handdator

Visa fullständig version : Sluta Fisa?


KrutKurt
2010-03-30, 02:05
Tja!

Jag är så vansinnigt trött på att fisa i ett kör så speciellt då de luktar ofräscht. Någon som vet vad man ska undvika gällande mat? Vita bönor har jag hört att man ska undvika men de är ju viktiga proteiner i det för träningens skull.

Hjälp!:em:

Richthofen
2010-03-30, 02:08
kan det vara så att du är laktosintolerant? annars kan du dra ner på mjölk, lök, bönor och kål

KrutKurt
2010-03-30, 02:14
kan det vara så att du är laktosintolerant? annars kan du dra ner på mjölk, lök, bönor och kål

Ingen aning faktiskt, har aldrig tagit upp det med en läkare för jag har dragit lite på det för att de är pinsamt och jag vet ej vad laktosintolerans är? Hmm ok, men vad jag förstått så innehåller kol, tänker på vitkål som har viktiga antioxcidanter eller vad det innehåller så det skulle kännas dumt att undvika.

Men tack för tips!:)

KrutKurt
2010-03-30, 02:25
Men nu när du säger det så ska jag nog uppsöka en läkare för de är inget roligt att tex få lov att byta sängkläder i ett kör då lukten sätter sig vilket är otroligt irriterande och obehagligt. Jissar på att det är mag och tarm avdelning man ska kontakta?

Rahf
2010-03-30, 02:25
Det är nog inga problem att undvika vitkål och ändå få i dig de vitaminerna från annat håll. Dessutom är det knappt någon energi i vitkål, så oroa dig inte för det.

Hur mycket fiber får du i dig under dagen? Lagom mängd är bra, för mycket ger magproblem.

Laktosintolerant betyder att dina tarmar inte klarar av att bryta ner galaktos (del av mjölksocker som kallas laktos) och skapar alltså tarmirritation. Din kropp har slutat producera enzymer som krävs för den processen.

KrutKurt
2010-03-30, 02:32
Det är nog inga problem att undvika vitkål och ändå få i dig de vitaminerna från annat håll. Dessutom är det knappt någon energi i vitkål, så oroa dig inte för det.

Hur mycket fiber får du i dig under dagen? Lagom mängd är bra, för mycket ger magproblem.

Laktosintolerant betyder att dina tarmar inte klarar av att bryta ner galaktos (del av mjölksocker som kallas laktos) och skapar alltså tarmirritation. Din kropp har slutat producera enzymer som krävs för den processen.

Ok, tack då vet jag. Men undrar isåfall vad man kan ersätta med vitkål för alla påstår att det är så nyttigt.

Har inte kartlagt men de kanske jag borde göra då, för vissa dagar har jag inte alls de där problemet med gaser och vissa dar är de ett stort problem.
Med fiber menar du allt som är pasta, bröd osv antar jag? Jo jag äter nog stundtals för mycket bröd och pasta. Går det inte att bota laktosintolerans annars med läkarbesök så magen funkar normalt igen?

Rahf
2010-03-30, 02:38
Ok, tack då vet jag.

Har inte kartlagt men de kanske jag borde göra då, för vissa dagar har jag inte alls de där problemet med gaser och vissa dar är de ett stort problem.
Med fiber menar du allt som är pasta, bröd osv antar jag? Jo jag äter nog stundtals för mycket bröd och pasta. Går det inte att bota laktosintolerans annars med läkarbesök så magen funkar normalt igen?

Nej, med fiber menar jag inte nödvändigtvis bröd och pasta, även om vissa bröd- och pastatyper innehåller det. Fiber kommer från många olika håll. Kika här för en snabbgenomgång av vad det är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kostfiber.

Såvitt jag vet så måste livsmedel som innehåller fiber inkludera detta i energitabellen (listan över hur energin i produkten är fördelad på kolhydrater, fett och protein). Vissa frukter innehåller även fiber, som päron t.ex.

KrutKurt
2010-03-30, 02:48
Nej, med fiber menar jag inte nödvändigtvis bröd och pasta, även om vissa bröd- och pastatyper innehåller det. Fiber kommer från många olika håll. Kika här för en snabbgenomgång av vad det är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kostfiber.

