handdator

Visa fullständig version : Liten fråga om min deff


simonhaze
2010-03-31, 14:10
Hejsan,
68kg 1.78cm man

Har deffat i snart två månader nu och gått ner 2,4kg. Dippade ner på 67kg en vecka men det studsade upp igen. Nu står det lite still så jag måste förmodligen göra någon riktigt drastisk och svår ändring för att ta dom sista kilona. Uppskattningsvis är jag 2-3% kroppsfett från ett helt synligt sixpack. (Utan att spänna mig)

Tränar styrka tre gånger i veckan, både över och underkropp med kanske 10min löpband som uppvärmning, sen blir det klättring 2ggr/v och löpning 1-2ggr/v

Äter tre mål om dagen med fokus på hemlagat och naturliga råvaror. Jag vägrar pulver, piller och sånt tjaffs. Om inget av detta verkar helt bestört så kommer jag nu till min fråga:

Ett sätt för mig att lyckas ligga på -500kcal/dag har varit att utesluta måltider efter "middag".
Förstör det på något sätt min deff eller bevarande av muskelmassa om jag tränar efter middagen?
Alltså, om mitt sista mål för dagen är kl 17:30, bestående av bra protein fett och kolhydrater, och sen tränar jag kl 19:00, men äter ingenting efter träning, förstör det då för min deff eller bryter det ner mer muskelmassa än nödvändigt? Jag vaknar ju alltid med ett hunger-ryck och slänger i mig massa frukost när jag gör såhär, men det har ju hjälpt mig hittills att ligga -500kcal/dag.

Inte så tydligt förklarat kanske, hoppas någon förstår vad jag menar.

WHITEFOLKS
2010-03-31, 14:15
Efter träning gör mat som mest nytta. Så om något vore det bättre om du försökte göra mer tvärtom, dvs äta det mesta efter träning.

Du bör se till att få i dig mat efter träningen.

chrilledude
2010-03-31, 14:16
Du ska ABSOLUT ÄTA EFTER ATT DU TRÄNAT! Annars bryter du bara ned kroppen utan att bygga upp den igen.

Ät det mesta av ditt kcalintag efter träningen istället.

Sen spelar det ingen roll när du äter, jag brukade äta 500kcal under dagen och 1000kcal på kvällen på deff.

simonhaze
2010-03-31, 14:23
Intressant,
i så fall kanske jag får börja ta min "middag" sent, efter träningen. Då blir väl problemet att jag är helt energilös inför och under träningen istället.

Låt säga att jag äter 600kcal*3 per dag, så borde jag kanske istället äta 450kcal*4 så att jag får ett mål mat både före och efter träning?

Det jobbiga med det blir att jag måste börja väga och mäta mycket mer, se till att jag äter medvetet mindre vid varje mål så att jag har "råd" att äta en gång extra, efter träning.

Amirite?

WHITEFOLKS
2010-03-31, 14:26
Du vet ju inte om du får mindre energi innan du har prövat.

Men ja du borde ha minst en måltid efter träningen.

chrilledude
2010-03-31, 14:26
Intressant,
i så fall kanske jag får börja ta min "middag" sent, efter träningen. Då blir väl problemet att jag är helt energilös inför och under träningen istället.

Låt säga att jag äter 600kcal*3 per dag, så borde jag kanske istället äta 450kcal*4 så att jag får ett mål mat både före och efter träning?

Det jobbiga med det blir att jag måste börja väga och mäta mycket mer, se till att jag äter medvetet mindre vid varje mål så att jag har "råd" att äta en gång extra, efter träning.

Amirite?

Kör så istället, låter bättre!