handdator

Visa fullständig version : Funderar på att lägga ner tillskotten


Adam123
2010-03-31, 02:57
Japp, som rubriken lyder så är det funderingar som tyvärr nog kommer leda till ett beslut; att sluta ta kosttillskott (tar whey 80 och carbo flex just nu).

Har haft mycket (!) finnar innan och gått på all sorts medicinering mot finnar, mycket sällan har det hjälpt och det har alltid kommit tillbaka senare efter ett par veckor. Först nu på senare tid så börjar allt försvinna, men det är också först nu (för två månader sedan) som jag börjat träna och tar tillskott.

Det är inget spekulerande, det är ett faktum att proteintillskottet jag tar orsakar blomstring av nya finnar - och jag har fått nog av den skiten, särskilt nu när det börjat ordna upp sig.
Så jag funderar starkt på att avsluta med proteintillskott.

Då jag har tänkt mycket på resultat (därav anledningen till varför jag trotsat mina finnbesvär) så undrar jag ifall det finns något annat sätt att få i mig det jag för i mig i gainers, proteintillskott.

Alltså, vad kan ersätta proteinet så bra som möjligt?
Mjölk? Keso? Gainomax? Ett kycklinglår efter varje pass?

Andra lösningar välkomnas också!
MVH Adam

Eddie Vedder
2010-03-31, 06:19
Får du finnar av vasslepulver lär knappast Gainomax vara något alternativ. Det är ju i stort sett samma sak fast dyrare.

Mat är alltid bra men kan ju vara lite opraktiskt och ohygieniskt. Dessutom blir det ju dyrare. Hur lång tid tar det mellan träningen och måltid?

von huff
2010-03-31, 07:24
Du lär nog inte hitta nåt som inte ger finnar.Begränsa tillskotten till bara at nåt efter träingen.

z_bumbi
2010-03-31, 07:28
En eller flera smörgåsar med vettigt pålägg.

Frukt och en burk tonfisk.

En burk vita bönor i tomatsås.

Alternativen är ganska så många dvs vanlig mat och om man inte har en kyl på gymmet så välj livsmedel som står sig i rumstemperatur eller ta med en kylväska.

Gpajpen
2010-03-31, 07:40
Jag skulle satsa på att kanske äta lite mer närmaste måltiden innan passen än vad du brukar göra. Sedan käka igen när du kommer hem som vanligt efter träningen.

Rent praktiskt tror jag inte du kommer att gå miste om +2cm bicepsomkrets/år på detta vis.

Adam123
2010-03-31, 11:35
Tack för snabba svar!

Det tar ca 30 minuter innan jag är hemma igen efter träningen.
Har använt proteinet som mellanmål då och då också, men tror ni att det ade hjälpt på båda hållen ifall ja begränsar vassleprotein till endast efter träning?
Med båda hållen menar jag att det gynnar min träning och samtidigt är skonsammare mot finnarna. Eller spelar det helt enkelt ingen roll om man tar lite eller mkt pulver - det resulterar i finnar ändå..?

Tack igen för era svar

Numse
2010-03-31, 11:47
Jag äter inga tillskott. Bara vanlig mat funkar naturligtvis alldeles utmärkt.

Dessutom tål jag varken mjök-, soja- eller äggprotein. Så Vassle eller Kasein finns inte i min kost alls. Funkar fortfarande lika bra att träna och bygga.

MrPowa
2010-03-31, 12:00
Det är ju bara finnar det försvinner ju.

Pepz
2010-03-31, 12:01
bara att lägga ner tillskotten och fokusera på maten istället

GI-Joe
2010-03-31, 14:37
bara att lägga ner tillskotten och fokusera på maten istället

Om det är mängden protein som orsakar finnar så borde väl egentligen mat göra samma sak? *popcorn*

mikaelj
2010-03-31, 15:14
Om det är mängden protein som orsakar finnar så borde väl egentligen mat göra samma sak? *popcorn*

Om du mestadels äter vassleprotein & kasein (= ost) som mat.

Det är nämligen just de proteinsorterna som ger störst problem.

herrståtlig
2010-03-31, 15:52
Jag upplerver mindre finnar av laktosfritt protte, gör många med...laktosfritt overhuvudtaget, såsom mjölk osv osv :)

mikaelj
2010-03-31, 16:03
Det låter väldigt osannolikt. Laktos är en kolhydrat. Får du inte i dig kolhydrater från andra håll? I så fall borde påverkan från de få grammen laktos inte påverka någonting i jämförelse.

Kauppi
2010-03-31, 16:07
"Vill man va fin får man lida pin"
eller hur man säger..
bara o köra på med kosttillskotten, ja får småfinnar av mitt, men får nog nästan lika mycket utan. kanske samma sak med dig?

BobaFett
2010-03-31, 16:09
EAA är förmodligen ett bättre alternativ än proteinpulver innan och efter passet. Riktig mat är ett bättre alternativ än proteinpulver resten av tiden?

Får du finnar av EAA också?

BobaFett
2010-03-31, 16:11
"Vill man va fin får man lida pin"


Att ha finnar är värre än att inte ha större muskler än medelsvensson. Fast han kommer nog att ha större muskler ändå även om han slutar med kosttilskott :smash:

Sniggel
2010-03-31, 17:17
Ja lägg ner tillskotten som ger dig problem och ät motsvarande mängd från t ex kött eller ägg. Protein från mjölkprodukter är lite ökänt för att ge finnar så undvik sånt.

Du kanske kan ta och tillverka egen beef jerky och ha med dig till gymmet?

Morty
2010-03-31, 17:38
Hampaproteinpulver? Äggprotenpulver? Annat proteinpulver som inte är baserat på mjölk?

Av etiska och ekologiska skäl så tycker jag inte att du borde lägga till mer kött.

Adam123
2010-03-31, 18:14
Sista inlägget var intressant. Någon som testat de andra sorterna proteinpulver? Resultat rent muskelmässigt? Resultat rent finn-mässigt?

Och eea, vad är det?

EiseltUK
2010-03-31, 18:20
Sista inlägget var intressant. Någon som testat de andra sorterna proteinpulver? Resultat rent muskelmässigt? Resultat rent finn-mässigt?

Och eea, vad är det?

Du märker ingen skillnad på proteinsorterna muskelmässigt. I varje fall inte på kortsikt utan där handlar det om små skillnader knappt årsbasis. Den största skillnaden är nog hur olika proteintillskott påverkar plånbokens vikt.

EAA är essentiella aminosyror.

herrståtlig
2010-03-31, 21:32
Det låter väldigt osannolikt. Laktos är en kolhydrat. Får du inte i dig kolhydrater från andra håll? I så fall borde påverkan från de få grammen laktos inte påverka någonting i jämförelse.

Kolhydrater får jag genom mat. Kör helt och hållet laktosfritt numera. Jag ser då effekter utifrån egna erfarenheter, t.ex efter en månad med laktosfri mjölk dök det knappt någon acne fram.. tills jag hinkade vanlig mjölk en vecka. Då kom dom små satingarna fram riktigt ordentligt. Så med andra ord med väldigt stor sannolikhet så var det laktosen. Tror jag iallafall.. Detta har även disskuterats hejvilt på bodubuilding.com's forum, men visst man kan aldrig vara FÖR säker.

Vinter
2010-03-31, 22:25
Äggproteinpulver borde du testa, är inte jättemycket dyrare och det är ju i grunden bra protein. Har dock inga länkar till tester, men det borde finnas om du söker.