handdator

Visa fullständig version : Stel och öm i ena hälsenan


zajM
2010-03-30, 02:11
Sen ungefär 10 dagar tillbaka är jag stel och öm i höger hälsena. Jag har haft små känningar av detta kanske senaste månaden men efter ett hårt intervallpass i löparspåret är det värre.

Jag har absolut ingen extrem smärta men är väldigt stel om jag inte är uppvärmd och springer jag så känner jag viss smärta men absolut så jag skulle kunna härda ut utan större problem. Jag är även öm om jag klämmer med tex fingrarna.

Jag har inte på något sätt slagit i eller klämts utan detta har troligtvis med löpning att göra. Jag kan såhär i efterhand känna att jag borde varit mer van löpning innan jag gav mig ut på det där intervallpasset som blossade upp det hela. Känningarna fanns innan men det var efter detta jag såg det som ett problem.

Frågan är vad det kan vara för fel och hur jag blir av med detta.
Jag har läst alla andra trådar i ämnet och jag har hittat någon som beskriver symtomen precis som jag men en inflammation verkar ändå vara vad liknande fall har diagnostiserats som.

Martin Löwgren
2010-03-30, 09:09
Mest troligt en vanlig överansträning av senvävnaden.

Kolla upp din fotisättning (pronation/supination), eventuell benlängdsskillnad, dra ned på löpning och ta eventuell behandling.

zajM
2010-03-30, 11:04
Mest troligt en vanlig överansträning av senvävnaden.

Kolla upp din fotisättning (pronation/supination), eventuell benlängdsskillnad, dra ned på löpning och ta eventuell behandling.

Jag köpte alldeles nyss nya löparskor och testade då allt det där med fötterna och när det gällde viktfördelning, symmetri etc var allt perfekt faktiskt. Sen har jag högt fotvalv men skorna är gjorda för det och jag har aldrig haft problemet tidigare så jag tror inte problemmet ligger där.

Vila är antagligen bra, men oj så tråkigt det är. Vad för slags behandling kan det handla om tror du?

Tack för svaret!

Anders Dybdahl
2010-03-30, 11:28
Fotledens rörlighet kan va smart att titta på också. Ta hand om det på rätt sätt nu, så du inte drar på dig en ordentlig tendinos! Lyssna på kroppen och anpassa aktivitetsnivån!

zajM
2010-03-30, 12:04
Fotledens rörlighet kan va smart att titta på också. Ta hand om det på rätt sätt nu, så du inte drar på dig en ordentlig tendinos! Lyssna på kroppen och anpassa aktivitetsnivån!

Det är just "ta hand om det på rätt sätt" som jag skulle vilja ha tips om :)

Tolkia
2010-03-30, 18:54
Akut skulle jag säga vila, för att inte förvärra det. Om det blir långvarigt (och antagligen även för att förebygga är det träning av vader och fotmuskulatur som gäller (ffa excentriska tåhävningar), men jag tror inte att du skall stressa senan med det i första läget. Vila är tråkigt, men det är tusen gånger tråkigare att dra på sig något allvarligt (gissa hur länge du blir borta från löpningen då?).

zajM
2010-03-30, 19:30
Akut skulle jag säga vila, för att inte förvärra det. Om det blir långvarigt (och antagligen även för att förebygga är det träning av vader och fotmuskulatur som gäller (ffa excentriska tåhävningar), men jag tror inte att du skall stressa senan med det i första läget. Vila är tråkigt, men det är tusen gånger tråkigare att dra på sig något allvarligt (gissa hur länge du blir borta från löpningen då?).

Jag förstår, givetvis är jag vettig nog att ta det lugnt. Med "vila" menas att inte löpa? Att promenera förvärrar knappast va?
Går motionscykel bra?

Hur många veckor ska jag gå och vänta på att det ska bli bättre, låt säga att jag känner likadant om 1, 2, 3, 4 veckor. När är det dags att gå vidare?

Anders Dybdahl
2010-03-30, 21:06
Jag förstår, givetvis är jag vettig nog att ta det lugnt. Med "vila" menas att inte löpa? Att promenera förvärrar knappast va?
Går motionscykel bra?

Hur många veckor ska jag gå och vänta på att det ska bli bättre, låt säga att jag känner likadant om 1, 2, 3, 4 veckor. När är det dags att gå vidare?

Undvik det som smärtar just nu. Träna alternativt. Håll koll på ömheten i senan. Ökad stelhet/smärta dagen efter är ett klart tecken på för mkt belastning. Om detta inte förbättrar besvären efter en 3-4 veckor, så kan excentriska tåhävningar vara på sin plats! Men konsultera gärna med en terapeut där du bor, som kan undersöka dig ordentligt... fotledens rörlighet, stramhet i vader etc.

zajM
2010-08-14, 23:43
Jag tar upp tråden igen då det nu gått 5 månader sen smärtan kom och läger är i stort sett oförändrat.

Jag har sprungit väldigt sparsamt under den här tiden och smärtan kommer direkt efter avslutat pass och sitter i tills dagen efter ungefär.
Fortfarande ingen supersmärta utan mer som stelhet.

Känns som att det är dags att kolla upp det nu, dessvärre bor jag i Grekland men det går nog att ordna. Finns det annars något man kan köpa på apoteket som skulle kunna hjälpa?

Har ni någon teori?

jakke
2010-08-14, 23:52
Har du testat excentriska tåhävningar?
http://www.capioartroclinic.se/upload/PDF%20filer/Patienter/H%C3%A4lsena/Traningsprogramvidhalsenetendinosmittportion.pdf

Tolkia
2010-08-15, 05:25
Det finns knappast något sätt att medicinera bort problemet, det är tid, rehab och ev. korrigering av det som orsakade problemet (om det är typ dåliga skor eller något) som gäller. Jag plusettar ang. excentriska tåhävningar; har själv mycket bra erfarenhet av det. Men man kan behöva börja försiktigare än med de 3*15*2 som man så småningom skall upp i.