handdator

Visa fullständig version : Koka ägg i micron?


agazza
2010-03-30, 22:27
Ja jag vet vad som händer, men vad händer ifall man tar en plastbytta med vatten och lägger äggen i?

Kan någon prova först? :D

kjell33
2010-03-30, 22:29
Om jag minns rätt går det att göra förlorade ägg i mikron men inte kokta.

omnibus
2010-03-30, 22:29
Knäck det i en bytta istället, finns speciella byttor för äggkokning.

https://www.smartasaker.se/aggkokare-for-mikron-2pack-p-521-c-111.aspx

agazza
2010-03-30, 22:42
Knäck det i en bytta istället, finns speciella byttor för äggkokning.

https://www.smartasaker.se/aggkokare-for-mikron-2pack-p-521-c-111.aspx

Wow. Tack. På riktigt. Du har enligt mina beräkningar sparat ungefär ett halvår av mitt liv :)

Pepz
2010-03-30, 22:44
Knäck det i en bytta istället, finns speciella byttor för äggkokning.

https://www.smartasaker.se/aggkokare-for-mikron-2pack-p-521-c-111.aspx

funkar ytmärkt!

davvvan
2010-03-30, 23:41
Ja, såna där körde man med förr hemma hos morsfarsan... Är väl en 10 år+. Minst. Vill minnas att ibland kunde det smälla till ordentligt i micron, då var det ena locket som skjutit iväg och vips hade man äggröra i hela micron...

Sverker
2010-03-31, 06:11
Praktiskt är det lätt att stoppa ett ägg i mikron. Efter en stund exploderar det.

Akademiskt är det äggets form som gör att mikrovågorna koncentreras till någon punkt inuti ägget. Där sker en lokal upphettning och ägget exploderar pga stötkokning. Jag har sett matematiska förklaringar m a p äggets geometri men aldrig riktigt förstått.

MeekGeek
2010-03-31, 06:36
Akademiskt är det äggets form som gör att mikrovågorna koncentreras till någon punkt inuti ägget. Där sker en lokal upphettning och ägget exploderar pga stötkokning. Jag har sett matematiska förklaringar m a p äggets geometri men aldrig riktigt förstått.

Nej, inte alls. Äggulan är omgiven av en slät hinna, och själva gula i sig är ren med avseende på ojämnheter som kan katalysera övergången från fast form till gasform. Detta medför att mikronvågorna kan värma upp gulan till högre än dess kokpunkt utan att gasbildning sker. Jämför t ex när man häller upp en kolsyrad läsk i ett glas. Ibland ser man en fin ström av kolsyrebubblor från en punkt i glaset. I denna punkt finns just en ojämnhet som hjälper till att lösa ut kolsyran till koldioxid. Utan någon sådan ojämnhet alls, som i ägget, kan hela gulan ta upp nog med värmeenergi för att koka den, men utan att någon gasutveckling sker. När sedan första molekylen förgasas, katalyserar denna resten, och man får en explosiv förgasning av hela äggulan. Samma sak kan för övrigt även hända med en kopp med vatten, om vattnet är rent och kopplen ren och slät. Koppen kokar då upp när man t ex tar ut den ur ugnen eller sätter ner en sked i den.

Det går alltså alldeles utmärkt att spränga även ett knäckt ägg i mikron, så länge äggulans hinna är intakt.

Ungrim
2010-03-31, 06:39
Ska det inte gå att sticka hål i ägget med en nål och sen "koka" det i mikron

Eriic
2010-03-31, 07:37
Min kompis hade nån stålgrej för just microkokning. Men han hade den lite för länge i mikron så det sprängdes... Så det går att koka i mikron, bara att det går lite snabbare/långsamare

MeekGeek
2010-03-31, 07:43
Ja jag vet vad som händer, men vad händer ifall man tar en plastbytta med vatten och lägger äggen i?

Kan någon prova först? :D

Om skålen omger ägget med såpass mycket vatten på alla sidor att inga mikrovågor kan hetta upp ägget direkt, utan det bara hettas upp indirekt via vattnet, bör det fungera. I teorin. Men vad vinner du på det, rent praktiskt?

Ska det inte gå att sticka hål i ägget med en nål och sen "koka" det i mikron

Om du kör typ en tandpetare rakt igenom ägget så även gulan punkteras, ja. Låt den gärna sitta kvar under tiden du kokar ägget som garanti. Finns sådana små pinnar med ojämnheter att köpa, just för det ändamålet.

Men varför mikro? Man vinner ju inget i tid i alla fall om man måste kyla dem efteråt hur som helst. Skaffa en http://www.jula.se/aggkokare-350-w-135037 i stället. Går inte snabbare än i kastrull, men rackarns så bekvämt. Mata den med 7 ägg, i med kontakten och vänta tills den piper.

(Jula har förvisso en bygg-avdelning, men chansar på det är ok att länka dem ,-)

Sgart
2010-03-31, 08:16
Min kompis hade nån stålgrej för just microkokning. Men han hade den lite för länge i mikron så det sprängdes... Så det går att koka i mikron, bara att det går lite snabbare/långsamare

Stål i micron XD ?

Ungrim
2010-03-31, 08:32
Stål i micron XD ?

Stål i micron är inte bara av ondo