handdator

Visa fullständig version : Ang 2split 2ggr i veckan


danozen
2010-03-30, 19:41
Tjena jag har börjat köra ett tvåsplitt 2ggr i veckan. Jag kör ena dagen bröst, axlar, triceps och underarmar. Den andra dagen rygg, mage, biceps och ben.
Så nu undrar jag om man ökar bäst muskelmassa om man tränar den ena gången musklerna hårt och den andra gången lätt eller spelar det ingen roll?

Pompere
2010-03-30, 19:49
Personligen skulle jag variera mellan tunga (1-6 reps) och lätta (6-15 reps) pass. Det ger iaf MIG en bra utveckling.
Tror det viktigaste är att du tycker det är kul och har förmågan att pressa dig minst lika hårt för varje "tungt" pass. Annars finns risken för att du inte hinner återhämta dig mellan dina halvkroppspass.

Pröva och dra en egen slutsats.
För att öka muskelmassa är väl den "rekommenderade" repetitionsantalet mellan 6-12 reps.

G_lund
2010-03-30, 19:59
är du ny på gymmet så tycker jag du ska öva in tekniker så du håller dej skadefri och prickar de musklerna som övningarna är till för.

Sen kör du hårdare eftersom och ser vilket upplägg som funkar bäst för dej :)

danozen
2010-03-30, 20:01
är du ny på gymmet så tycker jag du ska öva in tekniker så du håller dej skadefri och prickar de musklerna som övningarna är till för.

Sen kör du hårdare eftersom och ser vilket upplägg som funkar bäst för dej :)

Jag har tränat i över ett år, så jag har tekniken inne :)

danozen
2010-03-30, 20:02
Personligen skulle jag variera mellan tunga (1-6 reps) och lätta (6-15 reps) pass. Det ger iaf MIG en bra utveckling.
Tror det viktigaste är att du tycker det är kul och har förmågan att pressa dig minst lika hårt för varje "tungt" pass. Annars finns risken för att du inte hinner återhämta dig mellan dina halvkroppspass.

Pröva och dra en egen slutsats.
För att öka muskelmassa är väl den "rekommenderade" repetitionsantalet mellan 6-12 reps.

Jag kör mellan 6-8 reps/set. Så jag borde köra ena dagen som jag kör nu och andra dagen lite lättare vikter men med ett högre reps antal (10-12)?

siimon89
2010-03-30, 20:04
Vore det inte mer logiskt att splitta underkropp och överkropp istället för att mixa som du gör?

danozen
2010-03-30, 20:06
Vore det inte mer logiskt att splitta underkropp och överkropp istället för att mixa som du gör?

Hur menar du? Bröst, axlar, armar och övre rygg sen ben, nedre rygg och mage?

Pompere
2010-03-30, 20:09
Jag kör mellan 6-8 reps/set. Så jag borde köra ena dagen som jag kör nu och andra dagen lite lättare vikter men med ett högre reps antal (10-12)?

Det tycker jag ger en härlig variation i träningen och gör att jag alltid är 110% taggad inför varje pass (vilket jag inte blir när jag sitter och nöter på samma repsintervaller varje pass..).
Pröva som sagt, och dra en egen slutsats av det.

Vore det inte mer logiskt att splitta underkropp och överkropp istället för att mixa som du gör?

Tycker nästan hans schema ser ut som en någorlunda vanligt Push/Pull-schema. Vilket är ganska logiskt i mitt tycke.
Det viktigaste är att han känner att han klarar av de passen han utför, annars borde han nog omstruktera sitt schema lite..

Pompere
2010-03-30, 20:10
Hur menar du? Bröst, axlar, armar och övre rygg sen ben, nedre rygg och mage?

Han menar snarare;

Pass 1:
Bröst
Rygg
Axlar
Triceps
Biceps

Pass 2:
Framsida lår
Baksida lår
Vader
Mage

Sen repeat.

Pjotor
2010-03-31, 08:41
Om du tränar två pass i veckan, alltså en splittcykel, så kan du träna med samma intensitet i båda passen. Tränar du samma splittcykel fyra pass i veckan så kan det bli tungt, men det beror på vilka övningar du gör.