handdator

Visa fullständig version : Gluconeogenes och kortison


emmzan
2003-10-01, 21:21
Hjälp en något förvirrad själ här...

Vid höga kortisolnivåer (el kortison om man äter det) stimuleras gluconeogenesen varvid ex. protein bryts ner och görs om till kolhydrater. Hyperglycemi uppstår.

Samtidigt stimuleras glykogensytetaset i levern så att levern lagrar in glykogen..

Sker detta även i musklerna? Dvs kan musklerna samtidigt som dess protein bryts ner, lagra in glykogen då gluconeogenesen stimuleras även där...

Frågan är väl eg.
Vad sker i muskelcellerna vid höga kortisolnivåer och kan endast glykogensyntetaset i levern aktiveras och ej på andra ställen i kroppen?

Sverker
2003-10-02, 05:50
Kroppen bildar kortisol för att hindra de hungriga musklerna från att sno åt sig all energi.

Minskar upptaget av glukos och aminosyror i musklerna så blir det mer energi över för leverna att hålla blodsockret uppe med.

Ifall levern stimuleras till att lagra mer glykogen vet jag inte.

Möjligen stimuleras levern till att öka omvandlingen av aminosyror till glukos och bieffekten blir att levern måste börja lagra glukosen också.

emmzan
2003-10-02, 08:10
Jo se du.. Det har vi fått lära oss att glykogeninlagringen stimuleras i levern....

Levern får stora fett-cellsliknande strukturer med glykogensträngar i (ser jättehäftigt ut i mikroskop iaf)!!



Men: ser gluconeogenesen ffa i lever eller även i muskler?

Kan jag direkt dra slutsatsen att fettmetabolismen är drastiskt ökad i muskelcellerna när kortisolet är högt?

Ozz
2003-10-02, 09:14
Glukoneogenesen i kroppen sker enbart i levern och till viss del även i njurarna. Är dock osäker på om cortisol stimulerar till glukoneogenes i njurarna.
Ja, kortisol stimulerar frigörelse av fett i fettväven vilket leder till att musklerna bränner mera fett.

emmzan
2003-10-02, 10:17
Tackar!

Så mkt lättare att låta andra leta reda på svaret än att begrava sig själv i alla böckerna!

:bow:

obbe
2003-10-02, 15:15
Är det kortisol Kortisol vi pratar om så kan jag säka att jag fick en spruta KortisoN för min allergi i sommras! Vad jag har fått förklarat så "omvandlas" kortisonet till kortisol i kroppen!
Det jag vill ha sagt är att jag under den perioden som jag hade det i kroppen tappade lässamt mycket muskelmassa och styrka! Så min uppfattning om Kortisol för "oss" är :( :insane: :smash:
Vet inte om detta är relevant i diskutionen men ändå...

PlutonB
2003-10-02, 16:13
Cortisol är taskigt mot musklerna ja. Som nämnts så ökar glukoneogenesen i levern, och utgångspunkten är aminosyror från muskelvävnad. Leverns egna aminosyror tjyvhålls det på...

Ozz
2003-10-02, 17:49
Ja vore ju dumt att bryta ner levern, ganska viktigt organ har jag hört...:D

z_bumbi
2003-10-02, 18:29
obbe: Är du säker på att det var sprutans fel ? Det är väl bara 2 mg man får mot allergi och det bör man väl inte märka någon större skillnad på, då jag tog sådana mot allergin (2-3 per sommar) så gick träningen bara bättre då jag slapp andningsproblem och trötthet så nettoresultatet var positivt.

Vid högre doser så äter det dock upp musklerna ganska markant.