Såvitt jag vet så måste livsmedel som innehåller fiber inkludera detta i energitabellen (listan över hur energin i produkten är fördelad på kolhydrater, fett och protein). Vissa frukter innehåller även fiber, som päron t.ex.

Ok är med ungefär då. då får jag försöka äta lagom då med fibrer, vad nu lagom är exakt men får göra som Fredrik Paulune sa en gång "ät dig inte mätt, ät dig nöjd" nått sånt. :eating:

Rahf
2010-03-30, 03:22
Ok är med ungefär då. då får jag försöka äta lagom då med fibrer, vad nu lagom är exakt men får göra som Fredrik Paulune sa en gång "ät dig inte mätt, ät dig nöjd" nått sånt. :eating:

Fokusera inte för mycket på fibrerna. Det viktiga är att du uppfattar dess uppgift i kosten, och kan uppskatta ungefär hur mycket du får i dig, för att därefter korrigera det intaget ifall det behövs.

siimon89
2010-03-30, 08:11
Glutenintolerans, laktosintolerans, för mycket fibrer eller/och att du inte tuggar maten ordentligt. Testa se över följande och se om det hjälper.

z_bumbi
2010-03-30, 08:18
Laktosintolerant betyder att dina tarmar inte klarar av att bryta ner galaktos (del av mjölksocker som kallas laktos) och skapar alltså tarmirritation. Din kropp har slutat producera enzymer som krävs för den processen.

Nästan rätt. Laktosintollerans är när kroppen inte klarar av att bryta ner laktos till glukos och galaktos. Det är däremot inte så vanligt och dricker man t ex en halvliter mjölk så kommer man att få betydligt mer besvär än bara lite gaser.
Glutenintollerans är ännu mer sällsynt och även det så märker man av på helt andra sätt än lite gaser.

*Kolla upp fiberinnehållet i maten
*Tugga maten
*Det finns vissa specifika livsmedel som kan ge mer gaser, bönor, kål och äpplen är det jag kommer på så här direkt.
*Protein i stora mängder kan ge problem oavsett källa.

Kimball
2010-03-30, 11:26
Testa att hålla kolhydratintaget riktigt lågt någon vecka (under 50-100g/dag typ) och se hur det ter sig! De sätter iallafall igång min mage ordentligt och jag är överlag duktigt mindre gasig på lågkolhydratskost!

tsp
2010-03-30, 11:43
Tja!

Jag är så vansinnigt trött på att fisa i ett kör så speciellt då de luktar ofräscht. Någon som vet vad man ska undvika gällande mat? Vita bönor har jag hört att man ska undvika men de är ju viktiga proteiner i det för träningens skull.

Hjälp!:em:

Varför måste du äta bönor? *screwy* Knappast att det är direkt ovärderligt protein i bönor..

KrutKurt
2010-03-30, 15:24
Varför måste du äta bönor? *screwy* Knappast att det är direkt ovärderligt protein i bönor..

Trodde de ingick i kostcirkeln bönor o baljväxter så jag följer bara efter vad jag lärt mig lite varstans i livet. Vad är bönor onyttigt för kroppen? Och vadå skrewy? Men annars förstår jag att fisk o kyckling o liknande är ju bättre proteinkälla men då är bönor helt uselt?

Super_Johan
2010-03-30, 15:40
kan det vara så att du är laktosintolerant? annars kan du dra ner på mjölk, lök, bönor och kål
+1

1 liter mjölk och gardinerna fladdrar

hilfebre
2010-03-30, 15:46
Krutkurt var ett passande användarnamn. Undvik mat som är känt för att ge gaser, bönor kan ersättar av andra proteinkällor.

KrutKurt
2010-03-30, 18:22
Nästan rätt. Laktosintollerans är när kroppen inte klarar av att bryta ner laktos till glukos och galaktos. Det är däremot inte så vanligt och dricker man t ex en halvliter mjölk så kommer man att få betydligt mer besvär än bara lite gaser.
Glutenintollerans är ännu mer sällsynt och även det så märker man av på helt andra sätt än lite gaser.

