handdator

Visa fullständig version : Hur får man en datorstol att sluta gnissla?


Bahir
2010-03-31, 08:02
Tjena,

Jag har en relativt nyinköpt datorstol (från IKEA...) som gnisslar vid minsta rörelse när man sitter på den. Gnisslet tror jag kommer från undersidan av sittdynan och där den sitter ihop med "balken" som går ned till hjulen. Någon som har någon erfarenhet av gnisslande stolar och kan hjälpa mig lösa detta problem?

Tack på förhand

The Swedish Oak
2010-03-31, 08:07
Lite olja/fett på rörliga komponenter brukar lösa problemet, men inte för mycket så det börjar droppa på golv/matta.

Skulle jag varit dig skulle jag tagit mig en titt på Biltema (under cykelvård) eller närmsta cykelaffär o köpt någon liten tub med smörjfett eller smörjmedel. Kostar runt 50kr och kan säkert komma till nytta till annat också.

Three pigs
2010-03-31, 10:00
Har haft så på min datorstol i 5-6 år. dom första 2-3 åren gick jag och funderade om jag skulle olja den men jag orkade aldrig, så nu har jag vant mig.

Möjligt att vi har samma stol, denna är också inköpt på ikea.

Nitrometan
2010-03-31, 10:02
Har haft så på min datorstol i 5-6 år. dom första 2-3 åren gick jag och funderade om jag skulle olja den men jag orkade aldrig, så nu har jag vant mig.
Du skulle ha startat en tråd på kolo så hade problemet varit löst. *popcorn*

chrilledude
2010-03-31, 12:35
Bara jag som läste "Hur får man ett datorspel att sluta gnissla?" :S

hahavaffan
2010-03-31, 13:06
Min datorstol, som är Ikeas "bästa" i fuskskinn, har börjat gå sönder i sitsen. "Skinnet" har ett par revor i sig efter där bakfickornas kant på jeansen hamnar :( Den är typ 2 år gammal... ska jag tolka det som att jag spenderar lite för mycket tid vid datorn? :D En Sverigestolen eller Kinnarps deluxe-modell vore inte fel.

mangs
2010-03-31, 14:22
Rent allmänt när det gäller kontorsstolar skulle jag vilja säga att det lönsar sig att betala lite extra. Billiag modeller från Jysk, IKEA och ÖB mm håller som bäst något år innan de är sönderslitna och måste bytas ut. Dessutom saknar de oftast allt vad ergonmi heter.

Sitter man mycket vid datorn lönar det sig att titta på Dyrare modeller likt Kinnarps deluxe modell. Till att börja med mycket bekvämare och då dessutom oftast MYCKET längre livslängd.

Olja/fett brukar hjälpa bra mot gnissel men det gäller att du kommer åt rätt ställe med det.

Brickhead
2010-03-31, 16:17
Bara jag som läste "Hur får man ett datorspel att sluta gnissla?" :S

spelat lite för mycket på sistånde? :laugh:

Bahir
2010-03-31, 16:17
Oljade skiten nyss; tog fan en timme men det verkar som om den inte gnisslar längre. Får se om det håller.

Pudzianovski
2010-03-31, 16:20
Flygande ninjsaspark.

Annars tycker jag olja/smörjmedel låter bra. Du kan ju höra med IKEA, alternativt klaga hos dem. De vill säkert hjälpa till. Min datorstol är från IKEA och gnisslar inget! bekväm är den också. :thumbup:

tsp
2010-03-31, 17:23
Min IKEA-stol gnisslar som fan också :( Väcker pappi och mammi när jag gibbar wow å cs på nätterna ju!!! :(

Richthofen
2010-03-31, 17:28
man köper givetvis inte en datorstol på ikea utan den ska komma från jysk :thumbup: