handdator

Visa fullständig version : Sjukt USA polisingripande


rQx
2010-03-30, 16:38
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article6865458.ab

Har varit offline på ett tag så vet inte om den postats, men.. Här är den.

Verkar ganska sjukt, dom är tre personer och kan inte utmanövrera ett icke våldsamt fyllo? Det värsta som skulle kunna hända är lite blåmärken i uppståndelsen, känns som man använder el-pistolen lite för ofta bara för att man inte orkar ta till med fysiska övningar?

stafh
2010-03-30, 16:44
Onödigt gjort. Hade det varit ensam polis så hade det väl kanske varit försvarbart, men i det här läget tycker man att de kunde haft lite mer tålamod.

Jagärsvag
2010-03-30, 16:44
Helt enligt regelverket.
Han må ha landat olyckligt men dom varnade ju honom, polisen har väl elpistol för att slippa hamna i handgemäng med fulla idioter?

Tänk om han skulle dragit fram en pistol när dom rusade upp mot honom.

young_george
2010-03-30, 16:54
Ställa sig på 4 meters avstånd med fingrarna på pistolen känns får ju vem som helst att känna sig som ett djur i ett hörn. Extremt hotfullt

Är dom rädda för att tjockisen ska fimpa någon på armen?

Tacka vet jag stora starka snutar när man ska brottas med dom, mindre risk till att dom behöver ta till potentiellt dödliga metoder då.

Avesta
2010-03-30, 16:55
Helt korrekt, förstår inte vad det sjuka är.

Magnus N
2010-03-30, 16:56
Ser inget fel i den situationen , ren olycka att han landar som han gör. Ser ingen mening med att polisen ska in och brottas med en stor full person bara för sakens skull.

Trance
2010-03-30, 16:57
Det värsta som skulle kunna hända är lite blåmärken i uppståndelsen

Nja, det värsta är väl att han har ett dolt vapen och använder det. Fast man kan väl i och för sig argumentera att det är så ovanligt i situationen att poliserna skall riskera det.

patrikjo
2010-03-30, 16:59
Att ge sig in och brottas med någon leder bara till mer skador. I normala fall ramlar personen ihop ganska smärtfritt när de blir skjutna med elpistolen.

Att sedan den här killen verkar låsa hela kroppen och falla handlöst är naturligtvis olyckligt, men förfarandet i sig är helt normalt.

Menigar
2010-03-30, 17:02
Inget sjukt med det, poliserna gör det som de blivit tränade för. Amerikanska polisen tränas för att använda tasern före handgemäng.

Förresten, går det att ta ta i nån som blir tasrad utan att bli tasrad själv?

young_george
2010-03-30, 17:05
Nu har man ju verkligen inte filmen, så detta kanske inte går att applicera på denna situionen.. men

Tror ni en sån här situation går att lösa helt utan våld? Tre utbildade nyktra poliser mot ett tjockt fyllo? Har nämligen väldigt svårt att se att tre svenska poliser inte skulle kunna få en tjomme på Avenyn att fimpa utan skallskador.

stafh
2010-03-30, 17:07
Klart att förfarandet är enligt regelverket, men man tycker att poliserna borde insett att det kan gå jävligt illa om man tasar en så stor och full kille på det underlaget.

Jagärsvag
2010-03-30, 17:09
Nu har man ju verkligen inte filmen, så detta kanske inte går att applicera på denna situionen.. men

Tror ni en sån här situation går att lösa helt utan våld? Tre utbildade nyktra poliser mot ett tjockt fyllo? Har nämligen väldigt svårt att se att tre svenska poliser inte skulle kunna få en tjomme på Avenyn att fimpa utan skallskador.

Hur ska någon kunna svara på ditt inlägg? Ingen har väl den blekaste om vad den fulla gubben tänkt göra.

patrikjo
2010-03-30, 17:10
Klart att förfarandet är enligt regelverket, men man tycker att poliserna borde insett att det kan gå jävligt illa om man tasar en så stor och full kille på det underlaget.
Vad är annorlunda mot de tidigare typ 1000 gångerna de har använt tazern?

Den här killen råkade låsa upp och falla illa. Kanske går att förändra rutinerna, tex att polisen som använder tazern är beredd att fånga upp om det går illa.

Det här är ett rutinförfarande som råkade gå fel den här gången

young_george
2010-03-30, 17:13
Hur ska någon kunna svara på ditt inlägg? Ingen har väl den blekaste om vad den fulla gubben tänkt göra.

Om man inte kan svara, varför bemödade du dig då?

Folk som inte bemödar sig extra för att missförstå kan mycket väl ha en teoretisk diskussion om polisingripanden.

Jagärsvag
2010-03-30, 17:14
Om man inte kan svara, varför bemödade du dig då?

Folk som inte bemödar sig extra för att missförstå kan mycket väl ha en teoretisk diskussion om polisingripanden.

Vad förväntade du dig för svar?
Det är väl klart att en del människor går att gripa utan våld och andra kräver våld för att omhändertas.

BillyButt
2010-03-30, 17:15
Klart att förfarandet är enligt regelverket, men man tycker att poliserna borde insett att det kan gå jävligt illa om man tasar en så stor och full kille på det underlaget.

Frågan är vad han gjort sig skyldig till för brott? I videon gör han ju inget annat än röker, det är ju knappast olagligt.

Menigar
2010-03-30, 17:16
Frågan är vad han gjort sig skyldig till för brott? I videon gör han ju inget annat än röker, det är ju knappast olagligt.
Ser ut som han kan vara på en bensinmack. Där får man inte röka.
Man får inte heller vara berusad på allmän plats eller störa "ordningen".

Vinter
2010-03-30, 17:29
Frågan är vad han gjort sig skyldig till för brott? I videon gör han ju inget annat än röker, det är ju knappast olagligt.

Tja han kan var allt ifrån massmördare till person som stört ordningen. Framgår ju inte. Det enda som framgår är att han inte gör som poliserna vill.

Spiffy
2010-03-30, 17:33
Dom går fram för att brotta ner honom och upp kommer en kniv/kanyl etc.
Varför ska dom riskera det?

Men man kan ju tycka att dom borde tänka på något sätt att fånga upp dom efter denna incidenten.

LoTiX
2010-03-30, 17:56
Om de åker dit för detta måste det väl innebära väldiga problem med att avgöra hur elpistolen ska användas i framtiden. Det var ju ett extremt olyckligt fall och jag har inte sett något liknande tidigare.

Rahf
2010-03-30, 18:04
Dom går fram för att brotta ner honom och upp kommer en kniv/kanyl etc.
Varför ska dom riskera det?

Men man kan ju tycka att dom borde tänka på något sätt att fånga upp dom efter denna incidenten.

Pistol. I USA finns även väldigt, väldigt många handeldvapen. Detta bidrar förmodligen också till att deras våldsförfarande är mycket brantare än för svenska poliser.

Donner
2010-03-30, 18:09
Ser absolut inget fel i polisens agerande. Förvånar mig inte alls heller att det är just aftonbladet som ska svartmåla polisen.

L-Sami
2010-03-30, 18:10
Fanns ingen anledning till att skjuta med el-pistol i det där fallet. Han verkade inte vara hotfull eller göra motstånd på något sätt.

young_george
2010-03-30, 18:10
Ser absolut inget fel i polisens agerande. Förvånar mig inte alls heller att det är just aftonbladet som ska svartmåla polisen.

Var försöker Aftonbladet svartmåla polisen?

Magnus N
2010-03-30, 18:12
Fanns ingen anledning till att skjuta med el-pistol i det där fallet. Han verkade inte vara hotfull eller göra motstånd på något sätt.

Annat än att han ej följde vad dem sade till honom etc ?

Som sagts innan, var ju antingen el-pistol eller att gå fram och ta tag i honom och då kanske råka ut för kniv/pistol eller enbart en full man och hans aggressioner.

L-Sami
2010-03-30, 18:15
Annat än att han ej följde vad dem sade till honom etc ?

Som sagts innan, var ju antingen el-pistol eller att gå fram och ta tag i honom och då kanske råka ut för kniv/pistol eller enbart en full man och hans aggressioner.