*Kolla upp fiberinnehållet i maten
*Tugga maten
*Det finns vissa specifika livsmedel som kan ge mer gaser, bönor, kål och äpplen är det jag kommer på så här direkt.
*Protein i stora mängder kan ge problem oavsett källa.

Ok Tack!

Testa att hålla kolhydratintaget riktigt lågt någon vecka (under 50-100g/dag typ) och se hur det ter sig! De sätter iallafall igång min mage ordentligt och jag är överlag duktigt mindre gasig på lågkolhydratskost!

Ok...

Krutkurt var ett passande användarnamn. Undvik mat som är känt för att ge gaser, bönor kan ersättar av andra proteinkällor.

*asg* Krutröv kanske är ännu mer passande.

Jag kom på mer, kan kryddor ge gaser också? Ägg har jag också hört ska ge gaser. Svårt som fasen de här, känns som man måste plugga genom precis allt ätbart va man ska o inte ska äta o de är lite småjobbigt då jag har fullt upp med annat på dagarna hehe. Finns de ingen tummregel så man har mer förståelse för vilken mat som innehåller fibrer?

Rahf
2010-03-30, 18:32
Nästan rätt. Laktosintollerans är när kroppen inte klarar av att bryta ner laktos till glukos och galaktos. Det är däremot inte så vanligt och dricker man t ex en halvliter mjölk så kommer man att få betydligt mer besvär än bara lite gaser.
Glutenintollerans är ännu mer sällsynt och även det så märker man av på helt andra sätt än lite gaser.

*Kolla upp fiberinnehållet i maten
*Tugga maten
*Det finns vissa specifika livsmedel som kan ge mer gaser, bönor, kål och äpplen är det jag kommer på så här direkt.
*Protein i stora mängder kan ge problem oavsett källa.

Attans! Det straffar sig att inte hålla vissa saker fräscha i minnet :D. Denna gången var åtminstone budskapet likvärdigt.

Spunken
2010-03-30, 19:33
Testa att hålla kolhydratintaget riktigt lågt någon vecka (under 50-100g/dag typ) och se hur det ter sig! De sätter iallafall igång min mage ordentligt och jag är överlag duktigt mindre gasig på lågkolhydratskost!

är precis samma sak för mig. så fort kolhydrater kommer in i bilden, så kommer även gaserna.

VoDaresVins
2010-03-30, 20:42
Ännu ett tips. Brukar äta musli varje kväll innan läggdags, men har märkt det är en enorm skillnad på sorterna. Har inte jämfört innehållet närmare utan provat mig fram. Nu kör jag på Finax Gold utblandat med havregryn. Inga gasproblem. Men många sorter jag testat med har ja haft otroligt med gaser. Kul att sitta på flera timmars möten på jobbet och föröska hålla tätt när tarmarna håller på att explodera...

vicarious
2010-03-30, 20:43
är precis samma sak för mig. så fort kolhydrater kommer in i bilden, så kommer även gaserna.

Samma här.

davvvan
2010-03-30, 23:03
Har en polare med samma problem, han borde ta en titt på den här tråden.

Sniggel
2010-03-31, 17:13
Jag blir gasig av mjölk (pga laktosen förmodligen), bönor av olika slag (om jag äter mer än 50g per dag) och sojaprodukter. Sen finns det nog fler grejer men dessa två är mest markanta.

Det som funkar bra för mig är kött, ägg*, fisk, fågel, grönsaker (inklusive kål av olika slag), frukt och nötter.
Äter jag bara detta har jag i princip ingen gasbildning alls.

* Vilket verkar vara ovanligt att man inte blir gasig av.

Blir du väldigt gasig äter du säkert något du är dålig på att bryta ner fullständigt, du får experimentera dig fram.

Lazius
2010-03-31, 22:05
Här är en lista som stod i någon tidning för ett tag sedan:

Mat som kan göra din mage lugnare:

* Flingor (ris- och majsbaserade).
* Frukt (i måttliga mängder, helst skalad).
* Grönsaker (tomater gurka, bladgrönsaker som spenat och sallad).
* Rotfrukter (inte alltför stora mängder, kokas gärna mjuka).
* Ris och pasta (ej fullkornspasta och råris).

