handdator

Visa fullständig version : svårt att äta bra i skolan


rosenqvist
2010-03-29, 21:58
jag tänkte bara fråga om någon har tips på hur ni lyckas hålla en bra kost, alternativt lyckas hålla sig till en diet när man är i skolan.

jag är en tjej på 17 år som känner att jag skulle vilja gå ner något kilo. jag vet ungefär hur man ska göra, med kostunderskott och t.ex att ta bort kolhydrater och sådant. men här är mitt problem: maten i skolan bygger nästan alltid på pasta eller potatis. när det bara finns köttförssås och pasta känns det inte så himla gött att ta bort pastan från måltiden. och eftersom att jag tränar en del vill jag inte hamna på för mycket underskott heller, så jag äter ofta alldeles för mycket kolhydrater, för att inte bryta ner kroppen.

jag tränar just nu 2 ggr innebandy i skolan och 1-2 ggr gym i veckan. har tvingats att dra ner på träningen pga att jag är övertränad. men snart får jag börja träna fotboll igen.
då blir det 2 ggr innebandy, 1-2 ggr gym och 3 ggr fotboll (+ match när säsongen börjar).

är det en bra idé att ligga på underskott när man tränar så pass mycket? och är det någon som har några härliga tipps på hur man lyckas bra med maten när skollunchen är kass?

tack på förhand.

Giljotinen
2010-03-29, 22:07
Bara käka mindre helt enkelt de dagar då det bjuds på dåligt mat och kompensera det med bra mat hemma. Så gör iaf jag. Tycker inte att det finns så så stor anledning att bry sig speciellt mycket såvida man inte dietar inför tävling av något slag. Man behöver verkligen inte räkna kalorier osv för att tappa något kilo, det räcker med att justera näringsfördelningen lite.

WHITEFOLKS
2010-03-29, 22:27
Om maten verkligen skulle vara dålig och man är riktigt petig och vill hålla koll så kan man ju hålla sig till de standardiserade matvarorna som mjölk.

Men antagligen så är maten helt okej och det går bra att bara äta lite mindre än vanligt av den.

agazza
2010-03-29, 22:31
Jag tog med egen mat på skolan, helst kalla matlådor. tonfisk, makrill, ris, kokta ägg, osv.

Pepz
2010-03-29, 22:32
skollunchen är ju helt ok om man inte är lågkolhydratsfanatiker. och tränar du så mycket behöver du kolhydrater speciellt om du är övertränad.

minska lite på mängden mat och övriga saker som chips läsk godis bullar allbran osv

Eddie Vedder
2010-03-30, 06:56
Under min praktik i höstas åt jag massor av skolmat. Har nog aldrig ätit så lite kolhydrater som då. Däremot en jäkla massa biffar, köttbullar, köttfärssåser, skinksåser etc. Det är ju bara att skita i pastan och riset om man vill det.

På en skola var det en diabetikerelev som inte kunde äta pasta men som klarade av potatis (mindre mängd kolhydrat) så då väntade jag tills dess att hon ätit klart och tog resten av potatisen.:D

z_bumbi
2010-03-30, 07:02
skollunchen är ju helt ok om man inte är lågkolhydratsfanatiker. Och tränar du så mycket behöver du kolhydrater speciellt om du är övertränad.

+1