El-pistol kan väl ändå skada en person mer, än vad en person kan skada fyra personer? Med tanke på att de var så många, borde det inte ha varit några problem att ta tag i honom, föra honom till marken vid behov och sätta på handbojor. Fast det är ju alltid lättare att skjuta, vilket inte är dock alltid rätt.

rQx
2010-03-30, 18:17
Tänkte inte på att han kunde haft kniv eller dylikt. Men jag tycker ändå de kunde ha lite tålamod? Klart de ska använda en elpistol om de nu har tillgång till det, men det måste ändå vara i proportion till hur stor skada han gjort eller kan göra? En el-pistol är inte så ofarlig som man kan tro =)

patrikjo
2010-03-30, 18:19
El-pistol kan väl ändå skada en person mer, än vad en person kan skada fyra personer? Med tanke på att de var så många, borde det inte ha varit några problem att ta tag i honom, föra honom till marken vid behov och sätta på handbojor. Fast det är ju alltid lättare att skjuta, vilket inte är dock alltid rätt.
Handlar även om att man inte ska skada den man griper i onödan.

Det finns alltid en risk att någon skadar sig när det går till handgemäng, den risken är betydligt större är risken att någon skadar sig av elpistol.

Biceps
2010-03-30, 18:20
Jag har ingen aning om regelverk men det känns spontant ganska lamt att tre manliga poliser inte har ballz nog att gå fram o gripa honom.

Rahf
2010-03-30, 18:21
El-pistol kan väl ändå skada en person mer, än vad en person kan skada fyra personer? Med tanke på att de var så många, borde det inte ha varit några problem att ta tag i honom, föra honom till marken vid behov och sätta på handbojor. Fast det är ju alltid lättare att skjuta, vilket inte är dock alltid rätt.

Hellre ta det säkra före det osäkra. Fulla människor är väldigt oberäkneliga.

young_george
2010-03-30, 18:21
Det finns alltid en risk att någon skadar sig när det går till handgemäng, den risken är betydligt större är risken att någon skadar sig av elpistol.

Källa på det?

patrikjo
2010-03-30, 18:22
Dessutom finns det stor risk för att killen är duktigt påverkad av något mer än alkohol, vilket kan göra honom rejält otrevlig att brottas med.

rQx
2010-03-30, 18:24
Handlar även om att man inte ska skada den man griper i onödan.

Det finns alltid en risk att någon skadar sig när det går till handgemäng, den risken är betydligt större är risken att någon skadar sig av elpistol.

Du får alltid skador av elpistoler eftersom små nerver andra ömtåliga saker inuti dig faktiskt inte tycker om 10 000 volt :P

patrikjo
2010-03-30, 18:24
Källa på det?
Ingen vetenskaplig källa...

Har du brottats med någon som inte ger sig frivilligt? Har du känt på några nedläggningstekniker? Även under övning så gör det förbannat ont i alla leder.

Däremot, vad jag har sett av elpistoler (vilket sträcker sig till eftermiddagstv..) så brukar de allra flesta må helt ok efter.

BillyButt
2010-03-30, 18:26
Annat än att han ej följde vad dem sade till honom etc ?

Det är inte olagligt att röka.

Som sagts innan, var ju antingen el-pistol eller att gå fram och ta tag i honom och då kanske råka ut för kniv/pistol eller enbart en full man och hans aggressioner.

Det är deras jobb eller hur?

BillyButt
2010-03-30, 18:29
Dessutom finns det stor risk för att killen är duktigt påverkad av något mer än alkohol, vilket kan göra honom rejält otrevlig att brottas med.

Vad är det som tyder på det? Och varför skulle det vara mer "otrevligt"?

Rahf
2010-03-30, 18:30
Det är inte olagligt att röka.



Det är deras jobb eller hur?

Det är inte deras jobb att utsätta sig för onödiga risker. Hade jag enligt reglemente haft rätt att använda elpistol, så hade jag gjort det.

young_george
2010-03-30, 18:32
Ingen vetenskaplig källa...

Har du brottats med någon som inte ger sig frivilligt? Har du känt på några nedläggningstekniker? Även under övning så gör det förbannat ont i alla leder.

Däremot, vad jag har sett av elpistoler (vilket sträcker sig till eftermiddagstv..) så brukar de allra flesta må helt ok efter.

