handdator

Visa fullständig version : Smärta i axeln (Teres Major eller Deltoid)


zajM
2010-03-30, 02:23
Jag upplever just nu en grymt störande känsla i vänster axel. Efter en titt på en muskelkarta ser det ut att vara Teres Major eller Deltoid som smärtar.
Smärtan sitter inte uppe på själva axeln utan längre ner på armen, ungefär rakt ut från armvecket.
http://home.swipnet.se/ribozyme/Docs/Muskelkarta.htm

Senaste tre veckorna har jag kört hemmaträning då jag varannan dag kört chins, pullups, armhävningarna, dips och magträning. Under egentligen hela den här tiden har jag känt att något inte varit 100 i axeln som jag beskriver men smärtan har ändå inte varit så att den hindrat mig i övningarna.

Idag och igår är det värre och jag behöver ta tag i det här, eller i alla fall vila från påfrestande övningar.

Vilka av mina övningar tror ni det är som ställer till det? Alla utförs lugnt och korrekt.

Om jag ska beskriva smärtan så känns det lite som att något är i kläm. Det gör inte särskilt ont utan mer hugger till litegrann i vissa lägen. Jag känner också att jag inte kan ta i maximalt men armen. Om jag snurrar och vrider på armen så knäpper det litegrann och jag känner viss ömhet om jag klämmer.

Vad ska jag hitta på?

Martin Löwgren
2010-03-30, 09:12
Kör inte pullups, armhävningar med mera varannan dag då du överbelastar axelleden, dess muskulatur och dess muskelfästen.

Träna med måtta och glöm inte att träna benen med mera. Att köra mer är inte alltid bättre och framförallt inte om du inte ger musklerna/lederna en ärlig chans till återhämtning.

En muskel behöver i regel villa mellan 48-72h mellan varje pass.

zajM
2010-03-30, 11:08
Kör inte pullups, armhävningar med mera varannan dag då du överbelastar axelleden, dess muskulatur och dess muskelfästen.

Träna med måtta och glöm inte att träna benen med mera. Att köra mer är inte alltid bättre och framförallt inte om du inte ger musklerna/lederna en ärlig chans till återhämtning.

En muskel behöver i regel villa mellan 48-72h mellan varje pass.

Jag skulle ju gärna köra fler övningar men då det lokala gymmet vägrade sälja månadskort till mig fick det bli så då jag flyttar om ett par veckor.
Jag har kört passet jag beskrev ovan samt löpning och det har blivit nästan varje dag, alltså styrkepasset varannan. Jag trodde det var lagom vid tanke på 48 h vila men du har nog rätt. Det är ju även ganska tunga övningar.

Har du någon aning om vad för slags "skada" jag kan ha dragit på mig? Och vad jag kan tänka på att göra/inte göra för att få det bra? Om jag fortsätter träna, kommer det bara bli värre då?

Försök gärna även om det såklart blir lite chansartat :)

zajM
2010-08-14, 23:46
Då har det gått ca 5 månader och läget är helt oförändrat. Jag har inte utfört några för axeln tunga övningar, men så fort jag provar några armhävningar eller liknande så kommer smärtan.
Fortfarande ingen extrem smärta, men något är galet.

Idéer?

Ninjamicke
2010-08-16, 14:11
Det skulle ju kunna vara en skada på muskelsenan, men med tanka på hur du beskriver smärtan och vart den kommer ifrån så är det omöjligt att veta. En sådan inflammation kan ta lång tid att bli av med...
Att du inte verkar ha sökt hjälp för det ännu hos tex en sjukgymnast efter 5 månaders besvär är något jag inte förstår...