från smal till normal.

Mr.Sjöborg
2010-03-31, 22:56
Hälsan är inte så stort problem. Jag rör mig en del på jobbet och jag äter ganska bra mat. Jag tänkte bara att eftersom så många rekommenderar styrketräning för viktuppgång så måste det ligga någonting i det.

Kanske för att folk vill gå upp i muskler?:smash:
Har aldrig mött något som bara har fått för sig att den vill bli tjock en dag

EDIT: satsa istället på att styrketräna och gå upp i vikt(långsamt) så kommer du nog bli 1000ggr nöjadre än att du bara bli ett mulligt bullmonster

Mago
2010-03-31, 22:57
Jag tycker det är lättare att gå upp i vikt när jag tränar styrketräning pga att aptiten blir så mycket bättre.

Varför vill du gå upp i vikt?

kocken
2010-03-31, 23:01
Jag tycker det är lättare att gå upp i vikt när jag tränar styrketräning pga att aptiten blir så mycket bättre.

Varför vill du gå upp i vikt?

Jag väger 60 kilo och är 180cm lång, jag känner att 10 kilo mer skulle sitta fint.

Mago
2010-03-31, 23:07
Jag väger 60 kilo och är 180cm lång, jag känner att 10 kilo mer skulle sitta fint.

Ok. Det kommer ju dock se mycket bättre ut med ett par kilo muskler plus lite fett..

Vill du SE större ut också så är ju definitivt muskler the way to go, utöver att aptiten blir så mycket bättre och det är lättare att öka i vikt.

Liknande vikt, olika muskelmassa. Muskler vinner. :D
http://iloapp.ahmad.se/data/_gallery/public/3/1220187389_resized.jpg
http://img34.imageshack.us/img34/924/175lbs81709.jpg

MtotheM
2010-03-31, 23:09
Men vad ska du med fett till?

När man pratar om att vilja gå upp i vikt så brukar man mena i muskelmassa.

fiskebulle
2010-03-31, 23:10
Du kommer ju bli smalfet. Inte snyggt!

dellan
2010-03-31, 23:14
Något nytt sorts sätt att trolla?

Ursäkta mig.
Styrketräna och ät upp dig.

kocken
2010-03-31, 23:19
Du kommer ju bli smalfet. Inte snyggt!

Smalfet? Tror du att gå från 60-70 kilo i fett kommer göra mig smalfet?
Du menar att jag fortfarande kommer se smal ut men med ölmage och gäddhäng?

kocken
2010-03-31, 23:24
Styrketräna och ät upp dig.

Seriösa argument hjälper mest.

Tack till alla andra som har svarat. Men jag kan fortfarande inte bestämma mig.

korv3n
2010-03-31, 23:43
Seriösa argument hjälper mest.

Tack till alla andra som har svarat. Men jag kan fortfarande inte bestämma mig.

Ja, dem där 10 kilona du lägger på dig med hjälp av extraintag av mat och ingen träning kommer inte göra att din självkänsla ökar. Är inte så att kilona sätter sig på pecs axlar å armar tyvärr. :cool:

Som du nog innerst inne listat ut så är träning och mer mat receptet för att lyckas. Mat träning muskler viktökning:thumbup:

Matsa
2010-04-01, 00:30
Självklart så kommer så gott som alla på det här forumet att råda dig till att börja träna, det är ju ett träningsforum trots allt.

Ät mycket och energität mat för att gå upp i vikt och träna för att du mår bra av det. Eventuell muskelmassa kan du ju se som en bonus även om du inte verkar bry dig så mycket om det, men vettig och sansad träning har så mycket andra fördelar.

chrilledude
2010-04-01, 01:01
Troll?

Och om du styrketränar förbrukar du kanske 200-300kcal bara, jösses..

Tratten
2010-04-01, 01:25
Troll?

Och om du styrketränar förbrukar du kanske 200-300kcal bara, jösses..

Borde väl variera rätt mycket från person till person beroende på hur länge och intensivt dom tränar?

