handdator

Visa fullständig version : Artros i axeln


capron
2010-03-30, 19:12
En kompis har haft ont i axeln länge nu vi misstänker att det är artros. Kör han bänkpress får han jävligt ont. När han äter voltaren så hjälper det. Han skall snart få tid till röntgen där det kan se om det är detta.

Fundera nu på om någon haft detta och lyckats träna bort det ?
Vad är det för övningar som man skall köra ?

Han äter nu glukosamin ihop om att det skall hjälpa brosket.

Martin Löwgren
2010-03-31, 12:23
Har du läst på lite om vad artros är för något? Det hör inte till vanligheten att yngre människor drabbas av detta även om det självklart finns undantagsfall.

Börje H
2010-03-31, 12:28
Artros i själva axelleden extermt ovanligt hos unga individer däremot är artrotiska förändringar i AC-leden inte helt ovanligt. Tidigare trauma i området ofta en faktor. Det din kompis bör göra, efter RTG, är att träffa en sjukgymnast som kan råda om träningsövningar. Generellt kommer det handla om att bibehålla/skaffa god hållning samt träna muskulatur mellan skulderblad samt hålla god rrl i området.

Martin Löwgren
2010-03-31, 12:37
Har du läst på lite om vad artros är för något? Det hör inte till vanligheten att yngre människor drabbas av detta även om det självklart finns undantagsfall.

Mitt inlägg syftar alltså på axelleden (inte ac-leden där artros förändringar kan ses hos rätt unga individer).

Börje H
2010-03-31, 14:20
Mitt inlägg syftar alltså på axelleden (inte ac-leden där artros förändringar kan ses hos rätt unga individer).

Jo, jag förstår det men jag skrev till capron då begreppet "ont i axeln" inte sällan är just AC-leden som spökar :)

capron
2010-05-06, 19:06
Tackar för svaren, Gör en bump röntgen är klar. Det fick diagnosen artros.

Nyckelbensbrosket hade förslitningar och han har nu fått en kortison spruta men verkar inte hjälpa så mycket så där direkt.

Han testar nu nyponpulver och tränar axen. Funderar på ett galet förslag köpa in glucusaminesulfat från vital horse 1kg 625 kr och äta detta 2 g om dagen. Tro ni man det är farligt ? Är ju egentligen för hästar men vet några som äter detta mot led besvär.
Var billigare för hästar än att köpa på apoteket.

L-Sami
2010-05-06, 19:12
Tackar för svaren, Gör en bump röntgen är klar. Det fick diagnosen artros.

Nyckelbensbrosket hade förslitningar och han har nu fått en kortison spruta men verkar inte hjälpa så mycket så där direkt.

Han testar nu nyponpulver och tränar axen. Funderar på ett galet förslag köpa in glucusaminesulfat från vital horse 1kg 625 kr och äta detta 2 g om dagen. Tro ni man det är farligt ? Är ju egentligen för hästar men vet några som äter detta mot led besvär.
Var billigare för hästar än att köpa på apoteket.

Lyssna på sjukgymnasten istället.

Det din kompis bör göra, efter RTG, är att träffa en sjukgymnast som kan råda om träningsövningar. Generellt kommer det handla om att bibehålla/skaffa god hållning samt träna muskulatur mellan skulderblad samt hålla god rrl i området.

Om kortison inte fungerar så lär inte ditt galna förslag vara bättre. Sjukgymnastik vid artros rekommenderas.

Nadreas
2010-05-06, 19:17
Fick han en kortisonspruta pga artros??? Eller har han startat en artrit (ledinflammation) som behandlades med kortison?

Ang glucusaminesulfat vågar jag inte svara på annat än att korrekt dos visat sig ge effekt vid studier. Hittade inga studier som frågade hur en överdos skulle påverka systemen.

Slutligen skall du gå tillbaka till Börjes inlägg och rekommendera sjukgymnastik till din kompis.

butkus09
2010-05-07, 08:20
Jag mistänker att jag också har någon form av artros... ska till läkare snart, och hoppas få en röntgen.

Kan man inte operera artros?

Anders The Peak
2010-05-07, 18:07
Jag mistänker att jag också har någon form av artros... ska till läkare snart, och hoppas få en röntgen.

Kan man inte operera artros?

Förslitning (artros)

Förslitning (artros) i axelleden är vanligast i själva nyckelbensleden (AC-leden). Förslitning i nyckelbensleden är mycket vanligt och de flesta patienter har inga eller mycket sällan symptom från sin förslitning. Förslitning i nyckelbensleden är sällan en förklaring till axelsmärta. Men sitter smärtan på ovansidan av axeln så är det oftast frågan om förslitning i nyckelbensleden. Det är ganska vanligt att ha smärtor som strålar upp i nacken eller mot skulderbladet. Smärtan förvärras av belastning och sjukgymnastik och kortison injektioner har oftast ingen långvarig effekt. En kortisonspruta ger oftast en smärlindring som varar i genomsnitt 3-4 veckor. Har smärtan pågått en lång tid och det börjar bli svårt att använda axeln på grund av smärtan så bör man operera axeln. Operationen går ut på att med titthålsteknik fräser bort den utslitna delen av nyckelbensleden. Resultaten är i de flesta fall mycket goda. Den enda långsiktigt effektiva behandlingen vid smärtsam AC-leds artros är operation.

Men det behöver inte vara AC-leden som är besväret. Utred först via läkare.

butkus09
2010-05-07, 18:20
Förslitning (artros)

Förslitning (artros) i axelleden är vanligast i själva nyckelbensleden (AC-leden). Förslitning i nyckelbensleden är mycket vanligt och de flesta patienter har inga eller mycket sällan symptom från sin förslitning. Förslitning i nyckelbensleden är sällan en förklaring till axelsmärta. Men sitter smärtan på ovansidan av axeln så är det oftast frågan om förslitning i nyckelbensleden. Det är ganska vanligt att ha smärtor som strålar upp i nacken eller mot skulderbladet. Smärtan förvärras av belastning och sjukgymnastik och kortison injektioner har oftast ingen långvarig effekt. En kortisonspruta ger oftast en smärlindring som varar i genomsnitt 3-4 veckor. Har smärtan pågått en lång tid och det börjar bli svårt att använda axeln på grund av smärtan så bör man operera axeln. Operationen går ut på att med titthålsteknik fräser bort den utslitna delen av nyckelbensleden. Resultaten är i de flesta fall mycket goda. Den enda långsiktigt effektiva behandlingen vid smärtsam AC-leds artros är operation.

Men det behöver inte vara AC-leden som är besväret. Utred först via läkare.

Det fetmarkerade låter väldigt mycket som mintt besvär. Jag har gått med detta i snart 2 år! Sjukvården är inte snabb direkt...

Sjukgymnast, naprapat... har endast lindrat besvären kortvarigt, tyvärr.

Det känns som om hela axelpartiet är fel, inflammerat typ. Varmt, ömt. Har vätska i övre bicepsfästet, har tappat muskelmassa runt axeln samt biceps. Förut var den skadade sidans biceps 1 cm tjockare än den andra. Nu 3 cm tunnare...