Ja, har brottats med folk som inte ger sig frivilligt och även blivit nedbrottad av poliser, slagen med batong e.t.c.
Det som gör mest ont är att få stryk bak i piketbussen :)
Jag kan iallafall säga att jag är glad att vi har fysiskt starka poliser som inte behöver ta till livsfarliga metoder för att ta hand om fyllon.

Vore hur som helst intressant om det finns några slags undersökningar kring detta. Vilka metoder som är säkrast att oskadliggöra någon med.

Avesta
2010-03-30, 18:47
Två normalstarka personer kan ej boja en annan normalstark om denne verkligen inte vill. Det går, men det blir våldsammare än elpistol. I det här fallet är killen rätt stor.

Tre personer kan få till det, men återigen är killen rätt stor och bedövad av berusningen, lyckas han få tag i en person som denne exempelvis stryper så kan el-pistol inte användas utan istället måste skjuta. Värre är det om killen då drar fram en kniv när han har fått tag på någon.

Är man så dum att man försätter sig i en sån situation så är det rätt att man själv lider skada än att någon annan gör det. Slumpen gjorde en stor skada i det här fallet, men slumpen kunde också ha gjort att någon annan hade skadats allvarligt.

rQx
2010-03-30, 18:56
En intressant fråga är ju varför de ska på honom öht?

Visst han gör små föreseelser, men det är inte mer än många av oss gör varje dag. Inte får vi tre poliser på oss för det?

Prata med honom tills Cigaretten är slut? Där han står gör han ingen skada, börjar han bli agressiv så visst ta fram el-pistolen. I detta läget verkar han inte agressiv. Det är väl som det kan vara att när en polis inte kan ta att inte bli åtlydd så ska det banne mig rappas till?

Tricce
2010-03-30, 19:01
En intressant fråga är ju varför de ska på honom öht?

Visst han gör små föreseelser, men det är inte mer än många av oss gör varje dag. Inte får vi tre poliser på oss för det?

Prata med honom tills Cigaretten är slut? Där han står gör han ingen skada, börjar han bli agressiv så visst ta fram el-pistolen. I detta läget verkar han inte agressiv. Det är väl som det kan vara att när en polis inte kan ta att inte bli åtlydd så ska det banne mig rappas till?

Vi vet inte hur han uppträtt innan poliserna kom till platsen, flickvännen har antagligen ringt av en befogad anl kan man tycka.

tsp
2010-03-30, 19:07
Ärligt talat nu grabbar...

1. Av de 100 000 tals människor som skjuts med elpistol varje dag i USA (nåja :D ) så far en person illa. Är inte det undantaget som bekräftar regeln att det är en bra metod att tazra?

2. Om ni har kollat 22 säsonger av Cops (som jag har :D) så vet ni vilket tumult det är att brotta ner en så stor och kraftig person, inte världens lättaste sak att först få ner honom till marken, sedan vända honom på mage, sedan tvinga hans armar bakom hans rygg och sedan sätta på honom handklovar. Även om man är 3, eller till och med 4 poliser kan man inte vara säker på att klara det utan skador på de inblandade.

3. Det hade varit så enkelt för mannen som med ciggen att bara släcka ciggen och slippa alltihop. Men nej då, han ska tvunget spela tuff inför polisen och sin tjej.

rQx
2010-03-30, 19:10
Tricce, man vet aldrig nej. Precis samma med flickvännen, hon behöver inte ringt av en anledning, jag har hört sjukare saker.

Tsp, jag skulle kanske inte tyckt det var obefogat om en kille viftar med kniv. Nu är ju läget så att han står och röker och är toppad. En inte helt ovanlig syn? Men som sagt innan, vi vet inte upptrappningen eller något så kanske är det onödigt att spekulera men det ser inte ut som han är särskillt våldsam. Så, varför ska de ta ner honom öht?

stafh
2010-03-30, 19:30
Prata med honom tills Cigaretten är slut? Där han står gör han ingen skada, börjar han bli agressiv så visst ta fram el-pistolen. I detta läget verkar han inte agressiv. Det är väl som det kan vara att när en polis inte kan ta att inte bli åtlydd så ska det banne mig rappas till?