Mantus
2010-04-01, 02:02
Borde väl variera rätt mycket från person till person beroende på hur länge och intensivt dom tränar?

Hur man än ser på saken så förbrukar man inte särdeles mycket energi när man styrketränar jämfört med andra aktiviteter.

macsacre
2010-04-01, 02:08
Jag började träna för att gå upp i vikt, jag vägde 68kg när jag började (175cm lång) nu två år efter så väger jag 91kg.

Min hemlis är: MAX OT - Gainer (Seriuos MASS) - (nu kör jag med Gainer pro för jag är nöjd med vikten) - EAA - Creatine.

Förr när jag tålde Whey 80 så körde jag med det oxå, nu blir jag dålig i magen av det och däför kör jag med EAA.

GI-Joe
2010-04-01, 09:04
Jag började träna för att gå upp i vikt, jag vägde 68kg när jag började (175cm lång) nu två år efter så väger jag 91kg.

Min hemlis är: MAX OT - Gainer (Seriuos MASS) - (nu kör jag med Gainer pro för jag är nöjd med vikten) - EAA - Creatine.

Förr när jag tålde Whey 80 så körde jag med det oxå, nu blir jag dålig i magen av det och däför kör jag med EAA.

Ja det var en riktig hemlighet det där. *flex*

fiskebulle
2010-04-01, 09:09
Smalfet? Tror du att gå från 60-70 kilo i fett kommer göra mig smalfet?
Du menar att jag fortfarande kommer se smal ut men med ölmage och gäddhäng?

Vi kanske har lite olika idéer om vad smalfet är för något. För mig är det när man ligger på en normal vikt, fast är helt otränad, tycker det börjar bli väldigt vanligt bland både killar och tjejer, är så jäkla fult.

Oftast ser man ju allright ut med kläder på, men så fort det börjar bli sommar så kommer det märkas. Fula tuttar och lös i kanterna.

Morty
2010-04-01, 09:47
Drömmen vore ju att börja bygga som smal... Jag började som smalfet efter några års karriär som hcgamer. Gamer är jag väl fortfarande, men numer mera åt frilansarhållet :)

Att börja smal, få äta allt man vill (nyttigt självklart men det är ändå det som är "godast" in my opinion) och kämpakämpa på gymmet vore en dröm. Resultat lär komma fort också.

Shit, det vore roligt. Se till att du lär dig träna ordentligt dock, skador suger.

Kischen
2010-04-01, 10:50
Väger man sådär lite och går upp några kilo så kommer inte allt vara fettmassa. Finns ingen anledning att INTE lyfta lite och kombinera med att äta mer dock.

kocken
2010-04-01, 11:42
Okej det lutar åt att börja träna. Räcker 2 dagar i veckan? Eller ger 3 dagar i veckan mycket bättre resultat? Måste jag träna hela kroppen eller räcker det med rygg, bröst, axlar, biceps och triceps?

Kischen
2010-04-01, 11:44
Okej det lutar åt att börja träna. Räcker 2 dagar i veckan? Eller ger 3 dagar i veckan mycket bättre resultat? Måste jag träna hela kroppen eller räcker det med rygg, bröst, axlar, biceps och triceps?

Z-bumbi har ett bra nybörjarschema, kolla http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Spunken
2010-04-01, 11:45
du kan träna så många dagar som det passar dig, och glöm inte bort benen...

kocken
2010-04-01, 11:52
Varför är är benen viktiga att träna?

L-Sami
2010-04-01, 11:57
Viktuppgång + träning är bättre än endast viktuppgång.

Inaktivitet är ur hälsosynpunkt det sämsta man kan utsätta sin kropp för.
Kombinerad med rökning, dålig kost och alkohol blir det ju ännu värre.

