handdator

Visa fullständig version : Kortare bulkperioder?


kalaskonrad
2010-03-31, 20:52
Måste man nödvändigtvis bulka i flera månader när man är inne på att bygga muskler? Skulle det inte räcka med att t.ex. ligga på 250 kcal överskott / dag i, låt oss säga 60 dagar (det blir väl ~2kg ungefär?) . För att sedan deffa bort det lilla lagret fett man lagt på sig med ett underskott på 500 kcal/dag tills man är nöjd?

Anledningen till att jag undrar är för att jag överskattade kaggen ganska grovt. Jag trodde jag hade mycket mer att deffa bort än vad jag egentligen hade, börjar känna mig lite tanig :( Men man vill ju fortfarande inte starta igång en jättebulk nu såhär dåligt timad inför sommaren eller hur?

Så dela gärna med er av er egna tankar och så, hur tycker ni om detta upplägg? Är det slöseri med tid?

P.S. Jag hade faktiskt för mig att detta ämne hade varit uppe på tapeten ett antal gånger förut så jag har sökt i forumet, men inte hittat!

Tack o hej!

Richthofen
2010-03-31, 20:57
kör på med +kcal tills nästa sommar sen så kan du deffa

cero
2010-03-31, 20:58
Skulle gått på en långsammare och stabilare bulk som pågår över en längre tid. Känns som ett helvette att hålla på att bulka/deffa varje månad.

siimon89
2010-03-31, 21:25
Du kan ju köra minicycler, bulka dagarna du styrketränar, deffa dagarna du vilar. :)
Eller så äter du på kcalbalans och ger det tid.

Pinky
2010-04-01, 00:34
Känner igen känslan av att bli tanig vid deff.

Nu har jag visserligen bara deffat i en vecka men tappat mycket vätska och även om det bara är 2 kg som är borta så står jag redan nu och speglar mig i diverse vinklar för att besviket se hur jag blir mindre och mindre för var dag som går, tragiskt värre. Klen på gymmet är jag också. *grr27*

Det positiva är ju dock att magrutorna börjar kika fram och armarna blir lite finare för var dag som går. Som grädde på moset retar det även gallfeber på tjejen här hemma att jag har så lätt för att gå ner. :D

Har inga direkta tips till dig, men lägg dig på nivå "lagom" i matväg och hårdträna magen i en månad och sen deffa igen i början av Maj.

Matsa
2010-04-01, 02:30
Personligen tycker jag snarare att tvärtom är bättre. En lång period (rentav åratal) utav långsam men kvalitativ viktuppgång. Lägger man på sig för mycket fett kan man idka skadekontroll genom att hålla sig viktstabil en tid innan man börjar krypa sakta uppåt igen.

Det tar tid att bygga upp en ansenlig mängd muskler, jag tror att det är bättre att ha tålamod än att pendla mellan bulk och deff stupp i ett. Saken är den att man inte behöver bli fet bara för att man bulkar, man kan hålla sig i hygglig form när man går upp.

Skulle gått på en långsammare och stabilare bulk som pågår över en längre tid. Känns som ett helvette att hålla på att bulka/deffa varje månad.

Ett sånt däringa +1 på detta.