Ungefär så jag tänkte också.

dt06mj2
2010-03-30, 19:30
Inget fel gjort av poliserna tycker jag, däremot var det såklart lite dåligt planerat och väldigt olyckligt.

Tycker många verkar lite naiva som tycker att man bara ska använda tazer i nödfall, poliser kan inte hålla på att dalta med alla som inte kan uppföra sig. Om folk lyssnat på polisen hade inte dessa problemen uppstått någonsin.

rQx
2010-03-30, 19:52
Inget fel gjort av poliserna tycker jag, däremot var det såklart lite dåligt planerat och väldigt olyckligt.

Tycker många verkar lite naiva som tycker att man bara ska använda tazer i nödfall, poliser kan inte hålla på att dalta med alla som inte kan uppföra sig. Om folk lyssnat på polisen hade inte dessa problemen uppstått någonsin.

Dude, han är full ... Sätter kanske situationen i ett lite annat perspektiv angående att lyssna och uppföra sig? =)

tsp
2010-03-30, 20:32
Tricce, man vet aldrig nej. Precis samma med flickvännen, hon behöver inte ringt av en anledning, jag har hört sjukare saker.

Tsp, jag skulle kanske inte tyckt det var obefogat om en kille viftar med kniv. Nu är ju läget så att han står och röker och är toppad. En inte helt ovanlig syn? Men som sagt innan, vi vet inte upptrappningen eller något så kanske är det onödigt att spekulera men det ser inte ut som han är särskillt våldsam. Så, varför ska de ta ner honom öht?

Som sagt så vet vi ju inte vad som hänt exakt. Och huvudsaken i det hela är ju att han inte vill lyda poliserna, så resten spelar inte så stor roll ändå. Säger snuten till dig "häll ut ölen" så häller du ut ölen. Säger snuten till dig "släck ciggen" så släcker du ciggen. Säger snuten till dig "släpp vapnet" så släpper du vapnet.

Dude, han är full ... Sätter kanske situationen i ett lite annat perspektiv angående att lyssna och uppföra sig? =)

Jaha så om man är full/berusad/hög/påverkad så är det okej? Ska man resonera så så kan du ju inte klandra killen som är hög på roppar och alkohol och går berserk på gatan, för han var ju trots allt full och hög och "sätter situationen i ett lite annat perspektiv"? Om man berusar sig får man antingen se till att man inte blir ett ärkepucko, eller också får man låta bli skiten. Jag själv skulle inte uppföra mig hur som helst i en sådan situation hur full jag än blev.

stevebc
2010-03-30, 20:42
Det som är synd är att en incident som denna överskuggar tio tusen andra incidenter där poliserna sköter det bättre.

Jag har själv ingen åsikt i just det här fallet. Jag vet inte var gränsen går vid tjänstefel.

Var försöker Aftonbladet svartmåla polisen?Därför att sensationsjournalistik lönar sig bättre än artiklar som "full man omhändertogs på ett fint sätt av två poliser", som kanske inträffade på 100 andra ställen simultant som det här fallet. Bra att det uppmärksammas, men synd när det överdrivs. Ta fallet Rodney King. Hur många fick sätta livet till i kölvattnet efter den indicenten?

pragmatist
2010-03-30, 20:50
Ungefär 120 poliser dödas i tjänsten varje år i USA i samband med att de försöker ingripa mot folk, så man får ju ha viss förståelse för att de tar det säkra före det osäkra. Riskerna för poliser har dock minskat en hel del jämfört med 70-talet, bland annat på grund av att poliserna fått mycket bättre utrustning - t.ex. elpistoler. Troligen är elpistoler mycket säkrare för de personer som grips också, med jämna mellanrum dör ju folk även i Sverige i samband med nedbrottning/fasthållning av polis.

rQx
2010-03-30, 21:44
Som sagt så vet vi ju inte vad som hänt exakt. Och huvudsaken i det hela är ju att han inte vill lyda poliserna, så resten spelar inte så stor roll ändå. Säger snuten till dig "häll ut ölen" så häller du ut ölen. Säger snuten till dig "släck ciggen" så släcker du ciggen. Säger snuten till dig "släpp vapnet" så släpper du vapnet.