Därför är det bättre att träna styrketräning som inte är så energikrävande samtidigt som man går upp i vikt. Fördelerna med det är att du lägger på dig mer muskelmassa samtidigt som du får andra fördelar av styrketräningen i sig, typ som att orka med vardagssysslor lättare, förebygga skador och även de psykologiska effekterna som träningen ger.

kocken
2010-04-01, 12:07
Hittade det här i programförslagtråden, men jag har lite funderingar över det hela. Vilka muskler tränar man? har jag skrivit rätt nedanför?

Dag 1
Marklyft 3*8 Rygg
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10 Rygg
Benböj 3*10 Ben
Rakbensmark 3*10 Ben
Omvända ryggresningar 2*10 Rygg
Bicepscurl med stång 3*10 Biceps
Stående vadpress 3*10 Ben

Dag 2
Bänkpress 3*10 Bröst
Axelpress 3*10 Axlar
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10 Axlar
Smal bänkpress 3*10 Bröst
Tricepspress 2*10 Triceps
Situps 3*10-20 Mage
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20 Axlar
Rotator cuff, utåtrotation 3*15 Axlar
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15 Axlar

Varför 5 övningar med axlar och bara en med triceps och biceps?

Morty
2010-04-01, 12:17
Tung belastning ökar bendensiteten. Knäböj och marklyft torde vara de bästa för att öka bendensitet i ryggrad, lårben, skenben och vadben. Därför tycker jag att de är viktiga övningar. Dock är det stora krav på god teknik, annars blir det nog bara pannkaka.

Spunken
2010-04-01, 12:22
Varför är är benen viktiga att träna?

är väl inte "viktigare" än någon annan muskelgrupp, men har svårt att se varför du inte skulle träna dom? :)

Hittade det här i programförslagtråden, men jag har lite funderingar över det hela. Vilka muskler tränar man? har jag skrivit rätt nedanför?

Dag 1
Marklyft 3*8 Rygg
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10 Rygg
Benböj 3*10 Ben
Rakbensmark 3*10 Ben
Omvända ryggresningar 2*10 Rygg
Bicepscurl med stång 3*10 Biceps
Stående vadpress 3*10 Ben

Dag 2
Bänkpress 3*10 Bröst
Axelpress 3*10 Axlar
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10 Axlar
Smal bänkpress 3*10 Bröst
Tricepspress 2*10 Triceps
Situps 3*10-20 Mage
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20 Axlar
Rotator cuff, utåtrotation 3*15 Axlar
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15 Axlar

Varför 5 övningar med axlar och bara en med triceps och biceps?


triceps tränas i många axel- och bröstövningar och biceps i många ryggövningar.

davvvan
2010-04-01, 13:32
Träna!

MtotheM
2010-04-01, 13:58
Marklyft 3*8 gluteus(Rumpa)
Skivstångsrodd 3*10 Rygg
Smal bänkpress 3*10 främst triceps men även lite bröst.

Rimmon
2010-04-01, 14:15
Jag är genuint intresserad av din tankegång bakom att du kan tänka dig att lägga på dig fett istället för muskler. Förklara gärna hur du känner inför det hela.

kocken
2010-04-01, 14:17
Jag försöker göra ett lite enklare program till att börja med. Vad säger ni om det här?

Dag 1
Rygg: Latsdrag till bröstet 3x10
Axlar: Hantellyft framåt 3x10
Biceps: Cablecurl 3x10

Dag 2
Bröst: Bänkpress 3x10
Triceps: Cable Pushdown 3x10
Ben: Benpress 3x10
Vader: Stående vadpress i Smith 3x10

kocken
2010-04-01, 14:29
Jag är genuint intresserad av din tankegång bakom att du kan tänka dig att lägga på dig fett istället för muskler. Förklara gärna hur du känner inför det hela.

Fett är ett enkelt alternativ att komma upp i normalvikt. Man kan vara otränad med normalvikt utan att se tjock ut. För att bygga muskler krävs det att man tränar och äter rätt, medan det är enkelt att äta pizza, chips och läsk och bara ligga och glassa i solen.

Men nu har jag bestämt mig, jag ska börja träna. Man mår ju trots allt mycket bättre när man tränar, och att må bra är det viktigaste.