Mat som kan göra din mage svullen:

* Fullkornsbröd.
* Müsli.
* Kål (vitkål, rödkål, broccoli, blomkål).
* Lök (i princip alla sorter).
* Baljväxter (ärtor, bönor).
* Frukt (katrinplommon, plommon, vindruvor, juicer).
* Sötningsmedel som ofta finns i läsk, tuggummi och godis.

Jag skulle även lägga till havregrynsgröt, vilket jag tycker är otroligt gasbildande

Vinter
2010-03-31, 22:21
Stor kork??!!11

Miniräzer
2010-03-31, 22:34
När jag började dricka vassle blandat med mjölk fick jag helt sinnessjuka mängder med gaser. Det lugnade sig något efter nån månad, sen började jag med vatten istället, nu är jag tillbaka till "normal nivåer" igen.

Laktos är hård mot magen och i mitt fall så tror jag att det tog ett ta för magen att vänja sig att ta hand om all extra laktos som jag plötsligt började stoppa i mig. Kan tillägga att jag drack väldigt lite mjölk innan jag började med vassle, så det blev väll en sorts chock där i början.


5h timmar med fönsterplats i ett flyg med dom gaserna är en utmaning (för medresenärer)*spy*

regus
2010-03-31, 23:07
Jag fiser mest och värst när jag äter mycket kött och div. skit (skit definieras som alkohol, chips, godis osv.)
Havregrynsgröt och hyfsat regelbundna måltider där portionerna är lagom uppdelade mellan 3-4 mål och lagom mängd (inte överätning) verkar ha en bra effekt på min mage

KrutKurt
2010-04-01, 14:23
Här är en lista som stod i någon tidning för ett tag sedan:

Mat som kan göra din mage lugnare:

* Flingor (ris- och majsbaserade).
* Frukt (i måttliga mängder, helst skalad).
* Grönsaker (tomater gurka, bladgrönsaker som spenat och sallad).
* Rotfrukter (inte alltför stora mängder, kokas gärna mjuka).
* Ris och pasta (ej fullkornspasta och råris).

Mat som kan göra din mage svullen:

* Fullkornsbröd.
* Müsli.
* Kål (vitkål, rödkål, broccoli, blomkål).
* Lök (i princip alla sorter).
* Baljväxter (ärtor, bönor).
* Frukt (katrinplommon, plommon, vindruvor, juicer).
* Sötningsmedel som ofta finns i läsk, tuggummi och godis.

Jag skulle även lägga till havregrynsgröt, vilket jag tycker är otroligt gasbildande

Oj ok, jag köpte nyligen Musli. hmm ok men vad kan man ersätta med gröt för att ladda upp inför dagens träning?

Numse
2010-04-01, 14:28
Inga mjölk-, soja- eller äggprodukter. Inget godis. Ingen läsk eller alkohol. Vanlig pasta, alltså inte fullkorn. Vitt bröd eller halvgrovt. Lagom portioner några gånger om dagen.

Det funkar riktigt bra, men kräver lite disciplin ;)

Pinky
2010-04-02, 19:56
Såg ett program på tv i morse där dom gjorde tester på människor under 1 veckas tid. Ena gruppen fick äta bl a yoghurt som en del av kosten medan andra gruppen fick äta mestadels "växter" som en del av dagsintaget av näring. Kort sagt yoghurt vs "växter".

Anledningen till detta var att i tarmsystemet så har vi bakterier som "äter upp" fisgaserna, testet skulle visa vilken kost som hjäpte till att producera mer av denna typ av bakterier.

Resultatet var att "växterna" vann och skapade i runda slängar 143 miljoner extra bakterier under veckans gång, inte så illa!

Nu hann jag inte läsa samtliga växter som har denna egenskap men lök, purjolök och vitlök skrev jag iaf upp i telefonen då jag hade denna tråd i åtanke. ;)

Ordet probiotiska användes också, om det sen var bakterierna i sig som var probiotiska eller typen av mat som kallades som så kommer jag inte ihåg, men är ganska säker på att det var maten som var av typen probiotiska.

Om inte annat så googla och sök på just detta ord, du bör då kunna hitta kost som producerar just dessa bakterier och kanske är det en lösning på dina problem? Yoghurt gav högst blygsamma höjningar av bakteriefloran.