Jaha så om man är full/berusad/hög/påverkad så är det okej? Ska man resonera så så kan du ju inte klandra killen som är hög på roppar och alkohol och går berserk på gatan, för han var ju trots allt full och hög och "sätter situationen i ett lite annat perspektiv"? Om man berusar sig får man antingen se till att man inte blir ett ärkepucko, eller också får man låta bli skiten. Jag själv skulle inte uppföra mig hur som helst i en sådan situation hur full jag än blev.

Sa jag inte, men det är en omständighet man får ta in i beräkningen såklart. Killen agerar som vilken fyllehund som helst gör på ett fyllehak. Och angående att du inte skulle uppföra dig så hur full du än är så är det en sak man inte kan veta.

tsp
2010-03-30, 21:47
Sa jag inte, men det är en omständighet man får ta in i beräkningen såklart. Killen agerar som vilken fyllehund som helst gör på ett fyllehak. Och angående att du inte skulle uppföra dig så hur full du än är så är det en sak man inte kan veta.

Är man full och uppför sig på ett sätt som gör att polis tillkallas får man faktiskt skylla sig själv över att man blir skjuten när man sedan inte lyder, istället för att skylla på fyllan.

Kek
2010-03-30, 21:49
Ser inte problemet. De varnade honom innan. Han lyssnade inte. De gjorde det de sa att de skulle göra.

Ser alla dagar i veckan att poliser använder lite mer våld än vad som behövs än lite mindre. De är där för att upprätthålla lagarna, bryter man mot dem får man ta konsekvenserna imo och tror att poliser i 999 fall av 1000 kan bedöma en situation bättre än vad vi kan göra utifrån en kass övervakningskamera.

rQx
2010-03-30, 22:04
Är man full och uppför sig på ett sätt som gör att polis tillkallas får man faktiskt skylla sig själv över att man blir skjuten när man sedan inte lyder, istället för att skylla på fyllan.

Vi vet ju som sagt inte varför dom tillkallades, fortfarande. Alltså, killen kan knappt stå på benen, tror du att han har den klaraste hjärnan i världen då? Han kanske inte ens uppfattar vad dom säger, en fylla är olika från person till person. Han kanske hade sig själv att skylla, visst, men det är fortfarande för mycket våld i det läget anser jag. Ge det tid och när det kommer till ett läge där det börjar bli fara för allmänhet eller dom själva, go ahead använd något i arsenalen. Att stå tre meter ifrån och när dom inte orkar prata mer bara använda el-pistolen känns fel.

,,,,,,,,,,,,
Ser inte problemet. De varnade honom innan. Han lyssnade inte. De gjorde det de sa att de skulle göra.

Ser alla dagar i veckan att poliser använder lite mer våld än vad som behövs än lite mindre. De är där för att upprätthålla lagarna, bryter man mot dem får man ta konsekvenserna imo och tror att poliser i 999 fall av 1000 kan bedöma en situation bättre än vad vi kan göra utifrån en kass övervakningskamera.
,,,,,,,,,,,,
(orkar inte göra fin quote)

Det är inte alltid så lätt och ja, finns det andra "bevis" som inte spelas upp eller man ser så är jag den första att ändra min åsikt. Däremot om man ser till filmen (som vi disskuterar?) så ja.. läs vad jag skrivit innan :P

Verbatim
2010-03-30, 22:26
Vet inte riktigt vad poliserna skulle ha gjort annars, att brottas är att ta onödiga risker. Att stå och tala med personen tills han är nykter är knappast ett hållbart alternativt varje gång polisen stöter på ett fyllo som inte vill lyda.

Manfunction
2010-03-30, 22:48
Jag är en av dem som tycker att pressen kan vara lite väl snabba på att skrika övervåld i liknande situationer. Men jag tror samtidigt att polisen i USA och även Sverige har en hel del att reda ut i deras organisationer.

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=54162036

Ja, jag vet att den här indie-dokumentären är 50min+ men du är hooked efter tre. Välgjord och helt klart värt att kolla på. Bättre än många dokumentärer som sänds på TV nuförtiden. Och lite perspektiv är alltid nyttigt.