Doctor Snuggles
2010-04-01, 14:38
Tung belastning ökar bendensiteten. Knäböj och marklyft torde vara de bästa för att öka bendensitet i ryggrad, lårben, skenben och vadben. Därför tycker jag att de är viktiga övningar. Dock är det stora krav på god teknik, annars blir det nog bara pannkaka.

Om man bara är ute efter ben-densitet så är isf lockouts i knäböj/mark bäst.

Morty
2010-04-01, 16:10
Om man bara är ute efter ben-densitet så är isf lockouts i knäböj/mark bäst.

Men med så pass kort lyftväg så offrar man mycket som träning i god rom ger.

Brickhead
2010-04-01, 16:18
Jag försöker göra ett lite enklare program till att börja med. Vad säger ni om det här?

Dag 1
Rygg: Latsdrag till bröstet 3x10
Axlar: Hantellyft framåt 3x10
Biceps: Cablecurl 3x10

Dag 2
Bröst: Bänkpress 3x10
Triceps: Cable Pushdown 3x10
Ben: Benpress 3x10
Vader: Stående vadpress i Smith 3x10

Du gjorde det rätta valet att börja gymma, du kommer inte ångra dig, jag lovar!

cero
2010-04-01, 16:33
Jag försöker göra ett lite enklare program till att börja med. Vad säger ni om det här?

Dag 1
Rygg: Latsdrag till bröstet 3x10
Axlar: Hantellyft framåt 3x10
Biceps: Cablecurl 3x10

Dag 2
Bröst: Bänkpress 3x10
Triceps: Cable Pushdown 3x10
Ben: Benpress 3x10
Vader: Stående vadpress i Smith 3x10

Tycker det första upplägget var bättre.

Doctor Snuggles
2010-04-01, 16:37
Men med så pass kort lyftväg så offrar man mycket som träning i god rom ger.

Det är en separat fråga. Du talade om bendensitet.

Lando
2010-04-01, 16:46
1. Kör på z-bumbis nybörjarprogram, gör inget eget program utan att veta någonting om träning. Om du är osäker på hur man gör övningarna rätt så ta hjälp av någon instruktör eller läs på noga på nätet. Träna hårt och försök öka vikterna från vecka till vecka.

2. Ät mycket mat och se till att få i dig minst 2g protein/kg kroppsvikt per dag.

3. Väg dig regelbundet, förslagsvis efter du har kissat på morgonen.

Om vikten inte har börjat stiga efter säg, ett par veckor så ät mer. Du kommer få garanterade resultat. :)

Fredrik_S
2010-04-01, 16:55
Hittade det här i programförslagtråden, men jag har lite funderingar över det hela. Vilka muskler tränar man? har jag skrivit rätt nedanför?

Dag 1
Marklyft 3*8 Baksida lår framsida lår vader rygg axlar armar bål
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10 Övre del av rygg nedre del av rygg biceps bröst
Benböj 3*10 Hela benen hela bålpartiet övre rygg och i princip hela kroppen aktiveras ordentligt
Rakbensmark 3*10 Baksida lår rumpa nedre del av rygg (armar axlar statiskt)
Omvända ryggresningar 2*10 Rygg
Bicepscurl med stång 3*10 Biceps
Stående vadpress 3*10 Ben

Dag 2
Bänkpress 3*10 Precis hela överkroppen bröst lats axlar triceps
Axelpress 3*10 Precis hela överkroppen bröst lats traps axlar triceps
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10 Axlar
Smal bänkpress 3*10 Bröst
Tricepspress 2*10 Triceps
Situps 3*10-20 Mage
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20 Axlar
Rotator cuff, utåtrotation 3*15 Axlar
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15 Axlar

Varför 5 övningar med axlar och bara en med triceps och biceps?


Har inte ändrat allt men övningarna som går böjer och sträcker i flera leder tränar massor med muskler... det är de bästa övningarna att lägga mest tid på...